Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Adam Asnyk Nad głębiami

I

Zmiennego bytu falo ty ruchliwa,
Co nas unosisz po wszechświata toni!
Daremnie wzrok nasz za tym wszystkim goni,
Co pod powierzchnią twoją się ukrywa;

Choć nam w błyskawic blasku się odsłoni
Głąb niezmierzona, ciemna i straszliwa…
Trudno nam dotrzeć spojrzeniami do niej
Przez pianę zjawisk, co po wierzchu pływa.

Próżno nad głębią schyleni – jej ciemnic
Obraz chwytamy, gdyż ruchliwa fala,
Zamiast odwiecznych istnienia tajemnic,

Własną twarz naszą ukazuje z dala,
I nasz widnokrąg cały się powleka
Rzuconym w wszechświat odbiciem człowieka.

M137_1 Źródło: Adam Asnyk, Nad głębiami, [w:] tegoż, Poezje, Skultuna 2009.
RzOdjzlKFy2yZ
Nagranie dźwiękowe z Sonetem Pierwszym Adama Asnyka.
R13wgNBqiH7yQ1
Jacek Malczewski, Portret Adama Asnyka z Muzą, 1894–1897.
Zwróć uwagę na kobietę na drugim planie obrazu. Jak sposób jej przedstawienia może się łączyć z inspiracjami widocznymi w poezji Asnyka?
Źródło: domena publiczna.

Powyższy utwór pochodzi z cyklu trzydziestu trzech sonetówsonetsonetówNad głębiami, publikowanych w latach 1883–94, w czasie przypadającym na kres pozytywizmu oraz początek Młodej Polski. W wierszach wchodzących w skład cyklu Adam Asnyk zawarł refleksje dotyczące poszukiwania prawdy, całkowicie niedostępnej codziennemu, powierzchownemu poznaniu. Sonety zostały sformułowane i ułożone na podobieństwo filozoficznego traktatu, co uwidoczniło się poprzez jasność, przejrzystość rozumowania, logiczność i precyzję sformułowań. Dzięki doskonałemu wyważeniu klasycystycznej estetyki i treści ukierunkowanej na zagadkę istnienia, Asnyk stał się łącznikiem pomiędzy dwiema epokami oraz dwoma stylami, tj. pomiędzy pozytywizmem a symbolizmem.

W swoim cyklu sonetów Asnyk dokonał syntezy poezji i filozofii. Wykorzystał kunsztowną formę wiersza, aby postawić podstawowe pytania, jakie od starożytności zadawali sobie najwięksi myśliciele. Połączył on ogniwa najróżniejszych tradycji filozoficznych i jednocześnie przetworzył je w taki sposób, by dać dać własnym poglądom. Nietypowa koncepcja tego zbioru poetyckiego wyróżniała się na tle literatury doby pozytywizmu.

Filozoficzne nawiązania w Sonecie I

R1KNVaVKc13bj1
Philippe de Champaigne, Święty Augustyn, 1645–1650.
Święty Augustyn chwilowe oświecenie człowieka nazywał iluminacją.
Źródło: domena publiczna.

Pisząc o „fali zmiennego bytu” Asnyk porusza zagadnienie charakterystyczne dla działu filozofii zwanego metafizykąmetafizykametafizyką. Podstawową kwestią rozważaną na jej gruncie jest pytanie:co istnieje naprawdę, a co jest tylko złudzeniem naszych zmysłów oraz wyobrażeń? Poeta sięga tu do starożytnych źródeł filozofii. Przekonania wyrażone w pierwszej strofie Sonetu I znane były od czasów Parmenidesa i Platona. Myśliciele ci uważali, że wszystko, co podlega nieustannym przemianom, a w końcu umiera, nie jest bytem, tylko pozorem bytu, jego zjawiskiem. Prawdziwy byt jest wieczny i niezmienny, nie rodzi się i nie umiera, ale zawsze jest. Nie docieramy do niego za pomocą zmysłów – naszych najprostszych narzędzi poznawczych. Możemy jednak próbować go objąć władzą doskonalszą – umysłem. On bowiem drąży znacznie głębiej i dociera tam, gdzie zmysły nie sięgają.

Zawarty w wierszu wniosek wyrażony został w wyrazie Próżno otwierającym trzecią zwrotkę tekstu. Wyraz ten powtarza się bardzo często w biblijnej Księdze Koheleta, podkreślając bezsensowność wszelkich ludzkich działań. Tego rodzaju postawa rezygnacji okazuje się radykalnie odmienna od poznawczego optymizmu pozytywistów, którzy wierzyli w siłę ludzkiego działania oraz okiełzywania świata. Asnyk dostrzega ograniczenia człowieka wobec rzeczywistości. Jeśli przyjrzelibyśmy się jednak całemu cyklowi Nad głębiami, moglibyśmy dostrzec, że początkowy pesymizm poety staje się punktem wyjścia do nowego odnalezienia sensu istnienia oraz ludzkiej twórczości.

Słownik

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta + ta physika – to, co następuje po fizyce) filozofia dotykająca przyczyny bytu; rozważania dotyczące ostatecznego celu i sensu istnienia, istoty rzeczy oraz natury stworzonej rzeczywistości; potocznie także namysł nad rzeczami nieuchwytnymi, tajemniczymi i niewytłumaczalnymi zmysłowo

sonet
sonet

(wł. sonetto) – wiersz o ściśle określonej budowie stroficznej; składa się z 14 wersów podzielonych na dwie strofy czterowersowe (tetrastychy) i dwie trójwersowe (tercyny), można więc wyróżnić w nim dwie odrębne całości: 8- i 6‑wersową; temu podziałowi odpowiada podział tematyczny; pierwsza, dłuższa część ma charakter narracyjny, opisowy, druga zaś – krótsza – stanowi liryczne bądź refleksyjno‑filozoficzne wyznanie; najsłynniejsi twórcy tego gatunku to Dante, Petrarka, Szekspir, w Polsce zaś Jan Andrzej Morsztyn, Adam Mickiewicz, Adam Asnyk, a później Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa‑Tetmajer i Leopold Staff