Obie poetki pochodziły z zamożnych rodzin i obie dużo i chętnie pisały o miłości. Choć dzieli je ponad dwa i pół tysiąca lat (a także tysiące kilometrów), można odnaleźć w ich twórczości wiele wspólnych cech. Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska (1891‑1945), nazywana przez współczesnych krytyków słowiańską Safo, złożyła hołd poetycki swojej wielkiej poprzedniczce w wierszach umieszczonych w zbiorze Krystalizacje (1936), między innymi w cyklu zatytułowanym Róże dla Safony.

Poetka starożytnej Hellady

R14kfbM3y4xJp
Safona, malowidło na naczyniu, V w. p.n.e.
Imię Safony, zwanej czasem po prostu Poetką, tak jak Poetą był dla Greków Homer, stało się symbolem poezji starożytnej Hellady. (W: Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1987, ze wstępu J. Danielewicza)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Safona (628‑568 p.n.e.), najsłynniejsza poetka antycznej Grecji, była pierwszą kobietą, która z taką pasją opiewała życie i miłość. Pochodziła z Mityleny na wyspie Lesbos, z bogatego arystokratycznego rodu. Jej ojciec, Skamandros, zmarł, gdy Safona miała sześć lat. Wyszła za mąż za bogatego kupca z Andros, Kerkilasa, urodziła córkę Kleis. Po śmierci męża odziedziczyła duży majątek. Przez kilka lat przebywała na Sycylii, na przymusowej emigracji, spowodowanej rozruchami politycznymi na Lesbos. Założyła szkołę dla dziewcząt ze szlacheckich rodów, w której uczyła poezji, muzyki, tańca i dobrych manier.

Jerzy Danielewicz Wstęp

Safona skupiała wokół siebie grono młodych dziewcząt w tzw. thiasos – kole czcicielek Afrodyty o charakterze religijno‑artystycznym. Pełniąc rolę opiekunki i kierowniczki w tym zespole zajmowała się wychowaniem i wykształceniem muzycznym dziewcząt. Musiała cieszyć się wysokim uznaniem, skoro w jej domu – „przybytku obcujących z Muzami” znalazły się dziewczęta z dalekich stron: Miletu, Salaminy, Kolofonu. Tworzyły one pierwsze audytorium przy występach poetyckich Safony; z ich kręgiem wiąże się tematycznie wiele utworów. Z towarzyszkami łączyły Safonę więzy czułej, namiętnej przyjaźni, przechodzącej we wzajemną adorację. (…) Faktem jest, że poetka darzyła wybrane dziewczęta płomiennym uczuciem i walczyła o ich względy, a po rozstaniu dawała wyraz tęsknocie.

1 Źródło: Jerzy Danielewicz, Wstęp, [w:] Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1987.

Wprawdzie w pieśniach Safony nie ma bezpośredniego potwierdzenia, że w relacjach z uczennicami chodziło o fizyczną bliskość, to jednak właśnie od nazwy wyspy Lesbos pochodzi określenie kobiecego homoerotyzmu.

Epitalamia, hymny, pieśni

Już przez współczesnych Safona była czczona i uwielbiana, jej wizerunki umieszczano na czarach, rzeźbach i monetach. Zmarła w wieku 60 lat, dlatego podania o jej samobójczej śmierci z powodu niespełnionej miłości do żeglarza Faona należy raczej pozostawić w sferze legend rozpowszechnianych później przez ateńskich komediopisarzy.

Peter Green Śmiech Afrodyty

Teraz zapieczętuję wszystko, co napisałam – testament mego życia – i zostawię jako ofiarę na ołtarzu Apollona. Niech bóg i jego kapłani zatrzymają go pod swoją opieką. Wrócę sama na wietrzny cypel, póki słońce jeszcze świeci jasno, póki czarne chmury nie przesłoniły jeszcze zachodniej połaci nieba, i skończę moją wędrówkę, jak skończyć ją muszę. Apollonie, Panie Światła, przyjmij składaną ci w hołdzie ofiarę. Posejdonie, panie wszystkich mórz i oceanów, użycz mi łagodnej przeprawy.

2 Źródło: Peter Green, Śmiech Afrodyty, Warszawa 1969.

Twórczość Safony cieszyła się sławą, ale często stanowiła lekturę zakazaną. Safona wydała dziewięć tomów poezji, na które składały się epitalamia, czyli pieśni weselne, hymnyhymnhymny, modlitwy, epigramatyepigramatepigramaty, pieśni miłosne i do przyjaciółek. Niestety, z tej bogatej spuścizny ocalało do naszych czasów bardzo niewiele: kilka całych pieśni i kilkaset fragmentów utworów.  W Bizancjum w 380 r. n.e. spalono jej książki, a następnie wiersze razem z innymi książkami bibliotek Konstantynopola i Rzymu w 1073 roku (na rozkaz papieża Grzegorza VII).

RCfoNhnVZ5Msv
Fragment utworu Safony zapisany na papirusie z III w. p.n.e.
Z bogatej twórczości Safony ocalało niestety niewiele: kilka pieśni i kilkaset fragmentów utworów.
Źródło: Masur, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Maria zwana Lilką

R1bYe6QSUMMSl1
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska – córka słynnego malarza Wojciecha Kossaka, przez przyjaciół zwana była Lilką.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nie było w niej absolutnie nic prozaicznego – wspominała Irena Krzywicka. – Nawet w najbardziej pospolitych warunkach poezja szemrała wokół niej nieustannie, jak blisko płynący, ciągle żywy strumyczek.

3 Cytat za: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje zebrane, Toruń 1993, s. 9.

Jedna z największych poetek dwudziestolecia międzywojennego pochodziła z zamożnej artystycznej rodziny. Jej ojciec i dziadek: Wojciech i Juliusz Kossakowie byli znanymi malarzami, siostra Magdalena Samozwaniec i kuzynka, podobnie jak Maria, zajmowały się pisarstwem. Maria dorastała w intelektualnej atmosferze rodzinnej Kossakówki, willi położonej na obrzeżach Krakowa, gdzie stale gościli słynni artyści, kompozytorzy, filozofowie i pisarze, najpierw Młodej Polski, potem dwudziestolecia międzywojennego.

Re4lGfUzRv6gh1
Kossakówka w 2007 roku
Źródło: Agnieszka Mazur, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Kossakówka to wielka, nadpróchniała arka – pisał Zygmunt Nowakowski. – Trzeszczało w niej wszystko, trzęsło się przy lada podmuchu wiatru. Pawlikowska twierdziła, że w tym domu, domu jak paleta farb najrozmaitszych pełna, straszy, że tam są duchy.

4 Cytat za: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje zebrane, Toruń 1993, s. 7.

Do szkół, wyjąwszy rok spędzony w Akademii Sztuk Pięknych, nie uczęszczała. Sformalizowane wykształcenie zastąpiła bardzo staranna edukacja domowa. Znała biegle kilka języków, interesowała się filozofią i przyrodoznawstwem, malowała bajkowe surrealistyczne akwarele, które wysoko cenił Witkacy. (…) Całe życie złakniona miłości, trzykrotnie wychodziła za mąż. Dwa pierwsze małżeństwa: z oficerem austriackim Władysławem Bzowskim, a później z literatem i taternikiem Janem Pawlikowskim – były nieudane. Dopiero w trzecim związku z oficerem lotnictwa, por. Stefanem Jasnorzewskim, znalazła pełnię szczęścia.

3 Cytat za: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje zebrane, Toruń 1993, s. 9.
R1SZYWJ2v6N2B
Kossakówka. Na zdjęciu Wojciech Kossak z siostrą poetki Magdaleną Samozwaniec i jej drugim mężem Stefanem Jasnorzewskim, 1932 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W jej wczesnych wierszach szczególnie eksponowana jest gra barw, nie ulotnych, ale właśnie jednoznacznych i konkretnych. (…) Obok tej znamiennie sensualistycznej wrażliwości jej pierwsze książki wyróżnia egotyzm, subtelna zmysłowość, chęć obfitego korzystania z uroków chwili, biologizm w nastawieniu do świata, w końcu ludyczność, rzeczywiście bliska wczesnym wierszom skamandrytów.

5 Cytat za: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje zebrane, Toruń 1993, s. 15.

W kolejnych tomach pojawia się więcej ciemnych barw, smutków, niepokoju i pesymizmu. Jednak nadal pozostaje Pawlikowska przede wszystkim autorką subtelnej, zmysłowo‑intelektualnej poezji miłosnej. Przełom nastąpił w 1939 roku, kiedy poetka zdecydowała się wyemigrować z kraju wraz z mężem. Po krótkim pobycie w Rumunii zamieszkała w Anglii, ale zupełnie nie mogła odnaleźć się w nowych warunkach. Jej twórczość z tego okresu jest przepełniona smutkiem, rozpaczą, rezygnacją. Maria Pawlikowska nigdy już nie wróciła do kraju; zmarła po długiej chorobie w Manchesterze w 1945 roku.

Słownik

epigramat
epigramat

(gr. epigramma – napis, inskrypcja) w starożytności wierszowany napis na pomnikach, grobowcach; obecnie krótki utwór liryczny o żartobliwej treści i zaskakującej puencie

hymn
hymn

(gr. hýmnos – pieśń pochwalna); uroczysta, podniosła pieśń o apostroficznym charakterze wypowiedzi. Adresatem jest najczęściej personifikowane pojęcie (np. ojczyzna, wolność) lub ważna osoba