Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jan Kasprowicz

RA2G3S7sqTne01
Jan Kasprowicz
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jan Kasprowicz (1860–1926) urodził się w Szymborze, niewielkiej wsi w okolicach Inowrocławia. Studiował w Lipsku, we Wrocławiu, doktorat napisał we Lwowie, gdzie rozpoczął również działalność publicystyczną. W latach 90. zwrócił się ku poetyce impresjonizmuimpresjonizmimpresjonizmusymbolizmusymbolizmsymbolizmu, czego efektem był między innymi tom Krzak dzikiej róży (1898). Po kryzysie małżeńskim, który doświadczył poetę, rozpoczął się najbardziej minorowy okres w twórczości Kasprowicza, co uwidoczniło się szczególnie w zbiorze hymnów Ginącemu światu (1902), w którym odnajdujemy zalążki ekspresjonizmuekspresjonizmekspresjonizmu. W kolejnych utworach Kasprowicz powoli odchodził od katastroficznej tonacji, by pod koniec życia skierować się ku afirmacji świata i życia (m.in. Księga ubogich, 1916).

Zmiana tematyki

Lata 90. XIX wieku przyniosły zmianę w podejściu do tworzenia literatury. Artystyczne ambicje młodych twórców nie pozwalały im zatrzymać się na wiernym odtwarzaniu rzeczywistości i kreowaniu postaw społecznych. Praktycznym funkcjom literatury przeciwstawiali hasło „sztuki dla sztuki”, w czym przodował wówczas Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865–1940), wykrzykujący w swym słynnym wierszu: i chociaż życie nasze nic niewarte: / evviva l’arte!Indeks górny 111 Indeks górny koniec. Jan Kasprowicz nie formułował tak głośnych deklaracji, lecz w jego twórczości również dokonał się zasadniczy zwrot.

1

Zamieszczony w tomie Krzak dzikiej róży (1898) cykl sonetówsonetsonetów uwidacznia zmianę, jaka zaszła w poetyce utworów artysty. Kasprowicz nie opowiada żadnej konkretnej historii, nie odwołuje się do żadnej idei, lecz skupia się przede wszystkim na opisie zjawisk przyrody. Wykazuje przy tym wielką dbałość o środki poetyckiego obrazowania, kreując w utworze nastrojowy, górski pejzaż. Widać to już w pierwszym sonecie wchodzącym w skład wspomnianego cyklu:

Jan Kasprowicz Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach

I

W ciemnosmreczyńskich skał zwaliska,
Gdzie pawiookie drzemią stawy,
Krzak dzikiej róży pąs swój krwawy
Na plamy szarych złomów ciska.

U stóp mu bujne rosną trawy.
Bokiem się piętrzy turnia śliska,
Kosodrzewiny wężowiska
Poobszywały głaźne ławy…

Samotny, senny, zadumany,
Skronie do zimnej tuli ściany,
Jakby się lękał tchnienia burzy.

Cisza… O liście wiatr nie trąca,
A tylko limba próchniejąca
Spoczywa obok krzaku róży.

2 Źródło: Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach, [w:] Jan Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 136–138.

Tytułowemu krzakowi poeta nadaje cechy ludzkie – nazywa go „samotnym”, „zadumanym”, co może sugerować, że nie ma na myśli tylko tatrzańskiego krajobrazu. PersonifikacjapersonifikacjaPersonifikacja róży otwiera szerokie pole do interpretacji rośliny jako symbolusymbolsymbolu człowieczej doli.

Pejzaż jako symbol

Cykl sonetów Kasprowicza Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach ma wiele cech typowych dla prężnie rozwijającego się wówczas kierunku w liryce – symbolizmu. Nowa wrażliwość poetycka narodziła się we Francji, gdzie działali tacy twórcy jak Stéphane Mallarmé (1842–1898), Paul Verlaine (1844–1896) i Arthur Rimbaud (1854–1891), uznający za swojego mentora Charles’a Baudelaire’a. Ich wiersze były na przełomie wieków często tłumaczone na język polski (m.in. przez Jana Kasprowicza) i zyskiwały oddźwięk w młodopolskiej literaturze. Wpływ tej poezji jest szczególnie widoczny w Krzaku dzikiej róży.

Zawarty w sonetach opis natury można interpretować jako pejzaż wewnętrzny, będący typową kategorią dla poetyki symbolistycznej. Ówcześni twórcy starali się unikać liryki bezpośrednich wyznań, nie nazywali wprost stanów uczuciowych, lecz posługiwali się sugestiąsugestiasugestią i woleli odwołać się do zjawisk przyrody. Czytelnik mógł się domyślać, że w obrazach szemrzących strumieni, promieni słonecznych lub piorunów burzowych powinien zobaczyć odbicie przeżyć podmiotu lirycznego.

Jan Kasprowicz Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach

II

Słońce w niebieskim lśni krysztale,
Światłością stały się granity,
Ciemnosmreczyński las spowity
W bladobłękitne, wiewne fale.

Szumna siklawa mknie po skale,
Pas rozwijając srebrnolity,
A przez mgły idą, przez błękity,
Jakby wzdychania, jakby żale.

W skrytych załomach, w cichym schronie,
Między graniami w słońcu płonie,
Zatopion w szum, krzak dzikiej róży…

Do ścian się tuli, jakby we śnie,
A obok limbę toczą pleśnie,
Limbę, zwaloną tchnieniem burzy.

2 Źródło: Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach, [w:] Jan Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 136–138.

Rezygnacja z mówienia wprost nie była w zamierzeniu poetów Młodej Polski jedynie grą z czytelnikiem. Twórcy działający pod wpływem poetyki symbolizmu często wychodzili z założenia, że człowiek poznaje świat nie tylko zmysłami, lecz także duszą – nazwanie jej poruszeń, doznawanych przez nią doświadczeń, pozostaje jednak poza możliwościami języka. Dlatego uciekali się do symboli, niejednoznacznych obrazów, które miały stanowić odpowiedniki wewnętrznych przeżyć niemożliwych do wysłowienia.

Takiego właśnie nienazwanego stanu doświadcza podmiot trzeciego sonetu cyklu Kasprowicza. Jeśli uznamy ten stan za melancholię lub nostalgię, być może dokonamy poprawnej interpretacji, lecz będzie to wyjaśnienie uproszczone. Treści wiersza nie można sprowadzić do jednego pojęcia, a opisana w nim górska fauna i flora okazują się bardzo różnorodne.

Jan Kasprowicz Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach

III

Lęki! wzdychania! rozżalenia,
Przenikające nieświadomy
Bezmiar powietrza!... Hen! na złomy,
Na blaski turnic, na ich cienia

Stado się kozic rozprzestrzenia;
Nadziemskich lotów ptak łakomy
Rozwija skrzydeł swych ogromy;
Świstak gdzieś świszcze spod kamienia.

A między zielska i wykrotywykrotwykroty,
Jak lęk, jak żal, jak dech tęsknoty,
Wtulił się krzak tej dzikiej róży.

Przy nim, ofiara, ach! zamieci,
Czerwonym próchnem limba świeci,
Na wznak rzucona świstem burzy…

2 Źródło: Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach, [w:] Jan Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 136–138.

Świat natury i świat idei

Tatry należały do ulubionych krajobrazów młodopolskich twórców. Potęga gór silnie oddziaływała na ich wyobraźnię, a wysokie szczyty i strome zbocza dobrze nadawały się do ukazania niezwykłości i tajemniczości tworów natury. Symboliści dostrzegali w zjawiskach przyrody odbicie świata idei. Doskonała harmonia pejzażu zdawała się im sugerować istnienie jakiegoś wyższego porządku, który wprawia w ruch wszystkie żywioły. Ten porządek przekracza jednak ludzkie pojmowanie, przerasta rozum, podobnie jak góry przerastają niewielkie ludzkie ciało.

Pejzaże wewnętrzne nie tylko obrazowały nieuchwytne stany duszy, ale również sugerowały treści metafizycznemetafizykametafizyczne. Skłaniały do stawiania pytań o sens istnienia. Stąd kiedy Kasprowicz pisał o dźwiękach niesionych przez echo, nazwał je dźwiękami nie z tego świata. Wzbudzane przez naturę uczucia określił mianem tajemniczychdziwnych. Kreował rzeczywistość literacką tak, aby czytelnik odniósł wrażenie, że za opisywanymi zjawiskami przyrody kryją się niepojęte prawa, o których człowiek może dumać, lecz nigdy ich w pełni nie pozna.

Jan Kasprowicz Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach

IV

O rozżalenia! o wzdychania!
O tajemnicze, dziwne lęki!...
Ziół zapachniały świeże pęki,
Od niw liptowskich, od KrywaniaKrywańKrywania.

W dali echowe słychać grania:
Jakby nie z tego świata dźwięki
Płyną po rosie, co hal miękki
Aksamit w wilgną biel osłania.

W seledyn stroją się niebiosy,
Wilgotna biel wieczornej rosy
Błyszczy na kwieciu dzikiej róży.

A cichy powiew krople strąca
Na limbę, co tam próchniejąca
Leży, zwalona wiewem burzy…

2 Źródło: Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach, [w:] Jan Kasprowicz, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 136–138.
Krywań

Choć tytułowy krzak dzikiej róży można interpretować na wiele sposobów, dokładne określenie jego znaczenia w sonetach jest jednak niemożliwe.

Słownik

ekspresjonizm
ekspresjonizm

(fr. expressionnisme) – kierunek w sztuce, który rozwinął się na początku XX wieku, zainspirowany głównie twórczością artystów niemieckich. Skupiał się na poszukiwaniu wyrazu dla silnych wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, poruszał tematykę duchową, metafizyczną. Utwory ekspresjonistyczne charakteryzował indywidualizm, hiperboliczny styl, radykalne rozdzielenie sfery ducha i materii

impresjonizm
impresjonizm

(łac. impressio – wrażenie, odbicie) – powstały w latach 70. XIX wieku kierunek w malarstwie europejskim skupiający się na odtwarzaniu chwilowych, subiektywnych wrażeń zmysłowych, który silnie oddziałał na inne sztuki, w tym na literaturę. Za jego prekursora w obrębie malarstwa uważa się Édouarda Maneta, do czołowych przedstawicieli należeli zaś m.in. Claude Monet, Auguste Renoir oraz Edgar Degas. Elementy impresjonistycznej poetyki inspirowanej osiągnięciami francuskich malarzy można odnaleźć w twórczości m.in. Stéphane’a Mallarmé’go, Paula Verlaine’a, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera czy Jana Kasprowicza

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia

mistycyzm
mistycyzm

(gr. mystikós) – termin określający różnorodne przeżycia religijne oparte na indywidualnej więzi z rzeczywistością pozazmysłową, Bogiem

personifikacja
personifikacja

(łac. persona – osoba, facio – czynię uwagi) – środek stylistyczny polegający na nadaniu cech ludzkich przedmiotom, roślinom, zwierzętom lub zjawiskom, pojęciom abstrakcyjnym; odmiana metafory

sonet
sonet

(wł. sonetto) – wiersz o ściśle określonej budowie stroficznej. Składa się z 14 wersów podzielonych na dwie strofy czterowersowe (tetrastychy) i dwie trójwersowe (tercyny), można więc wyróżnić w nim dwie odrębne całości: 8- i 6‑wersową; temu podziałowi odpowiada podział tematyczny; pierwsza, dłuższa część ma charakter narracyjny, opisowy, druga zaś – krótsza – stanowi liryczne bądź refleksyjno‑filozoficzne wyznanie; najsłynniejsi twórcy tego gatunku to Dante, Petrarka, Szekspir, w Polsce zaś Jan Andrzej Morsztyn, Adam Mickiewicz, Adam Asnyk, a później Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa‑Tetmajer i Leopold Staff

sugestia
sugestia

(z łac. suggestio – podszeptywanie, przekonywanie) – w literaturze rodzaj wypowiedzi pośredniej polegającej na stosowaniu aluzji, aby wywołać u czytelnika określony nastrój, wzruszenie lub refleksję

symbol
symbol

(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon znak umowny) – prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych

synestezja
synestezja

(z gr. synaisthesis – równoczesne postrzeganie) – środek stylistyczny polegający na przypisaniu określonemu zmysłowi wrażeń doświadczanych za pomocą innego zmysłu

wykrot