Zmienna losowa

Bardzo często spotykamy się ze zdarzeniami, z którymi wiążą się pewne wartości liczbowe.

Na przykład:

  • liczba telefonów, którą odbierzesz w przyszłą środę,

  • liczba liści, które dzisiaj wiatr strąci z drzewa stojącego przed Twoim domem,

  • suma liczb oczek, które wypadną w czasie rzutu czterema kostkami do gry.

Choć trudno określić konkretny wynik w rozważanych powyżej sytuacjach, jednak istnieje zakres wartości liczbowych (nie zawsze prosty do ustalenia), które dana wielkość może przyjmować. Na przykład suma liczb wyrzuconych oczek na czterech kostkach będzie zawsze nie mniejsza niż 4 i nie większa niż 24. Natomiast przyczyny, dla których każda z tych wielkości przyjmuje określoną wartość, są natury losowej.

Takie wielkości nazywamy zmiennymi losowymi. Zmienne losowe tradycyjnie oznaczamy dużymi literami: X, Y, Z.

Rozważmy następującą grę: rzucamy monetą. Jeśli wypadnie orzeł – płacimy 2 , jeśli wypadnie reszka – otrzymujemy 3 .

Modelem probabilistycznym opisanego doświadczenia jest para Ω, P, gdzie Ω=O, R, PO=PR=0,5

Każdemu wynikowi tego doświadczenia ωiΩ, gdzie i1, 2 przyporządkowana jest pewna liczba xk-2, 3, gdzie k1, 2.

Rozkład zmiennej losowej

ωi

O

R

xk

-2

3

W zbiorze Ω określiliśmy więc pewną funkcję o wartościach rzeczywistych, przyjmowanych losowo. W rachunku prawdopodobieństwa funkcje określone na zbiorze Ω (przyjmować będziemy, że jest to zbiór skończony) nazywa się zmiennymi losowymi.

Zmienna losowa
Definicja: Zmienna losowa

Każdą funkcję określoną na zbiorze skończonym Ω o wartościach rzeczywistych nazywamy zmienną losową.

Rozpatrując zmienną losową, najczęściej interesuje nas jakie przyjmuje wartości i z jakim prawdopodobieństwem. Te informacje można przedstawić w postaci tabelki. W pierwszym wierszu tabelki wpisujemy wszystkie możliwe wartości przyjmowane przez zmienną, a w drugim – prawdopodobieństwa odpowiadające tym wartościom. Takie dane o zmiennej losowej nazywamy jej rozkładem.

Przykład 1

W urnie są trzy kule białe i cztery zielone. Gracz wyciąga losowo jedną kulę. Jeśli wyciągnie kulę białą, to płaci 5 , jeśli zieloną to otrzymuje 4 .

W tabelce przedstawiamy rozkład zmiennej losowej modelu probabilistycznego tego doświadczenia.

Rozkład zmiennej losowej

xi

-5

4

pi

37

47

Rozkład zmiennej losowej
Definicja: Rozkład zmiennej losowej

Rozkładem zmiennej losowej X nazywamy zbiór:

x1, p1, x2, p2, ...,xn, pn,

gdzie:
pi – jest prawdopodobieństwem, z jakim zmienna losowazmienna losowazmienna losowa X przyjmuje wartość xi, i=1, 2, , n.

W rozkładzie zmiennej losowej suma wszystkich prawdopodobieństw jest równa 1.

p1+p2++pn=1

Rozkład zmiennej losowej X zapisujemy też w postaci:

X~x1, p1, x2, p2, ,xn, pn
Przykład 2

Rzucamy dwiema monetami. Podamy rozkład zmiennej losowej, która każdemu wynikowi przypisuje liczbę orłów, które mogą wypaść.

Rozkład zmiennej losowej

xi

0

1

2

pi

14

24

14

Wartość oczekiwana

Wartość oczekiwanawartość oczekiwanaWartość oczekiwana w prawdopodobieństwie (wartość średnia, przeciętna, nadzieja matematyczna) to wartość określająca spodziewany wynik doświadczenia losowego, przy założonym prawdopodobieństwie jego występowania. Na przykład w rzucie 100 razy monetą, oczekujemy, że 50 razy wypadnie orzeł i 50 reszka.

W statystyce, w populacji estymatorem wartości oczekiwanej w próbie jest z reguły średnia arytmetyczna, ale niekiedy też mediana czy moda.

Wartość oczekiwana
Definicja: Wartość oczekiwana

Niech X będzie zmienną losową taką, że X~x1, p1, x2, p2, ,xn, pn.

Liczbę

EX=x1p1+x2p2++xnpn

nazywamy wartością oczekiwaną zmiennej losowej X.

Litera E w nazwie wartości oczekiwanej jest pierwszą literą francuskiego słowa esperance – nadzieja.

Przykład 3

Rzucamy dwiema kostkami w kształcie czworościanów foremnych, na ściankach których zapisane są liczby 1, 2, 3, 4. Jeżeli wypadnie suma oczek podzielna przez 6 wygrywamy 80 , w przeciwnym wypadku płacimy 16 . Obliczymy wartość oczekiwaną wygranej w tej grze.

Mamy zmienną losową X, której wartościami są liczby, będące kwotami wygranej.

Rozkład zmiennej losowej

xi

-16

80

pi

1316

316

Wartość oczekiwana w tej grze wynosi:

EX=-16·1316+80·316=-13+15=2

W tej grze „średnio” możemy oczekiwać wygranej w jednej grze w wysokości 2 .

Grę nazywamy sprawiedliwą, jeżeli jej wartość oczekiwanawartość oczekiwanawartość oczekiwana jest równa 0.

Przykład 4

Rzucamy kostką do gry. Jeżeli wypadnie liczba oczek mniejsza od 5 wygrywamy 10 , w przeciwnym razie płacimy a . Znajdziemy liczbę a wiedząc, że gra jest sprawiedliwa.

Rozkład zmiennej losowej

xi

-a

10

pi

26

46

EX=-a·26+10·46=-2a6+406

Gra ma być sprawiedliwa, zatem EX=0.

-2a6+406=0

-2a=-40

a=20

Odpowiedź:

Aby gra była sprawiedliwa, musielibyśmy płacić 20  w przypadku wyrzucenia liczby oczek większej od 4.

Przykład 5

Pudło zawiera 3 kule czerwone i 5 brązowych. Gra polega na jednoczesnym losowaniu trzech kul z pudła. Za każdą wylosowaną kulę brązową gracz otrzymuje y , a za każdą wylosowaną kulę czerwoną płaci z . Oznaczmy przez X zmienną losowązmienna losowazmienną losową, opisującą wygraną gracza. Określimy związki między liczbami y, z przy których gra będzie sprawiedliwa, korzystna, niekorzystna dla gracza.

Przy jednoczesnym losowaniu trzech kul z danego pudła, liczba wszystkich zdarzeń elementarnych to:

83=8!5!·3!=8·7·66=56

Losując trzy kule można wylosować:

  • 0 kul brązowych (same czerwone) z prawdopodobieństwem 3356=156,

  • jedną kulę brązową (i dwie czerwone) z prawdopodobieństwem 51·3256=1556,

  • dwie kule brązowe (i jedną czerwoną z prawdopodobieństwem) 52·3156=3056,

  • trzy kule brązowe z prawdopodobieństwem 5356=1056.

Zapisujemy rozkład zmiennej X.

Rozkład zmiennej losowej

xi

-3z

y+-2z

2y+-z

3y

pi

156

1556

3056

1056

Obliczamy wartość oczekiwaną zmiennej X.

EX=-3z·156+y+-2z·1556+2y+-z·3056+3y·1056

EX=105y-63z56=15y-9z8

Gra będzie sprawiedliwa, jeżeli EX=0, czyli 15y-9z8=0.

15y-9z8=0

15y-9z=0

z=159y=53y

Gra będzie korzystna dla gracza, jeżeli EX>0, czyli gdy z<53y.

Gra będzie niekorzystna dla gracza, jeżeli EX<0, czyli gdy z>53y.

Odpowiedź:

Gra będzie sprawiedliwa, gdy z=53y, korzystna dla gracza, gdy z<53y, niekorzystna dla gracza, gdy z>53y.

Słownik

zmienna losowa
zmienna losowa

każdą funkcję określoną na zbiorze skończonym Ω o wartościach rzeczywistych nazywamy zmienną losową

wartość oczekiwana
wartość oczekiwana

niech X będzie zmienną losową taką, że X~x1, p1, x2, p2, ,xn, pn; liczbę

EX=x1p1+x2p2++xnpn

nazywamy wartością oczekiwaną zmiennej losowej X