Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Na początek przypomnienie podstawowych pojęć, których znajomość jest niezbędna do zgłębiania poniższych materiałów.

Doświadczeniem losowym nazywamy taki eksperyment, który można powtarzać wielokrotnie w jednakowych (lub bardzo zbliżonych warunkach) i którego wyniku nie można jednoznacznie przewidzieć.

Wynik takiego doświadczenia to zdarzenie elementarne. Wszystkie zdarzenia losowezdarzenie losowezdarzenia losowe danego doświadczenia losowego tworzą przestrzeń zdarzeń elementarnych (zbiór zdarzeń elementarnych), który będziemy oznaczać Ω, a liczbę jego elementów oznaczymy Ω.

Zdarzenie losowe
Definicja: Zdarzenie losowe

Każdy podzbiór skończonego zbioru zdarzeń elementarnych nazywamy zdarzeniem losowym (zdarzeniem).

W tym materiale skoncentrujemy się na określaniu możliwych zdarzeń w rzucie kostką do gry (kostkami do gry).

Będziemy przyjmować, że dana kostka jest symetryczna, czyli szansa wypadnięcia każdej ścianki jest taka sama.

Przykład 1

Doświadczenie polega na jednokrotnym rzucie sześcienną kostką do gry.

RpTIyhHSMphGf

Każde zdarzenie elementarne w tym doświadczeniu można opisać następująco: wypadło n oczek, gdzie n1,2,3,4,5,6.

Zatem

Ω=1,2,3,4,5,6Ω=6

Przykład 2

Rzucamy dwiema sześciennymi kostkami do gry – żółtą i niebieską. Obliczymy, ile jest wszystkich zdarzeń elementarnych w tym doświadczeniu.

Za zdarzenie elementarne przyjmujemy każdą uporządkowaną parę, której elementami są odpowiednio wyniki na żółtej i na niebieskiej kostce.

  • sposób I :

Wykonujemy tabelkę, ilustrującą rzut dwiema kostkami.

RVZ7gPMREaMHU

Na podstawie tabelki ustalamy, że jest 36 zdarzeń elementarnych.

  • sposób II:

Zauważmy, że na pierwszej kostce może wypaść 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 oczek (jest zatem 6 różnych możliwości), podobnie na drugiej kostce.

Wszystkich zdarzeń elementarnych jest więc

Ω=6·6=36

Przykład 3

Rzucamy dwukrotnie sześcienną kostką do gry.

Znajdziemy odpowiednie liczby zdarzeń sprzyjających zdarzeniom:

A – suma liczb wyrzuconych oczek jest liczbą pierwszą,

B – iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest co najmniej równy 15,

C – liczba oczek, która wypadła za pierwszym razem jest większa od liczby oczek, która wypadła za drugim razem.

Sporządzamy pomocniczą tabelkę. W pola tabelki wpisujemy możliwe do otrzymania sumy liczb oczek w dwukrotnym rzucie sześcienną kostką do gry i zaznaczamy zdarzenia sprzyjające zdarzeniu A – suma liczb wyrzuconych oczek jest liczbą pierwszą.

RUKdYApq4Un28

Odczytujemy z tabelki: A=15.

Sporządzamy kolejną tabelkę, w której pola tym razem wpisujemy możliwe do uzyskania iloczyny liczb oczek w dwukrotnym rzucie sześcienną kostką do gry. Zaznaczamy zdarzenia sprzyjające zdarzeniu B – iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest co najmniej równy 15.

RPT0MaYbplMda

Odczytujemy z tabelki: B=13.

Sporządzamy ponownie tabelkę, w pola której wpisujemy wszystkie możliwe układy liczb, jakie mogą zajść w dwukrotnym rzucie sześcienną kostką do gry. Zaznaczamy zdarzenia sprzyjające zdarzeniu C – liczba oczek, która wypadła za pierwszym razem jest większa od liczby oczek, która wypadła za drugim razem.

RRz2aW8gLcscl

Z tabelki odczytujemy: C=15.

Przykład 4

Doświadczenie losowe polega na trzykrotnym rzucie sześcienną kostką do gry.

Wypiszemy zdarzenia sprzyjające zdarzeniu: A – w każdym rzucie wypadła liczba oczek, będąca drugą potęgą liczby naturalnej.

Skorzystamy z interpretacji graficznej doświadczenia, zaznaczając na „drzewku” tylko odpowiednie krawędzie. Zauważmy przy tym, że potęgami liczb naturalnych są w tym przypadku tylko liczby oczek równe 14.

R5QmThuPj6Qsn

Schemat rzutów kostką:

  • Możliwości w rzucie pierwszym: 1, 2, 3, 4, 5, 6

  • Możliwości w rzucie drugim: 1, 4;
    mamy więc następujące możliwości po rzucie drugim:

    1. 1 1,

    2. 1 4,

    3. 4 1,

    4. 4 4;

  • Możliwości w rzucie trzecim: 1, 4; mamy więc następujące możliwości:

    1. 1 1 1,

    2. 1 1 4,

    3. 1 4 1,

    4. 1 4 4,

    5. 4 1 1,

    6. 4 1 4,

    7. 4 4 1,

    8. 4 4 4

Odczytujemy z „drzewka”:

A=1,1,1,1,1,4,1,4,1,1,4,4,4,1,1,4,1,4,4,4,1,4,4,4

Jeżeli piszemy o rzucie kilkoma sześciennymi kostkami do gry, to zakładamy, że kostki te są rozróżnialne.

Zatem doświadczenia: n krotny rzut kostką i rzut n kostkami, interpretujemy i opisujemy tak samo. Czyli identyczne są zbiory zdarzeń elementarnych takich doświadczeń.

Zauważmy, że w jednoczesnym rzucie n sześciennymi kostkami do gry (lub w n rzutach kostką) liczba zdarzeń elementarnych jest równa 6n.

Przykład 5

Rzucamy pięć razy sześcienną kostką do gry. Obliczymy, ile jest

  1. zdarzeń elementarnych w tym doświadczeniu losowym,

  2. zdarzeń sprzyjających zdarzeniom:
    A – pięć razy otrzymamy liczbę oczek równą 6,
    B – tylko w pierwszym i trzecim rzucie otrzymamy liczbę oczek równą 6,
    C – czterokrotnie wyrzucimy liczbę oczek równą 6.

Rozwiązanie:

  1. Aby wyznaczyć liczbę zdarzeń elementarnych, korzystamy ze wzoru na wariację z powtórzeniami.
    Ω=65=7776

  2. Jest tylko jedna możliwość, żeby za każdym razem otrzymać liczbę oczek równą 6.
    A=1
    Zdarzeniu B sprzyja tyle zdarzeń elementarnych, ile można utworzyć trzyelementowych wariacji z powtórzeniami zbioru pięcioelementowego (za drugim, czwartym i piątym razem może wypaść liczba oczek różna od 6).
    B=53=125
    Zbiór zdarzeń sprzyjających czterokrotnemu wyrzuceniu liczby oczek równej sześć, możemy opisać następująco:
    C=n,6,6,6,6,6,n,6,6,6,,6,6,6,6,n, gdzie n1,2,3,4,5.
    Zatem
    C=5·5=25

Przykład 6

Rzucamy dwukrotnie kostką do gry w kształcie czworościanu foremnego, na ściankach którego zapisane są liczby 1, 2, 3, 4.

R3aQuw2Z8iX3t

Wynikiem jednego rzutu jest liczba zapisana na ściance, na której upadła kostka.

Zapisujemy kolejno liczby, które wypadają tak, że powstają liczby dwucyfrowe. Cyfra dziesiątek, to cyfra otrzymana w pierwszym rzucie, cyfra jedności – w drugim rzucie.

Oznaczmy:

A– zdarzenie polegające na otrzymaniu liczby nieparzystej,

B – zdarzenie polegające na otrzymaniu liczby większej od 35,

C – zdarzenie polegające na utworzeniu liczby podzielnej przez 7.

Określamy najpierw zbiór zdarzeń elementarnych w tabeli.

R1bNyixyuyhMN

A=11,13,21,23,31,33,41,43

B=41,42,43,44

C=14,21,42

AB

AB

BC

AB=41,43

AB=11,13,21,23,31,33,41,42,43,44

BC=42

Słownik

zdarzenie losowe
zdarzenie losowe

każdy podzbiór skończonego zbioru zdarzeń elementarnych nazywamy zdarzeniem losowym (zdarzeniem)