Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1F36gnp7CECe
Zdjęcie przedstawia kolorową mozaikę. Przedstawia ona sylwetkę kobiecą na tle kwiecistego wzoru.

Estetyka Romana Ingardena

Mozaika Cztery pory roku, Marc Chagall, Chase Tower PlazaChicago, 1972
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 1.0.

Czym jest dzieło sztuki? Czym odróżnia się od innych bytów, a zwłaszcza od innych wytworów człowieka? Czym jest wartość estetyczna? Czy jest ona obiektywna, czy subiektywna? Jaką rolę w percepcji dzieła sztuki i jego wartości odgrywa odbiorca, a jaką twórca? Czy dzieło to jest autonomiczne wobec świadomości twórcy i odbiorcy? Czy jest skończone, czy otwarte i zmienne w zależności od odbiorcy?  Odpowiedzi na te pytania udzielił Roman Ingarden (1893‑1970), jeden z najwybitniejszych filozofów polskich, przedstawiciel fenomenologii, uczeń jej twórcy, Edmunda Husserla.

Twoje cele
  • Omówisz koncepcję statusu bytowego dzieła sztuki, przedmiotu estetycznego i przeżycia estetycznego w ujęciu Romana Ingardena.

  • Wyjaśnisz różnice pomiędzy wartościami estetycznymi i artystycznymi w koncepcji Ingardena.

  • Przedstawisz koncepcję schematyczności dzieła i jego konkretyzacji.

  • Przeanalizujesz wartości artystyczne i estetyczne w obrazie Marca Chagalla Czerwony i czarny świat.