Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia Maurice'a Merleau‑Ponty'ego

R1YvIG8VHrONk1
Maurice Merleau-Ponty
Źródło: domena publiczna.

Maurice Merleau‑Ponty urodził się 14 marca 1908 roku. Ukończył edukację filozoficzną w 1930 roku i dość szybko stał się jednym z najwybitniejszych francuskich filozofów. Wykładał w katedrze psychologii dziecięcej na Sorbonie w latach 1949‑1953, był też najmłodszym profesorem w katedrze filozofii Collège de France. Pełnił tę funkcję aż do przedwczesnej śmierci w 1961 roku.

Merleau‑Ponty był kojarzony z egzystencjalizmemegzystencjalizmegzystencjalizmem filozoficznym, choć nigdy nie zajmował się koncepcjami wolności lub relacji z innymi, z których słynął egzystencjalizm. Większość swojej kariery naukowej spędził na kwestionowaniu i przeformułowywaniu stanowisk Jeana‑Paula Sartre'a, a zwłaszcza na krytyce tego, co uważał za dualistycznądualizmdualistyczną i kartezjańską ontologięontologiaontologię w myśli francuskiego egzystencjalisty. Zmarł przed ukończeniem ostatniego dzieła, w którym dążył do całkowitej zmiany filozofii (Widzialne i Niewidzialne). Jego nieskończona praca wciąż zachowuje spore znaczenie dla współczesnej filozofii europejskiej. Merleau‑Ponty był też jednym z pierwszych, który wniósł strukturalizmstrukturalizmstrukturalizm Ferdynanda de Saussure'a do fenomenologiifenomenologiafenomenologii.

Merleau‑Ponty był pod silnym wpływem prac Edmunda Husserla, a jego własna szczególna odmiana fenomenologii odrzucała to, co nazwał intelektualizmemintelektualizmintelektualizmem (kierunek częściej określany mianem idealizmuidealizmidealizmu). Poszukiwał na nowo relacji między podmiotem a przedmiotem, jaźnią a światem, a czynił to głównie poprzez opis egzystencji ciała. Twierdził, że znaczenie ciała lub ciała‑podmiotu, jak je czasami określał, jest niedoceniane przez tradycję filozoficzną, mającą tendencję do postrzegania ciała jako przedmiotu, któremu umysł nakazuje pełnić różne funkcje. Jego praca była oparta na opisach percepcjipercepcjapercepcji i podnosiła problem ucieleśnionego poznania. Merleau‑Ponty twierdził również, że sama percepcja jest z natury poznawcza, starając się tym samym dowieść, że wiedza jest pochodną egzystencji ciała.

Fenomenologia percepcji

RIPvnngYcxSZk1
Fenomenologii percepcji, która jest głównym dziełem Merleau‑Ponty'ego, filozof postanowił zdemaskować problematyczną naturę tradycyjnych dychotomii filozoficznych. Krytykował odwieczny dualizm dotyczący umysłu i ciała. Rozważanie tego dualizmu odgrywało ważną rolę w całej jego twórczości, gdyż przedstawienie ciała jako „podmiotu” stało się punktem zwrotnym w adekwatnym opisie postrzegania świata.
Źródło: domena publiczna.

Merleau‑Ponty krytykował skłonność w całej historii filozofii, aby rozumieć człowieka z jednej z dwóch perspektyw, z których żadna nie jest w stanie rozwiązać badanych problemów. Równie krytycznie odnosił się więc zarówno do racjonalistycznychracjonalizmracjonalistycznych, kartezjańskich opisów człowieka, jak i do bardziej empirycznychempiryzmempirycznychbehawiorystycznychbehawioryzmbehawiorystycznych prób określenia kondycji ludzkiej. Racjonalizm uznał za problematyczny, ponieważ czyni świat, a przynajmniej jego sens, immanentnąimmanentnyimmanentną własnością umysłu go odzwierciedlającego.

Dla Merleau‑Ponty'ego percepcja jest nie tylko wynikiem funkcjonowania poszczególnych organów, ale aktem, w którym „ja” postrzegane jest poprzez odpowiednie organy. Uważał, że każdy ze zmysłów współdziała z innymi w celu wykonania jakiegoś zadania, przy czym percepcja jest bez tego współdziałania nie do pomyślenia. Merleau‑Ponty twierdził, że empiryzm ignoruje funkcjonowanie ciała, mimo że bywa skuteczny w wyjaśnianiu pewnych zjawisk. Twierdził też, że przyczynowość naukowa nie może w rzeczywistości ocenić znaczenia ludzkiego działania dla samego człowieka jako podmiotu.

Merleau‑Ponty nie zaprzeczał możliwościom poznawczych relacji między podmiotem a przedmiotem, lecz odrzucał twierdzenia, że cielesne akty poznania są fenomenologicznie prymitywne. Wiele naukowych przedsięwzięć opiera się na metodologicznym ideale oderwanej od ciała świadomości obserwującej fakty dotyczące świata. Merleau‑Ponty godził się na to pod warunkiem, że poznanie takie zostanie uznane za relacyjne. Innymi słowy, dla niego widzący i „widziany” warunkują się nawzajem. W oczywisty sposób zdolność widzenia zależy od zdolności do bycia widzianym – to znaczy, że jesteśmy fizycznie ucieleśnieni w tym, co Merleau‑Ponty opisywał jako świat „międzyindywidualny”.

Fenomenologia percepcji dowodzi, że jesteśmy naszymi ciałami i że nasze doświadczenie ciała zaprzecza idei oderwania umysłu od ciała. Istniejemy w ucieleśnionym stanie bytu, w którym idea i materia są ściśle powiązane. Z tego jasno wynika, że stwierdzenie Merleau‑Ponty'ego jestem moim ciałem nie może być interpretowane jako stanowisko typu materialistycznego.

RdWw24TE0QN3L1
Najwcześniejszą znaną wersją tej iluzji jest rysunek z niemieckiego magazynu humorystycznego Fliegende Blätter z 23 października 1892 roku . Był on podpisany Które zwierzęta są najbardziej do siebie podobne?, a pod nim znajdowała się odpowiedź Królik i kaczka. Obraz był używany przez psychologa Josepha Jastrowa , lecz stał się sławny dzięki  Ludwigowi Wittgensteinowi, który umieścił go w swoich Badaniach filozoficznych jako sposób opisania dwóch różnych sposobów widzenia: „widzenia tego” i „widzenia jako”.
R1TjArxoVrA6t1
Ludzie mogą inaczej patrzeć na obraz. Oko może oddzielić kształty na obrazie od tła obrazu. Klasycznym tego przykładem jest pokazany obraz Wazy Rubin, znanej również jako twarz Rubina lub Wazon Figura‑Ziemia. Doświadczenie wizualne się zmienia, a jednak nic nie zmienia się optycznie pod względem koloru, kształtu czy odległości. Istnieje tylko dialektyczny stosunek do przedmiotu percepcji. Merleau‑Ponty wnioskuje, że Wewnętrzne i zewnętrzne są nierozłączne. Świat jest całkowicie w środku, a ja jestem całkowicie na zewnątrz siebie.
Źródło: domena publiczna.

Rozważmy słynny eksperyment Jastrowa/Wittgensteina, w którym obraz może być różnie interpretowany – jako kaczka lub królik, lub znany diagram psychologiczny, który podkreśla zdolność jednostki do widzenia wazonu w jednej chwili i dwóch twarzy w następnej, w zależności od tego, którą część diagramu uzna za tło. Te empiryczne badania zdają się potwierdzać fundamentalną tezę Merleau‑Ponty'ego, że to, co dosłownie widzimy lub zauważamy, nie jest po prostu światem obiektywnym, ale jest uwarunkowane mnóstwem czynników. Czynniki te sprawiają, że relacja między postrzeganiem podmiotu i postrzeganym przedmiotem może wpływać na to, co widzi człowiek.

Merleau‑Ponty twierdził, że:

Maurice Merleau-Ponty Fenomenologia percepcji

Ciało przyciąga do siebie intencjonalne nici, które wiążą je z otoczeniem i wreszcie odsłania nam postrzegający podmiot jako świat postrzegany.

mau Źródło: Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tłum. Małgorzata Kowalska, 2001.

Inną ideą Merleau‑Ponty'ego o centralnym znaczeniu było założenie, że ciało jest zawsze obecne i że jego brak jest nie do pomyślenia. Oznacza to, że nie możemy traktować ciała jako przedmiotu, który może, lecz nie musi być częścią naszego świata, ponieważ nie możemy się bez niego obejść. Błędem psychologii klasycznej jest traktowanie ciała jako przedmiotu, podczas gdy dla Merleau‑Ponty'ego przedmiot jest przedmiotem tylko wtedy, jeśli można go od siebie odsunąć.

Nawyki

Merleau‑Ponty twierdził, że ciała nie można kategoryzować jako przedmiotu z jeszcze jednego powodu. Według filozofa zawsze działamy bezpośrednio i w jedności z naszymi ciałami. Jak zaznacza:

Maurice Merleau-Ponty Fenomenologia percepcji

Nie muszę go (ciała) prowadzić do zakończenia ruchu, ono jest z nim (końcem ruchu) w kontakcie od początku i porusza się w tym kierunku.

mau Źródło: Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tłum. Małgorzata Kowalska, 2001.
RrewHLhq8dLyK1
Innymi słowy, nie musimy sprawdzać, czy mamy dwie nogi, zanim wstaniemy, ponieważ jesteśmy naszymi ciałami a więc też nogami. Konsekwencje tego prostego pomysłu są jednak bardziej rozległe, niż można by przypuszczać. Jeśli jakiś sportowiec zacząłby zastanawiać się nad zawiłościami swojego ruchu, gdzie znajdują się jego stopy, spojrzenie itp., zamiast po prostu grać, prawdopodobnie straci cenny czas, który powinien zostać poświęcony na grę. Do poruszania się po boisku nie jest konieczne, aby gracz był świadomy każdego aspektu swojego postrzegania. Postrzeżenia i działania sportowca ujawniają formę inteligencji, która wpływa na większość naszych codziennych interakcji i która dowodzi, że nie trzeba oddzielnego aktu interpretacji, aby nadać działaniu sensowną formę. 
Źródło: domena publiczna.

Według Merleau‑Ponty’ego chodzi o to, że:

Maurice Merleau-Ponty Fenomenologia percepcji

(...) bez względu na to, czy jest to system sił motorycznych, czy percepcyjnych, nasze ciało nie jest obiektem dla „ja myślę”,  lecz jest zbiorem przeżytych znaczeń, które zmierzają w kierunku utrzymania równowagi.

mau Źródło: Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tłum. Małgorzata Kowalska, 2001.

Merleau‑Ponty badał najbardziej podstawową motywację ludzkiego działania. Jego analiza ujawnia pierwotną skłonność ciała do intencjonalnych działań i prób osiągnięcia równowagi ze światem.

Odnosząc się do ucieleśnionej aktywności, Merleau‑Ponty wyjaśnia, że nasze działania i związane z nimi postrzeganie są w dużej mierze nawykowe – wyuczone przez naśladownictwo, reagowanie i życie w społeczności. Merleau‑Ponty sugeruje, że empiryzm i intelektualizm:

Maurice Merleau-Ponty Fenomenologia percepcji

(...) są zgodne w tym, że żadne z nich nie może uchwycić świadomości w akcie uczenia się i że żadne nie przywiązuje należytej wagi do (...) intencji, która jest samą uwagą.

mau Źródło: Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tłum. Małgorzata Kowalska, 2001.

Zazwyczaj uczymy się tańca lub jakiejś gry nie poprzez świadomą refleksję i analizę, ale poprzez powtarzane wysiłki, które są modyfikowane, aż do osiągnięcia „właściwych” ruchów. Ta inteligencja ciała (na przykład jego zdolność do innowacji i budowania nowego znaczenia) zaprzecza potrzebie ciągłej interpretacji, która kontrastuje z czystą percepcją ciała.

Warto zaznaczyć, że wykształcony nawyk jest daleki od bycia mechanistyczną lub behawiorystyczną skłonnością do podążania za określonym sposobem działania. Nasz nawykowy sposób bycia ulega ciągłym zmianom. Merleau‑Ponty sugeruje, że nawyk jest pierwotnym rodzajem wiedzy, opartym na schemacie działania ciała, który zostaje rozszerzony o nowe sposoby przejawiania się cielesności w świecie. Jeśli spróbowalibyśmy odrzucić nawyki, ryzykowalibyśmy działania nie przynoszące żadnych korzyści.

R1PpXoy8XcJA41
Innym przykładem tej praktycznej i ucieleśnionej inteligencji, na którą wskazuje Merleau‑Ponty, jest prowadzenie samochodu. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak zmieniać biegi, jak skręcać, przyspieszać, hamować itp., a także znamy wymiary pojazdu. Podczas cofania wielu kierowców nie musi tak monitorować każdego swojego ruchu, ponieważ „wiedzą”, jakie skutki mogą wywołać różne ruchy kierownicy. Samochód jest wchłonięty w nasz schemat ciała z niemal taką samą precyzją, jaką mamy w odniesieniu do własnej przestrzenności. Staje się naszym „obszarem wrażliwości” i zamiast myśleć o samochodzie, myślimy z punktu widzenia samochodu, a co za tym idzie, także inaczej postrzegamy nasze otoczenie. Warto zauważyć, że to myślenie nie jest refleksyjne ani interpretacyjne – nie musimy obliczać odległości do miejsca na parkingu, a następnie zastanawiać się nad tym, że jesteśmy w aucie o takich a takich rozmiarach, zanim będzie można wykonać manewr. Jest to praktyczne działanie pozbawione ciągłej interpretacji, a mimo to pozostaje działaniem inteligentnym.
Źródło: domena publiczna.

Ludzka podmiotowość nie jest więc rozumiana jako przebywająca w niedostępnej, prywatnej domenie procesów mentalnych. Dla Merleau‑Ponty'ego pojęcie ciała‑podmiotu pociąga za sobą zrozumienie interakcji oraz właściwości naszych ciał. Wygląd przeżywanego świata zależy od struktury ciała, więc kiedy ciało przestaje pełnić funkcję zakorzeniania podmiotu w świecie, wtedy też postrzegany świat ulegnie rozbiciu. Kiedy ciało chorej osoby zaczyna odmawiać posłuszeństwa i nie potrafi już więcej umiejscowić się w świecie, znika też podstawa dialogu tego człowieka ze światem.

Słownik

behawioryzm
behawioryzm

(ang. behaviour – zachowanie się) kierunek w psychologii, który powstał na początku XX w. i stanowił aż do połowy lat 70. jeden z podstawowych nurtów tzw. psychologii akademickiej; zwanej też teorią zachowania lub teorią bodźca–reakcji; zamiast zajmowania się zjawiskami świadomości, które nikomu poza doznającym podmiotem nie są bezpośrednio dostępne, proponował badanie obserwowalnego zachowania się ludzi i zwierząt

dualizm
dualizm

(łac. dualis – dotyczący dwóch, podwójny)  filoz. pogląd oparty na przyjęciu istnienia dwóch niesprowadzalnych do siebie czynników; dualizm metafizyczny przyjmuje, że istnieją tylko dwa byty lub dwa wyjściowe tworzywa bytowe (np. duch i materia), a ich przejawami są wszystkie rzeczy; dualizm antropologiczny kwestionuje jedność psychofizyczną człowieka i przyjmuje, że jest on skutkiem połączenia dwóch substancji: ducha i ciała (w nowożytności konsekwentny dualizm tego typu głosił R. Descartes, ujmując człowieka jako składającego się z dwóch substancji: rozciągłej — materialnej oraz duchowej — myślącej)

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme, łac. existentia – istnienie) współczesny, niejednolity kierunek filozoficzny i zjawisko kulturowe; egzystencjalizm za przedmiot badań i punkt wyjścia analizy filozoficznej uznaje indywidualną egzystencję człowieka, jego miejsce i rolę w świecie; według egzystencjalizmu rzeczywistość jest rozdarta na sferę świadomości i sferę rzeczy, co nieuchronnie prowadzi do alienacji człowieka

empiryzm
empiryzm

(gr. émpeiros – doświadczony)  kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego

fenomenologia
fenomenologia

(gr. phainómenon – zjawisko; lógos – słowo, nauka) kierunek filozoficzny zainicjowany przez E. Husserla; fenomenologia postulowała metodę filozofowania polegającą na zaniechaniu czysto pojęciowych spekulacji przez „powrót do rzeczy”, tj. do uzyskania bezpośredniego doświadczenia tego, co dane, a w czym przejawiają się przedmioty

idealizm
idealizm

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) kierunek filozoficzny opierający się na twierdzeniu, że świat dostępny ludzkim zmysłom nie jest całością rzeczywistości – istnieją byty niematerialne, które są wieczne i niezmienne, a dostępne człowiekowi poprzez poznanie drogą rozumowania.

immanentny
immanentny

(łac. immanere – pozostawać wewnątrz) zawarty w czymś, niewykraczający poza coś, nieodłączny

intelektualizm
intelektualizm

(łac. intellectualis – umysłowy) stanowisko, głoszące nadrzędność intelektu wobec innych władz umysłu człowieka; w filozofii Merleau‑Ponty'ego intelektualizm jest formą idealizmu, ponieważ zakłada, że uznanie istnienia niematerialnych bytów mentalnych jest wystarczające do zrozumienia ludzkiej percepcji

ontologia
ontologia

(gr. on óntos – będący, byt;  óntos on – rzeczywiście będący, istniejący; lógos – słowo, nauka, teoria) nauka o bycie jako bycie; rozważania w teorii bytu; w fenomenologii nauka, która w analizie zawartości idei odkrywa i ustala czyste możliwości oraz związki konieczne między czystymi jakościami idealnymi

percepcja
percepcja

(łac. perceptiō – pojmowanie, poznawanie, postrzeganie) proces poznawczy, spostrzeganie; uświadomienie sobie przedmiotu (zjawiska) spostrzeganego

racjonalizm
racjonalizm

(łac. rationalis – rozsądny) uznaje istnienie poznania niezależnego od doświadczenia i możliwość „czysto rozumowego” uzasadniania wiedzy bez odwoływania się do doświadczenia

strukturalizm
strukturalizm

(łac. structura – budowa) jest to podejście metodologiczne w naukach humanistycznych powstałe na przełomie XIX i XX w. Zakłada ono, że przedmiotem badania w tych naukach są systemy, tj. układy, w których przedmioty są ze sobą wzajemnie powiązane, przy czym analiza strukturalna koncentruje się na relacjach zachodzących pomiędzy elementami tych systemów, a nie na samych tych elementach