Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielka Brytania

Zasadnicze procesy demokratyzacji systemu politycznego Wielkiej Brytanii to XVIII i XIX w. Nastąpiło wówczas rozszerzenie praw wyborczych wśród obywateli oraz ograniczenie uprawnień monarchy. Będący znaczącą częścią brytyjskiej władzy wykonawczej gabinet to dawna Tajna Rada, która do II połowy XVIII w. obsadzana była przez króla. Ostatecznie od 1784 r. król, powołując gabinet, musiał liczyć się z wolą parlamentu. Z kolei znaczenie parlamentu ostatecznie zostało zadekretowanedekretzadekretowane w 1948 r., kiedy stał się on jedynym wybieranym przez obywateli organem władzy. Od tego roku rząd jest odpowiedzialny wyłącznie przed parlamentem. W Wielkiej Brytanii obowiązuje niepisana (nieskodyfikowana) konstytucja. Opiera się ona na prawnych i pozaprawnych normach.

Normy prawne:

RcpJ45pCDljhY
prawo powszechne zasada rządów prawa i prawa zwyczajowe;, prawo stanowione to przede wszystkim stanowione przez parlament ustawy;, prawa i zwyczaje parlamentarne regulacja procedury ustawodawczej i status deputowanych; wynikają z postanowień parlamentu, rezolucji izb i rozstrzygnięć Spikera Izby Gmin.

Normy pozaprawne to przede wszystkim konwenanse konstytucyjne, czyli niesformalizowane normy konstytucji, do których zaliczamy m.in.:

R18M0nQckAtzt1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: konwenanse konstytucyjne{color=#0A8531}
    • Elementy należące do kategorii konwenanse konstytucyjne
    • Nazwa kategorii: powoływanie przez [br]monarchę na premiera [br]osoby cieszącej się[br] zaufaniem parlamentu{color=#464D77}{value=36}
    • Nazwa kategorii: obowiązek zasiadania[br] premiera w Izbie Gmin{color=#37423D}{value=36}
    • Nazwa kategorii: wykonywanie przez [br]monarchę swoich[br] funkcji za radą[br] odpowiedzialnych[br] przed parlamentem [br]ministrów{color=#C73E1D}{value=36}
    • Nazwa kategorii: obowiązek ustąpienia [br]rządu na skutek [br]utraty zaufania[br] Izby Gmin{color=#C4921C}{value=36}
    • Koniec elementów należących do kategorii konwenanse konstytucyjne{color=#0A8531}
Oprac. na podst.: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Kraków 2019, s. 15.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Współczesny system polityczny Wielkiej Brytanii opiera się na trzech podstawowych zasadach:

REGPfDNu7GjWL
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zasady suwerenności parlamentusuwerenność parlamentusuwerenności parlamentu i podziału władzy są charakterystyczne dla wszystkich reżimów demokratycznych. Odmienna natomiast jest idea suwerenności parlamentu oznaczająca, że ustawa jest najwyższym prawem a władza parlamentu – nieograniczona. Jego decyzje mogą zmienić nawet wynik ogólnokrajowego referendum.

William Blackstone Komentarze do praw Anglii (Commentaries on the Laws of England), 1794

[Parlament] posiada suwerenną i niekontrolowaną władzę stanowienia, potwierdzania, rozszerzania, ograniczania, uchylania, przywracania i wykładni prawa, we wszystkich materiach (…). Może on, krótko mówiąc, zrobić wszystko prócz tego, co naturalnie niemożliwe; dlatego też niektórzy nie wahali się nazwać jego władzy, posługując się nazbyt śmiałym określeniem, omnipotencją parlamentu. Prawdą jest wszak, że tego, co parlament uczyni, żadna władza na ziemi nie może unicestwić.

cytat1 Źródło: William Blackstone, Komentarze do praw Anglii (Commentaries on the Laws of England), 1794, [w:] Systemy polityczne, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska-Gąstoł, Kraków 2019.

W praktyce zasada suwerenności parlamentu oznacza, że każda ustawa przez niego uchwalona jest prawem obowiązującym, ale nie może on uchwalić każdej ustawy. Jego działania ograniczane są np. przez konwenanse konstytucyjne. Nie pozwalają one na stanowienie prawa opresyjnego i arbitralnego. W pierwszej dekadzie XX w. zostały przeprowadzone reformy wprowadzające Sąd Najwyższy i zmieniające sposób powoływania sędziów. Od ich czasu nie kwestionuje się już zasady podziału władzy. Odnosi się to jednak przede wszystkim do niezależności władzy sądowniczej. Mniej jednoznaczne są relacje między egzekutywą i legislatywą. W brytyjskiej demokracji zauważamy zespolenie rządu i parlamentu. Politolodzy mówią raczej o fuzji między władzami, nie o ich rozdziale. Poza związkami personalnymi rząd ma prawo do prowadzenia działalności prawodawczej na podstawie delegacji ustawodawczej. W stanowieniu prawa biorą również udział sędziowie, a obie izby mogą karać za obrazę parlamentu, co jest funkcją judykatywy.

Nie można też zapomnieć o specyficznych uprawnieniach gabinetu (Tajnej Rady) oraz o pozycji ustrojowej monarchy. Na posiedzeniach Tajnej Rady wydawane są rozporządzenia królewskie. Pełni ona również funkcję najwyższego sądu odwoławczego niektórych państw Brytyjskiej Wspólnoty Narodów. Jak można zauważyć na poniższym schemacie, istnieją różne zależności między organami władzy w Wielkiej Brytanii. Są one charakterystyczne wyłącznie dla rozwiązań ustrojowych w tym państwie i wynikają z jego tradycji. Jest to również efekt systemu wyborczego, którego konsekwencja to ukształtowanie się dwupartyjnego systemu. On z kolei daje kontrolę nad działaniami parlamentu partii, która ma większość. Można to zauważyć przy zmianach premiera w trakcie trwania kadencji, które częściej, niż wyrażeniem wotum przez parlament, wynikają z rozgrywek wewnątrz partii rządzącej. Nie możemy jednak zapominać o zakorzenieniu demokracji w tradycji brytyjskiej. Prawo precedensowe, które tam obowiązuje, jest oparte na zaufaniu do państwa. Stąd brak jednoznacznych mechanizmów chroniących demokrację. Broni jej świadomość obywateli.

R15ZQDDP35P2g1
System polityczny Wielkiej Brytanii
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

Uzasadnij, że w Wielkiej Brytanii występuje parlamentarny model reżimu demokratycznego. Odwołaj się do wykresu.

Włochy

Inny model reżimu parlamentarnego przyjęli Włosi. W okresie dwudziestolecia międzywojennego we Włoszech ukształtował się system autorytarny. Włochy były jednocześnie monarchią. Pierwszym zatem problemem, jaki stanął przed społeczeństwem włoskim po upadku dyktatury, była decyzja związana z wyborem formy państwa. Ponieważ król Wiktor Emanuel III co najmniej nie przeszkadzał Benito Mussoliniemu we wprowadzeniu i utrzymaniu dyktatury, w przeprowadzonym w 1946 r. referendum Włosi zdecydowali o wprowadzeniu republiki. Rok później została uchwalona Konstytucja Republiki Włoskiej, która jest podstawą systemu politycznego Włoch. Zgodnie z Konstytucją z 1947 r.:

Systemy polityczne

Fundamenty, na których opiera się ustrój polityczny powojennych Włoch to demokratyzm, republikanizm i państwo socjalne. „Włochy” – taką definicję państwa zawiera art. 1 konstytucji – „są republiką demokratyczną, opartą na pracy”. Suwerenna władza w państwie należy do ludu, a ten wykonuje ją bezpośrednio lub pośrednio, zgodnie z postanowieniami konstytucji. Republika zobowiązuje się – według art. 2 – do uznawania i gwarantowania nienaruszalnych praw człowieka.

cytat2 Źródło: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska-Gąstoł, Kraków 2019, s. 161.

Reżim demokratyczny opiera się podziale władzy i stanowi przykład systemu parlamentarno‑gabinetowego.

R19EoAxykc2jN1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak wynika ze schematu, legislatywę stanowi dwuizbowy parlament, przy czym mamy do czynienia z tzw. dwuizbowością doskonałą. Oznacza to, że obie izby parlamentu, Senat Republiki i Izba Deputowanych, mają te same kompetencje. Zostało to wprowadzone, aby każda z izb miała możliwość korygowania lub nawet blokowania budzących wątpliwości decyzji. Obie izby parlamentu wybierane są na pięcioletnią kadencję (senat po nowelizacji konstytucji w 1963 r.). W skład senatu mogą wchodzić również tzw. senatorowie dożywotni. Są to byli prezydenci Republiki, jeśli nie zrezygnowali z tej możliwości. Każda głowa państwa może mianować senatorów, nie więcej niż pięciu, za szczególne zasługi na polu społecznym, artystycznym, naukowym i literackim. Członkowie obu izb piastują mandat wolny. Nie istnieją mechanizmy odwołania ich w trakcie trwania kadencji.

RvLaxkvePIwWn1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: funkcje parlamentu
    • Elementy należące do kategorii funkcje parlamentu
    • Nazwa kategorii: ustawodawcza
    • Nazwa kategorii: kreacyjna
    • Nazwa kategorii: kontrola nad rządem
    • Nazwa kategorii: reprezentacyjno-[br]-polityczna
    • Koniec elementów należących do kategorii funkcje parlamentu
Oprac. na podst.: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Kraków 2019, s. 178.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Głową państwa włoskiego jest Prezydent Republiki Włoskiej, wybierany przez parlament:

Systemy polityczne

Prezydent Republiki jest wybierany przez parlament na wspólnym posiedzeniu jego członków (art. 83), w którym udział biorą delegaci regionów – Zgromadzenie Wielkich Elektorów.

cytat3 Źródło: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska-Gąstoł, Kraków 2019, s. 178.

Prezydent wybierany jest na siedmioletnią kadencję z możliwością reelekcji. Głową państwa może zostać każdy obywatel włoski, który ukończył 50 lat oraz nie ma ograniczonych praw. Prezydent powinien być neutralny, apolityczny i bezstronny. Oznacza to, że jest on w pewnym sensie pozapolityczny, pełni funkcję arbitra w sporach między innymi organami władzy i gwaranta konstytucji. Nie jest częścią władzy wykonawczej.

Prerogatywy prezydenta Republiki Włoskiej:

  • możliwość rozwiązania parlamentu po uzyskaniu opinii obu izb;

  • prawo weta wobec ustaw uchwalanych przez parlament;

  • prawo do wygłaszania orędzia do obu izb parlamentu;

  • prawo inicjatywy ustawodawczej;

  • prawo zwoływania nadzwyczajnych sesji parlamentu;

  • prawo mianowania dożywotnich senatorów.

Prezydent ma również prawo mianowania i przyjmowania dymisji rządu. Jego skład powinien odzwierciedlać skład parlamentu. Ma także prerogatywy w zakresie władzy sądowniczej. Jest członkiem Najwyższej Rady Sądownictwa, która nadzoruje pracę wymiaru sprawiedliwości. Mianuje także pięcioro sędziów Trybunału Konstytucyjnego, ma prawo łaski. Prezydent nie ponosi odpowiedzialności politycznej, a konstytucyjną.

Władzę wykonawczą w Republice Włoskiej sprawuje rząd, który jest odpowiedzialny przed obiema izbami parlamentu.

Systemy polityczne

Ministrowie spełniają dwie podstawowe funkcje: polityczną – kolegialnie współpracują, ustalając politykę państwa i następnie ją wykonując, administracyjną – stanowią centralne organy państwa i kierują określonymi sektorami administracji publicznej.

cytat4 Źródło: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska-Gąstoł, Kraków 2019, s. 186.

Funkcje Rady Ministrów

R1JDT2DrD5FHQ
administracyjna ministrowie stoją na czele poszczególnych obszarów zarządzania państwem; kontrolna rząd kontroluje działania wszystkich organów administracji państwowej; prawotwórcza za zgodą parlamentu może wydawać akty prawne mające rangę ustawy; polityczna rząd jest emanacją parlamentu i prowadzi politykę zgodną z programem większości parlamentarnej.
bg‑green

Uzasadnij, że reżim polityczny Republiki Włoskiej to parlamentaryzm.

Niemcy

Inny model reżimu demokratycznego został wprowadzony w Republice Federalnej Niemiec. To specyficzna forma parlamentaryzmu, określana jako system kanclerski. Okupowane po II wojnie światowej Niemcy zostały podzielone na strefy okupacyjne przypisane Wielkiej Brytanii, USA, Francji i ZSRS. Na sektory okupacyjne został podzielony również Berlin. W 1949 r. powstały dwa państwa: Republika Federalna Niemiec (RFN) i Niemiecka Republika Demokratyczna (NRD).

W tym samym roku w RFN rozpoczął się proces demokratyzacji. Instytucjonalizację tego procesu ukoronowało przyjęcie przez Bundestag ustawy zasadniczej. NRD nadal nie było państwem demokratycznym – aż do zjednoczenia należała do strefy wpływów ZSRS. Po zjednoczeniu Niemiec w latach 1991–1993 działała Komisja Konstytucyjna. Nie uchwaliła ona jednak nowej konstytucji, lecz wprowadziła do ustawy zasadniczej wiele zmian. Zmieniony dokument stał się podstawą prawno‑ustrojową funkcjonowania Republiki Federalnej Niemiec. W czasie obowiązywania konstytucji wprowadzono do niej ponad 60 poprawek. Zgodnie z ustawą zasadniczą fundamentem ustroju Niemiec są następujące zasady:

R14BRWiOft9M01
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: fundamenty ustroju Niemiec{color=#0A8531}
    • Elementy należące do kategorii fundamenty ustroju Niemiec
    • Nazwa kategorii: zasada ochrony [br] i nienaruszalności praw [br]człowieka{color=#678C27}
    • Nazwa kategorii: zasada demokratyzmu{color=#464D77}
    • Nazwa kategorii: zasada federalizmu{color=#85704A}
    • Nazwa kategorii: zasada republikanizmu{color=#C4921C}
    • Nazwa kategorii: zasada państwa [br]socjalnego{color=#767E38}
    • Nazwa kategorii: zasada państwa [br]prawnego{color=#286954}
    • Koniec elementów należących do kategorii fundamenty ustroju Niemiec{color=#0A8531}
Oprac. na podst.: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Kraków 2019, s. 127.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niemcy spełniają wszystkie kryteria reżimu demokratycznego, a także parlamentarnego. Występuje tam dualistyczna egzekutywa, zespół organizacyjnych, personalnych i funkcjonalnych powiązań między władzą ustawodawczą i wykonawczą. Do tego dodać należy także polityczne zależności między władzą ustawodawczą a wykonawczą, odpowiedzialność rządu przed parlamentem czy wybór prezydenta przez parlament. Na koniec zostaje prawo głowy państwa do skrócenia kadencji parlamentu i rozpisania nowych wyborów. Nastąpiło za to wzmocnienie pozycji kanclerza w trzech obszarach:

  • kanclerz federalny jest wybierany tylko przez Bundestag „bez przeprowadzenia debaty” na wniosek prezydenta, przedstawia też głowie państwa kandydatów na ministrów;

  • długość kadencji rządu wynika bezpośrednio z długości kadencji kanclerza, który decyduje o kierunkach polityki wewnętrznej i zagranicznej;

  • za politykę rządu odpowiada wyłącznie kanclerz, Bundestag nie może uchwalać wotum nieufności wobec ministrów, a wobec kanclerza tylko konstruktywne wotum nieufności.

Omawiając reżim demokratyczny Niemiec, nie należy zapominać, że jest to państwo o charakterze federalnym, stąd dwie, nierównomierne izby parlamentu, gdzie Bundestag jest wybierany w wyborach powszechnych, a Bundesrat to przedstawiciele poszczególnych landów, czyli krajów związkowych. Warto również pamiętać, że część kompetencji, np. władz sądowniczych, przypisana jest poszczególnym landom, a nie rozstrzygana na poziomie krajowym. Można to zaobserwować na poniższym schemacie:

RzDGUzC7Q1yUL
System polityczny Niemiec
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

Porównaj pozycję kanclerza w Niemczech z pozycją premierów w innych modelach reżimów parlamentarnych.

Francja

Innym modelem reżimu demokratycznego jest, oparty na uchwalonej w 1958 r. i następnie 24 razy nowelizowanej konstytucji – model francuski. Zgodnie z jej zapisami najważniejsze zasady ustrojowe obowiązujące w V Republice Francuskiej to: niepodzielność, świeckość, demokratyczna forma rządów oraz zasada sprawiedliwości społecznej. Konstytucja francuska akcentuje również zasadę równości obywateli wobec prawa bez względu na pochodzenie, rasę i wyznanie. Stanowi to podstawę systemu rządów, łączącego elementy parlamentaryzmu i prezydencjalizmu, zwanego w literaturze politologicznej systemem semiprezydenckimsemiprezydencjalizm systemem semiprezydenckim.

Francuski system polityczny łączy w sobie cechy innych systemów:

RUNTbB0E8BgFc1
Prezentacja.
Oprac. na podst.: Systemy polityczne, t. 2, red. Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Kraków 2019, s. 94–95.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

System semiprezydencki występujący we Francji daje duże uprawnienia prezydentowi, zwłaszcza od czasu nowelizacji konstytucji w 2002 r., kiedy wprowadzona została równość kadencji prezydenta i parlamentu. W poprzednich latach możliwa była tzw. koabitacjakoabitacjakoabitacja. Oznaczało to, że prezydent i większość parlamentarna wywodzili się z dwóch różnych obozów politycznych. Było to możliwe, gdyż kadencja parlamentu trwała pięć lat, a prezydenta siedem. W roku 2002 zakończyła się ostatnia koabitacja, która zawsze była przepychanką w obrębie władzy wykonawczej. Ostatnią, trzecią koabitację „wygrał”, dzięki swojej silnej osobowości, prezydent Jacques Chirac. Od tego czasu nastąpiło jednoznaczne przechylenie dominacji w kierunku urzędu prezydenta i wprowadzono model faktycznej nadrzędności prezydenta w strukturze władzy wykonawczej.

Poniższy schemat wskazuje na wzajemne zależności między organami władzy we Francji. Poza relacjami w obrębie władzy wykonawczej ważnym elementem reżimu jest dwuizbowy parlament, gdzie przewagę ma niższa izba, czyli Zgromadzenie Narodowe. Istotną instytucją, gwarantującą konstytucyjność przyjmowanych rozwiązań prawnych, jest Rada Konstytucyjna i niezależne sądy.

R1TknQxVnR4Rn1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑green

Oceń pozycję prezydenta w systemie politycznym Francji.

Słownik

dekret
dekret

akt normatywny, mający moc ustawy, wydany nie przez parlament, ale przez organ władzy wykonawczej

koabitacja
koabitacja

w polityce współistnienie w obrębie władzy wykonawczej – rządu i prezydenta – pochodzących z przeciwnych obozów politycznych

ordonans
ordonans

akt prawodawczy, dotyczący prawa cywilnego lub administracyjnego, przysługujący głowie państwa, w przeszłości królowi, obecnie prezydentowi

semiprezydencjalizm
semiprezydencjalizm

system polityczny, forma rządów pośrednia między systemem parlamentarnym a prezydenckim, jedna z form tzw. systemów hybrydowych

suwerenność parlamentu
suwerenność parlamentu

niezależność parlamentu od innych organów państw, wywodząca się z zasady podziału władz