Człowiek jest przedmiotem doświadczenia możliwego dla każdego: siebie samego i innych ludzi.
bg‑azure
A społeczeństwo? Czy możemy powiedzieć o nim to samo? Czy społeczeństwo istnieje realnie, czy też stanowi jedynie konstrukt myślowy jednostek ludzkich wchodzących ze sobą w interakcje (co znaczy, że tylko jednostkom można przypisać status realności)?
W historii socjologii tę kontrowersję znamy jako spór nominalizmu z realizmem. Dotyczy ona odpowiedzi na podstawowe pytanie: „czy poza jednostką i jej właściwościami istnieją, w sensie ontologicznymontologiaontologicznym, zbiorowości społeczne i społeczeństwo?”. Odpowiedź, jakiej socjologowie udzielali na to pytanie, miała swoje konsekwencje. Warunkowała koncentrację dociekań badawczych bądź na jednostce i relacjach między jednostkami, bądź na społeczeństwie i zbiorowościach społecznych.
R1KIQIcTUjnhl
Jednostki istnieją i nikt temu nie zaprzeczy. Każdy tego doświadcza w swoim życiu. Elementem tego doświadczenia jest np. społeczne otoczenie, w którym to życie biegnie. Z drugiej strony fakt, że nikt z nas nie „widział” społeczeństwa, niekoniecznie oznacza, że jest ono jedynie konstruktem myślowym. Dla socjologii współczesnej istnieje całkiem realnie. I właśnie do wiedzy socjologicznej należy się odwołać, aby opisać sposób istnienia i funkcjonowania społeczeństwa, a przez to sposób istnienia i funkcjonowania człowieka jako istoty społecznej.
Zobaczmy, jak to wygląda z obu punktów widzenia.
Jednostka z punktu widzenia jej biografii, czyli jak widzimy sami siebie
RSLLvoLVut89V1
Jednostki z punktu widzenia zewnętrznego obserwatora
Jak na społeczeństwo i – pośrednio – funkcjonujące w nim jednostki patrzy socjolog?
Nie można sobie wyobrazić społeczeństwa bez ludzi, ale to nie znaczy, że zrozumienie społeczeństwa jest możliwe tylko przez odwołanie się do zachowania jednostek. Socjologia, jako nauka zajmująca się społeczeństwem, patrzy na jednostkę w inny sposób. Odpowiadając na pytanie: „Co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną?”, wskazuje na jego uspołecznienie i sposób funkcjonowania.
Socjalizacja
Proces „wchodzenia” człowieka w społeczeństwo to inaczej proces jego uspołecznienia. Każda jednostka jest zatem wprowadzana w społeczeństwo. Biorą w tym udział inne jednostki oraz instytucje społeczne. Dzięki temu człowiek poznaje podstawowe zasady funkcjonowania wśród innych ludzi i współdziałania z nimi. Cały ten proces, trwający przez większą część życia, nazywamy socjalizacją. W jej toku człowiek kształtuje swoją osobowość i nabywa niezbędne umiejętności i wiedzę, umożliwiające samodzielne funkcjonowanie i odgrywanie ról społecznych. Istotnym elementem formowania osobowości jest internalizacja norm i wartości, czyli ich przyswojenie oraz traktowanie jak własne.
RPCshP5hQrKNt1
Mechanizm funkcjonowania jednostki w społeczeństwie
Funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie wynika z faktu, że swoją życiową aktywność podejmuje w zbiorowościach. Wchodząc w interakcje z innymi podmiotami, robi to w ramach odgrywanych ról społecznych, na podstawie zinstytucjonalizowanych norm społecznych.
R10MRPCW6XyC3
Słownik
ład społeczny
ład społeczny
układ relacji międzyludzkich uporządkowany dzięki wspólnym wartościom i normom (moralnym, prawnym), które zapewniają spójność społeczeństwa, jego stabilność, i warunkują współpracę między jednostkami i grupami społecznymi
ontologia
ontologia
dział filozofii zajmujący się strukturą rzeczywistości, istnienia i jego sposobów, własności obiektów i przedmiotów; ontologia odpowiada na pytania: „czy istnieje?” i „jak istnieje, jeśli istnieje?”
status społeczny
status społeczny
warunkowany przez wiele czynników, zależnie od konkretnego społeczeństwa (np. prawne, polityczne, ekonomiczne, religijne, etniczne, rasowe); klasyfikacja jednostek i grup w strukturze uwarstwienia społecznego
stosunek społeczny
stosunek społeczny
układ czynności, świadczeń między minimum dwoma partnerami, wytwarzający zależności i wzajemne zobowiązania
więź społeczna
więź społeczna
zorganizowany układ stosunków społecznych, instytucji i środków kontroli społecznej, skupiający jednostki i podgrupy składowe w całość zdolną do trwania i rozwoju