The picture below shows a classroom. Is it similar to yours? How can you describe things around you? Study the text to find out.
Poniższa ilustracja przedstawia salę lekcyjną. Czy jest podobna do twojej? W jaki sposób możesz opisać przedmioty wokół siebie? Przeczytaj tekst, aby się tego dowiedzieć.
RDYsbM7xSGx4e
Zdjęcie przedstawia uśmiechniętą kobietę w średnim wieku, przed którą siedzą dzieci w wieku szkolnym. Kobieta patrzy na grupę młodzieży siedzącej przed nią przy dużym stole, gdzie kilkoro siedzących ma uniesioną jedną z rąk do góry. W tle za kobietą ukazano tablice wypełnione informacjami, na jednej z nich jest napis " LITERACY".
Welcome to my classroom!
Witajcie w mojej klasie!
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/ [dostęp 10.03.2022], domena publiczna.
Exercise1
Match the words with their translations.
Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.
R1W5gQNtCWOG6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise1
Play MEMO. Click on the cards and match the words with the pictures.
Zagraj w MEMO. Klikając w karty, połącz wyrażenia z ilustracjami.
R1SzJP2sjGYtI
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 12.07.2022], domena publiczna.
Study the text about how different people describe places like their classroom or kitchen, their schoolbag and pets.
Przeczytaj tekst o tym, w jaki sposób różni ludzie opisują miejsca takie jak klasa lub kuchnia, przedmioty (np. tornister) oraz zwierzęta domowe.
The World Around Me
Dorota GiżyńskaThe World Around Me
Mike
Hello! I’m Mike. In the picture I’m with Dora - my best friend. We’re in the kitchen. I love cooking. I like vegetables and Dora enjoys fruits. There is a califlowercauliflowercaliflower, a pepperpepperpepper, a broccolibroccolibroccoli, two tomatoes and two cucumbers. There is also a banana and a lemon. There is also a yellow chair and a green table. I’ve got a knifeknifeknife in my hand. But, don’t worry! I know how to use it. You can also see a fridge. It’s very big and it’s got a lot of yummyyummyyummy food.
Clara
I really enjoy going to school. My favourite subjects are English and maths. This is my schoolbag. It’s blue and heavy. I’ve got notebooksnotebooks [notebook]notebooks and crayonscrayons [crayon]crayons. I’ve also got a pair of scissors, a long rulerrulerruler and a pink calculatorcalculatorcalculator. In my pencil case I’ve got a pencil sharpenerpencil sharpenerpencil sharpener and penspens [pen]pens. InsideinsideInside the bag, there are coursebookscoursebooks [coursebook]coursebooks and a lunch boxlunch boxlunch box and at the bottombottombottom of my schoolbag there are probably all my felt‑tip pensfelt‑tip pens [felt‑tip pen]felt‑tip pens!
Ben
This is my classroom. You can only see five students, but there are about 25 of us. The man at the front is my German teacher. His name is Georg. He’s really nice. There is an interactive boardinteractive boardinteractive board and a whiteboardwhiteboardwhiteboard. The teacher has also got a laptop. I enjoy our German lessons because we have fun and we play games. I also like this classroom because it’s big, lightlightlight and modernmodernmodern. There are also a lot of interesting postersposters [poster]posters.
Rose
Hi! My name’s Rose. I live in a house with a garden in London. I love animals. In the picture you can see my dog – Freddy. But I have a lot of different pets at home. I’ve got two hamsters. They are crazy because they run in their cagecagecage all night and play with their toys. I’ve also got a rabbit and two parrots. My little brother has got a cat too - her name is Lily. Lily has got a bed and toys to play with and she loves eating snackssnacks [snack]snacks.
1 Źródło: Dorota Giżyńska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise2
Read the text above again and match the names with the correct descriptions.
Przeczytaj powyższy tekst jeszcze raz i połącz poniższe opisy z właściwymi imionami.
RDhvjDDvyR5fD
Mike Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Clara Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Ben Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Rose Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture.
Mike Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Clara Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Ben Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Rose Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise2
Study the text and match the names with the correct pictures.
Przeczytaj tekst i połącz poniższe ilustracje z właściwymi imionami.
RAybiobcv07lo
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 26.09.2022], domena publiczna.
Exercise3
Study the text again and decide if the following sentences are true or false.
Ponownie przeczytaj tekst i zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
R1Mum8yJKZPbT
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise4
Drag the words to fill in the gaps.
Przeciągnij wyrazy, uzupełniając luki w poniższych zdaniach.
R5cudEryuy0Ox
1. There is a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in the fridge.
2. There is a fridge with 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage food.
3. I’ve got a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in my pencil case.
4. There are 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in my lunchbox.
5. There’s a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in the classroom. The teacher writes on it.
6. My hamsters run in the 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage all night.
1. There is a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in the fridge.
2. There is a fridge with 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage food.
3. I’ve got a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in my pencil case.
4. There are 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in my lunchbox.
5. There’s a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in the classroom. The teacher writes on it.
6. My hamsters run in the 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage all night.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
GRAMATYKA
Liczba mnoga rzeczowników Rzeczowniki występują w liczbie pojedynczej (singular) lub w liczbie mnogiej (plural). Liczby pojedynczej używamy, kiedy występuje tylko jeden element, jedna sztuka czegoś, np. jedna rzecz, jedno zwierzę, jedna osoba. Liczbę mnogą stosujemy, gdy mówimy o więcej niż jednej rzeczy, osobie lub zwierzęciu. Spójrz na tabelę i sprawdź, jak tworzyć liczbę mnogą w języku angielskim.
Liczba pojedyncza / Singular
Liczba mnoga / Plural
one banana – jeden banan
two bananas – dwa banany
one vegetable –jedno warzywo
three vegetables – trzy warzywa
onefelt-tippen – jeden pisak
ninefelt-tip pens – dziewięć pisaków
one lesson – jedna lekcja
fivelessons – pięć lekcji
I’ve got a notebook. – Mam jeden zeszyt.
I’ve got two notebooks. – Mam dwa zeszyty.
There is an interactive board. – Tam jest tablica interaktywna.
There are interactive boards. – Tam są tablice interaktywne.
Jeśli rzeczownik kończy się na: -s, -sh, -ch, -ss, -x, -o, to w liczbie mnogiej dodajemy końcówkę-es, ponieważ wtedy łatwiej jest takie słowo wymówić.
Liczba pojedyncza / Singular
Liczba mnoga / Plural
one bus – jeden autobus
two buses – dwa autobusy
one brush – jedna szczotka
four brushes – cztery szczotki
one watch – jeden zegarek
two watches – dwa zegarki
one glass – jedna szklanka
three glasses – trzy szklanki
one box – jedno pudełko
seven boxes – siedem pudełek
one tomato – jeden pomidor
ten tomatoes – dziesięć pomidorów
Jeśli rzeczownik kończy się na literę-y, a zaraz przed nią występuje spółgłoska, to liczbie mnogiej musimy zamienić-yna-ioraz dopisać końcówkę-es.
Liczba pojedyncza / Singular
Liczba mnoga / Plural
one story –jedna historia
two stories –dwie historie
one family –jedna rodzina
four families –cztery rodziny
Jeśli przed literą-ywystępuje samogłoska, w liczbie mnogiej dodajemy samą końcówkę-s.
Liczba pojedyncza / Singular
Liczba mnoga / Plural
one day – jeden dzień
seven days – siedem dni
one boy – jeden chłopiec
four boys – czterech chłopców
Przed rzeczownikiem w liczbie pojedynczej stosujemy przedimkialuban. Przedimekanstosujemy, kiedy rzeczownik rozpoczyna się od samogłoski – łatwo jest nam wymówić taki ciąg wyrazów.
Uwaga! Zauważ, że przedimka a używamy, kiedy rzeczownik zaczyna się spółgłoską, a przedimka an, kiedy zaczyna się samogłoską. Pamiętaj jednak, że dotyczy to wymowy. Np. wyraz hour w piśmie zaczyna się od spółgłoski, ale w wymowie słyszymy samogłoskę. Dlatego poprzedzimy goan, a nie a.
Przykłady:
It is a pepper. – To jest papryka.
There is a knife on the table. – Na stole jest nóż.
It is an apple. – To jest jabłko.
There is an eraser on the desk. – Na biurku jest gumka.
W przypadku liczby mnogiej – nie używamy przed rzeczownikiem tych przedimków. Przykład:
She loves eating snacks. – Ona kocha jeść przekąski.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise6
Choose the correct answer.
Przeczytaj poniższe zdania i wybierz prawidłowe odpowiedzi.
R1OinEiuJDfTY
1. Moja siostra ma dwa plecaki szkolne. My sister has got two schoolbag schoolbags.
1. Moja siostra ma dwa plecaki szkolne. My sister has got two schoolbag schoolbags.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise7
Type the plural form of the noun.
Dopisz liczbę mnogą do podanych rzeczowników.
R1PgKWwS1Q2oh
1. One bus – three Tu uzupełnij 2. One house – two Tu uzupełnij 3. One desk – twelve Tu uzupełnij 4. One table – fifteen Tu uzupełnij 5. One chair – twenty Tu uzupełnij 6. One crayon – six Tu uzupełnij 7. One glass – five Tu uzupełnij 8. One family – two Tu uzupełnij 9. One brush – three Tu uzupełnij 10. One tomato – ten Tu uzupełnij
1. One bus – three Tu uzupełnij 2. One house – two Tu uzupełnij 3. One desk – twelve Tu uzupełnij 4. One table – fifteen Tu uzupełnij 5. One chair – twenty Tu uzupełnij 6. One crayon – six Tu uzupełnij 7. One glass – five Tu uzupełnij 8. One family – two Tu uzupełnij 9. One brush – three Tu uzupełnij 10. One tomato – ten Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.