Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Przed lekcją zapoznaj się z materiałem „Anaksymander z Miletu”PXOp37LUU„Anaksymander z Miletu”.

Anaksymander był uczniem Talesa i przejął po nim pierwszy i zasadniczy problem filozoficzny – problem zasady (arché). Z rozproszonych fragmentów tekstów omawiających poglądy Anaksymandra skoncentrujemy się na tych, z których można się dowiedzieć, dlaczego filozof porzucił odpowiedź Talesa dotyczącą zasady i jakie argumenty utwierdziły go w innym niż Talesowy punkcie widzenia. Głównym źródłem, którym się posłużymy, będą teksty Arystotelesa. Oprócz niego odwołamy się także do tekstów AetiosaAetios (I wiek)Aetiosa, SymplikiosaSymplikiosSymplikiosaHipolitaHipolitHipolita.

RdbPoBDa9yaiT1
Anaksymander przejął od Talesa przekonanie o dynamicznym charakterze przyrody oraz o tym, że źródłem ruchu przyrody, a więc powstawania i ginięcia rzeczy, musi być coś, co istnieje niezmiennie i nieskończenie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Autorzy komentujący stanowisko Anaksymandra są zgodni, że nie utożsamiał on zasady z żadną rzeczą określoną, taką jak np. woda, ziemia, ogień bądź powietrze (zwane ówcześnie pierwiastkami lub elementami). Prawdopodobnie powodem było to, że – zdaniem filozofa – gdyby jakaś rzecz określona – np. ogień lub woda – była nieskończona, to unicestwiłaby wszystkie inne elementy. Dlatego w koncepcji Anaksymandra zasada jest nieokreślona tak ilościowo, jak i jakościowo. Filozof nazywa ją apeironem, czyli bezkresem. Pojęcie bezkresu oddaje właśnie odrębny sposób istnienia. Zdaniem Symplikiosa, Anaksymander twierdził, że zasadą nie jest ani woda, ani żaden z tzw. elementów, lecz jakaś inna, nieokreślona natura.

Hipolit
Symplikios
RwdJsTNuKDpw41
Ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia grupę mężczyzn w togach. Część siedzi, większość stoi. Na środku stoi mężczyzna, który trzyma zapisany zwój papieru. Elementy ilustracji interaktywnej. 1. Pitagoras (582-500 r. p.n.e.), 2. Tales z Miletu (625-646 r. p.n.e.), 3. Anaksymander (611–547 r. p.n.e.), 4. Anaksymenes (570–500 r. p.n.e.), 5. Heraklit (556–460 r. p.n.e.)
Źródło: Wikimedia Commons, José Maria Veloso Salgado, Początki nauki, 1906, domena publiczna.

Anaksymanader stworzył także oryginalną kosmogoniękosmogoniakosmogonię oraz wyjaśnił powstanie życia. Tłumaczył też wiele zjawisk przyrodniczych – deszcz, wiatr, błyskawice i grzmoty. W swoich wyjaśnienia starał się opierać na ruchu przeciwieństw. Przyroda w ujęciu Anaksymandra ukazuje się jako zmienna, lecz nie chaotyczna, tylko działająca wedle wewnętrznego porządku.

Tylko bowiem to, co istnieje przestrzennie i czasowo nieskończenie oraz jest pozbawione jakości, może być przyczyną powstawania niezliczonej ilości skończonych i jakościowo określonych światów. Bezkres zawiera także reguły, wedle których powstają i giną rzeczy. Główną regułą jest konflikt i rozdzielanie się przeciwieństw, np. ciepła i zimna wyłaniających się z bezkresu. Powstawanie każdej rzeczy również przebiega wedle tej zasady – rzecz powstaje, zastępując inną, która ginie. Nieskończony ruch powstawania i ginięcia tworzy porządek światów. Zasadą tego, co istnieje, jest apeiron, bo z niego wszystko powstało i w niego się z powrotem przemieni. Dlatego też niezliczone światy powstają, a następnie rozpadają się na to, z czego powstały.

W kulturze greckiej często przenikały się motywy religijne i filozoficzne. Według licznych interpretatorów, Anaksymander przyjmował, że zasada ma naturę boską. Boskość nie łączyła się więc z podmiotem osobowym. Boski charakter miały światy nieskończenie powstające z nieskończonego i również boskiego apeironu.

Słownik

Aetios (I wiek)
doksografia
doksografia

(gr. doksa, pogląd i gráphein, pisać) starożytny sposób opisu poglądów filozofów; termin utworzony przez H. Dielsa, autora zbioru tekstów doksograficznych Doxographi Graeci (1879)

kosmogonia
kosmogonia

(gr. kósmos Wszechświat, także porządek oraz gónos pochodzenie) system poglądów i wyobrażeń o pochodzeniu świata