Prezentowani w multimedium pisarze zaczynali swoją twórczą działalność jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym albo już po zakończeniu II wojny światowej. To czyni ich współczesnymi innowatorami noweli.

Tadeusz Bujnicki, Jacek Kajtoch Wstęp

Niektórzy krytycy nazywają ich „tragicznym pokoleniem”. Z pewnością trafnie, ponieważ najważniejszym przeżyciem tej generacji była wojna i okupacja. Przeważa w nich tematyka wojny i martyrologii ulegająca jednak znamiennym przeobrażeniom: od w istocie reportażowego dawania świadectwa faktom po wieloaspektową analizę psychologicznych i moralnych następstw „czasu pogardy”. Wspomniani pisarze wypowiadają się po 1945 roku przede wszystkim w krótkich formach, przy czym trzeba od razu dopowiedzieć, że właśnie w nich nierzadko osiągają mistrzowski poziom. Dysponują też dużą skalą możliwości i koncepcji artystycznych.

4 Źródło: Tadeusz Bujnicki, Jacek Kajtoch, Wstęp, [w:] Kazimierz Brandys, Tadeusz Borowski i inni, Polska nowela współczesna, Kraków 1987.
Polecenie 1

Porównaj dwa przytoczone w multimedium fragmenty tekstów: Wzlot Jarosława Iwaszkiewicza oraz Karnawał Stanisława Dygata. Oba teksty są napisane w formie monologu. Wypisz co najmniej trzy cechy stylistyczne obu tekstów. Co je różni?

RDqtsX0IvwbMu
(Uzupełnij).
Rf0oyYB2BaPWW
Prezentacja.
Polecenie 2

Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Podróż do miejsca urodzenia Tadeusza Nowaka oraz komentarzem do niego. Wypisz z tekstu elementy świadczące o tym, że Tadeusz Nowak jest „słowiarzem”. Podaj użyte w tekście metafory.

R11qqGx9GeqdI
(Uzupełnij).