Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co warto poznawać?

Filozofowie różnych epok nie tylko postulowali różne metody poznania, ale również interesowali się poznaniem różnego rodzaju przedmiotów. W czasach jońskiej filozofii przyrody poznanie filozoficzne oznaczało badanie zjawisk przyrody, a najlepszym narzędziem do tego wydawały się zmysły. Gdy Parmenides stwierdził, że filozofia powinna polegać na badaniu nie zmiennej przyrody, lecz niezmiennego bytu, musiał oprzeć się na narzędziu niezależnym od zmysłów – rozumie. Za Parmenidesem poszedł Platon, według którego wartościowe poznanie odbywa się nie tylko za pomocą rozumu, lecz również bez udziału zmysłów (poznanie inteligibilneinteligibilnośćinteligibilne) – polega na bezpośrednim wglądzie rozumu w istotę rzeczy.

RvMkbqaq5rrwR1
Platon twierdził, że świat został zbudowany przez demiurga (gr. demiurgos – budowniczy, rzemieślnik), który, biorąc za wzór doskonałe idee, uformował wieczną materię.
Źródło: domena publiczna.

Pod koniec epoki klasycznej w kręgu zainteresowań filozofii, skupionej dotychczas przede wszystkim na przyrodzie oraz człowieku, znalazł się absolutabsolutabsolut. Niektórzy filozofowie, jak Platon, podkreślali, że poznanie natury demiurga, czyli budowniczego wszechświata jest niezwykle trudne. Z kolei Arystoteles stał na stanowisku racjonalistycznymracjonalizmracjonalistycznym – dowodził, że właściwości absolutu można poznać za pomocą rozumu.

W epoce hellenistycznej problem absolutu stał się jednym z głównych problemów filozofii. Plotyn odrzucał optymizm dawniejszych Greków. Sądził, że poznanie absolutu leży poza granicami możliwości zarówno zmysłów, jak i rozumu człowieka. Poznanie absolutu możliwe jest jedynie poprzez ekstazę, w której człowiek się z Nim łączy. Drogą do ekstazy było moralne ćwiczenie ducha, oczyszczenie oraz intuicja.

R1SHxwuoFj0XR
Absolutem według Plotyna była doskonała Jednia znajdująca się poza przyrodą oraz poza rozumem (niepoznawalna).

Kiedy w historii filozofii pojawia się św. Augustyn, w centrum zainteresowania filozofii nie leżą już przyrodaontologia, lecz chrześcijański absolut – Bóg. W tym kontekście Augustyn uznaje, że są tylko dwa warte poznania przedmioty – Bóg i dusza. Człowiek poznaje Boga za pomocą rozumu, lecz nie jest to poznanie racjonalne, jak np. u Arystotelesa. Rozum Augustyna prowadzony jest natomiast przez intuicję, wolę i wiarę – aby poznać Boga, muszę najpierw uwierzyć.

Z drugiej strony, choć Augustyn odrzuca grecki racjonalizmracjonalizmracjonalizmsensualizmsensualizmsensualizm, to nie idzie również drogą wytyczoną przez Plotyna, u którego wynikiem poznania opartego na intuicji miała być ekstaza, czyli zjednoczenie z absolutem. U Augustyna poznanie miało postać oświecenia i było aktem łaski.

Droga do chrześcijaństwa

RYXVcx0AxlidV1
Obraz jest alegorycznym przedstawieniem kluczowego dla filozofii Augustyna związku prawdy i wiary: Bóg oświetla trzymane na dłoni serce, symbol miłości i szerzej – wiary, która jest warunkiem poznania. Rdzeniem teorii poznania Augustyna jest koncepcja iluminacji, w której Bóg jest najwyższym przedmiotem, a zarazem źródłem poznania, udzielającym człowiekowi prawdy w akcie łaski. Warunkiem poznania są trzy chrześcijańskie cnoty: wiara, nadzieja i miłość. Poszukiwanie Boga, próby poznania Go, były głównym wątkiem życia Augustyna (354–430), który był kolejno: manichejczykiem, sceptykiem i neoplatonikiem, aż do przejścia na chrześcijaństwo.
Źródło: Philippe de Champaigne, Święty Augustyn, domena publiczna.

We wczesnym okresie swojej działalności Augustyn był sceptykiem. Podobnie jak inne starożytne szkoły etyczne, sceptycyzm szukał odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób człowiek może osiągnąć szczęście. Wyjątkowość filozofii sceptyków polegała na połączeniu tego praktycznego problemu z kwestią poznania.
Twierdzili oni mianowicie, że źródłem nieszczęścia jest niepokój, jaki wywołuje w człowieku dążenie do osiągnięcia pewności. Tymczasem wszelkie poznanie – tak zmysłowe, jak i rozumowe, jest niemożliwe. Żaden sąd naukowy nie jest bardziej pewny niż sąd mu przeciwstawny (izostenia) – to twierdzenie było podstawą nauki sceptyków. Skoro zaś osiągnięcie pewnej wiedzy jest niemożliwe, człowiek powinien wyrzec się wydawania sądów na jakikolwiek temat. Wyrzeczenie takie miało pozwolić mu na osiągnięcie ataraksji, czyli stanu całkowitego spokoju, który sceptycy utożsamiali ze szczęściem.

Zwracając się ku chrześcijaństwu, Augustyn musiał odrzucić sceptycyzm, lecz pozostawił on w jego myśli ważne ślady. Wciąż uważał, że celem ludzkiego życia jest osiągnięcie szczęścia. Szczęście jednak mógł dać człowiekowi tylko Bóg. Stając się chrześcijaninem, Augustyn pozostał również przy swoim sceptycznym poglądzie na wartość poznania zmysłowego. Zmysły bowiem nie mogą dostarczyć nam pewnej wiedzy o otaczających nas rzeczach.

Co warto poznawać?

Augustyn odszedł od sceptycyzmu nie dlatego, że odzyskał wiarę w możliwości nauki, lecz dlatego, że poddał ją krytyce z innego punktu widzenia. Od tego, czy poznanie naukowe jest mniej, czy bardziej pewne, istotniejszy jest fakt, że nie jest ono wartościowe z punktu widzenia istoty ludzkiej. Tym, co warto poznawać, nie są bowiem ani przyroda, ani kosmos, lecz Bóg i dusza.
Traci więc znaczenie spór o to, czy zmysły dostarczają nam prawdziwego obrazu rzeczywistości – okazują się one zupełnie nieprzydatne do badania interesujących Augustyna kwestii. Już na początku swoich rozważań odrzuca on możliwość wnioskowania o Bogu poprzez obserwację stworzonego przez Niego świata.
By poznać Boga, człowiek musi zwrócić się ku sobie, ku własnym myślom – do wewnątrz. Choć można zwątpić w każde twierdzenie naukowe, dotyczące postrzeganej przez nas rzeczywistości, nie sposób zwątpić w nasze przeżycia wewnętrzne, ponieważ kiedy wątpimy, to z całą pewnością myślimy.

R1HcbyMwJsCHH
Ale któż by wątpił o tym, że żyje i pamięta, rozumie i chce, myśli i formułuje sądy? Przecież jeżeli nawet wątpi, to żyje; jeżeli wątpi, to pamięta, że wątpi; jeżeli wątpi, to chce być pewny; jeżeli wątpi, to myśli. […] Gdyby tych aktów nie było, to w ogóle nie można by wątpić, źródło: Augustyn, O Trójcy Świętej, 10 [s. do uzupełnienia].
Augustyn znajduje we własnych procesach psychicznych, a konkretnie w wątpieniu, pewność własnego istnienia oraz pierwszą przesłankę rozumowania. Formuła ta upowszechniła się w XVII w. jako kartezjańskie „myślę, więc jestem”. Pochodzi jednak od Augustyna.
Źródło: domena publiczna.

Odrzucenie sceptycyzmu doprowadziło Augustyna do wskazania niepodważalnego faktu, na którym miało się oprzeć całe dalsze rozumowanie – było nim myślenie.

Poznanie nie polegało według Augustyna na obserwacji świata znajdującego się wokół – na zewnątrz człowieka, lecz na zajrzeniu w głąb siebie, czyli na autorefleksji. Szedł w ten sposób tropem Sokratesa i Platona. Ci starożytni filozofowie również uważali, że rozum poznaje prawdę niezależnie od zmysłów, kiedy człowiek zwraca się ku sobie, nie zaś w stronę otaczających go zjawisk.

Supranaturalizm

Między Augustynem a Platonem i innymi filozofami greckimi zachodzi jednak istotna różnica dotycząca stosunku teorii poznania do innych zagadnień. W przypadku Augustyna była ona pochodną jego teocentrycznej antropologii i metafizyki.
Człowiek – element stworzenia – jest nicością wobec nieskończonego, wszechmocnego Boga. Skoro wszystko, co istnieje, a w szczególności prawda, pochodzi od Boga, nie sposób utrzymywać, że człowiek samodzielnie, opierając się na sile własnego umysłu, może poznać prawdę. Sądzili tak filozofowie starożytnej Grecji – przyjmowali oni mianowicie, że poznanie jest przyrodzoną, właściwą człowiekowi zdolnością rozumu (intelektualizmintelektualizmintelektualizm).
Tymczasem według Augustyna poznanie nie jest zależne od wysiłków człowieka, ponieważ jest darem łaski Bożej. Nie jest więc wynikiem wysiłku poznawczego rozumu, lecz interwencją nadprzyrodzonej siły (supranaturalizmsupranaturalizmsupranaturalizm). Zwrócenie się ku sobie i własnej duszy było zatem jedynie wstępnym warunkiem poznania Boga. Augustyn głosił, że poznanie prawdy odbywa się na drodze iluminacji, czyli oświecenia (iluminizm).
Był to nowy sposób myślenia o poznaniu. Filozofowie starożytni, na czele z Arystotelesem, uważali poznanie za działanie człowieka, w którym posługuje się on pewną metodą oraz przestrzega reguł logiki. Tymczasem Augustyn włączył problematykę poznania w chrześcijańską naukę o łasce, a szerzej – w chrześcijańską metafizykę.

Teoria iluminacji

RkOui4I64IEip1
Warunkiem objawienia u Augustyna są wiara, nadzieja i serce, czyli miłość Boga. Wbrew racjonalistycznej tradycji filozofii greckiej, w której poznanie było efektem aktywności rozumu, poznanie u Augustyna opierało się na uczuciu i intuicji.
Źródło: Antonio Rodríguez, Święty Augustyn, domena publiczna.

Poprzez wgląd w siebie i oświecenie człowiek poznaje samego siebie oraz prawdy wieczne. Sam proces poznania pojmował Augustyn podobnie jak Platon, u którego poznanie idei polegało na ich bezpośrednim oglądzie przez rozum. Według Augustyna idee istniały w Bogu, zaś Bóg, na drodze iluminacji, udziela ich ludzkiemu rozumowi. Dzięki objawieniu rozum widzi prawdę tak, jak oczy widzą rzeczy. Choć więc u Augustyna poznanie odbywa się za pomocą rozumu, to nie jest ono racjonalne, lecz intuicyjne. Prawda nie jest bowiem wynikiem rozumowania, jak choćby u Arystotelesa, ale jest dana poznającemu wprost i bezpośrednio.
Poznanie intuicyjne nie jest kwestią metody, ale wiary i uczucia, czy też, jak mówił Augustyn, „serca”. Kluczowym pojęciem antropologii Augustyna jest wola (woluntaryzmwoluntaryzmwoluntaryzm). By poznać prawdę, człowiek musi przede wszystkim chcieć wierzyć. Wiara okazywała się więc koniecznym warunkiem, narzędziem poznania oraz kryterium jego prawdziwości, zastępując w tej roli rozum.

Nauka o łasce

Sama wiara nie wystarczała jednak do oświecenia. Aby poznać prawdę, człowiek musiał dostąpić łaski Bożej. Nauka o łasce, mająca kluczowe znaczenie dla iluminizmu, stanowiła element koncepcji Boga. Podobnie jak antropologia, również teologia Augustyna była woluntarystyczna – Bóg był w niej przede wszystkim obdarzony wolą. Podobnie jak stworzenie było wolnym dziełem Boskiej woli, tak i łaska jest nadprzyrodzona, a więc niemożliwa do pojęcia i uzasadnienia interwencją Boga w porządek stworzenia.
Wbrew utrzymującemu się we wczesnym chrześcijaństwie poglądowi, że łaska jest swoistą nagrodą za zasługi, a więc dostępują jej ci, którzy żyją w zgodzie z nakazami wiary chrześcijańskiej, Augustyn również w sporze o łaskę stał na stanowisku supranaturalizmu. Oznaczało to w tym kontekście, że łaska była według niego faktem ostatecznym, niedającym się uzasadnić działaniami człowieka. Innymi słowy, nikt nie stawał się godny łaski dzięki swoim czynom. Ludzie dzielili się na tych, którzy dostąpili łaski, oraz tych, którzy jej nie dostąpili. Niezależnie od swoich czynów, ludzie byli według Augustyna przeznaczeni do dobra lub zła, prawdy bądź fałszu. Była to nauka o predestynacji, stanowiąca fundament antropologii filozoficznej Augustyna.

Podsumowanie

Gdy Augustyn mówi o poznaniu, ma na myśli poznanie Boga i duszy. Nie jest to – jak u Greków – poznanie teoretyczne, ani też – jak u Plotyna – akt ekstazy. Poznanie u Augustyna jest intuicyjne, bierze się z wiary oraz aktu łaski, w wyniku którego rozum człowieka może oglądać prawdę.

Możliwość poznania była do czasów Augustyna czymś przyrodzonym, czyli właściwym człowiekowi – czy to na drodze rozumu, czy też na drodze ekstazy. W iluminizmie natomiast poznanie prawdy rozumiane było jako fakt nadprzyrodzony – niepojęta interwencja siły wyższej w porządek wszechświata.

Warunkami poznania są zatem według Augustyna: wiara, serce (uczucie) i łaska. Bóg jest wedle tej teorii tym, co warto poznawać i tym, co udziela prawdy w objawieniu. Teoria poznania Augustyna była więc teocentryczna: Bóg był w niej zarówno najwyższym przedmiotem, jak i źródłem poznania.

Słownik

absolut
absolut

(łac. absolutus – zupełny, doskonały, bezwzględny, bezwarunkowy) termin wprowadzony przez Plotyna, na określenie najwyższego, jedynego bytu, z którego emanuje wszystko, co istnieje; w znaczeniu ogólnym – najwyższy, doskonały, niezmienny, nieograniczony, wieczny i nieposiadający przyczyny byt; w filozofii chrześcijańskiej utożsamiany z Bogiem

iluminizm
iluminizm

(łac. illuminatio – oświecenie) teoria poznania oparta na koncepcji iluminacji, czyli intuicyjnego i bezpośredniego poznania prawdy w wyniku udzielenia jej człowiekowi przez Boga; w takim kształcie koncepcja iluminacji stworzona została przez Augustyna z Hippony

intelektualizm
intelektualizm

(łac. intellectualis – umysłowy) pogląd, który głosi, że intelekt jest nadrzędny wobec innych władz umysłowych, takich jak np. wola lub intuicja; w antropologii filozoficznej uznaje poznawanie i pogłębianie wiedzy za przyrodzoną zdolność ludzkiego umysłu; w etyce głosi możliwość panowania umysłu nad emocjami, popędami i wolą

inteligibilność
inteligibilność

(łac. pojmowalność) własność, dzięki której coś jest pojmowalne jedynie za pomocą intelektu (a nie np. zmysłów)

manicheizm
manicheizm

synkretyczna religia stworzona przez Maniego w III w. n.e. jako połączenie mazdaizmu, buddyzmu, gnostycyzmu i chrześcijaństwa; podstawą manicheizmu była wiara w dwoistą naturę bytu, zgodnie z którą świat był areną walki światła (Boga) i ciemności (szatana) (dualizm etyczny) oraz dualizm antropologiczny, zgodnie z którym człowiek miał posiadać dwie dusze: dobrą, duchową i złą – materialną

racjonalizm
racjonalizm

w przeciwieństwie do irracjonalizmu, głoszącego możliwość poznania intuicyjnego i emocjonalnego, za kryterium prawdy uznaje rozum, zaś za jedyną metodę dotarcia do prawdy – metodę naukową, opartą na rozumowaniu i logice

sensualizm
sensualizm

(łac. sensualis – zdolny do odczuwania, zmysłowy) pogląd teoriopoznawczy, według którego źródłem wiedzy człowieka są wrażenia, dostarczane umysłowi za pomocą zmysłów

supranaturalizm
supranaturalizm

doktryna zakładająca, że siły nadprzyrodzone istnieją oraz mają wpływ na świat ziemski; leży u podstaw całej filozofii Augustyna, zarówno koncepcji Boga i stworzenia, jak i teorii poznania, antropologii i etyki

woluntaryzm
woluntaryzm

(łac. voluntas – wola) stanowisko akcentujące istnienie woli (człowieka, Boga) i traktujące je jako główną przyczynę ludzkich działań; w antropologii koncepcja człowieka kierującego się wolą, a nie naturalnymi popędami lub mechanizmami; w teologii koncepcja stworzenia świata mająca swoje źródło nie w konieczności, ale w akcie wolnej woli Boga