Przeczytaj
Podsumowanie analizy Prologosu
Warstwa językowa
Ukształtowanie tekstu głównego wyznacza sposób wypowiadania kwestii – regularne metrum wiersza (w oryginale w dialogach postaci – trymetr jambicznytrymetr jambiczny). Tekst główny dostarcza także informacji na temat miejsca akcji (wypowiedzi Edypa i Kapłana). W Prologosie występuje dialog sytuacyjny i dyskusyjny, rozmowy bohaterów dostarczają informacji na temat:
sytuacji panującej w Tebach (miasto pustoszy zaraza),
środków zaradczych, podjętych przez Edypa (wysłanie Kreona do wyroczni),
wieści, którą Kreon przynosi z Delf (przyczyną zarazy jest zmaza – zbrodnia popełniona na Lajosie).
Dialog dyskusyjny posuwa akcję naprzód – rozmowa Kreona z Edypem jest rozpoczęciem „śledztwa”, czyli poszukiwania zabójcy Lajosa i stanowi ważny moment akcji (jej zawiązanie). Brak didaskaliów określających miejsce akcji i wygląd postaci wynika z obowiązujących konwencji teatralnych.
Postacie
Głównym bohaterem utworu jest Edyp – władca Teb. Informacji na jego temat dostarczają:
wypowiedzi samego bohatera (autocharakterystyka – cieszy się sławą wśród swych poddanych, martwi się losem poddanych i stara się zrobić wszystko, by uwolnić miasto od zarazy, uczyni wszystko, co rozkażą bogowie),
wypowiedź Kapłana, przypominającego zasługi Edypa dla Teb (uwolnił miasto od Sfinksa).
Dialogi Edypa z Kapłanem i Kreonem ukazują Edypa jako dobrego władcę, bohatera – pogromcę Sfinksa, człowieka stanowczego, rozsądnego i pobożnego.
Wyznaczniki gatunku
W Prologosie można wyraźnie dostrzec elementy charakterystyczne dla tragedii greckiej jako gatunku: przestrzeganie zasady decorum – głównym bohaterem jest król, bohaterowie mówią językiem podniosłym, a ich wypowiedzi są ukształtowane zgodnie z określonymi wzorcami metrycznymi. Zachowana została tutaj także zasada jedności miejsca – Kreon relacjonuje swoją wizytę w Delfach (nie jest ona ukazana na scenie). Fabuła utworu została zaczerpnięta z mitu o Labdakidach.
Podsumowanie analizy Epejsodionu I
Warstwa językowa
Rozmowa Edypa z Tyrezjaszem została ukształtowana jako dialog dyskusyjny, jednak dialog ten pełni tu wiele funkcji:
wzbogaca portret psychologiczny Edypa o cechy negatywne (porywczość, pycha, zbytnia pewność siebie, podejrzliwość),
wprowadza filozoficzne sensy utworu (problem prawdziwego poznania),
posuwa akcję do przodu.
Postacie
Epejsodion I ukazuje Edypa i Tyrezjasza. Działania Edypa wynikają z pozycji społecznej, jaką zajmuje, i cech jego charakteru (motywacja psychologiczna). Bohater kieruje się rozsądkiem i ocenia sytuację z pozycji władcy, dlatego też interpretuje zachowanie Tyrezjasza jako przejaw spisku, przygotowanego przez Kreona, w którym widzi człowieka pragnącego przejąć władzę w Tebach i wykorzystującego w tym celu przepowiednię. Edyp kilkakrotnie podważa prawdziwość przepowiedni w rozmowie z Tyrezjaszem – cechy charakteru króla wpływają na rozwój zdarzeń (motywacja psychologiczna). Ważną rolę odgrywa motyw ślepoty, wiążący się z problemem prawdziwego poznania – Edyp ufa rozumowi, uznając wieszczą sztukę Tyrezjasza
za kuglarstwo (Tyrezjasz nie był w stanie rozwiązać zagadki Sfinksa ani znaleźć mordercy Lajosa). Fizyczna ślepota Tyrezjasza to symbol wieszczych zdolności i prawdziwej wiedzy, obejmującej przeznaczenie. Chór reprezentuje tebańską starszyznę, jednak posiada cechy jednostkowe, jest traktowany przez postacie dramatu, jako jedna zbiorowa postać. Chór komentuje wydarzenia (starając się załagodzić spór między Edypem i Kreonem) oraz uczestniczy w dialogu,
ale nie pełni funkcji dramatycznej (nie wpływa na rozwój akcji).
Wyznaczniki gatunku
W początkowym fragmencie Epejsodionu I wyraźnie manifestuje się ironia tragiczna – nieświadomy prawdy Edyp rzuca klątwę na mordercę Lajosa, czyli samego siebie, mówiąc przy tym o zamordowanym jako człowieku, którego chciałby traktować jak swojego ojca.
Podsumowanie analizy Epejsodionu II
Postacie
W Epejsodionie II ważną rolę odgrywa Jokasta. Podobnie jak Edyp, jest postacią pogłębioną psychologicznie. Jej działaniami kierują:
przekonanie o omylności wyroczni (jest przekonana, że wróżba dotycząca Lajosa nie spełniła się – nie zginął on z ręki syna, lecz według wersji sługi, który zdołał uciec został zabity przez rozbójników),
miłość do Edypa (łączą ich bliskie związki uczuciowe i wzajemne zaufanie).
Wyznaczniki gatunku
Ironia tragiczna przejawia się w Epejsodionie II w dwóch postaciach:
jako dwuznaczna wypowiedź postaci, nieświadomej jej ukrytego sensu,
który jest znany czytelnikowi (widzowi) lub ujawni się w toku wydarzeń,jako zasada rządząca kompozycją akcji – kolejne zdarzenia, które mają uspokoić Edypa i przekonać go, że przypuszczenia dotyczące jego winy są błędne, wywołują u niego niepokój, prowokując do wyjaśnienia prawdy.
Słownik
(łac. versus trimeter iambicus) – starożytna, iloczasowa miara wierszowa (metrum), używana w starożytnej Grecji i Rzymie