Przeczytaj
Samorząd terytorialny
Jednym z najważniejszych wyznaczników współczesnych państw demokratycznych jest funkcjonowanie samorządu terytorialnego. Dzięki jego działalności, budowane jest społeczeństwo obywatelskie i następuje uspołecznienie władzy publicznej. Samorząd terytorialny jest obecny we wszystkich państwach demokratycznych, ale zwłaszcza w państwach unitarnychpaństwach unitarnych jest formą podziału kompetencji między władzą centralną a organami samorządowymi. Jego kompetencje ukazują poziom decentralizacjidecentralizacji władzy w państwach unitarnych. Aby decentralizacja była faktyczna, każda z jednostek musi mieć zapewnioną niezależność struktur od władz centralnych.
Samorząd terytorialny w państwach demokratycznych powinien charakteryzować się sześcioma najważniejszymi cechami.
Wszystkie przedstawione powyżej cechy dotyczą kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w unitarnym państwie zdecentralizowanym. W państwach scentralizowanych nie ma pochodzących z wyboru organów władzy lokalnej. Nie mogą one również podejmować samodzielnych decyzji związanych z nowymi podatkami czy sposobem wydatkowania pieniędzy publicznych, ponieważ nie mają osobowości prawnej. Wszystkie decyzje podejmowane są przez rząd, władze centralne – przez nie są również mianowani terenowi urzędnicy. W takiej sytuacji trudno mówić o podziale kompetencji, ponieważ urzędnicy terenowi wyłącznie przekazują i realizują decyzje władz centralnych, przez które są powoływani.
Zastanów się, w jaki sposób w państwach zdecentralizowanych władze jednostek samorządu terytorialnego mogą wpływać na życie codzienne obywateli. Podaj przykłady z własnego życia.
Państwo federalne
Zupełnie inaczej wygląda podział władzy w państwach federalnychpaństwach federalnych. Jednym z wyróżników państwa federalnego jest właśnie podział kompetencji między federację i jej części składowe. Podział ten ma charakter konstytucyjny i nie może podlegać decyzjom ustawodawcy zwykłego, czyli aktualnej większości rządzącej.
Scharakteryzuj obszary życia publicznego, za które w państwach federalnych odpowiedzialne są władze regionalne. Zastanów się nad możliwością finansowania tych działań.
Rozproszenie i podział kompetencji między władze centralne i regionalne w państwach federalnych prowadzi do sporów kompetencyjnych. Spory te są rozstrzygane przez kontrolę konstytucyjności prawa federalnego i prawa części składowych państwa. Organami rozstrzygającymi są sądy, w państwach anglosaskich sądy najwyższe, w państwach niemieckojęzycznych sądy konstytucyjne. Jednak, zwłaszcza w państwach niemieckojęzycznych, najwyższą wagę przykłada się do unikania sporów między władzami centralnymi a władzami landówlandów. W każdym jednak przypadku władza sądownicza jest arbitrem i jej decyzja jest ostateczna.
Słownik
ustawowe, trwałe, chronione prawem przekazywanie organom regionalnym władzy publicznej (gminom, powiatom, województwom itd.) zadań, kompetencji, środków i odpowiedzialności, w które do tej pory były wyposażone organy władzy centralnej
formalny lub nieformalny podział kompetencji władczych między kilka podmiotów, instytucji, ośrodków decyzyjnych; metoda dekoncentracji kompetencji jest na dużą skalę stosowana w obrębie poszczególnych szczebli organizacyjnych
swoiste, jednostronne przekazanie władzy lub konkretnego zadania do wykonania przez organ wyższy organowi niższego szczebla
podstawowa, terytorialna jednostka administracyjna Szwajcarii; Szwajcaria jest państwem federacyjnym, składającym się z 26 kantonów, 143 okręgów i 2222 gmin, które mają bardzo szeroką autonomię
jeden z 16 niemieckich krajów związkowych
państwo składające się z części obdarzonych autonomią, ale mających wspólny rząd; części tworzące federację mają zwykle szeroką autonomię wewnętrzną oraz tworzą w niektórych kwestiach własne prawa; wspólna jest waluta oraz polityka zagraniczna i obronna
forma państwa charakteryzująca się wewnętrzną jednolitością; wszystkie jednostki administracyjne wchodzące w skład państwa są tak samo zorganizowane i podporządkowane organom centralnym, które określają ich ustrój i właściwość
zasada mówiąca o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel niższy lub same jednostki działające w ramach społeczeństwa