Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii kontynentalnej XVII w., zapoznaj się z poniższymi materiałami:

R1dd64iEppCpu1
Przedstawione w niniejszym rozdziale cztery propozycje filozoficzne (Kartezjusza, Spinozy, Pascala i Leibniza) nie wyczerpują bogactwa XVII-wiecznej myśli. Ukazanie pełnej panoramy filozoficznej tego okresu wymagałoby zapewne jeszcze wielu uzupełnień – choćby o wielce oryginalną metafizykę „okazjonalizmu” Nicolasa Malebranche’a (1638–1715).
Źródło: Nicolas Malebranche, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wiek XVII to niewątpliwie okres, w którym rozkwita zarówno wiele wspaniałych, nowych interpretacji filozoficznych świata, jak i teorii dotyczących możliwości ludzkiego poznania. Ów rozkwit był związany i z procesami kulturowymi, wywołanymi oddziaływaniem renesansu, reformacji i kontrreformacji w Europie, i z wyjątkowo intensywnym związkiem, jaki się narodził pomiędzy problematyką emancypujących się wówczas nauk matematyczno‑przyrodniczych a problematyką metafizycznąmetafizykametafizyczną. Wyraziło się to w nowym podejściu do tradycyjnych problemów filozoficznych. Podejście to – wymagające na ogół porzucenia tradycyjnego języka scholastykischolastykascholastyki – wyznaczyło horyzonty problemowe dla całej epoki nowożytnej. Najkrócej rzecz ujmując, polegało na odwróceniu tradycyjnego porządku budowania teorii filozoficznej („od bytu do myślenia”) i na przyjęciu procedury przechodzenia „od myślenia do bytuod myślenia do bytuod myślenia do bytu”. W odniesieniu do omawianego tu wieku XVII w kontynentalnej części Europy wyraziło się to również szczególnym bogactwem oryginalnych propozycji nowych systemów metafizycznych.

R1EI8qNvcYSJ81
Niewątpliwe jest, że filozofia Kartezjusza, wypowiadając – i na gruncie swych postulatów epistemologicznych, i na gruncie swych dociekań metafizycznych – roszczenia do ludzkiej autonomii i wolności, połączone z wiarą w posłannictwo rozumu ludzkiego, na długie wieki zaszczepiła w krwioobiegu europejskiej kultury racjonalizm.
Źródło: Frans Hals, Portret Kartezjusza, 1648, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kartezjusz zarówno jako uczony, jak i metafizyk odegrał ogromną rolę w wytyczaniu nowych szlaków i w kształtowaniu nowych treści myśli nowożytnej. Następcy, bądź spierając się z nim, bądź starając się rozwijać jego pomysły, pozostawali na ogół w ramach horyzontu wyznaczonego przez jego myślenie. Kartezjanizm stanowił nie tylko rewolucję metodologicznąmetodologiametodologicznąepistemologicznąepistemologiaepistemologiczną, lecz także metafizyczną. Najważniejszym wyznacznikiem tej pierwszej było obranie za punkt wyjścia poznania pewnego intuicji intelektualnej, po której dopiero następuje dedukcja – przy czym uprzywilejowanym obszarem osiągania pewności w poznaniu okazało się indywidualne, konkretne Ja. Tym samym fundamentem prawdziwości i zarazem uniwersalności wiedzy okazywała się jednostkowa świadomość, wyposażona w krytycyzm radykalnego wątpienia i w ideał mathesis universalismathesis universalismathesis universalis. Ten „subiektywny zwrot” będzie obecny w wielu nurtach filozoficznych aż do naszych czasów, a uznanie poznania bezpośredniego za najbardziej wiarygodne stanie się znamienne dla wszelkich antydogmatycznych programów filozoficznych. Notabene wątpienie hiperbolicznewątpienie hiperbolicznewątpienie hiperboliczne, odwołujące się do hipotezy „potężnego zwodziciela”, było prekursorskie, co zauważono już znacznie później, wobec jednego z programów współczesnej metodologii naukowej, zwanego falsyfikacjonizmemfalsyfikacjonizmfalsyfikacjonizmem, a stworzonego przez Karla Raimunda Poppera. Najważniejszym elementem tej drugiej rewolucji było dokonujące się w akcie egzystencjalnejegzystencjaegzystencjalnej intuicji, dotyczącej pewności istnienia własnego i istnienia Boga, ustanowienie metafizyki o charakterze antynaturalistycznymantynaturalizmantynaturalistycznym, nieprzedmiotowym i egzystencjalnym. Konsekwencją tego była konieczność uznania radykalnego dualizmu substancjisubstancjasubstancji, który ratował fundamenty świata przedmiotowego, przyrodniczego, pozbawiając je jednak autonomii i samodzielności. Próbując ów dualizm przezwyciężyć, następcy Kartezjusza powracali do konstruowania metafizyk o charakterze naturalistycznym, a jego projekt metafizyczny okazał się pod pewnymi względami inspirujący dopiero dla myślicieli znacznie późniejszych.

REJz9E21aImIm1
Dziedzictwo Spinozy, przeformułowane już w innym języku, jest trwale obecne w naszej kulturze pod postacią refleksji nad takimi relacjami pojęciowymi, jak choćby konieczność/wolność, całość/część, afirmacja/negacja, aktywność/bierność.
Źródło: autor nieznany, Portret Barucha Spinozy, 1665, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Spinoza, inspirując się Kartezjańskim ideałem wiedzy pewnej skonstruowanej more geometricomore geometricomore geometrico, a zarazem dystansując się od Kartezjańskiego subiektywizmu i dualizmu, zbudował metafizykę monistyczną (substancja jest jedna) i naturalistyczną (bez sankcji nadprzyrodzonych). Na gruncie tej metafizyki tylko rzeczywistości uniwersalnej i całościowej (Bóg, czyli przyroda) przysługuje realność bytowa i wolność równa konieczności nieskończonych tej rzeczywistości przejawów; wszystkiemu innemu przysługuje tylko istnienie względne i ograniczone. I z takiej oto totalistycznej metafizyki Spinoza wyprowadził wnioski z pozoru niedające się z nią uzgodnić: postulat autonomiiautonomiaautonomii antropologicznejantropologiaantropologicznej, moralnej i politycznej człowieka, tchnący, jak mało która nowożytna doktryna filozoficzna, historycznym optymizmem. By swojemu systemowi zapewnić niezbędną koherencję logicznąteoria koherencjikoherencję logiczną, nadał mu kształt ściśle powiązanych definicji i twierdzeń, których stopień komplikacji przekraczał czasem zdolność pojmowania współczesnych mu czytelników. Dlatego dla następnych pokoleń – jak np. dla libertyńskich filozofów oświeceniowych – Spinoza był raczej symbolem wolnego, niepodległego ducha niż autorem obfitującego w niespodziewane rozwiązania głębokiego systemu filozoficznego. Dopiero klasyczna filozofia niemiecka na początku XIX w., a za nią rodząca się metodologia nauk społecznych, zaczęły czerpać ze Spinozy poważne inspiracje.

ROAGvfZT52U701
Leibniz mógł być z jednej strony patronem wierzących w potęgę i użyteczność rozumu filozofów oświecenia oraz inspiratorem kilku ważnych wątków filozofii Kanta, a z drugiej – prekursorem nowatorskich koncepcji (o niektórych wyżej wspomnieliśmy) w bardzo różnych dziedzinach wiedzy: matematyce, fizyce, biologii, psychologii, informatyce.
Źródło: Christoph Bernhard Francke, Portret Leibniza, 1700, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Leibniz próbował rozwiązać trudności, jakie wyłaniały się z systemów metafizycznych jego poprzedników: Kartezjusza i Spinozy. Jak pamiętamy, Kartezjusz, obierając za punkt wyjścia indywidualną świadomość myślącego bytu, miał kłopot z przejściem do tego, co znajduje się poza świadomością, do obiektywnego porządku świata. Rozwiązaniem był niesatysfakcjonujący samego Kartezjusza dualizm. Z kolei Spinoza, wyszedłszy od uniwersalnego bytu‑substancji, będącego jednocześnie logiczną koniecznością i jedyną realnością, miał kłopot z uzasadnieniem ludzkiej subiektywności i autonomii indywiduum. Na gruncie jego panteistycznegopanteizmpanteistycznego monizmumonizmmonizmu samoistność jednostki została bądź co bądź zdezawuowana. Leibniz, konstruując swoją monadologięmonadologiamonadologię, zmierzał do uzgodnienia ze sobą tych różnych dróg myślowych: zjednoczył indywidualny byt‑substancję istniejącą samoistnie z perspektywą całości bytu jako wielości w jedności, w której każdy byt jednostkowy jest integralną cząstką harmonijnego systemu wszechświata. Wynik tych usiłowań to jeden z najbardziej wyrafinowanych i bogatych w rozmaite implikacje (naukowe, teologiczne i moralne) systemów metafizycznych, oparty na ontologicznym pluralizmie. Filozofia Leibniza była wyraźną manifestacją racjonalizmuracjonalizmracjonalizmu – wszystko odwołuje się w niej do zasad logicznych, a wiedza ma ostatecznie postać analityczną. Między wiedzą a światem istnieje doskonała zgodność. Ów racjonalizm zrywał jednak z panującym w tamtej epoce mechanicyzmem i wprowadzał do filozoficznego myślenia wątki dynamizmudynamizmdynamizmu, witalizmuwitalizmwitalizmufinalizmufinalizmfinalizmu.

R15WD6b413IIq1
Dzięki swojej spuściźnie Pascal stał się patronem – obecnego przez cały okres nowożytny, a sięgającego naszej współczesności – nurtu filozoficznej refleksji nad człowiekiem i jego przeznaczeniem. Także styl dużej części tej refleksji – dramatyczny, paradoksalny, antynomiczny – nosi wyraźne ślady egzystencjalnych przeżyć jej „ojca”.
Źródło: autor nieznany, Portret Blaise Pascala, 1690, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pascal na tle zrekonstruowanych wyżej systemów myślowych wydaje się filozofem osobnym. I faktycznie był nim, chociaż podzielał wiele z nastawień i zapatrywań charakterystycznych dla najświatlejszych umysłów swojej epoki. Był wszak wybitnym uczonym o wyraźnych skłonnościach do medytacji metafizycznych. Jednak jego przywiązanie do tradycji starożytnego i renesansowego sceptycyzmusceptycyzmsceptycyzmu, połączone z wyraźną inklinacją religijno‑mistyczną – wzmocnioną oczywiście indywidualnymi cechami psychologicznymi – zaowocowały wielce oryginalną twórczością filozoficzno‑literacką (wolną od ambicji systemotwórczych) o wielkiej sile oddziaływania.

Wszyscy wymienieni tu filozofowie – i szerzej: filozofia kontynentalna XVII stulecia – położyli podwaliny pod filozoficzne i naukowe zręby nowożytności oraz współczesności. Bez wyrażającej się w ich twórczości siły wyobraźni i rozumu, próbujących zmierzyć się z nieskończonością, kształtujące się w następnych epokach oblicze duchowe Europy byłoby znacznie uboższe.

Słownik

antropologia
antropologia

(gr. anthropos – człowiek + logos – nauka) nauka o człowieku, jego pochodzeniu, rozwoju i zróżnicowaniu rasowym

antynaturalizm
antynaturalizm

kierunek w filozofii przeciwstawiający się naturalizmowi reprezentowanemu zwłaszcza przez myśl pozytywistyczną; w zakresie ontologii głosi swoistość, autonomię i nieredukowalność świata historii i kultury w stosunku do rzeczywistości przyrodniczej; w zakresie teorii poznania i metodologii postuluje odmienny rodzaj poznania właściwy naukom humanistycznym jako idiograficznym, indywidualizującym i rozumiejącym (sens, znaczenia, wartości) w odróżnieniu od nauk przyrodniczych, jako nomotetycznych (formułujących prawa) i wyjaśniających (poszukujących przyczyn)

autonomia
autonomia

(gr. autonomia – niezależność, samodzielność) samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie; w etyce: niezależność od norm etycznych zewnętrznych, innych niż własne sumienie

od myślenia do bytu
wątpienie hiperboliczne
dynamizm
dynamizm

(gr. dynamis – siła) pogląd zakładający wewnętrzną aktywność przyrody, jej ciągły ruch i rozwój

egzystencja
egzystencja

(łac. existereex – na zewnątrz + sistere – stać, znajdować się) istnienie kogoś lub czegoś; materialne warunki czyjegoś życia; w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza + logos – nauka) dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością

falsyfikacjonizm
falsyfikacjonizm

(łac. falsum – fałsz) stanowisko filozoficzne, według którego uzasadnienie hipotezy polega na nieudanej próbie jej obalenia

finalizm
finalizm

(łac. finis – koniec, cel) pogląd, według którego rozwój świata przyrody i rzeczywistości społecznej zmierza do jakiegoś ostatecznego celu

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

metodologia
metodologia

(gr. methodos – badanie + logos – nauka, słowo) nauka o metodach badań naukowych stosowanych w danej dziedzinie wiedzy

monadologia
monadologia

(gr. monas – jednostka + logos – nauka) teoria budowy świata stworzona przez Leibniza, opierająca się na tezie, że rzeczywistość jest ciągłym zbiorem monad

monizm
monizm

(gr. mónos – jedyny, sam) w ontologii: pogląd mówiący, że istnieje tylko jedna substancja, np. materia (monizm materialistyczny) lub duch (monizm spirytualistyczny); przedstawiciele monizmu materialistycznego to m.in. Heraklit z Efezu, Anaksymander, Anaksymenes, Leucyp, Demokryt; moniści spirytualistyczni to m.in. Johann Gottlieb Fichte, Friedrich Wilhelm Joseph von SchellingGeorg Wilhelm Friedrich Hegel

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko + theós – bóg) pogląd, który odrzuca istnienie Boga osobowego i głosi, że Bóg jest tożsamy z przyrodą lub istnieje w przyrodzie immanentnie, tkwiąc wewnątrz każdego ze stworzeń.

racjonalizm
racjonalizm

(łac. rationalis – rozsądny,  ratio – rozum) kierunek filozoficzny przyznający rozumowi główną bądź wyłączną rolę w procesie poznania

sceptycyzm
sceptycyzm

(gr. skeptikos – wątpiący, krytykujący) stanowisko filozoficzne odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej i ostatecznie uzasadnionej

scholastyka
scholastyka

(łac. scholasticus – szkolny) kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim

substancja
substancja

(łac. substantia – istota rzeczy, majątek) termin wieloznaczny, w metafizyce oznaczający byt samodzielny i niezależny; u Leibniza substancjami były monady

witalizm
witalizm

(łac. vis vitalis – siła życiowa) koncepcja filozoficzna przyjmująca istnienie w organizmach niematerialnej siły życiowej

mathesis universalis
more geometrico
teoria koherencji