bg‑azure

The Victorian era is a time in British history that was full of contrasts and seems pretty strange from today’s perspective. In this section you are going to listen to a dialogue and read the text about the life of children in that time.

Epoka wiktoriańska to pełen kontrastów okres w historii Wielkiej Brytanii. Z dzisiejszej perspektywy wygląda dość dziwnie. W tej sekcji wysłuchasz dialogu oraz przeczytasz tekst dotyczący życia dzieci w tamtym czasie.

R1ZUP4z0r0lNr
What everybody remembers from the Victorian Era is its fashion and the Great British Empire. It is easy to forget the life of ordinary English people
Wszyscy kojarzą modę epoki wiktoriańskiej i znają historię Wielkiego Imperium Brytyjskiego. Łatwo jednak zapomnieć o życiu zwykłych Anglików
Źródło: dostępny w internecie: pexels.com [dostęp 6.10.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Match the English words to their Polish equivalents.

R14e4B9kjgF1g
to allow Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to forbid Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to ask Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to obey Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to misbehave Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to punish Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to reward Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać to force Możliwe odpowiedzi: 1. prosić, 2. karać, 3. zabraniać, 4. zmuszać, 5. słuchać się, być posłusznym, 6. pozwalać, 7. nagradzać, 8. źle się zachowywać
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjjanR50NTGHT
Źródło: dostępny w internecie: pexels.com [dostęp 6.10.2020], domena publiczna.

Listen to the recording and do the exercises below:

R1QINQx0xIOik
Nagranie audio - dialog.
TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2
RtCWeanOWc2WG
Based on the information from the recording, choose one correct answer for each question.
  1. Which period of the British history are they talking about? Georgian eraVictorian eraEdwardian era
  2. In this era, some parents didn’t allow their children to go somewhere. Where? parkschoolwar
  3. Which of the following was one of the jobs that children were forced to do? tailoring civil engineering cleaning chimneys
  4. How were some children punished for not obeying their parents?no foodno toysno drinks
  5. What did Vikki ask for in the end? more details of storya book about historythe link for the video
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3
R1eaYcADpkPUx
Drag and drop the words from the dialogue to fill in the gaps. Vikki: Hey, what are you, guys, talking about?
Rafael: Hello, Vikki! We’re talking about the past. We saw an interesting video about British history yesterday.
Vikki: History? Isn’t that a bit boring?
Rafael: Not at all. We saw an interesting video and can’t stop thinking about it.
Nancy: Yes! It was about the Victorian age in Britain. It is the period between 1820 and 1914. Did you know about how they 1. punished, 2. obey, 3. forced, 4. forbade, 5. allow children back then?
Vikki: No, I've never heard anything about it. Could you tell me more?
Nancy: Well, many people in Britain had difficult lives in the 19th century, but it was especially hard for their children.
Vikki: Children? Why?
Nancy: Well, many parents didn’t 1. punished, 2. obey, 3. forced, 4. forbade, 5. allow their children to go to school as they didn’t have enough money. That’s why they 1. punished, 2. obey, 3. forced, 4. forbade, 5. allow children to work in different jobs; such as cleaning chimneys or sweeping the streets.
Vikki: Really?
Rafael: Yes. What’s even sadder was that children were punished badly when they misbehaved. For instance, some fathers 1. punished, 2. obey, 3. forced, 4. forbade, 5. allow their children to eat meals when the children didn’t want to work.
Vikki: Oh, that’s so sad. So, children had to 1. punished, 2. obey, 3. forced, 4. forbade, 5. allow their parents at any price?
Rafael: Not only the parents but also the society rules.
Vikki: That sounds awful. Could you please send me the link to this video? I’d like to learn more.
Rafael: Of course. I’ll share it with you when I get home.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4
ROw3bdS8pxUj8
Read Vikki's letter below and choose which of the following she mentions in her letter: Możliwe odpowiedzi: 1. the Victorian era, 2. the life of children in the 19th century, 3. her school skipping adventure from the week before, 4. how her dad punishes her sometimes, 5. two different jobs done by children in the Victorian era, 6. her summer job, 7. the different ways children got punished in the 19th century, 8. a happy story from hell childhood
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Marta Godlewska, Konrad Gniazdowski

Dear Latifa,

I’m writing to you because I’ve just watched a documentary about the Victorian EraVictorian eraVictorian Era. I’ve always thought that it was a wonderful time of great clothes and even greater architecture, but it turns out it was a periodperiodperiod of time when children were made towere made towere made to do hard labourlabourlabour or they faced harshharshharsh punishment! It’s hard to imagine. Children younger than me had to earn their living by cleaning chimneyscleaning chimneyscleaning chimneys or sweeping the streetssweeping the streets [swept the streets]sweeping the streets.

Sometimes I get punishedget punishedget punished by my father but when it happens he doesn’t let me play my favourite video games or go to one of Christina’s parties. But in those days, parents sometimes didn’t give the child their food! How awful!

What is more, back then children couldn’t go to school if they were poorpoorpoor! And even if they weren’t, the school wasn’t a nice place to be. A teacher would punishpunished [punish] punish you by hitting you with a stickstickstick! And if you decided to skip school because you didn’t like it, you could end up in prison! There were no happy endings for some children of the Victorian era. No happy stories.

Was life in your country also difficult in the 19th century? Tell me about it.

Your best internet‑friend,

Vikki

1 Źródło: Konrad Gniazdowski, Marta Godlewska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Search for the information in the text and then, choose the correct answer.

R1aGSzmYQONyO
1. Latifa nad Vikki Możliwe odpowiedzi: 1. live in the same country., 2. both like learning about history., 3. are internet-friends., 4. like to punish people who misbehave.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKFnvqZY1hZHW
2. In the Victorian era, all children… Możliwe odpowiedzi: 1. could go to school., 2. had to go to school., 3. loved their teachers., 4. had a difficult life.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AP45wyYjfVo
3. A popular job done by children back in the 19th century was Możliwe odpowiedzi: 1. cleaning chimneys., 2. sweeping the school., 3. cleaning their rooms., 4. skipping school.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IbtgoWwxV1O
4. Vikki writes that in the past some parents Możliwe odpowiedzi: 1. hit their children with a stick., 2. punished their children by not giving them food., 3. ended up in prison when their children skipped school., 4. were made to do hard labour.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Describe the situation of children in the Victorian era. Include the information about going to school, having to work and discipline. Write 6- 7 sentences.

R154wwyStzEtU
Źródło: dostępny w internecie: http://victorianchildren.org/victorian-child-labor/ [dostęp 30.01.2024], domena publiczna.
R1P0VnX5FXOvL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

W tym materiale nauczysz się stosować wyrażenia too i enough.

TOO

Przysłówka too używamy, kiedy chcemy podkreślić, że czegoś jest zbyt dużo lub zbyt mało w stosunku do oczekiwanej ilości. W takim wypadku too ma najczęściej znaczenie negatywne. Używa się go także, żeby opisać intensywność danego zjawiska.

too + przymiotnik/przysłówek

Przykłady:

It’s too difficult. – To zbyt trudne. He drove too fast. – Jechał zbyt szybko.

Przysłówka too używamy również w wyrażeniu too much i too many.
Too much oznacza „za dużo”, a too many oznacza „zbyt wiele”.

too much + rzeczownik niepoliczalny too many + rzeczownik policzalny

Przykłady:

I have too much homework. – Mam za dużo pracy domowej.
There are too many tasks. – Jest zbyt wiele zadań.

ENOUGH

Przysłówka enough używamy, kiedy czegoś jest wystarczająco dużo. W takim kontekście ma więc znaczenie pozytywne. Gdy czegoś nie ma wystarczająco dużo, używamy wyrażenia not enough.

enough + rzeczownik

not enough + rzeczownik

Przykład:

I finally got enough rest last night. – Wczorajszej nocy w końcu dostatecznie się wyspałem.

There’s not enough room for another sofa here. – Nie ma tu dość miejsca na kolejną sofę.

Exercise 7

Complete the sentences with too or enough.

RxJZUnLkYpf1o
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 8

Complete the sentences with the words in brackets. Use too or enough in each sentence. You will have to change the form of some of the words in brackets.

RG8PaP20DZzou
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

allow
allow

/ əˈlaʊ /

R1PYpmUGV3gCG1
Nagranie dźwiękowe

pozwalać

R13L6HUBBuxmz1
Nagranie dźwiękowe
chimney sweep
chimney sweep

/ ˈtʃɪmni swi:p /

R1OmXZwChzjeL1
Nagranie dźwiękowe

kominiarz

RFWHtoGx0PQZv1
Nagranie dźwiękowe
civil engineering
civil engineering

/ ˈsɪvəl ˌendʒɪˈnɪərɪŋ /

R1FZWbq4S3EyU1
Nagranie dźwiękowe

inżynieria lądowa

RVm37Cnf7LZbH1
Nagranie dźwiękowe
cleaning chimneys
cleaning chimneys

/ ˈkliːnɪŋ ˈtʃɪmnɪz /

R1MtqfA4qi6E31
Nagranie dźwiękowe

czyszczenie kominów

RG5NQEMIkljBW1
Nagranie dźwiękowe
forbade [forbid]
forbade [forbid]

/ fəˈbɪd / / fəˈbæd /

RXHRZ0J0bArns1
Nagranie dźwiękowe

zakazali [zakazać]

RViXqgO2p7Qp11
Nagranie dźwiękowe
forced [force]
forced [force]

/ fɔːst / / fɔːs /

Rd1hjKfuFW5RZ1
Nagranie dźwiękowe

zmuszane, zmuszali [zmuszać]

R1FtQKeeUdKUe1
Nagranie dźwiękowe
get punished
get punished

/ɡɛt ˈpʌnɪʃt/

Ryni1VYJeD5NP1
Nagranie dźwiękowe

jestem karany/karana [być karanym/karaną]

RlAc9B632IMUt1
Nagranie dźwiękowe
harsh
harsh

/ hɑːʃ /

R17jMx5CwcvIQ1
Nagranie dźwiękowe

ostry/ostra, surowy/surowa

RsI6XDfESpWtH1
Nagranie dźwiękowe
holes [hole]
holes [hole]

/ həʊlz / / həʊl /

R1TJRRjeJ6sQA1
Nagranie dźwiękowe

dziury [dziura]

RT8mkgt9CO3Nt1
Nagranie dźwiękowe
labour
labour

/ ˈleɪbə /

R5djsin9bBF1P1
Nagranie dźwiękowe

praca fizyczna

RbnFOEnPesIZU1
Nagranie dźwiękowe
mended [mend]
mended [mend]

/ ˈmendɪd / / mend /

R1MNgYF73nHVS1
Nagranie dźwiękowe

łatany/łatana, naprawiany/naprawiana [łatać, naprawiać]

RcHbfhjiuyJZF1
Nagranie dźwiękowe
misbehaved [misbehave]
misbehaved [misbehave]

/ ˌmɪsbɪˈheɪvd / / ˌmɪsbɪˈheɪv /

R1aghZzypwSH31
Nagranie dźwiękowe

źle się zachowywał/zachowywała [źle się zachowywać]

RRNcqgNEel55q1
Nagranie dźwiękowe
obey
obey

/ əˈbeɪ /

R10P3Fln4kWA11
Nagranie dźwiękowe

słuchać się (kogoś), być posłusznym

RysZCinAbcFl61
Nagranie dźwiękowe
patches [patch]
patches [patch]

/ ˈpætʃɪz / / pætʃ /

RzTvPFVCtd7oS1
Nagranie dźwiękowe

łaty [łata]

R1Qf7JgguC2Yn1
Nagranie dźwiękowe
period
period

/ ˈpɪərɪəd /

R7sRMxQEBrv9b1
Nagranie dźwiękowe

okres (np. historyczny)

R1ZyVelLXZlX21
Nagranie dźwiękowe
poor
poor

/ pɔː /

RXcHLBxJpJ5zt1
Nagranie dźwiękowe

biedny, ubogi

R1NYRFx8J7SbW1
Nagranie dźwiękowe
punished [punish]
punished [punish]

/ ˈpʌnɪʃt / / ˈpʌnɪʃ /

RgjtzNaJGHHti1
Nagranie dźwiękowe

ukarał/ukarała [karać]

R14Kmx6WkGmE81
Nagranie dźwiękowe
reward (verb) [reward (noun)]
reward (verb) [reward (noun)]

/ rɪˈwɔːd / / rɪˈwɔːd /

RV1qviTHqJQTR1
Nagranie dźwiękowe

nagradzać [nagroda]

RZEux8XSk5WbV1
Nagranie dźwiękowe
skipped school [skip school]
skipped school [skip school]

/ skɪpt skuːl / / skɪp skuːl /

Roa4U3C5ck7ay1
Nagranie dźwiękowe

chodzili na wagary [wagarować]

RSaqeu961CUbL1
Nagranie dźwiękowe
stick
stick

/ stɪk /

R9F7DzFI1IErD1
Nagranie dźwiękowe

kij, drewniany wskaźnik do tablicy

RbxNVoQrzFsgn1
Nagranie dźwiękowe
sweeping the streets [swept the streets]
sweeping the streets [swept the streets]

/ ˈswiːpɪŋ ðə striːts / / swept ðə striːts /

RUfONAKlnLmMz1
Nagranie dźwiękowe

zamiatanie ulic [zamiatał ulice]

RopSTfSZW9crC1
Nagranie dźwiękowe
swept [sweep]
swept [sweep]

/ swept / / swiːp /

RO9QHKtFxJxip1
Nagranie dźwiękowe

zamiatał/zamiatała [zamiatać]

R18kKnx2zzW5b1
Nagranie dźwiękowe
Victorian era
Victorian era

/ vɪkˈtɔːrɪən ˈɪərə /

RUyenxiDWeQNe1
Nagranie dźwiękowe

epoka wiktoriańska

R1QKB3OLZODIs1
Nagranie dźwiękowe
were made to
were made to

/ wə ˈmeɪd tuː /

R1KHME4lDRPVb1
Nagranie dźwiękowe

były zmuszane

Rk0syVLnEg0ji1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R1YyXCqJfSS4a
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.