Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzieło sztuki i wartości estetyczne w ujęciu Romana Ingardena

Roman Ingarden stworzył całościową i systematyczną teorię dzieła sztuki oraz
wartości estetycznych. Do najważniejszych twierdzeń filozofa w tym zakresie należą następujące tezy:

  1. Dzieło sztuki ma swoisty status ontycznyontycznyontyczny – jest bytem intencjonalnym. Oznacza to, że jest ono efektem świadomych aktów twórczych artysty, zmierzającego do ukonstytuowania przedmiotu estetycznego, to znaczy przedmiotu, w którym odbiorca odnajdzie wartości estetyczne. Dzieło sztuki jest więc nie tylko wytworem celowych działań twórcy, ale także przedmiotem dla świadomości odbiorcy, który aktywnie współtworzy jego kształt w procesie odbioru. Dzieło ma fundament fizycznyfundament fizyczny dzieła sztukifundament fizyczny w materialnym nośniku swych treści – np. dzieło literackie w papierze pokrytym farbą drukarską lub w fali dźwiękowej emitowanej przez lektora, dzieło sztuki malarskiej w płótnie pokrytym farbami, a rzeźba w kamieniu lub innym tworzywie rzeźbiarskim.

  2. Dzieło sztuki jest tworem schematycznym – zawiera skończoną liczbę znaków i znaczeń, które uzupełnić musi odbiorca w procesie konkretyzacjikonkretyzacjakonkretyzacji, której np. w dziele literackim podlegają brzmienia, znaczenia, wyglądy i przedmioty świata przedstawionego. Dopiero skonkretyzowane przez obiorcę w przeżyciu estetycznym dzieło staje się przedmiotem estetycznym, w którym ujawniają się jego wartości estetyczne.

  3. Dzieło sztuki w swej postaci schematycznej zawiera już, wpisane dzięki twórczym aktom jego autora, wartości artystyczne – właściwości dzieła, które odbiorca konkretyzuje (przysługują one dziełu), dostrzegając w dziele jakości (cechy) estetycznie istotne (doniosłe), tzn. takie, które mają wpływ na wartość estetyczną dzieła (powiązaną z przeżyciem estetycznym).

  4. Wartości estetyczne są także bytami intencjonalnymi i ujawniają się w dziele dzięki aktywnej jego percepcji przez odbiorcę.

Estetyka fenomenologiczna Ingardena

Najważniejsze twierdzenia swej teorii omawiał Ingarden w artykule O estetyce fenomenologicznej:

Roman Ingarden O estetyce fenomenologicznej
RKT90kiWDoYuD1
Portret Romana Ingardena autorstwa S. I. Witkiewicza (Witkacego) z 1937 r.
Wybitny teoretyk sztuki jest tu przedmiotem artystycznego przedstawienia.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Estetyka – jeżeli można tę nazwę zastosować do czasów, w których jej jeszcze nie używano w rozumieniu dzisiejszym – przeżyła szczególne losy. Od czasu jej pierwszych początków w starożytnej Grecji przebiegały jej badania na dwu różnych torach, między którymi się wahała. Z jednej strony były to rozważania skierowane na to, co „subiektywne”, a więc na twórcze przeżycia i działania, z których rodzą się dzieła sztuki, albo też na odbiorcze przeżycia i zachowania się, na odnoszenie wrażeń, rozkoszowanie się lub zachwycanie się dziełem sztuki (lub czym innym), z których – jak się zwykle mniema – już nic się nie rodzi. Z drugiej strony skierowywały się jej [estetyki] dociekania na „przedmioty”, które mogą być różnorodne. Są to bowiem albo po prostu pewne przedmioty w przyrodzie (góry, krajobrazy, zjawiska takie, jak zachody słońca) albo też sztucznie wytworzone nowe przedmioty, zwane zazwyczaj dziełami sztuki. Od czasu do czasu dochodziło do pewnego powiązania tych obu kierunków dociekań, zazwyczaj jednak prowadziło to wówczas do położenia nacisku na jeden z tych kierunków badania, przy czym zachowywała się ich odmienność, a nawet pewne oddzielenie od siebie. Często się zresztą w XIX i XX w. o to spierano, jaka ma być estetyka: „subiektywna” czy „obiektywna” – jak mówiono. […]
Trzeba podkreślić, iż nie jest słuszne uważać wszystkie przeżycia i zachowania się człowieka, z których wypływa dzieło sztuki, za aktywne, te natomiast przeżycia i zachowania się, w których dochodzi do estetycznego ujęcia czy też poznania dzieła sztuki za bierne i czysto odbiorcze. W obu wypadkach występują fazy bierności i odbiorczości – doznania i przyjęcia – oraz fazy aktywności i wyjścia poza to, co już jest zastane i wytworzenie czegoś nowego, czego jeszcze nie było i co jest rzetelnym wytworem czy to artysty, czy też obserwatora. W pierwszym wypadku proces nie wyczerpuje się w wytwórczym przeżywaniu artysty, lecz wyładowuje się niejako w czynnym cielesnym jego zachowaniu się, w którym zostaje ukształtowany fizyczny fundament bytowy dzieła sztuki. […] Z drugiej strony obserwator (perceptor) nie zachowuje się wyłącznie biernie czy odbiorczo, lecz będąc na razie nastawiony na odbiór i odtworzenie samego dzieła, jest zarazem nie tylko aktywny, lecz i w pewnym przynajmniej sensie twórczy. Z początkowo odbiorczych faz jego przeżycia wyłaniają się fazy twórcze w chwili, gdy już uchwycone i zrekonstruowane dzieło sztuki pobudza odbiorcę do przejścia od oglądania do tej fazy przeżycia estetycznego, w której podmiot doznający wykracza poza sam schematyczny twór dzieła sztuki i w sposób twórczy je uzupełnia i obleka w sugerowane przez dzieło jakości estetycznie doniosłe, a następnie doprowadza do ukonstytuowania się jego wartości estetycznej. […] Przy analitycznym badaniu strukturalnym dzieł sztuki nie będziemy […] zapominać o tym, iż powstają one z określonych aktów twórczych artysty i że dlatego są one w pewien celowy sposób kształtowane – mianowicie w intencji zrealizowania pewnego artystycznego lub estetycznego zamierzenia i osiągnięcia, i że zarazem są one tworami zachowania się, w którym rolę podstawową i istotną grają świadome przeżycia intencjonalne, i że one, jako takie twory, mogą uzyskać jedynie pewien specjalny sposób istnienia […]. Ich sposób istnienia sprawia, iż przy rozważaniu przez widza, czy ogólniej obserwatora, muszą być przez niego doprowadzone do zjawiskowej naoczności i do ukonkretnienia i samoreprezentacji jakości estetycznie doniosłych tudzież opierającej się na nich wartości estetycznej

1 Źródło: Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, Warszawa 1988, s. 419-420.

Analiza wartości artystycznych i estetycznych na przykładzie obrazu Czerwony i czarny świat Marca Chagalla.

R1cPuO2Zk4Xvo
Marc Chagall, Czerwony i czarny świat, 1951 r.
Źródło: dostępny w internecie: https://artblart.com/tag/marc-chagall-big-sun/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Marc Chagall (1887‑1985) – malarz żydowski rosyjskiego pochodzenia, uznawany jest za jednego z najoryginalniejszych twórców XX w. Jego akwarela Czerwony i czarny świat przedstawia na pierwszym planie dwoje nowożeńców. Panna młoda trzyma w dłoniach bukiet białych róż. Na drugim planie znajdują się postacie czytającego książkę, skrzypka, wieśniaczki oraz odwrócona głowami w dół para narzeczonych w ślubnych strojach. Na planie tym są także elementy wiejskiego pejzażu – koza i kogut oraz białe polne kwiaty, a także element domowego wyposażenia – trójramienny świecznik z zapalonymi świecami. Czarne tło, w którym można dostrzec zarysy wsi i wiejskiego muzykanta, obrazuje noc. W tym kontekście można ją konkretyzować jako noc poślubną. Panna młoda, ubrana w błękitną suknię nocną, ukazana jest z odsłoniętymi piersiami, co sugeruje erotyczny charakter przedstawienia. Kolory, żywe i nasycone, niosą wiele znaczeń symbolicznych – błękit i biel to symbole niewinności (ubiór panny młodej, kolor kwiatów w jej dłoniach i otoczeniu), czerwień to symbol krwi, zagrożenia – o tym czyta bohater drugiego planu, być może narzeczony, czerwony jest także kogut symbolizujący walkę. Otoczenie młodych rozświetla świecznik – symbol domowego spokoju. Ich życiowe bezpieczeństwo podkreśla biała koza – żywicielka, a także postać wieśniaczki (być może narzeczona) ze snopem zboża – symbolem udanych zbiorów. Kolorystyka obrazu ukazuje intensywność życia i pozytywne emocje zakochanych, mimo zagrożeń otaczającego świata. Postacie narzeczonych, ich ubiory i gesty podkreślają miłosny związek, który ich łączy. Kontekst weselny podkreśla muzyka – unoszącego się na niebie skrzypka i niemal niewidzialnego w nocnym pejzażu muzykanta.

Wartości artystyczne to środki, których używa twórca w swoim dziele, a które występują w rzeczywistym przedmiocie i wywołują odpowiedź odbiorcy, kształtując
w nim wartości estetyczne. W przypadku dzieła Marca Chagalla można wskazać dobór barw, kompozycję, ujęcie ruchu.

Jakości estetycznie istotne (doniosłe) w tym obrazie, powstałe w wyniku twórczych aktów malarza, ujawniające się w schemacie tego obrazu:

  • nasycenie, żywość, kontrastowość, symboliczność barw;

  • narracyjne, kolażowe przedstawienie scen z życia młodych;

  • symboliczność i realistyczność elementów ich otoczenia;

  • naiwność i „dziecięcość” ujęcia świata.

W związku z jakościami estetycznie doniosłymi można na obrazie, po jego uprzedniej konkretyzacji, zwłaszcza odczytania symboliki kolorów i przedmiotów, określeniu jakości barw i sposobu ujęcia rzeczywistości, dostrzec wartości estetyczne:

  • oryginalną, odkrywczą wizyjność przedstawienia świata;

  • głęboko emocjonalne uchwycenie miłości;

  • piękno bezpiecznej codzienności;

  • prostotę, przejrzystość i żywość ukazanego świata.

bg‑azure

Na podstawie przedstawionej analizy dzieła Czerwony i czarny świat Marca Chagalla wskaż:

  • przedmiot estetyczny,

  • fundament fizyczny dzieła sztuki,

  • wartość estetyczną dzieła,

  • jakości estetycznie istotne (doniosłe) dzieła,

  • wartość artystyczną dzieła.

Podsumowanie

Romana Ingardena koncepcja dzieła sztuki – od aktu twórczego do wartości estetycznych

R14U05eTH4mOe
Schemat interaktywny. Schemat składa się z dziewięciu bloków ułożonych jeden pod drugim. Łączą je strzałki skierowane w dół. Elementy schematu: 1. Akt twórczy artysty — działania artysty nakierowane na wytworzenie dzieła sztuki, w którym ujawnią się wartości estetyczne. 2. Intencjonalny przedmioty artystyczny — wytwór artysty ukształtowany z zamierzeniem estetycznym. 3. Wartości artystyczne — wartości włożone w dzieło przez artystę. 4. Schematyczne dzieło sztuki — dzieło sztuki ukształtowane przez twórcę, nieskonkretyzowane w żadnym akcie odbiorczym. 5. Przeżycie estetyczne — akt odbioru dzieła sztuki. 6. Konkretyzacja — uzupełnienie luk i elementów niedookreślonych w dziele sztuki podczas percepcji dzieła przez odbiorcę. 7. Przedmiot estetyczny — przedmiot przeżycia estetycznego, ukonstytuowany w akcie percepcji dzieła przez odbiorcę. 8. Jakości estetyczne doniosłe — cechy dzieła sztuki wpływające na ujawnienie się w nim wartości estetycznej. 9. Wartości estetyczne — wartości dzieła sztuki, ujawnione w przedmiocie estetycznym w wyniku aktywnej percepcji dzieła przez odbiorcę.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

fundament fizyczny dzieła sztuki
fundament fizyczny dzieła sztuki

materialny nośnik dzieła sztuki, np. wydrukowana książka

konkretyzacja
konkretyzacja

uzupełnienie luk i elementów niedookreślonych w dziele sztuki podczas percepcji dzieła przez odbiorcę

ontyczny
ontyczny

(gr. on - byt) – bytowy, odnoszący się do bytu; status ontyczny danego przedmiotu to jego sposób istnienia, np.: byt realny, intencjonalny, idealny, absolutny