Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat sztuk pięknych, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Poetyka i estetyka

Jedną ze sztuk naśladujących naturę, czyli tzw. sztuk pięknych, jest według klasyfikacji Arystotelesa poezja. Filozof poświęcił jej dzieło Poetyka, w którym zajął się głównie poezją tragiczną, czyli dramatem. Dla jego rozważań ważne są dwa pojęcia: mimesismimesismimesis (gr. 'naśladownictwo') i katharsiskatharsiskatharsis (gr. 'oczyszczenie').

Mímesis

R1MhI56NLR0Ja1
Mauro David, Kryształowe naczynie z melonami, 1999
Sztuka została zaliczona przez Arystotelesa do trzeciego z działów wiedzy — do nauk pojetycznych, czyli wytwórczych. Według Stagiryty właściwą rolą sztuki jest uzupełnianie braków natury oraz jej naśladownictwo.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wiemy już, że Platon potępił sztukę, dlatego że jest ona mimetyczna, tzn. naśladuje świat i to świat „gorszy”, zmysłowy. Jego uczeń zaś twierdził inaczej – sztuka naśladująca jest czymś wartościowym. Jednak w ujęciu Arystotelesa naśladowanie w poezji to nie odtwarzanie realnych zdarzeń, ale dostrzeganie w świecie rzeczy koniecznych, istotnych i przedstawianie ich tak, aby odbiorca uznał je za prawdopodobne. W ten sposób poeta oddaje to, co ogólne (uniwersalne prawdy, reguły), pomija zaś to, co jednostkowe i przez to mniej ważne. Dzięki temu poezja przypomina, jak pisze Arystoteles, filozofię:

Arystoteles Poetyka

[...] zadanie poety polega nie na przedstawieniu wydarzeń rzeczywistych, lecz takich, które mogłyby się zdarzyć, przy czym ta możliwość opiera się na prawdopodobieństwie i konieczności. Historyk i poeta różnią się przecież nie tym, że jeden posługuje się prozą, a drugi wierszem [...]. Różnią się oni natomiast tym, że jeden mówi o wydarzeniach, które miały miejsce w rzeczywistości, a drugi o takich, które mogą się wydarzyć. Dlatego też poezja jest bardziej filozoficzna i poważna niż historia; poezja wyraża przecież to, co ogólne, historia natomiast to, co jednostkowe.

Arys9 Źródło: Arystoteles, Poetyka, t. 9, tłum. H. Podbielski.
RFBaixQWzFKec
Starożytna mozaika przedstawiająca maski teatralne: Tragedii i Komedii. II w. n.e.
Źródło: Carole Raddato, Muzea Watykańskie, licencja: CC BY-SA 2.0.

Katharsis

Kluczowym pojęciem w rozumieniu sztuki tragicznej jest katharsis
Stagiryta wspomina o nim przy okazji definiowania tragedii:

Arystototeles Poetyka

Tragedia jest to naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej [odpowiednią] wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawienie w formie dramatycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do „oczyszczenia” tych uczuć.

Arys10 Źródło: Arystototeles, Poetyka, t. 6, tłum. H. Podbielski.
RM6n39Ovqxyu51
Nie wiadomo, co dokładnie Arystoteles miał na myśli, mówiąc o kátharsis jako o oczyszczeniu uczuć. Prawdopodobnie wyjaśnił to pojęcie bliżej w zaginionej, drugiej księdze Poetyki. Z innych, zachowanych do dziś tekstów Stagiryty wynika, że nie chodziło o oczyszczenie moralne, pozbycie się grzechu czy poczucia winy. Możemy przypuszczać, że poprzez kátharsis Arystoteles rozumiał przeżycie o uzdrawiającym charakterze, do którego dochodzi podczas obcowania ze sztuką, a które polega na wyzwoleniu i rozładowaniu silnych uczuć, takich jak „litość czy trwoga”.
Źródło: Wilhelm von Kaulbach, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Piękno

Arystoteles zajmował się także zagadnieniem piękna, jego definicję podaje w Poetyce:

Arystoteles Poetyka

Każda bowiem piękna rzecz, tak istota żywa, jak wszelkie dzieło składające się z części, nie tylko swe części musi mieć uporządkowane, lecz musi mieć również nieprzypadkową wielkość. Piękno bowiem polega na [odpowiedniej] wielkości i porządku.

Arys11 Źródło: Arystoteles, Poetyka, t. 7, tłum. H. Podbielski.

Podobne ujęcie znajdujemy w Metafizyce:

Arystoteles Metafizyka

Głównymi formami piękna jest porządek, symetria i wyrazistość [...].

Arys12 Źródło: Arystoteles, Metafizyka, t. 13, tłum. K. Leśniak.

Dla filozofa główną cechą piękna jest ład i proporcja. Dzieło powinno mieć właściwą wielkość, tzn. nie może być ani za duże, ani za małe, lecz takie, aby umysł mógł je łatwo ogarnąć, objąć w całości jednym wejrzeniem.

Polecenie 1

Sporządź notatkę na temat Arystotelesowskiej definicji piękna.

R1PXa0uqJr1Du
(Uzupełnij).

Słownik

katharsis
katharsis

(gr. katharsis – oczyszczenie) oddziaływanie sztuki na odbiorcę, które polega na wzbudzeniu w nim uczuć litości oraz trwogi (w przypadku tragedii); w wyniku tak silnego przeżycia emocjonalnego następuje oczyszczenie z tych namiętności

mimesis
mimesis

(gr. mimesis – imitacja, podobieństwo) kategoria estetyczna określająca stosunek sztuki do rzeczywistości jako naśladowanie rzeczywistości w sztuce za pomocą odpowiednich środków artystycznych