Przeczytaj
Problematyka Fantazego
Fantazy to tytuł dramatu wierszem, który Juliusz Słowacki napisał prawdopodobnie na przełomie 1844 i 1845 roku. Utwór jest niedokończony i nie został opublikowany za życia poety.
WstępW dramacie [...] nakreślił poeta obraz moralnego rozłamu społeczeństwa polskiego. U jego źródeł tkwiła niszczące siła pieniądza, zmuszająca jednych do bezwzględnej walki o byt, umożliwiająca innym egoistyczne, wrogie, bo krzywdzące bliźnich działania – a z drugiej strony prowokująca do otwartego buntu przeciwko złowrogiej mocy »wojsk dukatowych«. [...]
Poetę romantycznego interesował pieniądz przede wszystkim jako siła pustosząca wnętrze dusz ludzkich, jako czynnik niszczący prawe i szlachetne stosunki między ludźmi.
Bohaterowie dramatu
Bohaterowie dramatu są wyrazistymi charakterologicznie postaciami. Dzięki takiej konstrukcji świata przedstawionego Juliusz Słowacki pokazuje, że uwarunkowania klasowe wpływają na postawy moralne.
Konwencje romantyczne
W Fantazym można dostrzec zderzenie różnych romantycznych wzorów życia. Bohaterowie podporządkowują się schematom ukształtowanym przez literaturę epoki. Ujawnia się to w ich sposobie myślenia, wyznawanych systemach wartości, zachowaniach. Znakomitym przykładem takiej postawy jest hrabina Respektowa, która stara się nadać swojemu ogrodowi charakter „romantyczny”, dzięki sztucznym zabiegom upodobnić go do natury. Słowacki ośmieszył w dramacie bohaterkę i jej zabiegi, ujawnił ich sztuczność. Ogród bowiem tylko wówczas mógł mieć dla romantyka wartość, gdy dzika natura zwyciężała w nim nad przyrodą uporządkowaną przez człowieka; tylko taki ogród mógł stać się zwierciadłem jego duszy.
Proza życia
Romantyczna egzaltacja zostaje w dramacie Słowackiego w szyderczy sposób zderzona z prozą życia. Fałsz konwencji demaskuje się w zmaganiach z codzienną egzystencją. Najboleśniejsza dla pielęgnujących romantyczne ideały lub chociażby romantyczny styl życia jest jednak konfrontacja z realiami ekonomicznymi. Nie miłość okazuje się najwyższą wartością, lecz wymierna suma, która w utworze Słowackiego staje się przedmiotem rozmaitych zabiegów.
Niektórzy komentatorzy zwracają uwagę, że w dramacie ujawnił się konflikt charakterystyczny dla wczesnego społeczeństwa kapitalistycznego – romantyczny idealizm coraz częściej musiał ustępować miejsca myśleniu ekonomicznemu. Warto jednak zaznaczyć, że napięcie między idealizmem a materializmem obecne było już we wczesnej twórczości Słowackiego (np. w Kordianie), a wiązało się z jego doświadczeniem życiowym – w swojej twórczości poeta stawał zdecydowanie po stronie idealizmu, zarazem jednak potrafił bardzo zapobiegliwie pomnażać swój majątek.
Komedia i ironia
Fantazy rozpoczyna się jak komedia, humor ma jednak w tym dramacie szczególny charakter, gdyż w istocie to za jego sprawą ujawnia się smutek zagubienia bohaterów. Śmieszna i tragiczna zarazem jest niewspółmierność głoszonych przez nich ideałów i rzeczywistości, w której żyją i którą akceptują. Poeta szydzi z romantyków; dostrzega bowiem, że tylko udają oni wierność przyjętym kiedyś wartościom, tymczasem naprawdę stają się aktorami odgrywającymi raz przyjęte role. Ważną funkcję pełni w dramacie ironia romantycznaironia romantyczna. Ujawnia się ona w sposobie zachowań bohaterów, które nie zawsze poddają się jednoznacznej interpretacji. Podobnie ich wypowiedzi często zawierają ukryte sensy i podteksty. Wiele znaczeń trzeba odczytywać z niedopowiedzeń i z niuansów słownych.
Rozprawa ze współczesnymi
Fantazy to rozrachunek z romantyzmem dokonany z perspektywy człowieka dojrzałego. Porównanie tego dramatu z powstałym dziesięć lat wcześniej Kordianem pozwala zobaczyć, że w obu tekstach niejednoznacznie ocenia się romantyczne wzorce życia. W młodzieńczym dramacie poeta ukazał historię egzaltowanego młodzieńca, a w Fantazym przedstawił losy ludzi doświadczonych i zgorzkniałych, ale i w jednym, i w drugim utworze zwrócił uwagę na nieautentyczność romantycznego stylu życia. Komentatorzy dostrzegają w tym dramacie rozrachunek poety z sobą samym oraz z przyjaciółmi – postać Fantazego wzorowana jest na Zygmuncie Krasińskim, a Idalii – na dwóch kobietach, które obaj poeci darzyli uczuciem: Joannie Bobrowej i Delfinie Potockiej. Słowacki rozprawia się więc w Fantazym nie tylko z ideami i konwencjami epoki, lecz także krytycznie komentuje fakty z biografii ludzi mu współczesnych.
MistycyzmMistycyzm
W końcowej części komedia przekształca się w mistyczną tragedię ofiary. Major popełnia samobójstwo. Traktuje je jako akt zadośćuczynienia za młodzieńczą niezdolność do czynu, a zarazem poświęcenia swego życia w imię szczęścia innych. Jego ofiara ma wymiar osobisty, ale można ją porównać do czynu Winkelrieda, o którym mowa w Kordianie. Widać więc w Fantazym wyraźną kontynuację poglądów obecnych już we wczesnej twórczości Słowackiego, a jeszcze wzmocnionych po jego przełomie mistycznym, gdy szczególnie ważne stały się dla niego ideały świętości i pokory.
Słownik
(łac. idealis – idealny < gr. idéa – kształt, wyobrażenie) – kierunek filozoficzny, zgodnie z którym świat dostępny ludzkim zmysłom nie jest jedyną częścią rzeczywistości; zakłada wyższość idei nad materią
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – figura stylistyczna polegająca na celowo wprowadzanej sprzeczności między przekazywaną informacją a jej znaczeniem ukrytym; wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje ironii: retoryczną, sokratejską i romantyczną; bywa trudna do zidentyfikowania, nie można identyfikować jej z kłamstwem i sarkazmem
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – pojęcie stworzone przez niemieckiego filozofa Friedricha Schlegla (1772–1829), zgodnie z którym każdy akt twórczy traktowany jest jako gra między twórcą a czytelnikiem, w utworze literackim zaciera się więc granica między tym, co rzeczywiste, a tym, co wykreowane. Ze względu na sytuację polityczną w polskim romantyzmie teoria ironii romantycznej nie cieszyła się popularnością, a jako jeden z nielicznych romantyków wykorzystywał ją Juliusz Słowacki, np. w poemacie dygresyjnym Beniowski i w niektórych dramatach, np. Balladynie i Fantazym
(od kapitał < łac. capitale – ruchoma własność) – system społeczno‑gospodarczy oparty na własności prywatnej, która umożliwia czerpanie zysków
(fr. matérialisme < łac. materialis – dotyczący materii) – pogląd filozoficzny, zgodnie z którym jedynie rzeczy materialne są prawdziwe
(gr. mystikos – tajemny) – pogląd zakładający możliwość ponadzmysłowego kontaktu z bóstwem, zwłaszcza za pomocą intuicji, objawienia