Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Literatura popularna

Literatura popularnaliteratura popularnaLiteratura popularna, czyli tzw. literatura trzecia, to jeden z obiegów literackich – obok wysokoartystycznej, ludowej oraz dziecięcej. Nie jest ona bynajmniej produktem współczesnej kultury, o czym pisze Agnieszka Fulińska:

Agnieszka Fulińska Dlaczego literatura popularna jest popularna?

Początków nowoczesnej literatury popularnejliteratura popularnaliteratury popularnej zwykło się doszukiwać na przełomie XVIII i XIX wieku; niemniej podobną rolę pełniły tzw. romanse jarmarczne już w XVI wieku (we wczesnej fazie ery druku były, obok Biblii i później żywotów świętych, książkami drukowanymi w najbardziej masowych nakładach), których bezpośrednim spadkobiercą będzie powieść brukowa. Ich główną cechą fabularną była baśniowość, nieobca zresztą również ówczesnej literaturze wysokiej, od której zdecydowanie odbiegały jedynie „poziomem wykonania”: niedbałością w traktowaniu akcji, bohaterów i języka. Trudno natomiast w odniesieniu do epok przedromantycznych wyrokować o funkcji kliszkliszaklisztoposówtopostoposów, jako że dopiero romantyzm zerwał naprawdę z estetyczną dominacją naśladowania wzorów literackich, wprowadzając na jej miejsce inny dyktat: oryginalności. (...)

Rozejście się dróg literatury wysokoartystycznej i popularnej nastąpiło dopiero na początku ubiegłego stulecia. (...) w okresie międzywojennym następuje wyraźne upowszechnienie słowa pisanego, czytelnictwa rozumianego jako umiejętność czytania tekstu. Nowy, niewykształcony literacko odbiorca potrzebuje swojej literatury. W obrębie literatury popularnej zaczyna powstawać nowa jakość – literatura masowa: już produkowana w odpowiedzi na masowe zapotrzebowanie, choć jeszcze niekoniecznie nastawiona na zysk ze sprzedaży. Najczęściej powiela ona schematy literatury popularnej (a więc i dawnej literatury wysokiej), upraszczając je zarówno pod względem fabularnym, jak i językowym.

5 Źródło: Agnieszka Fulińska, Dlaczego literatura popularna jest popularna?, „Teksty Drugie” 2003, nr 4, s. 57, 59.

Wśród najważniejszych cech literatury popularnej możemy więc wskazać jej schematyczność, powtarzalność – co na celu ma zaspokojenie oczekiwań czytelnika, przyzwyczajonego do określonych rozwiązań fabularnych.

W miarę rozwoju literatury teksty popularne zaczyna cechować również ich masowość, powszechność, szerokie grono odbiorców, którzy po nie sięgają.

Grafomania

Grafomania zaś, choć zjawisko to można włączyć w grupę tekstów popularnych, jest pojęciem subiektywnym, trudnym do jednoznacznego zdefiniowania. Dość późno też pojawia się w kulturowej refleksji, o czym wspomina Dariusz Śnieżko:

Dariusz Śnieżko Dawni autorzy o grafomanii

Autorzy dawni nie znali terminów „grafoman”, „grafomania”. Termin „grapho‑maniac” najwcześniej pojawił się w Anglii w 1827 r. Słowo „grapho‑mania” tamże w roku 1840. Polski „grafoman” (jako skrót od grafomaniak) wchodzi do obiegu w 1899 r., (w „Tygodniku Ilustrowanym”, ale już Sienkiewicz w r. 1901 obdarzył nim Wyspiańskiego po premierze Wesela). Natomiast nazwa „grafomania” zasila polską terminologię literacką dopiero w 1. poł. XX wieku. Autorzy dawni z konieczności posługiwali się terminami wówczas nienacechowanymi negatywnie (wieszcz, poeta, rymopis), które dopiero kontekst zabarwiał ironicznie.

4 Źródło: Dariusz Śnieżko, Dawni autorzy o grafomanii, „Przestrzenie Teorii” 2008, s. 149.

Słowo to zawiera w sobie zatem element oceny twórcy, do którego się odnosi. Ważny jest jednak kontekst kulturowy.

Dariusz Śnieżko Dawni autorzy o grafomanii

Grafomania łatwo bowiem traci tożsamość w sąsiedztwie zjawisk, wydawałoby się, pokrewnych. Rozważmy oto stosunek grafomanii do kiczu. Pojęcia te bywają niekiedy utożsamiane, podczas gdy pod paroma względami układają się wręcz w opozycję przeciwstawną. (...) Jedno i drugie charakteryzuje się mizerią estetyczną, ale: grafomania dąży do utrwalenia sygnatury autorskiej - kicz jest często skrywany pod pseudonimem lub zgoła anonimowy; grafomania ma poświadczyć indywidualność - kicz jest rezultatem taśmowej (czasem dosłownie) produkcji; grafoman chętnie dołoży do publikacji swoich utworów - kicz jest wytwórczością obliczoną na zysk (w tym samym stopniu ogrodowy krasnal, co kilka strofek przeplatanych refrenem „O dziewczyno ma, gdzie jest miłość twa”). Grafomania jest naznaczona swoistym heroizmem, kicz jest ze swej natury oportunistyczny. Grafomania to bezkompromisowy gest narzucenia się publiczności - kicz jest elastyczną odpowiedzią na popyt; owszem, może go przez jakiś czas kreować, wzmacniać, ale zaniknie wraz z malejącym zapotrzebowaniem. Jeden przykład, chcąc nie chcąc wszystkim znany ze słyszenia: teksty do piosenek disco polo były - jeśli dobrze pamiętam - w większości anonimowe, w każdym razie autorom chyba nie zależało na rozgłosie. Masowo produkowane, masowo kupowane, miały przynosić dochód. To wszystko się skończyło wraz z wygaśnięciem popytu. Z tych samych powodów grafomania nie jest tożsama z literaturą brukową, straganową, wagonową, jarmarczną, pornograficzną - każda z nich jest bowiem uzależniona od mechanizmów konsumpcji.

1 Źródło: Dariusz Śnieżko, Dawni autorzy o grafomanii, „Przestrzenie Teorii” 2008, s. 148.
R1THQFnWRNVbh1
Zarówno kicz jak i grafomania „charakteryzuje się mizerią estetyczną, ale: grafomania dąży do utrwalenia sygnatury autorskiej – kicz jest często skrywany pod pseudonimem lub zgoła anonimowy; grafomania ma poświadczyć indywidualność – kicz jest rezultatem taśmowej (czasem dosłownie) produkcji” – zauważa Dariusz Śnieżko
Źródło: Na ilustracji zestawiono obraz Sandra Botticellego Narodziny Wenus (ok. 1485) z figurami przedstawiającymi wizerunek bogini z obrazu włoskiego malarza, które można uznać za przykład kiczu; zdjęcie: shakko, CC BY-SA 3.0, domena publiczna.

Śnieżko wskazuje na wyraźne różnice pomiędzy grafomanią a kiczem, a zatem kategoriami, które w powszechnym odbiorze skłonni jesteśmy ze sobą utożsamiać – co wynika ze złej oceny obu zjawisk. Badacz podkreśla jednak, że grafomania ma wymiar indywidualny; twórca chce czegoś dokonać, coś osiągnąć, wydać swoje dzieła nawet kosztem własnego zysku. Kieruje się zatem, jak się wydaje, potrzebą artystyczną, a nie chęcią osiagnięcia wymiernych korzyści materialnych.

Pod względem intencji zatem grafomania zbliżona jest raczej do literatury wysokiej, która nakierowana jest na indywidualną ekspresję twórcy, eksponowanie jego umiejętności, osiągnięć bądź idei, które chce przekazać. Celem tekstów popularnych jest tymczasem dotarcie do szerokiego grona odbiorców, zaspokojenie ich oczekiwań i – co za tym idzie – jak największy zysk bez względu na wartość artystyczną.

Dariusz Śnieżko Dawni autorzy o grafomanii

Przeciwstawia się czasem grafomanię literaturze, podczas gdy grafomania jest już przecież zjawiskiem literackim; literatura, również dzisiaj, przypomina kamienicę, w której są sutereny i są salony. Grafomania nie jest biegunem przeciwnym literaturze jako takiej, lecz literackiemu salonowi, do którego, niezrażona odmową, natarczywie usiłuje się dostać, w którego przedpokojach wystaje. Bywają marni poeci, ale mają swoją wierną, niewymagającą, najczęściej lokalną, powiatową, publiczność. Jeśli znają swoje miejsce, jeśli w tych suterenach potrafią się jakoś urządzić i nie wdzierają się gwałtem na wyższe piętra, etykieta grafomana byłaby chyba dla nich zbyt krzywdząca. Nie jest też chyba „bastionem grafomanii” internet i cała ta blogowa pisanina. Sfera, w której każdy może publikować, jest dla grafomana rajem tylko na pozór, zaś w istocie rzeczy - piekłem anonimowości. Pozostać jednym z setek tysięcy blogerów - to dla grafomana raczej ponura perspektywa. Internet jest egalitarny, grafomania nie może żyć bez hierarchii; internet zaciera granice pomiędzy pismem i głosem, grafomania już w samej swojej nazwie wyróżnia piśmienne utrwalenie. Prawdziwy grafoman nie bloguje (i nie umieszcza wierszy na stronie domowej) po to, żeby się wypisać, tylko jeśli już się pojawia, to z nadzieją na zaproszenie do prawdziwego salonu („może mnie zauważą”?), bo przecież krytycy, badacze literatury także do sieci zaglądają. 

3 Źródło: Dariusz Śnieżko, Dawni autorzy o grafomanii, „Przestrzenie Teorii” 2008, s. 151.
R1T5uIsARuGLv
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nieco inaczej na kwestię grafomanii patrzy Marek Mariusz Tytko, odnosząc się wprawdzie tylko do poezji, a zatem tej sfery literatury, która współcześnie sytuuje się raczej na rubieżach kultury popularnej:

Marek Mariusz Tytko O różnicy pomiędzy poetą a grafomanem

Utwory powstałe wskutek woli autora, ale niepoparte jego rozumem, pozbawione rozumnych zasad, prowadzą do powstania kiczu, grafomanii. Teza o tym, że mania, jako ‘boski szał’, wystarczy do powstania poezji, bez użycia rozumnych zasad, jest błędna. W wyniku użycia bezrozumnej, czysto wolitywnej, przypadkowej (skazanej na przypadek w tworzeniu) manii otrzymuje się na ogół wynik w postaci bezładnej ‘pisaniny’, zwanej adekwatnie do źródłosłowu greckiego - grafomanią (manią pisania, szałem pisania). Proces powstawania wierszy grafomańskich cechuje się na ogół brakiem użycia rozumnych zasad w procesie tworzenia, brakiem kontroli rozumu nad formą i treścią, co wynika z braku wiedzy autora o rozumnych zasadach formy w sztuce, formy literackiej o sposobach kreowania świata przedstawionego w szczególności. Brak wiedzy jest przyczyną braku dystansu autoragrafomana do samego siebie i do swojej twórczości. Twórca samoświadomy stara się zdobywać wiedzę o dziedzinie, którą uprawia, np. o formach literackich, o sposobach kreacji przekazu poetyckiego itd. Wiersze grafomańskie, które powstają w wyniku procesu uzewnętrznienia się manii pisania (grafomanii), cechują się zazwyczaj przegadaniem, ‘wszystkoizmem’ (brakiem skupienia na temacie, na fragmencie opisanej rzeczywistości), brakuje im tzw. myśli przewodniej, wokół której koncentruje się prezentacja świata przedstawionego w utworze. Wiersze grafomańskie cechują się także nieporadnością językową (stylistyczną, gramatyczną, interpunkcyjną, czasem ortograficzną), dużą obecnością zbędnych słów, tzw. „watą słowną”. Grafomani charakteryzują się brakiem pewnego, elementarnego obycia literackiego, zakorzenienia siebie w konkretnej tradycji literackiej, ogłady językowej, stąd ich wiersze nacechowane są szorstkością, topornością, pretensjonalizmem i banalnością ujęcia, nieposkromionym wielosłowiem czy pustosłowiem ‘drętwych’ fraz. Zdarza się, że tzw. „słuszne” czy modne aktualnie tematy traktowane są przez grafomanów jako jedyne alibi dla zaistnienia utworu. Tymczasem żaden temat, nawet najbardziej wzniosły, taki jak np. ‘Bóg’, ‘Ojczyzna’, ‘Honor’, ‘Miłość’, ‘Śmierć’ itd., nie obroni się w sytuacji, kiedy forma wiersza jest słaba, a utwór lichy. Forma utworu musi współgrać z treścią. Forma powinna być bezbłędna, zwarta, wyrazista, bez usterek, jednocześnie zaś powinno się unikać banalnych, pretensjonalnych ujęć tematu, pokrywających tzw. ‘tanim sentymentalizmem’, ‘czułostkowością’ czy ‘cukierkowatością’ ogólnego tonu - brak podstawowego warsztatu literackiego u danego autora.

2 Źródło: Marek Mariusz Tytko, O różnicy pomiędzy poetą a grafomanem, Kraków 2011, s. 74–75.

Badacz neguje twierdzenia, jakoby potrzeba ekspresji była wystarczającą do tworzenia. Wydaje się on też utożsamiać grafomanię z kiczem, nie uznając indywidualnej potrzeby grafomana i jego dążeń artystycznych.

Tytko podkreśla również bezrozumność grafomańskich dzieł. Twierdzi, że są one owocem szału twórczego, bez jakiejkolwiek refleksji twórczej, wiedzy i kontroli nad procesem pisania.

Słownik

literatura popularna
literatura popularna

dziedzina twórczości literackiej obejmująca utwory adresowane do najbardziej szerokiego kręgu odbiorców i w związku z tym odznaczająca się zrozumiałym dla nich językiem oraz uproszczonymi schematami fabularnymi

kultura masowa (popularna)
kultura masowa (popularna)

kultura oparta na funkcjonowaniu środków masowej informacji, przeznaczona dla rozproszonej, licznej i zróżnicowanej publicznośc

kultura wysoka (elitarna)
kultura wysoka (elitarna)

oryginalna twórczość wyrażana za pomocą sztuki, która od odbiorcy wymaga odpowiedniego przygotowania pod względem intelektualnym. Do tego rodzaju kultury zaliczamy dzieła literackie, malarskie, teatralne, muzyczne, które przez odbiorców i krytyków zostały uznane za wybitne

topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis - miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)

klisza