Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SMwMXZRIK5W
Ilustracja przedstawia pole z uprawami, w tle znajduje się zachodzące słońce.

Otrzymywanie soli w wyniku reakcji pomiędzy tlenkami

Sole – zarówno tlenowe, jak i beztlenowe – mają szerokie zastosowanie w życiu codziennym. Przykładem tego jest azotan(<math aria‑label="pięć">V) sodu, który jest nawozem sztucznym, dzięki czemu dostarcza uprawianym roślinom azotu oraz kationów sodowych.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Zapewne wiesz, że przynależność do tej samej grupy nie wyklucza istnienia różnic wewnątrz. Skupmy się na jabłkach. Papierówka, lobo, ligol i antonówka są przedstawicielami tego samego owocu. Jednak różnią się między sobą smakiem i przeznaczeniem. Wiadomo, że odpowiednie do szarlotki są antonówki, natomiast do kompotu najlepszym wyborem są papierówki. Podobnie jest w chemii. Pomimo klasyfikacji w obrębie tej samej grupy związków, substancje mogą się między sobą różnić. W tym materiale przyjrzyjmy się tlenkom. Czy tlenek może reagować z tlenkiem? Co powstaje w takiej reakcji?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, jakie produkty powstają w reakcji chemicznej pomiędzy tlenkami.

  • Zapiszesz równanie reakcji tlenu z tlenkiem pozwalające otrzymać sól.

  • Zaprojektujesz doświadczenie, dzięki któremu otrzymasz sole w wyniku reakcji tlenku z tlenkiem.