Samorząd terytorialny

Jednym z najważniejszych wyznaczników współczesnych państw demokratycznych jest funkcjonowanie samorządu terytorialnego. Dzięki jego działalności, budowane jest społeczeństwo obywatelskie i następuje uspołecznienie władzy publicznej. Samorząd terytorialny jest obecny we wszystkich państwach demokratycznych, ale zwłaszcza w państwach unitarnychpaństwo unitarnepaństwach unitarnych jest formą podziału kompetencji między władzą centralną a organami samorządowymi. Jego kompetencje ukazują poziom decentralizacjidecentralizacjadecentralizacji władzy w państwach unitarnych. Aby decentralizacja była faktyczna, każda z jednostek musi mieć zapewnioną niezależność struktur od władz centralnych.

Samorząd terytorialny w państwach demokratycznych powinien charakteryzować się sześcioma najważniejszymi cechami.

RWUygkKNySpBE1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wszystkie przedstawione powyżej cechy dotyczą kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w unitarnym państwie zdecentralizowanym. W państwach scentralizowanych nie ma pochodzących z wyboru organów władzy lokalnej. Nie mogą one również podejmować samodzielnych decyzji związanych z nowymi podatkami czy sposobem wydatkowania pieniędzy publicznych, ponieważ nie mają osobowości prawnej. Wszystkie decyzje podejmowane są przez rząd, władze centralne – przez nie są również mianowani terenowi urzędnicy. W takiej sytuacji trudno mówić o podziale kompetencji, ponieważ urzędnicy terenowi wyłącznie przekazują i realizują decyzje władz centralnych, przez które są powoływani.

R18xTSuYqdeXa
Mapa przedstawia podział Polski na powiaty, w tym miasta na prawach powiatu (2007 r.)
Źródło: Aotearoa, licencja: CC BY 2.5.
bg‑gray2

Zastanów się, w jaki sposób w państwach zdecentralizowanych władze jednostek samorządu terytorialnego mogą wpływać na życie codzienne obywateli. Podaj przykłady z własnego życia.

Państwo federalne

Zupełnie inaczej wygląda podział władzy w państwach federalnychpaństwo federalnepaństwach federalnych. Jednym z wyróżników państwa federalnego jest właśnie podział kompetencji między federację i jej części składowe. Podział ten ma charakter konstytucyjny i nie może podlegać decyzjom ustawodawcy zwykłego, czyli aktualnej większości rządzącej.

R1GqrYqwZDXOT
kompetencje ustawodawcze Kompetencje ustawodawcze przypisane są władzom federalnym lub regionom na mocy konstytucji. Najczęściej władze centralne mają prawo decydowania w zakresie polityki zagranicznej, bezpieczeństwa zewnętrznego, polityki imigracyjnej, monetarnej, transportu morskiego i lotniczego czy handlu zagranicznego. Ważnym obszarem przypisywanym władzom części składowych federacji jest utrzymanie porządku wewnętrznego, samorządu terytorialnego i większości usług publicznych. Istnieje jednak również sfera kompetencji konkurencyjnych, które mogą być wykonywane zarówno przez władze centralne, jak i przez części składowe federacji. Obowiązuje przy tym zasada, że w przypadku kolizji między prawem federalnym a regionalnym decyduje prawo federalne. Oczywiście nie można zapominać, że w przypadku większości sporów decyzje ostateczne podejmują organy władzy sądowniczej, określone w konstytucji jako uprawnione do rozstrzygania takich sporów. Praktyka polityczna jest różna, ale dominują rozstrzygnięcia centralistyczne., kompetencje wykonawcze W rozwiązaniach konstytucyjnych i praktyce politycznej wykonywanie prawa federalnego należy przede wszystkim do władz regionalnych. Działalność ta podlega nadzorowi federalnemu, ale w skrajnie zdecentralizowanych państwach może on ograniczać się tylko do kontroli legalności działań obszarów związkowych albo obejmować kontrolę nad celowością, nadzór nad jakością i kompetencjami urzędników lokalnych oraz prawo wydawania instrukcji. Części składowe federacji nie mogą być jednak zobowiązane do wykonywania prawa federalnego jednostronnym aktem ustawodawcy. Musi dojść do porozumienia między władzami centralnymi i lokalnymi, choć czasami porozumienie to może zostać wypracowane obietnicą zwiększenia funduszy federalnych płynących do regionów., kompetencje sądownicze W znacznej większości państw federalnych występuje również podział władzy sądowniczej. Sądy części składowych federacji orzekają w niższych instancjach, a sądownictwo federalne składa się wyłącznie z sądów ostatniej instancji i sądów wyspecjalizowanych.
bg‑gray2

Scharakteryzuj obszary życia publicznego, za które w państwach federalnych odpowiedzialne są władze regionalne. Zastanów się nad możliwością finansowania tych działań.

Rozproszenie i podział kompetencji między władze centralne i regionalne w państwach federalnych prowadzi do sporów kompetencyjnych. Spory te są rozstrzygane przez kontrolę konstytucyjności prawa federalnego i prawa części składowych państwa. Organami rozstrzygającymi są sądy, w państwach anglosaskich sądy najwyższe, w państwach niemieckojęzycznych sądy konstytucyjne. Jednak, zwłaszcza w państwach niemieckojęzycznych, najwyższą wagę przykłada się do unikania sporów między władzami centralnymi a władzami landówlandlandów. W każdym jednak przypadku władza sądownicza jest arbitrem i jej decyzja jest ostateczna.

ReEZLGFPFqIO31
Podział administracyjny Szwajcarii (2021 r.)
Źródło: Tschubby, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

decentralizacja
decentralizacja

ustawowe, trwałe, chronione prawem przekazywanie organom regionalnym władzy publicznej (gminom, powiatom, województwom itd.) zadań, kompetencji, środków i odpowiedzialności, w które do tej pory były wyposażone organy władzy centralnej

dekoncentracja
dekoncentracja

formalny lub nieformalny podział kompetencji władczych między kilka podmiotów, instytucji, ośrodków decyzyjnych; metoda dekoncentracji kompetencji jest na dużą skalę stosowana w obrębie poszczególnych szczebli organizacyjnych

dewolucja
dewolucja

swoiste, jednostronne przekazanie władzy lub konkretnego zadania do wykonania przez organ wyższy organowi niższego szczebla

kanton
kanton

podstawowa, terytorialna jednostka administracyjna Szwajcarii; Szwajcaria jest państwem federacyjnym, składającym się z 26 kantonów, 143 okręgów i 2222 gmin, które mają bardzo szeroką autonomię

land
land

jeden z 16 niemieckich krajów związkowych

państwo federalne
państwo federalne

państwo składające się z części obdarzonych autonomią, ale mających wspólny rząd; części tworzące federację mają zwykle szeroką autonomię wewnętrzną oraz tworzą w niektórych kwestiach własne prawa; wspólna jest waluta oraz polityka zagraniczna i obronna

państwo unitarne
państwo unitarne

forma państwa charakteryzująca się wewnętrzną jednolitością; wszystkie jednostki administracyjne wchodzące w skład państwa są tak samo zorganizowane i podporządkowane organom centralnym, które określają ich ustrój i właściwość

subsydiarność
subsydiarność

zasada mówiąca o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel niższy lub same jednostki działające w ramach społeczeństwa