Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat mesjanizmu polskiego, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Przeznaczenie ludzkości w myśle objawione: bożoczłowieczeństwo

Główna teza Trentowskiego, do której według filozofa dochodzi się tylko dzięki mysłowimysłmysłowi, głosi, że absolutabsolutabsolut, czyli Bóg, rozwija się w czasie i osiąga samowiedzę w człowieku. Tezę tę cechuje oryginalne przekonanie, że samowiedza absolutu nie realizuje się w absolucie, lecz w osobie człowieka. Z przekonaniem tym wiąże się cel dziejów: mają one doprowadzić do tego, aby boskie atrybutyatrybutatrybuty rozwinęły się w ludziach i to we wszystkich – każdy ma się stać człowiekiem‑Bogiem. Na bazie tej teorii Trentowski interpretuje dogmat wcielenia: ludzie mają tzw. jaźń – władzę poznającą, która stanowi pierwiastek boski w człowieku. Jaźń jest źródłem wolnej woli, to właśnie dzięki jaźni człowiek może rozwinąć w sobie boskie cechy (twórczość, samodzielność, aktywność) i osiągnąć w ten sposób bożoczłowieczeństwo, tj. upodobnić się do Boga. Jezus Chrystus jest jedynie idealnym wzorem tak rozumianego bożoczłowieczeństwa – na przestrzeni dziejów nie był też, zdaniem Trentowskiego, odosobnionym przypadkiem.

R1FRkPKkFhXso1
Jan Styka, Polonia, 1889.
Do bożoczłowieczeństwa, jak już zostało powiedziane, powołani są wszyscy. Stąd przyszłość ludzkości to społeczeństwo bogów. Dlatego też ideałem Trentowskiego na gruncie pedagogiki (której autor Chowanny, czyli systemu pedagogiki narodowej był pierwszym polskim teoretykiem) ma być rozbudzanie boskości w młodej jaźni wychowanka. Misji tej mieli się podjąć Polacy, a cechą, dzięki której mogli tego dokonać, była ich skłonność do działania: kiedy inne narody teoretyzują, Polacy wprowadzają idee w czyn.
Źródło: Jan Styka, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Krytyka religii instytucjonalnej

bg‑azure

Dlaczego Trentowski atakował kler, tradycyjną teologię i instytucje religijne?

Podobnie jak KołłątajHugo KołłątajKołłątaj, Trentowski atakował kler, tradycyjną teologię i instytucje religijne. Twierdził, że wraz z wejściem ludzkości w fazę realizacji ideału bożoczłowieczeństwa tradycyjna wiara staje się wyłącznie przeszkodą w jego urzeczywistnieniu (głównie wskutek dogmatyzmu i jednostronnego akcentowania znaczenia ducha kosztem materii). W swej krytyce Trentowski szczególnie napiętnował katolicyzm, głosząc, że stoi on na drodze dziejowej misji Polski. Antycypując wielu późniejszych autorów, twierdził też, że był on dla Słowian szkodliwy, gdyż wynaturzał ich naturalną duchowość,

1
Bronisław Trentowski Pisma o filozofii religii

że zaprowadzone chrześcijaństwo zachodnie zadało cios śmiertelny narodowemu duchowi; że oddzieliło katolicką przez rozum i politykę szlachtę od ludu, dzierżącego do dziś niemal za pogańską wiarę; że złacińszczyło polskie piśmiennictwo i zaraziło je naśladownictwem, a myśl ludową zagnało pod strzechę wieśniaczą i okryło pogardą; że dopiero teraz przychodzi ku sobie jeniusz nasz.

K110_1 Źródło: Bronisław Trentowski, Pisma o filozofii religii.
Riz0qDhlpVnnC1
Michaił Niestierow, Na Rusi, 1914
Tylko przez rozwój własnych niepowtarzalnych predyspozycji narodowych Słowianie mogą ujawnić swój mysł, a więc władzę pozwalającą uchwycić boską istotę rzeczywistości, i boskość tę objawić następnie innym narodom.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

absolut
absolut

(łac. absolutus — zupełny, bezwględny) byt samoistny, nieograniczony, wieczny, doskonały

atrybut
atrybut

(łac. attributus – przydzielony) właściwość, która jest nieodłączna od bytu (należy do jego istoty)

mysł
mysł

termin, według słownika Trentowskiego, oznaczający najwyższą władzę poznawczą zdolną do bezpośredniego poznania rzeczy boskich

pedagogika
pedagogika

(gr. paidagogos — prowadzący dziecko) nauka o celach i metodach wychowania i kształcenia; świadoma i celowa działalność wychowawcza

Hugo Kołłątaj