Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Tlenki

R1dTCPc36LDVo
tlenki kwasowe
  • zbudowane są z atomu tlenu i atomu innego niemetalu lub atomów metali bloku d, które znajdują się na najwyższych stopniach utlenienia;
  • reagują z zasadami;
  • nie reagują z kwasami;
  • przykłady: tlenek węgla(IV )CO2, tlenek siarki(IV )SO2, tlenek siarki(VI) SO3, tlenek azotu(V) N2O5, tlenek fosforu(V) P4O10.
  • , tlenki zasadowe
    • zbudowane są z atomu tlenu i atomu metalu I, II grupy lub atomów niektórych metali przejściowych;
    • ogólny wzór tlenków metali I grupy to X2O, natomiast metale II grupy tworzą tlenki o wzorze ogólnym XO; wzór tlenków metali przejściowych zależy od stopnia utlenienia atomu metalu;
    • reagują z kwasami;
    • nie reagują z zasadami;
    • przykłady: tlenek sodu Na2O, tlenek potasu K2O, tlenek magnezu MgO, tlenek wapnia CaO, tlenek manganu(II) MnO, tlenek chromu(II) CrO.
    • , tlenki amfoteryczne
      • zbudowane są z atomu tlenu i atomu metalu;
      • charakter amfoteryczny mają tlenki, które znajdują się w układzie okresowym na przekątnej od berylu do polonu (na granicy między metalami a niemetalami);
      • reagują zarówno z kwasami, jak i wodnymi roztworami wodorotlenków;
      • przykłady: tlenek glinu Al2O3 oraz tlenek cynku ZnO.
bg‑azure

Otrzymywanie soli w wyniku reakcji pomiędzy tlenkami

W wyniku reakcji tlenku zasadowego lub amfoterycznegoamfoterycznośćamfoterycznego z tlenkiem kwasowym otrzymuje się sól kwasu tlenowego.

tlenek zasadowy lub tlenek amfoteryczny+tlenek kwasowysól kwasu tlenowego
bg‑azure

Reakcja tlenku metalu z tlenkiem niemetalu

W celu sprawdzenia, w jaki sposób przebiega reakcja pomiędzy tlenkami, zaprojektowano poniższe doświadczenia.

1
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem, uzupełnij brakujące pola w dzienniku laboratoryjnym.

Doświadczenie 1

RwpLbkTaaVrk9
Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: Tlenek sodu będzie reagował z tlenkiem siarki(VI), tworząc sól. Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: – probówka z ciekłym SO3; – tlenek sodu; – łyżeczka, palnik. Instrukcja wykonania doświadczenia: 1. Za pomocą łyżeczki, umieść tlenek sodu w probówce z tlenkiem siarki(VI). 2. Probówkę z tlenkami ogrzewaj. 3. Obserwuj zachodzące zmiany. Wnioski: (Uzupełnij).

Schemat doświadczenia:

R7SCo4ZlQsrev
Schemat reakcji otrzymywania siarczanu(<math aria‑label="sześć">VI) sodu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obserwacje:

Po dodaniu ciała stałego do cieczy, obserwujemy powstanie jednolitej białej masy, która po ostygnięciu staje się białym proszkiem.

Równania reakcji:

tlenek sodu+tlenek siarki(VI)siarczan(VI) sodu

Zapis cząsteczkowy równania reakcji:

Na2O+SO3Na2SO4

Słownik

amfoteryczność
amfoteryczność

zdolność związku chemicznego do reakcji zarówno z kwasami, jak i z zasadami

Bibliografia

Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, Warszawa 2010.

Jelińska–Kazimierczuk M., Megiel E., Teraz matura. Chemia. Vademecum, Warszawa 2018.

Litwin M., Styska–Wlazło Sz., Szymońska J., To jest chemia 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Warszawa 2012.