Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wiara i rozum w ujęciu św. Tomasza z Akwinu

Św. Tomasz z Akwinu (ok. 1225 -1274) to jeden z największych filozofów średniowiecza i chrześcijaństwa w ogóle, Doktor Kościoła, który zsyntezował nauczanie Kościoła, dojrzewające przez ponad tysiąc lat, w dwu wielkich summach: Summie filozoficznej i niedokończonej Summie teologii. Jednym z problemów, podejmowanych przez niego w pierwszym z tych dzieł, jest kwestia, czy wiara daje się uzgodnić z rozumemrozumrozumem (czy szerzej – z refleksją filozoficzną). Był to problem absorbujący już pierwszych Ojców Kościoła, zwłaszcza w kontekście pytania o ewentualne możliwości zaakceptowania przez chrześcijaństwo greckiej tradycji filozoficznej. Ostatecznie w patrystycepatrystykapatrystyce zwyciężyło stanowisko reprezentowane m. in. przez św. Augustyna (354 - 430), że wiarę da się pogodzić z filozofią, a religię z rozumem.

Pełne uzasadnienie tego twierdzenia znalazło się jednak dopiero w myśli św. Tomasza z Akwinu. Według tego myśliciela wiara i wiedza to dwie zupełnie różne dziedziny, ale w części uzupełniają się one, a w części – mimo że są rozłączne – nie przeczą sobie. Rozum zdobywa wiedzę o świecie, przetwarzając dane zmysłowe, obserwacyjne, ale poznaje także sferę metafizyczną, pozadoświadczalną w tym zakresie, w którym jest ona dostępna racjonalnemu poznaniu. 

Władysław Tatarkiewicz (1886‑1980), wybitny znawca historii filozofii, pisał:

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Tomasz oddzielił wiedzę od wiary, dziedzinę rozumu od dziedziny objawieniaobjawienieobjawienia. […] Istnieją […] prawdy dla rozumu niedostępne, jak Trójca św., grzech pierworodny, Wcielenie, stworzenie świata w czasie; są to prawdy wiary, które jedynie objawienie może ludziom udostępnić. To stanowcze rozgraniczenie […] było nowe. […] ScholastycyscholastykaScholastycy XII w., jak Anzelm, próbowali jeszcze dowodzić wszystkich prawd objawionych; według Tomasza dowód tajemnic wiary przekracza możliwości rozumu […]. Na tej podstawie powstała prosta koncepcja rozgraniczenia filozofii i teologii […]. TeologiateologiaTeologia buduje na podstawie objawienia, filozofia wyłącznie na zasadach rozumu.

q1 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1988, s. 273–274.
R1B26HReHCHbN
Moretto da Brescia, Alegoria wiary (ok. 1540).
Zwróć uwagę na elementy symboliczne: kielich i hostię, krzyż, welon, białe lilie i czerwone róże.
Źródło: domena publiczna.

Sam Akwinata pisał:

Święty Tomasz z Akwinu Summa contra gentiles

Prawdy, które wyznajemy o Bogu, są dwojakiego rodzaju. Niektóre prawdy dotyczące Boga przewyższają wszelkie zdolności ludzkiego rozumu, jak na przykład ta, że Bóg jest troisty i zarazem jeden. Do innych zaś prawd można dojść także rozumem przyrodzonym, jak na przykład do tej, że Bóg istnieje, że jest jeden itd. Te prawdy o Bogu udowodnili również filozofowie, kierując się światłem rozumu przyrodzonegoprzyrodzonegoprzyrodzonego.

Jest czymś oczywistym, że istnieją też pewne prawdy o Bogu, które całkowicie przewyższają zdolności ludzkiego rozumu. Skoro bowiem podstawą całej wiedzy, którą o jakiejś rzeczy może mieć rozum, jest ujęcie umysłowe jej substancji – dlatego że zgodnie z nauką FilozofaFilozofaFilozofa podstawą dowodzenia jest to, czym coś jest – to sposób, w jaki poznaje się wszystko, co dotyczy rzeczy, musi być wyznaczany przez sposób pojmowania substancji tej rzeczy. Jeśli więc intelekt ludzki ujmuje substancję jakiejś rzeczy, na przykład kamienia lub trójkąta, to nic z tego, co jest poznawalne o tej rzeczy, nie przewyższa zdolności rozumu ludzkiego. Jednak nie dotyczy to naszego poznania Boga. Intelekt ludzki nie może bowiem własnymi siłami dojść do ujęcia Jego substancji, skoro poznanie naszego intelektu w życiu doczesnym rozpoczyna się od zmysłów. Dlatego też rzeczy, które pod zmysły nie podpadają, intelekt ludzki nie może pojąć – pojmuje je tylko o tyle, o ile ich poznanie wywnioskuje się z rzeczy poznawalnych zmysłowo. Ale rzeczy te nie mogą naszego umysłu przywieść do tego, by w nich zobaczył, czym jest substancja Boża, są bowiem skutkami niedorównującymi mocy przyczyny. Przywodzą jednak nasz intelekt do poznania, że Bóg jest, oraz do poznania innych tego typu prawd, które trzeba przypisać pierwszej zasadzie. Istnieją zatem pewne prawdy intelektualne o Bogu, które są dostępne rozumowi ludzkiemu, oraz takie, które całkowicie przewyższają siły rozumu ludzkiego.

q2 Źródło: Święty Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles, t. 1, tłum. Zofia Włodek, Włodzimierz Zega, Poznań 2007, s. 21–22.
przyrodzonego
Filozofa
RZyHOsl1wIhpQ
Fra Bartolomeo, Św. Tomasz z Akwinu (ok. 1510).
Źródło: domena publiczna.

Wiara i rozum w ujęciu Jana Pawła II

Jan Paweł II (1920‑2005) – uznany przez Kościół katolicki za świętego, jeden z najdłużej panujących w historii papieży (1978‑2005) był także teologiem i filozofem, profesorem filozofii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W swej myśli filozoficznej nawiązywał do personalizmu, a w pewnym stopniu także do tomizmutomizmtomizmu. Już jako papież opublikował w 1998 r. encyklikę (oficjalny dokument papieski adresowany do duchownych i świeckich Kościoła) Fides et ratio (łac. – Wiara i rozum).  Podjął w niej temat filozoficzny omówiony przez św. Tomasza z Akwinu, dostosowując jego rozstrzygnięcia do stanu ludzkiej myśli na przełomie XX i XXI w. W pierwszych słowach tego dokumentu papież stwierdza:

Jan Paweł II Fides et ratio

Wiara i rozum (fides et ratio) są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy, którego ostatecznym celem jest poznanie Jego samego, aby człowiek — poznając Go i miłując — mógł dotrzeć także do pełnej prawdy o sobie […].

q3 Źródło: Jan Paweł II, Fides et ratio, Lublin 2003, s. 13.

Jan Paweł II pisze dalej w tej encyklice:

Jan Paweł II Fides et ratio

Słowo Boże skierowane jest do każdego człowieka, w każdym czasie i we wszystkich częściach ziemi, człowiek zaś jest z natury filozofem. Teologia, ze swej strony, rozwija w sposób świadomy i naukowy rozumienie tegoż słowa w świetle wiary, nie może się zatem obyć bez relacji z systemami filozoficznymi wypracowanymi w ciągu wieków […].

Ze swej strony musi umieć wyrazić uniwersalny sens tajemnicy Boga w Trójcy Jedynego oraz zarówno w sposób narracyjny, jak i przede wszystkim w formie argumentów. Musi to zatem uczynić posługując się ukształtowanymi w sposób krytyczny pojęciami, które są powszechnie komunikowalne. Bez udziału filozofii nie można by bowiem wyjaśnić takich zagadnień teologicznych, jak na przykład język opisujący Boga, relacje osobowe w łonie Trójcy, stwórcze działanie Boga w świecie, relacja między Bogiem a człowiekiem, tożsamość Chrystusa, który jest prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem. To samo można powiedzieć o różnych kwestiach z dziedziny teologii moralnej, gdzie bezpośrednio stosowane są takie pojęcia, jak prawo moralne, sumienie, wolność, odpowiedzialność osobista, wina itp. […].

Jak wynika z tych rozważań, pożądaną więź między teologią a filozofią należy rozpatrywać w dwukierunkowym odniesieniu: punktem wyjścia i pierwotnym źródłem dla teologii musi być zawsze słowo Boże objawione w dziejach, a ostatecznym celem nic innego jak zrozumienie tegoż słowa, stopniowo pogłębiane przez kolejne pokolenia. Z drugiej strony, skoro słowo Boże jest Prawdą (por. J 17, 17), to do lepszego zrozumienia go przyczynia się z pewnością ludzkie poszukiwanie prawdy, czyli refleksja filozoficzna, prowadzona zgodnie z właściwymi jej zasadami. Rzecz nie w tym, aby w wywodzie teologicznym posłużyć się po prostu jednym czy drugim pojęciem albo wycinkiem wybranego systemu filozoficznego; istotne jest, aby rozum osoby wierzącej wykorzystywał swoją zdolność do refleksji w poszukiwaniu prawdy, w ramach procesu, który wychodząc od słowa Bożego, zmierza do lepszego zrozumienia tego słowa. Jest przy tym oczywiste, że poruszając się między tymi dwoma biegunami – słowem Bożym i jego coraz lepszym rozumieniem – rozum jest jak gdyby chroniony i w pewnej mierze prowadzony, dzięki czemu może unikać dróg, które wywiodłyby go poza obszar Prawdy objawionej, a ostatecznie poza obszar prawdy w najprostszym sensie tego słowa […].

q4 Źródło: Jan Paweł II, Fides et ratio, Lublin 2003, s. 58–64.
teologia dogmatyczna
ekonomia zbawienia

Słownik

objawienie
objawienie

zgodnie z niektórymi religiami uznającymi, iż Bóg ujawnia się w rzeczywistości empirycznej, są to wszystkie wydarzenia spowodowane i słowa wypowiedziane bezpośrednio przez Boga

patrystyka
patrystyka

(łac. pater – ojciec) zespół poglądów obejmujący nauczanie Ojców Kościoła – pierwszych filozofów i teologów chrześcijańskich, którzy sformułowali najważniejsze  przekonania i dogmaty wiary; pierwsza faza w rozwoju myśli chrześcijańskiej, obejmująca I‑VIII w. n.e.

rozum
rozum

in. umysł; w filozofii podstawowe narzędzie poznania, władza poznawcza przeciwstawiana zmysłom, służąca refleksji – analizie intelektualnej  ujętej w słowa (pojęcia) i twierdzenia

scholastyka
scholastyka

(łac. schola, szkoła) średniowieczny sposób uprawiania nauki, w szczególności filozofii, stosujący dedukcyjną metodę dowodzenia, tj. dochodzenie do twierdzeń szczegółowych od przesłanek ogólnych; scholastyka była metodą opartą na wiedzy logicznej i dążyła do rzetelnej, systematycznej, czasem bardzo drobiazgowej analizy podejmowanych zagadnień

teologia
teologia

(łac. theos – bóg + logos – słowo) dziedzina ludzkiej aktywności intelektualnej, polegająca na rozważaniach dotyczących rzeczywistości pozaempirycznej w świetle przekonań metafizycznych określonej religii, w szczególności – na temat Boga, bytów duchowych, losów człowieka po śmierci

tomizm
tomizm

szkoła filozoficzna czerpiąca swe podstawowe twierdzenia i inspiracje z filozofii św. Tomasza z Akwinu; współcześnie wciąż żywy nurt refleksji filozoficznej, określany mianem  neotomizmu