Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przymierze narodu z Bogiem

Choć współczesne państwo Izrael istnieje od połowy XX w., to historia narodu żydowskiego sięga wielu stuleci przed Chrystusem. Najważniejszym źródłem do poznania historii starożytnych Hebrajczyków (zwanych później Izraelitami), jest pięć pierwszych ksiąg Starego Testamentu, czyli ToraToraTora.

R1FCjG4FoUS8B
Sefer Tora - zwój Tory. Tora jest najświętszą księgą judaizmu. Widoczny na zdjęciu przyrząd to jad, pałeczka w kształcie ręki. Jak myślisz, do czego służy?
Źródło: Lewrie Cate, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
Ruw4cJe7CV59i1
Rembrandt van Rijn, Mojżesz z Dziesięcioma Przykazaniami, (1659)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Początki wiary Izraelitów wyprowadzane są od Abrahama, Izaaka i Jakuba – patriarchów, których losy datowane są na połowę drugiego tysiąclecia przed naszą erą. Według tradycji biblijnej za praojca Żydów uważany jest Abraham, który opuścił Mezopotamię i dotarł do krainy Kanaan, zwanej później Palestyną. To tam zawarł on z Bogiem (Jahwe) przymierze, w którym otrzymał obietnicę licznego potomstwa i własnego państwa. Poprzedzić je miała niewola egipska trwająca 400 lat. Jak głosi tradycja, Żydów wyzwolił z niej Mojżesz. Przeprowadził swój lud przez Morze Trzcinowe, które rozstąpiło się cudownie na rozkaz Boga. Jednak Hebrajczycy trafili do Ziemi Obiecanej dopiero po wielkiej wędrówce trwającej 40 lat. W jej trakcie Mojżesz, który przewodził plemionom hebrajskim, otrzymał na górze Synaj od Boga kamienne tablice z dziesięciorgiem przykazań. Zawierały one zasady, które stały się fundamentem wyznawanej przez Żydów religii monoteistycznejmonoteizmmonoteistycznej – judaizmu.

Pierwsze przykazania DekaloguDekalogDekalogu zakazują oddawania czci innym bogom i wykonywania jakichkolwiek podobizn Boga. Nakazują odpoczynek w szabat (siódmy dzień tygodnia, który w judaizmie przypada na sobotę) oraz szacunek dla rodziców. Kolejne zawierają najważniejsze zasady moralne. Przede wszystkim zakazują mordowania, cudzołożenia, kradzieży, składania fałszywego świadectwa, czyli sporządzania wizerunków Boga. „Zdeponowanie” praw zawartych w Dekalogu w narodzie żydowskim łączy się z ideą wybraństwa Żydów, a o tym, że Bóg wybrał Żydów jest napisane w Biblii.

Od własnego państwa po życie w diasporze

W wyniku zagrożenia ze strony sąsiadów żyjące w rozproszeniu 12 plemion hebrajskich postanowiło się zjednoczyć. Pierwszym królem Izraela był Saul (ok. 1032 r. p.n.e.), jednak to dopiero jego następca Dawid ostatecznie dzięki dokonywanym podbojom utrwalił władzę Żydów w całej Palestynie. Ustanowił on nową stolicę państwa w Jerozolimie, która z czasem stała się najświętszym miastem judaizmu. Salomon, następca króla Dawida, otoczył stolicę wspaniałymi murami i wybudował pierwszą Świątynię Jerozolimską (powstała w latach 966‑959 p.n.e.). Umieszczono w niej największą relikwię Żydów – Arkę PrzymierzaArka PrzymierzaArkę Przymierza ze znajdującymi się w niej kamiennymi tablicami z Dekalogiem. Poniżej znajduje się obraz przedstawiający wyobrażenie Arki.

RbfCYrWCwrvOA1
Arka Przymierza na obrazie Jacques’a J. Tissota. W jakim ważnym dla Żydów momencie została wykonana?
Źródło: James Jacques , Joseph Tissot, 1896–1902, Muzeum Żydów w Nowym Jorku, domena publiczna.

W VI w. p.n.e. królestwo Izraela zostało podbite przez Babilonię, co rozpoczęło okres tzw. niewoli babilońskiej. Pierwsza Świątynia, wzniesiona za czasów króla Salomona w latach 966‑959 p.n.e., została zniszczona przez wojska króla Nabuchodonozora II w 587 lub 586 r. p.n.e. Kolejnymi najeźdźcami byli Persowie, Grecy i w końcu Rzymianie. Liczne powstania Żydów przeciwko okupantom kończyły się klęską i najczęściej zniszczeniem Jerozolimy. Stało się tak również w I w. n.e., kiedy Rzymianie zburzyli Drugą Świątynię w Jerozolimie w 70 r. (jej rekonstrukcję przedstawia ilustracja poniżej) i zmusili Izraelitów do opuszczenia terenów miasta.

R10gXjFHjZON11
Ilustracja przedstawia przekrój świątyni. Od frontu schody prowadzące na podwyższenie, na którym stoi budowla. Frontalnie stoją dwie kolumny, pomiędzy którymi znajduje się wejście do świątyni. Za wejściem główne, duże pomieszczenie, o złotych ścianach i podłodze. Dalej drzwi prowadzące do pomieszczenia, w którym była przechowywana Arka Przymierza (dodatkowo chroniona przez posągi pół zwierząt, pół ludzi). Na placu przed świątynią, okrągły zbiornik z wodą, służąca do rytualnego obmywania się kapłanów, stoły na ofiarę, miejsce palenia zwierząt, świecznik siedmioramienny. Ilustracja interaktywna odnosi się do następujących punktów: 1. Stół na chleby pokładne. Wykonany był z drzewa akacjowego i pokryty złotem. Składano na nim ofiarę: 12 pszennych chlebów (2 stosy po 6 sztuk)., 2. Złoty ołtarz kadzielny Ustawiony był naprzeciwko świętych drzwi. Podczas rytuału kapłani używali go do palenia wonnych kadzideł., 3. Menora Siedmioramienny świecznik. Według tradycji symbolizuje krzew gorejący, który zobaczył Mojżesz na górze Synaj., 4. Arka Przymierza Ustawiona w Miejscu Najświętszym. W tej pozłacanej skrzyni przechowywano tablice z Dekalogiem., 5. Przybudówka W jej skład wchodziły pomieszczenia magazynowe. Nie miała bezpośredniego połączenia ze świątynią, wejść do niej można było jedynie z zewnątrz., 6. Debir Miejsce Najświętsze. Znajdowało się ono w głębi świątyni, nieco powyżej Miejsca Świętego. Nie było tam okien i panowały zupełne ciemności., 7. Hekal Miejsce Święte. Było to główne pomieszczenie świątyni., 8. Drzwi do Miejsca Najświętszego Oddzielały Arkę Przymierza od reszty świątyni., 9. Złote cheruby Na wpół ludzkie, na wpół zwierzęce istoty osłaniały skrzydłami Arkę Przymierza., 10. Rydwany wodne Wokół świątyni znajdowało się 10 okrągłych zbiorników z brązu (po 5 z każdej strony). Służyły one do obmywania zwierząt przed ich zabiciem i złożeniem w ofierze., 11. Kadź „Morze” Olbrzymi okrągły zbiornik podpierany przez 12 byków, przeznaczony do ablucji kapłanów przed wejściem do świątyni., 12. Ołtarz całopalenia Miejsce, w którym palono zwierzęta jako ofiary dla boga Jahwe.
Świątynia Salomona. Gdzie dokładnie przechowywano w niej Arkę Przymierza?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, Sol90, licencja: CC BY-SA 3.0.

Żydzi zaczęli żyć w diasporzediasporadiasporze, czyli w rozproszeniu, wśród innych narodów i wyznawców innych religii. Trwało to aż do połowy XX w., przyczyniając się do umocnienia wśród Żydów poczucia wspólnoty, ale również odrębności od innych. Do dziś Ściana Płaczu – fragment muru, który prawdopodobnie jest pozostałością Drugiej Świątyni w Jerozolimie, widoczny na poniższym zdjęciu – jest najświętszym miejscem judaizmu, celem pielgrzymek Żydów od wielu wieków.

R4ajSy6wglmq51
Jerozolimskie Wzgórze Świątynne. Wskaż Ścianę Płaczu.
Źródło: Sheepdog85, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Synagoga, czyli bożnica

Zniszczenie Drugiej Świątyni sprawiło, że konieczne było ustalenie zasad wyznawania judaizmu bez jego najważniejszego ośrodka. Sprawowanie kultu zostało przeniesione do synagog, które stały się nie tylko miejscem modlitwy, ale także studiowania Tory i TalmuduTalmudTalmudu. Ten ostatni jest komentarzem do biblijnej Tory między innymi wyjaśniającym, jak przestrzegać zawartego w Torze prawa w sytuacji życia na wygnaniu. Zwoje Tory przechowywane są w synagodze w „świętej skrzyni” – aron ha‑kodesz, a wnękę ją zawierającą przesłania ozdobna zasłona – parochet. Nad nią wisi lampka ner tamid – „wieczne światło”. Obok często stoi menoramenoramenora, czyli siedmioramienny świecznik – jeden z najważniejszych symboli judaizmu, upamiętniający świecznik ze Świątyni Jerozolimskiej. Centralnym punktem synagogi jest bima, czyli podwyższenie z pulpitem do czytania Tory. Może jej towarzyszyć też pulpit dla lektora nazywany amud.

Rb9x0PSmtfDl71
Wnętrze synagogi Tempel na krakowskim Kazimierzu. Jakie elementy wskazują na to, że jest to dom modlitwy wyznawców judaizmu?
Źródło: Jakub Hałun, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W synagodze nie oddaje się czci obrazom ani posągom – zgodnie z zapisem Dekalogu. To przede wszystkim miejsce codziennych modlitw, modlitw, które odbywają się w niej z okazji szabatuszabatszabatu oraz innych żydowskich świąt, takich jak Pascha (na pamiątkę wyprowadzenia Izraelitów z Egiptu), Święto Tygodni (Szawuot), na cześć otrzymania przez Mojżesza przykazań na górze Synaj, czy Święto Namiotów (Sukot), będące wspomnieniem zamieszkiwania pod namiotami w drodze do Ziemi Obiecanej, Nowy Rok (Rosz haSzana), Dzień Pojednania (Jom Kipur), Chanuka, Purim.

Ortodoksyjne zasady

1

Życie w diasporze sprzyjało kształtowaniu się różnych nurtów w religii żydowskiej. Zawarte w Talmudzie zasady stanowiły podstawę do przestrzegania rytuałów przez wyznawców ortodoksyjnego judaizmu, istniejącego do dziś. Rytuały te obejmują m.in. modły grupowe, posty, odpoczynek w szabat, spożywanie określonego jedzenia, zwanego koszernymkoszernykoszernym, rozdzielanie kobiet i mężczyzn w synagogach. Talmud nakazuje religijnym Żydom przykrywanie głowy podczas studiowania Tory, modlitwy i w bożnicy. Najpopularniejszym nakryciem głowy jest jarmułkajarmułkajarmułka (kipa), zasłaniająca tylko jej czubek. Stała się symbolem tożsamości żydowskiej.

Natomiast chasydów – wyznawców zapoczątkowanego w XVIII w. na wschodnich terenach Rzeczypospolitej Obojga Narodów odłamu judaizmu o charakterze mistycznym – można poznać po charakterystycznym wyglądzie: długich kapotach, kapeluszach, oraz pejsach, czyli długich pasmach włosów, wyrastających ze skroni, i brodach. Według chasydów Bogu powinno się służyć z radością i pobożnością, a pośrednikiem między wiernymi a Bogiem jest cadykcadykcadyk – otaczany powszechną czcią charyzmatyczny przywódca, wzór pokory i sprawiedliwości. Groby cadyków przyciągają licznych pielgrzymów. Grobowiec cadyka Elimelecha w Leżajsku jest jednym z najliczniej odwiedzanych w Europie.

Tym, co odróżnia wyznawców judaizmu od chrześcijan, jest oczekiwanie na przyjście zapowiedzianego w Biblii Mesjasza. Żydzi nie uważają, że był nim Jezus, ponieważ nie spełniły się zapowiadane z nadejściem Mesjasza wydarzenia – nastanie pokoju na całym świecie, świecie w którym „naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą więcej zaprawiać się do wojny (Izajasz, 2;4), i ustanowienie królestwa mesjańskiego: rządzonego bez uprzedzeń i ucisku przez sprawiedliwość i współczucie.

W stronę liberalnego judaizmu

W XVIII–XIX w. w Niemczech ukształtował się judaizm reformowany i konserwatywny. Oba te odłamy zyskały szczególną popularność w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Odstąpiły od rozdzielania w synagodze kobiet od mężczyzn, wprowadziły do nabożeństw język lokalny, zrezygnowały z z niektórych przepisów dotyczących pokarmów. W najbardziej liberalnych odłamach judaizmu rabinami mogą być również kobiety. Odmienność nurtów w judaizmie widoczna jest w różnym podejściu do kwestii, kto jest Żydem. Tradycyjnie za Żyda uznawano osobę, której matka była Żydówką.  W nieortodoksyjnych odłamach judaizmu uznaje się podwójny system pokrewieństwa: za Żyda uważa się tego, którego matka lub ojciec byli Żydami. Zarówno w judaizmie ortodoksyjnym jak i nieortodoksyjnym Żydem staje się też osoba, która przyjęła judaizm.

Symbole judaizmu

Większość wyznawców judaizmu łączy dziś obchodzenie wspólnych świąt (np.
szabatu i innych wymienionych wcześniej świąt) oraz czytanie świętych ksiąg. Najważniejszą z nich jest Tora. W godle Izraela oraz domach wielu Żydów znajduje się natomiast menora – świecznik o siedmiu ramionach. Na fladze Izraela oraz tkaninach liturgicznych, fasadach synagog i nagrobkach uwieczniona jest gwiazda Dawidagwiazda Dawidagwiazda Dawida – sześcioramienny znak symbolizujący władzę Boga nad wszechświatem. W domach religijnych Żydów miejsce na zewnętrznej framudze drzwi przeznaczone jest dla mezuzymezuzamezuzy – pojemnika zawierającego zwitek pergaminu z fragmentami z Tory. Wspomniane symbole można obejrzeć w galerii poniżej.

Ciekawostka

Judaizm posługuje się tradycyjnym kalendarzem słoneczno‑księżycowym. Składa się on z 12 miesięcy liczących 29 lub 30 dni. Kolejne lata oblicza się od stworzenia świata, które miało nastąpić w 3761 r. p.n.e. I tak np. w 2021 r. trwał żydowski rok 5781/5782.

Słownik

Arka Przymierza
Arka Przymierza

(hebr. Aron ha‑Brit) obita złotem skrzynia (hebr. aron) z drzewa akacjowego, zawierająca tablice z dziesięciorgiem przykazań; przechowywano ją w Świątyni Jerozolimskiej

cadyk
cadyk

(hebr. saddik - pobożny, sprawiedliwy) rabin, przywódca religijny żydowskiej sekty - chasydów; uważany przez współwyznawców za cudotwórcę

gwiazda Dawida
gwiazda Dawida

(hebr. magen Dawid – tarcza Dawida) sześcioramienna gwiazda utworzona z dwóch przeplecionych trójkątów; najstarszy znany jej wizerunek pochodzi z pieczęci wykonanej w VII w. p.n.e.; stała się symbolem judaizmu, w 1948 r. umieszczona na fladze państwa Izrael, często stosowana jest jako motyw dekoracyjny

Dekalog
Dekalog

(z gr. deka – dziesięć, logos – słowo) dziesięcioro przykazań, podstawowe nakazy i zakazy w judaizmie i chrześcijaństwie

diaspora
diaspora

(gr. diaspora - rozproszenie) rozproszenie po świecie danej grupy ludności - grupy etnicznej lub religijnej, obywateli jednego narodu; spowodowane wygnaniem ich z ojczyzny; w historii Żydów od VI w. p.n.e.

jarmułka
jarmułka

(z tur. jahmurłuk – kaptur) mała okrągła czapeczka bez daszka, zakrywająca wierzch głowy, noszona przez żydowskich mężczyzn; kipa

koszerny
koszerny

(z hebr. kaszer – odpowiedni) zgodny z zasadami religijnymi judaizmu; koszerne może być pożywienie, ale także koszerna może być sefer Tora, mezuza, talit (szal modlitewny)

menora
menora

siedmioramienny świecznik; najważniejsza dla tradycji żydowskiej jest menora, która była umieszczona w Świątyni Jerozolimskiej; rysunek menory został wpisany w godło państwa Izrael

mesjasz
mesjasz

(hebr. mesziah - pomazaniec) według Starego Testamentu Mesjasz to przepowiadany Żydom „król namaszczony”, który przyniesie światu pokój, całej ludzkości wiedzę o jedynym Bogu, Żydom powrót do Ziemi Świętej, odbudowę Świątyni Jerozolimskiej i przestrzeganie wszystkich praw Tory. Mesjasz ma być w linii męskiej potomkiem rodu Dawida.

mezuza
mezuza

pudełeczko zawierające pergamin z wersetami Pięcioksięgu, w kulturze żydowskiej zawieszany na framudze drzwi

monoteizm
monoteizm

(gr. mono; theos - bóg) wiara w istnienie jednego Boga

rabin
rabin

(z hebr. raw – mistrz, nauczyciel) przewodnik gminy żydowskiej, zajmuje się kwestiami religijnymi, sądowniczymi, administracyjnymi; rabina powołują i odwołują członkowie gminy

szabat
szabat

(z hebr. szbt – odpoczywać) siódmy dzień tygodnia, dzień wypoczynku trwający od zachodu słońca w piątek do ok. godziny po zachodzie słońca w sobotę

Talmud
Talmud

(z hebr. lamad – uczyć się, studiować) tzw. Tora ustna, spisane rozważania, prowadzone w ciągu ok. 800 lat przez religijnych żydowskich uczonych, będące komentarzami do Tory

Tora
Tora

(hebr. – prawo, pouczenie) pierwsza część Biblii hebrajskiej, tzw. Pięcioksiąg Mojżeszowy, obejmujący księgi: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańską, Liczb, Powtórzonego Prawa; w szerszym znaczeniu jest to cała Biblia hebrajska, zwana w chrześcijaństwie Starym Testamentem

Słowa kluczowe

religia, Tora, judaizm, Bóg, Dekalog, synagoga, Żydzi, diaspora, monoteizm, pradzieje, starożytny Wschód, cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu, cywilizacje starożytnego Dalekiego Wschodu

Bibliografia

Biblia i jej kultura. Stary Testament, pod red. Michela QuesnelaPhilippe Grusona, tł. Jolanta Domańska‑Gruszka, Anna Loba, Patrycja Tomczak, Ząbki 2008.

Chrostowski W., Judaizm jako religia Księgi, Kwartalnik “Życie Duchowe” 51/2007, wersja internetowa: mateusz.pl

Johnson P., Historia Żydów, Kraków 2000.

Liverani M., Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, przekł. Jakub Puchalski, red. nauk. Łukasz Niesiołowski‑Spanò, Warszawa 2010.

Unterman A., Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, przeł. Olga Zienkiewicz. Adres Wydaw, Warszawa 2014.

Unterman A., Żydzi. Wiara i życie, przeł. Janusz Zabierowski, Warszawa 2005.

Warzecha J., Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005.

Żydowski Instytut Historyczny, Polski Słownik Judaistyczny, www.jhi.pl