Przeczytaj
Zapoznaj się z multimediami i odpowiedz na pytania, kim były postacie sporu o uniwersalia i jakie były ich stanowiska.
Słownik
(gr. axíōma – cenię wysoko, przyjmuję za wiarygodne, wierzę) pojęcie zazwyczaj używane w logice i matematyce; twierdzenie danej teorii matematycznej, które zostało przyjęte bez dowodu i stanowi podstawę dowodów innych twierdzeń; w znaczeniu tradycyjnym i potocznym — twierdzenie bezspornie prawdziwe, oczywiste
(łac. conceptus – myśl, pojęcie, wyobrażenie) stanowisko utrzymujące, że pojęcia ogólne istnieją tylko w ludzkim umyśle jako twory intelektualne, uzyskane w procesie poznania; przedstawiciele: Jan z Salisbury, René Descartes, John Locke, Emanule Kant, Gottfried Wilhelm Leibniz
(łac. nominalis – dotyczący imienia) stanowisko uznające, że pojęcia ogólne istnieją jedynie w ludzkim umyśle, jeśli są wypowiadane stają się głosami; przedstawiciel: Roscelin
(łac. realis – rzeczywisty) stanowisko utrzymujące, że pojęcia ogólne w sposób właściwy i pełny istnieją poza ludzkim umysłem jako samodzielne byty (substancje)
(łac. realis – rzeczywisty) stanowisko utrzymujące, że istnieją tylko nazwy ogólne, nie istnieją pojęcia i przedmioty oraz że pojęcia ogólne są formą istniejącą poza ludzkim umysłem i kształtującą jej istotę
(gr. sēmantikós – ważny, znaczący) dział językoznawstwa, którego przedmiotem jest analiza znaczeń wyrazów; dział semiotyki zajmujący się badaniem związków, jakie zachodzą między wyrażeniami języka a przedmiotami, do których się one odnoszą
(łac. sermo – mowa, wypowiedź) stanowisko uznające, że pojęcia ogólne nie są tylko głosami (voces), lecz jako dźwięki posiadają znaczenie (sermo), wyrażają więc znaczenie znaku; stanowisko sermonizmu przyjmował Piotr Abelard
(gr. on – byt ) przedstawiający sposób istnienia, istotę lub tożsamość bytu
(łac. supremus – najwyższy) zwierzchnictwo lub przewaga nad kimś; tutaj w znaczeniu przewagi intelektualnej, naukowej, moralnej i ideowej Kościoła nad niewiernymi
(gr. sýntaxis – porządek, szyk) dział semiotyki badający wzajemne stosunki i właściwości budowy wyrażeń języka w procesie porozumiewania się ludzi
według tej teorii jednostki stają się ogólne, gdy w taki sposób są ujmowane przez umysł, ogólność więc zależy od punktu widzenia; zwolennikiem takiego poglądu był Adelhardz Bath
stanowisko przyjmujące, że istnieją tylko rzeczy jednostkowe, które ludzki umysł grupuje ze względu na podobieństwa w zbiory; ogólność przysługuje tylko zbiorowi rzeczy, a nie im samym; zwolennikiem tej teorii był Joscelin z Soissons