Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R242SmJXrmMri
Zdjęcie przedstawia otwartą książkę.

Filozofia kontynentalna XVII wieku: podsumowanie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W jaki sposób kształtowało się duchowe oblicze nowożytnej Europy? Na czym polegał związek między problematyką nauk matematyczno‑przyrodniczych a problematyką metafizyczną?

Kartezjanizm przyniósł rewolucję metodologiczną, epistemologiczną i metafizyczną. Spinoza, w opozycji do Kartezjańskiego dualizmu i subiektywizmu, zbudował system metafizyki monistycznej. Leibniz podjął próbę uzgodnienia ze sobą dróg myślowych poprzedników i zjednoczył indywidualny byt z perspektywą całości bytu jako wielości w jedności. Blaise Pascal, nie tworząc całościowego systemu, dał początek psychologicznej refleksji nad przeznaczeniem człowieka. Filozofia kontynentalna XVII w., mocą wyobraźni i rozumu, próbowała zmierzyć się z nieskończonością.

Twoje cele
  • Ocenisz znaczenie filozofii kontynentalnej XVII w.

  • Poznasz różnice w stanowiskach Kartezjusza, Spinozy i Leibniza.

  • Prześledzisz rozwój myśli filozoficznej wielkich metafizyków nowożytnej Europy.