Przeczytaj
Narodziny społeczeństwa stanowego
We wczesnym średniowieczu państwo uznawane było za prywatną własność króla i mógł on wedle swojego uznania dysponować ziemiami domeny, oddając je w posiadanie możnowładcom bądź członkom swojej rodziny. Władca uważany był za pana wszystkich swych poddanych, społeczeństwo zaś, nad którym sprawował władzę, oparte było na osobistych zależnościach i więzach. Król oddawał część swojej ziemi wasalomwasalom, w zamian zapewniając sobie ich poparcie. W konsekwencji król posiadał coraz mniej ziemi, a państwo ulegało rozbiciu na włości zarządzane przez możnych. Dotyczyło to Europy, gdyż np. w azjatyckiej części świata władcy nie dopuścili do osłabienia swojej władzy w sposób formalny i dotychczasowe stosunki utrzymywały się nadal.
Okres rozdrobnienia feudalnegorozdrobnienia feudalnego charakteryzował się osłabieniem pozycji władcy, przy jednoczesnym uzyskiwaniu praw i przywilejów przez powstające warstwy społeczne. W wyniku nadań ziemskich w większości krajów europejskich w okresie wczesnego średniowiecza doszło do podziałów państw na mniejsze struktury terytorialne, z których każda charakteryzowała się dużą autonomią, lub wręcz całkowitą samodzielnością.
W rezultacie przemian XI–XIII w. ukształtowały się trzy stany: rycerstwo, które później przekształciło się w szlachtę, duchowieństwo i tzw. stan trzeci, do którego należało mieszczaństwo i chłopstwo. Każdy ze stanów różnił się od pozostałych stanowiskiem prawnym, a co za tym idzie – pozycją społeczną. Każdy stan był wewnętrznie zróżnicowany i nierzadko w jego łonie występowały konflikty.
Nie przez urodzenie
Najwcześniej ukształtował się stan duchownystan duchowny. Duchowni wyróżniali się spośród społeczności świeckich ubiorem, sposobem życia, rodzajem zajęcia oraz kryteriami przynależności. Był to jedyny stan, do którego wchodziło się nie na drodze dziedziczenia. Duchowieństwo zajmowało się głównie sprawami religijnymi, opieką duszpasterską, kopiowaniem ksiąg w klasztornym skryptoriach i prowadzeniem kancelarii oraz szkół. Ukształtowanie się odrębności prawnej duchowieństwa nastąpiło w wyniku wielkiej reformy kościelnej zwanej reformą gregoriańskąreformą gregoriańską. Od tej pory duchowni podlegali pod prawo kanoniczne, a nie pod prawo królewskie. Duchownych na godności mianował biskup albo papież, byli oni zwolnieni z podatków, mieli własne sądownictwo. Najwyższe godności kościelne powierzano osobom pochodzącym z możnowładztwa, a walory intelektualne czy zasługi nie odgrywały przy tym zbyt dużej roli.
Dużą grupę wśród duchowieństwa stanowili zakonnicy. Żyli oni we wspólnotach, niektórzy w odosobnieniu, przestrzegając reguł narzuconych przez założycieli. Głównym zadaniem zakonników była modlitwa i praca fizyczna.
Przy stole i w garderobie, czyli o życiu rycerstwa
Kolejnym stanem, który zdobył odrębność prawną i ekonomiczną, było rycerstwo. Górną jego warstwę tworzyło możnowładztwo. Wyłoniło się ono z drożyny przybocznej władcy, której członkowie w zamian za służbę wojskową otrzymywali lennolenno. Powinnością stanu rycerskiego była obrona całej wspólnoty tj. chrześcijaństwa, ojczyzny i innych stanów. Siedziba przedstawiciela stanu rycerskiego - zamek był umocnioną fortecą broniącą dostępu ludziom z zewnątrz. Z czasem z warstwy rycerskiej wykształciła się szlachta. Nie miała ona już obowiązku walczyć, a by do niej należeć, wystarczyło posiadać ziemię.
Przynależność do stanu szlacheckiego stawała się dziedziczna, a dostęp do niego trudniejszy. Szlachta była obok duchowieństwa kolejnym stanem uprzywilejowanym. Jej przedstawiciele mieli zagwarantowaną dziedziczną własność ziemską, byli zwolnieni z płacenia podatków, mieli wyłączność na sprawowanie urzędów politycznych. Do przywilejówprzywilejów tego stanu należało noszenie miecza, ostróg, a w przypadku kobiet sukien z długim welonem. W łonie tej warstwy wykształciła się specyficzna obyczajowość różniąca ją od pozostałych grup społecznych.
Stan trzeci
W XI w. rozpoczął się także proces uniezależniania się ludności miejskiej od władzy monarchów i wielkich właścicieli ziemskich. W Europie Środkowo‑Wschodniej następowało to w wyniku XIII‑wiecznej kolonizacji, czyli zakładania nowych osad lub przenoszenia starych na nowe prawo, najczęściej niemieckie. Miasta otrzymały nowe prawa, które gwarantowały ich mieszkańcom własność, regulowały stosunki między nimi oraz kwestie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Posiadały one własny samorząd i sądy. Mieszczanie mieli zapewnioną wolność osobistą, a wszyscy tworzyli wspólnotę obywatelską zwaną komuną. Mieszczanie zajmowali się głównie handlem i rzemiosłem.
W czasach kolonizacji również osadnicy wiejscy wyodrębnili się pod względem prawnym. Posiadali własny samorząd wiejski, mieli prawo do okresu zwolnienia z podatków, dziedzicznej dzierżawy gospodarstw czy nienaruszalności ustalonej renty feudalnej.renty feudalnej. W dalszym ciągu była to jednak grupa, która miała więcej obowiązków niż praw. W zamian za uprawę ziemi chłopi byli zobowiązani m.in. do świadczenia panu renty feudalnejrenty feudalnej albo w formie pańszczyzny (czyli uprawiania jego ziemi przez określoną liczbę dni w tygodniu), albo czynszu. Mieszkali w rodzinach wielopokoleniowych, w drewnianych. przeludnionych chałupach. które dzielili ze zwierzętami domowymi.
Współrządzący i współdecydujący
Wzrost pozycji prawnej grup społecznych spowodował, że zaczęli oni domagać się większego udziału w rządzeniu państwem, m.in. możliwości współdecydowania o podatkach. Podstawę do tego rodzaju roszczeń stanowiło przekonanie, że każde prawo tyczące się ogółu powinno być tworzone w zgodzie z wolą ludu oraz rozpatrywane i tworzone przez wszystkich obywateli. Nowe uprawnienia były gwarantowane społeczeństwu w specjalnych przywilejachprzywilejach wydawanych przez króla, najczęściej pod presją. Zawierały one bardzo konkretne zobowiązania, a ich niewypełnienie groziło władcy detronizacją. W czasach monarchii stanowej monarcha zaczął zasięgać opinii i rady szerszych kręgów społecznych. Z reguły byli to wasalewasale królewscy, właściciele ziemscy, biskupi i opaci, rzadziej niższy kler, rycerstwo oraz mieszczaństwo. Zbierali się oni w określonym miejscu w wyznaczonym przez dwór czasie. Rycerstwo i mieszczaństwo z reguły na te spotkania wysyłały swoich reprezentantów, stąd zgromadzenia te nazywano przedstawicielskimi. Zdarzało się, że przedstawiciele poszczególnych stanów obradowali osobno: duchowieństwo, szlachta i tzw. stan trzeci (w praktyce wyłącznie mieszczaństwo). Król nigdy nie rządził sam, zawsze korzystał z rad innych, ale wcześniej była to wąska grupa, ludzie należący do elity władzy.
Zgromadzenia stanowe zaczęły powstawać w państwach europejskich od końca XII w. Najstarszy znany przywilejprzywilej generalny, zwany Wielką Kartą, na mocy którego je powołano, wydał w 1188 r. władca Leónu Alfons IX.
W krajach Europy Zachodniej monarchia stanowamonarchia stanowa przeżywała rozkwit w XIV w. i w pierwszej połowie XV w. W Europie Środkowej nastąpił on trochę później. W niektórych państwach, np. w Anglii, zgromadzenia stanowe były zwoływane regularnie i stały się tam ważnym elementem ustroju politycznego. W innych krajach reprezentacje stanowereprezentacje stanowe zbierały się dorywczo, a z czasem ich znaczenie coraz bardziej malało. Najczęstszą przyczyną ich zwoływania były sprawy związane z uchwaleniem nowego podatku. Niekiedy przedstawiciele wypowiadali się także w sprawach polityki zagranicznej. W epoce monarchii stanowej król nie mógł już samodzielnie podejmować decyzji dotyczących np. rezygnacji ze swoich uprawnień lub swego majątku. Państwo przestało być jego własnością. Konsekwencją tego było pojawienie się idei „korony królestwa”, do której nie tylko król, ale też jego poddani mają prawo.
Słownik
(hiszp. Cortes, katal. Corts, l.mn. od corte – dwór, z łac. cohors – pole ogrodzone, część obozu wojskowego, kohorta) zgromadzenie stanowe istniejące w okresie średniowiecza w państwach na terenie Półwyspu Iberyjskiego
(kartulariusz, łac. cartularium) zbiór odpisów edyktów i dokumentów dotyczących majątków ziemskich lub klasztornych
(łac. feudum) w ustroju feudalnym ziemia nadawana wasalowi przez seniora w użtkowanie
ustrój polityczny ukształtowany w okresie średniowiecza (ok. XIII–XIV w.), charakteryzujący się ograniczeniem wszechwładzy króla przez reprezentację stanową
(łac. privilegium) prawo (dokument), na mocy którego pewnej grupie społecznej, np. szlachcie, zostają nadane nowe uprawnienia
reformy przeprowadzone w Kościele w XI‑XII w., mające na celu uzdrowienie sytuacji i stosunków wewnętrznych; nazwa pochodzi od imienia papieża Grzegorza VII, który był jednym z głównych realizatorów tej reformy
w ustroju feudalnym świadczenie poddanych chłopów na rzecz pana feudalnego w zamian za uprawianą ziemię w formie pańszczyzny lub czynszu
instytucja polityczna zrzeszająca przedstawicieli stanów społecznych, współdecydująca najczęściej o sprawach fiskalnych i sprawach związanych z polityką zagraniczną; kształtująca się w państwach europejskich od ok. XIII w.
okres w dziejach państw feudalnych we wczesnośredniowiecznej Europie, charakteryzujący się powstaniem mniejszych - niezależnych często od władzy centralnej struktur terytorialnych
(łac., starszy, od senex – stary) we wczesnym społeczeństwie średniowiecznym osoba sprawująca pieczę nad podległymi jej wasalami
grupa osób związanych z wykonywaniem kultu religijnego, mająca w średniowiecznej Europie uprzywilejowaną pozycję prawną
grupa społeczna w społeczeństwie feudalnym, wyróżniająca się pod względem prawnym, społecznym i ekonomicznym
(łac. vassus z celt. gwas – sługa) we wczesnym społeczeństwie średniowiecznym osoba oddająca się seniorowi pod opiekę, która otrzymuje od niego ziemię (lenno) i w zamian podejmuje pewne zobowiązania (np. do służby wojskowej)
Słowa kluczowe
monarchia stanowa, stan społeczny, reprezentacja stanowa, Europa późnego średniowiecza
Bibliografia
Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, Świat Książki, Warszawa 2000.
O.G. Oexle, Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność – grupy społeczne – formy życia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2000.
R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012.
J. Huizinga, Jesień średniowiecza, Vis‑á-Vis/Etiuda, Kraków 2016.
B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, wyd. Trio, Warszawa 2015.