R1F36gnp7CECe
Zdjęcie przedstawia kolorową mozaikę. Przedstawia ona sylwetkę kobiecą na tle kwiecistego wzoru.

Estetyka Romana Ingardena

Mozaika Cztery pory roku, Marc Chagall, Chase Tower PlazaChicago, 1972
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 1.0.

Czym jest dzieło sztuki? Czym odróżnia się od innych bytów, a zwłaszcza od innych wytworów człowieka? Czym jest wartość estetyczna? Czy jest ona obiektywna, czy subiektywna? Jaką rolę w percepcji dzieła sztuki i jego wartości odgrywa odbiorca, a jaką twórca? Czy dzieło to jest autonomiczne wobec świadomości twórcy i odbiorcy? Czy jest skończone, czy otwarte i zmienne w zależności od odbiorcy?  Odpowiedzi na te pytania udzielił Roman Ingarden (1893‑1970), jeden z najwybitniejszych filozofów polskich, przedstawiciel fenomenologii, uczeń jej twórcy, Edmunda Husserla.

Twoje cele
  • Omówisz koncepcję statusu bytowego dzieła sztuki, przedmiotu estetycznego i przeżycia estetycznego w ujęciu Romana Ingardena.

  • Wyjaśnisz różnice pomiędzy wartościami estetycznymi i artystycznymi w koncepcji Ingardena.

  • Przedstawisz koncepcję schematyczności dzieła i jego konkretyzacji.

  • Przeanalizujesz wartości artystyczne i estetyczne w obrazie Marca Chagalla Czerwony i czarny świat.