Przeczytaj
Fundamenty

Epoka oświecenia w dziejach kultury europejskiej przypada na okres od końca XVII w. do pierwszych lat XIX stulecia. Jej nazwa nawiązuje do „światła” (lub „świateł”), które rozprasza mrok rozumiany jako niewiedza (ciemnota) i przesąd. Uczeni, filozofowie i ludzie pióra wierzyli, że rozwój nauki i oświaty zapewni ogółowi społeczeństwa postęp cywilizacyjny. Według nich ludzie powinni na co dzień kierować się rozumem i wierzyć w prawdy weryfikowalne w sposób naukowy. Wystarczyłoby, gdyby pod uwagę brali tylko niepodważalne fakty, nauczyli się wątpić, a wnioski wyciągali na podstawie obserwacji, doświadczeń (empiryzm) i analizy (racjonalizmracjonalizm).
Tematem poruszanym często w pismach oświeconych była kwestia nietolerancji względem innowierców. Autorzy potępiali władze kościelne za prześladowania wyznawców innych religii i umacnianie wśród wiernych nienawiści do bliźnich. Dla części z nich najmniejszego sensu nie miało kurczowe trzymanie się dogmatówdogmatów i sprawowanie kultu religijnego. Ukształtowały się dwie postawy filozoficzne wobec istnienia Boga: deizm i ateizm. Deiści byli przekonani, że Bóg stworzył ziemię, ale nie ingeruje w losy ludzkie, natomiast ateiści wykluczali istnienie Boga. Te dwie postawy, zwłaszcza deistyczna, zyskały liczne grono na Zachodzie, natomiast w krajach, w których rozwinęło się tzw. oświecenie katolickie, jak Rzeczpospolita, Hiszpania czy Austria, występowały rzadko.

Przedstawiciele oświecenia głosili, że każdy człowiek powinien mieć zagwarantowane prawa naturalne do wolności, równego traktowania, szczęścia i posiadania dóbr (własności), niezależnie od swojego pochodzenia czy światopoglądu. Sprzeciwiali się w ten sposób ówczesnym podziałom społecznym, wynikającym z funkcjonowania systemu stanowego. Oprócz sprzeciwu wobec feudalizmu cechą charakterystyczną pism tego okresu była krytyka absolutyzmuabsolutyzmu. Monteskiusz, wydał dzieło O duchu praw (1748), w którym skrytykował rządy absolutne i przedstawił słynną koncepcję trójpodziału władz. Według niej dla zachowania równowagi w państwie poszczególne władze (wykonawcza, ustawodawcza i sądownicza) muszą być od siebie niezależne. Rozdział zapewnia ich wzajemną kontrolę i uniemożliwia koncentrację władzy w rękach jednej osoby lub grupy. Pod koniec XVII w. John Locke dowodził, że władza państwowa pochodzi od ludu i może on wystąpić przeciwko władzy despotycznejdespotycznej. Ideę tę rozwinął Jan Jakub Rousseau w Umowie społecznej (1762), która promowała ustrój republikańskiustrój republikański i demokrację bezpośredniądemokrację bezpośrednią. W czasie rewolucji francuskiej książka ta stała się jedną z najważniejszych lektur zwolenników zmian. Na gruncie tej teorii zbudowane są współczesne demokracje.
Nie tylko dla przyjemności
Literatura oświecenia miała nie tylko bawić, ale również uczyć i propagować nowe wzorce zachowań. W XVIII‑wiecznej Europie sukcesywnie rosło czytelnictwo, przede wszystkim w miastach. Bogaci mieszczanie i szlachetnie urodzeni mieli dostęp do większości tytułów, również tych ocenzurowanych, w popularnych wówczas salonach towarzyskich, przeważnie prowadzonych przez arystokratki i zamożne mieszczanki. W czasie tych spotkań ludzie pióra lub któryś z gości czytali współczesne utwory na głos, dostarczając zgromadzonym tematów do rozmów. Osoby spoza tego elitarnego świata mogły znaleźć książki, gazety i inne pisma albo posłuchać ich fragmentów w coraz liczniejszych bibliotekach publicznych, klubach, towarzystwach literackich czy kawiarniach.
Mistrzowie pióra i ich dzieła
W utworach z okresu oświecenia często pojawia się bohater nieszlacheckiego pochodzenia, który poprzez swoją otwartość na nowe idee, naukę i ciężką pracę odnosi sukces. Pisarze próbowali dotrzeć ze swoim przesłaniem do jak najszerszego grona odbiorców, dlatego ich teksty cechowała prostota i klarowność wywodu. Niejednokrotnie mamy do czynienia z dialogiem prowadzonym między zwolennikami starego i nowego porządku. Powodzeniem cieszyły się satyrasatyra, bajkabajka, powiastka filozoficzna, poemat heroikomicznypoemat heroikomiczny, felietonfelieton, dramat (zwłaszcza komedia) i poezja. W oświeceniu powstały też całkiem nowe gatunki: powieść realistyczna i sentymentalna, esejesej i sielankasielanka. O ile w pierwszej połowie XVIII w. literaci hołdowali klasycyzmowiklasycyzmowi, który odwoływał się do antycznych form i racjonalizmu, o tyle pod koniec stulecia upowszechnił się sentymentalizm − ponad rozum stawiający uczucia i emocje, przyrodę i powrót na łono natury.
Twórczość sentymentalna miała ogromny wpływ na autorów zaliczanych do prekursorów kolejnej epoki − romantyzmu. To m.in. Nowa Heloiza pióra Rousseau zainspirowała Johanna Wolfganga Goethego (1749−1832) do napisania Cierpień młodego Wertera (1774). Chociaż (sentymentalne) utwory Sterne’a, Rousseau czy Goethego cieszyły się dużą popularnością, w XVIII w. przeważały jednak pisma w nurcie klasycystycznym. W Niemczech tworzył Gotthold Ephraim Lessing (1729−1781), współtwórca niemieckiego dramatu mieszczańskiego (Pani Sara Sampson, Minna von Barnhelm) i autor pierwszej narodowej komedii (Żołnierska dola). W Rosji za głównego przedstawiciela literatury oświecenia uchodzi z kolei Aleksander Radiszczew (1749−1802), który w powieści Podróż z Petersburga do Moskwy skrytykował poddaństwopoddaństwo chłopów, pańszczyznępańszczyznę, przywileje stanowe i absolutyzm, za co został zesłany na Syberię. W Rzeczypospolitej największą sławę zyskał biskup warmiński Ignacy Krasicki (1735−1801). Specyfika literatury polskiego oświecenia wynikała z silnej pozycji Kościoła katolickiego (pisarze raczej krytykowali lenistwo i zacofanie duchownych niż Kościół jako instytucję) oraz słabości mieszczaństwa. Oświeceniowi pisarze wywodzili się głównie ze szlachty, stąd chociaż pojawiały się postulaty zniesienia podziałów stanowych, to dominowały głosy mówiące o reformie ustroju z zachowaniem uprzywilejowania tej warstwy społecznej.
Cała wiedza w jednym miejscu − Encyklopedia
Pisarze oświecenia byli przekonani, że wiedza powinna być dostępna dla każdego. We Francji grupa skupiona wokół matematyka Jeana Le Ronda d’Alemberta i filozofa Denisa Diderota podjęła próbę zebrania i przedstawienia w formie słownikowej ówczesnego stanu wiedzy ze wszystkich dziedzin nauki. Chociaż tego rodzaju próby były podejmowane w różnych krajach już wcześniej, Encyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł (1751–1780, 35 tomów) odniosła ogromny sukces w Europie. Swoją popularność zawdzięczała z jednej strony niemal powszechnej znajomości języka francuskiego wśród elit, a z drugiej renomie pisarzy, którzy zgodzili się wziąć udział w projekcie. Do Wielkiej encyklopedii francuskiej, jak z czasem zaczęto ją nazywać, pisali bowiem m.in Wolter i Monteskiusz. Pierwsze tomy ukazywały się za zgodą władz, jednak później Ludwik XV objął Encyklopedię cenzurą, a papież umieścił ją na Indeksie ksiąg zakazanych ze względu na zawartą w niej krytykę feudalizmu i Kościoła.

Za zgodą i z przywilejem króla(Avec approbation et privilege du roi). Wyjaśnij, w jaki sposób ilustracja umieszczona na okładce nawiązuje do idei, która przyświecała redaktorom Encyklopedii przy wdrażaniu projektu.
Narodziny czwartej władzy
W XVIII w. narodziło się nowoczesne dziennikarstwo. Co prawda pierwszym regularnie wydawanym tytułem była kontrolowana przez francuski dwór „Gazette de France” (ukazująca się od 1631 r.), ale to właśnie w oświeceniu doszło do rozwoju prasy i jej upowszechnienia. Ówczesne czasopisma i gazety zawierały informacje o charakterze politycznym, gospodarczym, naukowym, kulturalnym i obyczajowym oraz drobne ogłoszenia. Bardzo często pojawiały się w nich utwory literackie: fragmenty prozy, wiersze, felietony, artykuły na tematy literackie i filozoficzne. Pierwsze dzienniki powstały na początku XVIII w. w Anglii. Były to „Daily Courant” i „Spectator”, które miały charakter moralizatorski i propagowały oświeceniowe idee. Dziennikarstwem zajmowali się politycy i literaci, m.in. wspomniani już Daniel Defoe i Jonathan Swift. Na angielskich tytułach wzorowali się wydawcy w innych europejskich krajach (np. „Monitora” w Rzeczypospolitej) i koloniach (np. „Boston Gazette” w Massachusetts). O ile w Polsce i Ameryce dziennikarze cieszyli się stosunkowo dużą swobodą, o tyle tam, gdzie panował absolutyzm, musieli się oni liczyć z ograniczeniami wynikającymi z cenzury. Na przykład we Francji pierwszy dziennik, konkurencyjny dla „Gazette de France”, pojawił się dopiero w 1777 r. i był nim „Journal de Paris”.

Słownik
(z łac. absolutus – zupełny, bezwzględny) system władzy we wczesnonowożytnej Europie, w ramach którego władca sprawował niemal nieograniczoną władzę
(z gr. atheos – bezbożny) nurt filozoficzny i postawa życiowa; ateiści negują istnienie boga (bogów)
(z prasł. bajьka - mówienie; baśń; opowiadanie) - krótki utwór napisany wierszem lub prozą, o charakterze moralizatorskim. Bohaterami są najczęściej zwierzęta symbolizujące ludzkie cechy
(z łac. deus – bóg) nurt filozoficzno‑religijny i postawa życiowa; deiści nie wykluczają istnienia boga, ale traktują go jak stwórcę‑konstruktora, który stworzył ziemię i ustalił panujące na niej prawa naturalne, na tym jego rola się kończy – nie ingeruje on w ludzkie sprawy ani nie ma wpływu na przyrodę.
system, w którym ogół obywateli na drodze głosowania podejmuje wszystkie ważne decyzje państwowe
(z gr. despótēs - pan, władca) - rządy absolutne, niczym nieograniczone; władza sprawowana w sposób bezwzględny, bazująca na terrorze i nieprzestrzeganiu praw i wolności obywateli
(z gr. dogma – pogląd, mniemanie, postanowienie, dekret) w teologii chrześcijańskiej twierdzenie uznawane za prawdę objawioną przez Boga, nadające kierunek wierze
krótki tekst przedstawiający subiektywny punkt widzenia autora na dowolny temat
(z franc. feuilleton, od feuillet – kartka) krótki tekst publicystyczny poruszający tematy polityczne, społeczne, obyczajowe i kulturalne, napisany w sposób lekki i efektowny, zawierający osobiste przemyślenia autora
(z łac. classicus - należący do pierwszej, najlepszej, klasy) - kierunek w literaturze, muzyce i sztuce, nawiązujący do kultury antycznej
przymusowe praca i posługi chłopa na rzecz pana feudalnego w zamian za użytkowanie gospodarstwa
zależność osobista chłopa od właściciela ziemskiego – pana feudalnego
dłuższy utwór wierszowany, łączący podniosły styl z błahą, przyziemną tematyką; osiągnięty w ten sposób komizm ma na celu zwrócenie uwagi odbiorcy na poruszane problemy
(z łac. ratiōnālis - rozsądny') - kierunek filozoficzny mówiący o tym, że proces poznawczy (dochodzenie do prawdy) jest możliwe wyłącznie za pomocą rozumu, nie emocji
(z łac. res publica – rzecz publiczna) nurt filozofii politycznej, według którego najlepszy ustrój funkcjonuje w republice, rozumianej jako wspólnota obywateli biorących aktywny udział w życiu publicznym
(łac. satira) utwór literacki ośmieszający i piętnujący wady ludzkie, obyczaje, stosunki społeczne itd.
(fr. sentimentalisme) - kierunek ideowy i artystyczny przełomu XVIII i XIX wieku, charakteryzujący się zainteresowaniem życiem wewnętrznym człowieka: jego psychiką i emocjami. Zachęcał do powrotu do natury i kultywowania przeszłości
zwana też bukoliką lub idyllą; liryczno‑opisowy utwór ukazujący w sposób wyidealizowany uroki życia na wsi
Słowa kluczowe
literatura, oświecenie, Wolter, Jean‑Jacques Rousseau, Gotthold Ephraim Lessing, Aleksander Radiszczew, Daniel Defoe
Bibliografia
Z. Libera, Oświecenie, Warszawa 1991.
Historia literatury światowej w dziesięciu tomach, red. T. Skoczek, t. 5, Oświecenie, Bochnia−Kraków−Warszawa 2006.
J. Snopek, Oświecenie: szkic do portretu epoki, Warszawa 1999.
W. Nawrocki, Oświecenie. Wykłady o europejskiej literaturze na Zachodzie i w Polsce, Piotrków Trybunalski 1998.