Pochodzenie i cechy noweli

R182AG40wpBB31
Raffaell Sanz Morghen według Vincenza Gozziniego, Portret Giovanniego Boccaccia, 1822
Giovanni Boccaccio (1313–1375), włoski pisarz i dyplomata okresu renesansu, zostawił po sobie ogromny dorobek literacki. Sławę przyniósł mu zbiór stu nowel, podzielonych na dziesięć dni, zatytułowany Dekameron (po grecku Księga dziesięciu dni). Są to opowieści młodych kobiet i mężczyzn, przeważnie o tematyce miłosnej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nowela (wł. novella – nowość) wywodzi się z tradycji ustnej, ze starożytnej Grecji (niezachowane do naszych czasów Milesiaka Arystyda z Miletu), ale jej właściwy rozwój nastąpił w czasach nowożytnych, a ściślej w renesansowych Włoszech. Za klasykę tego gatunku uchodzą utwory zebrane w Dekameronie Boccaccia.

Nowela charakteryzuje się niewielką objętością, jednowątkową fabułą i zwartą akcją. Obecny jest w niej wszechwiedzący narrator. Utwór pozbawiony jest zazwyczaj rozbudowanych opisów i pogłębionej charakterystyki postaci. Typowa dla noweli jest obecność tzw. sokoła, czyli motywu, elementu fabuły (np. jakiegoś przedmiotu), który w noweli zyskuje symboliczne znaczenie. Od opowiadania odróżnia nowelę przede wszystkim zwartość i jednowątkowość fabuły. Opowiadanie może mieć luźniejszą konstrukcję, zawierać osobiste refleksje i opisy.

Struktura noweli

W artykule omawiającym przemiany strukturalne, stylistyczne i pragmatycznepragmatycznypragmatyczne polskiej noweli od czasu jej powstania aż do współczesności, Artur Rejter pisze:

Artur Rejter Kulturowe konteksty przemian gatunku (na przykładzie noweli i romansu)

W wypadku noweli trudno mówić o szczególnie dynamicznych i spektakularnychspektakularnyspektakularnych przeobrażeniach w obszarze kompozycji. Struktura jej bowiem jest dość przejrzysta, sprowadzana zazwyczaj do niewielkich rozmiarów, poszczególne segmenty stanowią: wprowadzenie tematu, rozwinięcie akcji, punkt kulminacyjny, zakończenie (puenta). Na podstawie przeprowadzonych badań empirycznychempirycznyempirycznych nad nowelą staropolską można to rozwinąć w sposób następujący:

– segment inicjalny: prezentacja bohaterów i zawiązanie intrygi;

– segment centralny: opis oraz relacja z głównych wydarzeń i perypetii bohaterów;

– segment finalny: zamknięcie intrygi / konkluzja / morał. (….)

Rozmiary noweli zwiększają się w okresie jej kulminacyjnego rozwoju, czyli w okresie pozytywizmu (nowela pozytywistyczna), niemniej założenia kompozycyjne pozostają nadal dosyć przejrzyste. Współcześnie (…) właściwie nowela ustąpiła miejsca opowiadaniu, a jeśli nawet zachowuje założenia gatunku, jest to zjawisko rzadkie i w literaturze – zwłaszcza najnowszej – raczej marginalne.

1 Źródło: Artur Rejter, Kulturowe konteksty przemian gatunku (na przykładzie noweli i romansu), „Stylistyka” 2013, nr 22, s. 353–354.

Stylistyka noweli

Analizując proces stylistycznych przemian noweli, autor dochodzi do następujących wniosków:

RZlzvvwcB1RsT1
Plakat do filmu Janko Muzykant/, 1930 r.
Epoka pozytywizmu uchodzi za złoty okres polskiej nowelistyki. Wtedy powstały takie uznane za klasykę gatunku utwory, jak: Kamizelka Bolesława Prusa, Nasza szkapaMendel Gdański Marii Konopnickiej, Siłaczka Stefana Żeromskiego czy LatarnikJanko Muzykant Henryka Sienkiewicza.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Artur Rejter Kulturowe konteksty przemian gatunku (na przykładzie noweli i romansu)

Spoglądając na proces przeobrażeń noweli, można wskazać pewne tendencje w ewolucji jej poziomu stylistycznego. W noweli staropolskiej dominuje potoczność jako cecha manifestująca się w takich wykładnikach językowych, jak: leksyka i frazeologia potoczna, powtórzenia, paralelizmy i wykolejenia syntaktyczne (…). Ma to związek m.in. z oralnymioralnyoralnymi źródłami noweli (…). Nowela pozytywistyczna to etap, w którym widoczne jest napięcie między dwoma konstruktami kulturowo‑komunikacyjnymi: potoczności i artystyczności, wówczas bowiem opis zyskuje znaczącą rangę (choć opowiadanie nadal jest dominującą strukturą narracyjną), zmienia się również udział wyznaczników potoczności, sprowadzonych raczej do funkcji pobocznej związanej z mimetyzmem piśmiennictwa okresu realizmu. Ponadto epoka pozytywizmu wyraźnie waloryzuje prozę, podczas gdy w epokach staropolskich waloryzowano poezję. Skutkuje to dynamiką rozlicznych prozatorskich gatunków narracyjnych (w tym noweli) oraz rozwojem indywidualizmu twórczego ich przedstawicieli. Na etapie późniejszym nowela właściwie kontynuuje tradycje gatunku, pozostając gatunkiem literatury pięknej, czerpiąc jednocześnie z nowych wzorców (np. reportażu), poza tym odnotowuje się pogłębiające się zjawisko dekonstrukcjidekonstrukcjadekonstrukcji noweli w opowiadanie.

2 Źródło: Artur Rejter, Kulturowe konteksty przemian gatunku (na przykładzie noweli i romansu), „Stylistyka” 2013, nr 22, s. 354–355.

Kontekst kulturowy

Artur Rejter Kulturowe konteksty przemian gatunku (na przykładzie noweli i romansu)

(…) Ten splot czynników pozwala określić funkcje staropolskiej noweli jako głównie ludycznąludycznyludyczną i/lub dydaktyczną, pozostającą na marginesie literatury wysokoartystycznej. Nowela sytuuje się w obszarze komunikacji przede wszystkim potocznej, codziennej, oralnej u swych podstaw. (…) Inaczej jest w wypadku noweli pozytywistycznej, która jest już zdecydowanie bardziej wykształconym gatunkiem literatury artystycznej. (…) Równocześnie podkreśla się jej znaczące związki z publicystyką tamtego okresu – służy celom agitacyjnymagitacjaagitacyjnym i interwencyjnym. Stanowiła więc wyrazistą aplikację pozytywistycznego programu społecznego i socjologiczno‑filozoficznych fundamentów epoki. (…) Współcześnie nowela z jednej strony ugruntowała swoją pozycję w obszarze piśmiennictwa wysokoartystycznego, z drugiej natomiast – wyewoluowała w kierunku opowiadania jako formy narracyjnej bardziej złożonej. Ponadto zakres noweli jako etykiety generycznejgenerycznygenerycznej rozszerzył się na fenomenyfenomenfenomeny o krótkich rozmiarach przynależne do innego medium komunikacyjnego (np. nowela filmowa, telenowela).

3 Źródło: Artur Rejter, Kulturowe konteksty przemian gatunku (na przykładzie noweli i romansu), „Stylistyka” 2013, nr 22, s. 356–357.

Dogodna forma wypowiedzi

Tadeusz Bujnicki, Jacek Kajtoch Wstęp

Po 1945 roku opowiadanie jako jedna z form wypowiedzi literackiej odgrywało bardzo istotną rolę. Przede wszystkim dawało pisarzom możliwość szybkiego reagowania na tzw. tematy dnia, stanowiło skuteczny sposób artystycznego dokumentowania dokonujących się przemian zarówno w fundamentach ekonomiczno‑politycznych życia naszego społeczeństwa, jak i w sferze obyczajowej, moralnej i psychicznej. Opowiadanie – a używamy tego terminu w znaczeniu dość szerokim, nie zawsze ścisłym z punktu widzenia podręcznikowego – przygotowywało późniejszą ekspozycję wspomnianych problemów w rodzajach posiadających większe możliwości, to znaczy w powieści i dramacie.

4 Źródło: Tadeusz Bujnicki, Jacek Kajtoch, Wstęp, [w:] Kazimierz Brandys, Tadeusz Borowski i inni, Polska nowela współczesna, Kraków 1987.

Słownik

agitacja
agitacja

zjednywanie zwolenników dla jakiejś sprawy

dekonstrukcja
dekonstrukcja

niszczenie dotychczasowego systemu, dezorganizacja

pragmatyczny
spektakularny
empiryczny
ludyczny
oralny
generyczny
fenomen