Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat św. Augustyna, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Wpływ i recepcja

Św. Augustyn przez wieki uchodził za jednego z najważniejszych filozofów chrześcijańskich. Uznano, że przerzucił pomost między filozofią antyku a umacniającym swoją pozycję w Europie chrześcijaństwem, dokonując szczególnej chrystianizacji platonizmu. Stał się najbardziej wpływowym myślicielem chrześcijańskim, aż do czasów św. Tomasza z Akwinu w XIII w., a i później te wpływy nie zmalały.

R8J30U7IKcG261
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Św. Augustyn w Polsce

Zakon augustianów został sprowadzony do Polski już w XIII w. Trudno powiedzieć, kiedy pojawiły się na ziemiach polskich pierwsze rękopisy dzieł Augustyna. Na pewno znajdowały się one w zbiorach bibliotecznych Akademii Krakowskiej.

R7oBSJ4cnRCol
Dawny klasztor augustianów. Wejście do biblioteki.
Źródło: Mohylek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod koniec XV w. zaczęto je wydawać w Krakowie. Tłumacz Biblii na język polski, jezuita Jakub Wujek, nawiązywał do Augustyna w zbiorze kazań zatytułowanym Postylla katoliczna (1573). W wieku XVII sporą popularność zyskały liczne pisma ascetyczno‑moralne, błędnie przypisywane Augustynowi. W XIX w. zlikwidowano w Polsce większość klasztorów augustianów, ostatni przy kościele św. Katarzyny w Krakowie zamknięto po II wojnie światowej.

Św. Augustyn w literaturze i kulturze

Pierwszymi znanymi wizerunkami ikonograficznymi Augustyna są freski ścienne w dawnej Bibliotece Laterańskiej w Rzymie, pochodzące z VI w.

W średniowieczu przedstawiano Augustyna najczęściej jako biskupa zasiadającego na tronie w szatach potyfikalnych i trzymającego w jednej ręce pastorał, a w drugiej — otwartą księgę.

Od XV w. w sztuce europejskiej postać świętego ukazywano też z innym atrybutem: trzymanym w ręku płonącym sercem i napisem cor caritate divina sagittatum (serce przeszyte strzałą miłości bożej).

Włoski dominikanin Fra Angelico namalował go na fresku Ukrzyżowanie w kościele św. Marka we Florencji.

Jedne z najbardziej znanych przedstawień Augustyna są dziełem włoskiego malarza Sandro Botticellego, który darzył autora Wyznań szczególnym uznaniem. Na fresku we florenckim, w kościele Wszystkich Świętych, renesansowy artysta ukazał Augustyna w jego pracowni w momencie, gdy biskup oddawszy się rozmyślaniu przerwał pisanie. Wokół niego znajdują się charakterystyczne atrybuty: księgi, w tym jedna otwarta z tekstem i rysunkami Pitagorasa, przyrząd geometryczny, model wszechświata, pulpit i biskupia mitra. Na tym malowidle Augustyn przedstawiony został jako mistyk, ale też jako artysta, filozof i uczony, czyli jako człowiek renesansu.

Do tematu Augustyna w jego pracowni powrócił Rafael na obrazie z galerii Uffizich we Florencji, a potem jeszcze w obrazie ołtarzowym z kościoła św. Barnaby ukazującym Madonnę z Dzieciątkiem siedzących na tronie w otoczeniu czterech aniołów i sześciu świętych.

W średniowieczu upowszechniła się apokryficzna opowieść o tym, jak Augustyn spotkał dziecko usiłujące przelać wodę z morza do niewielkiego dołka wykopanego w piasku; miało to uzmysłowić autorowi teologicznych traktatów daremność rozwikłania tajemnicy Trójcy Świętej. Dlatego też mały chłopiec stał się kolejnym atrybutem świętego; w taki sposób przedstawia go Rubens (obraz w Rudolfinum Praskim) i Murillo (Luwr).

W polskim malarstwie religijnym postać Augustyna pojawia się rzadko. Jedno z najstarszych przedstawień znajduje się na witrażu w krakowskim kościele dominikanów.

Dante umieścił Augustyna bardzo wysoko w zaświatowej hierarchii Boskiej komedii, mianowicie w tzw. Róży mistycznej, znajdującej się w empireum, najwyższej sferze nieba, u boku św. Benedykta z Nursji i św. Franciszka z Asyżu, zasiadających przy tronie Jana Chrzciciela.

Słownik

apokryf
apokryf
  1. «księga biblijna, niezaliczona do kanonu ksiąg świętych»

  2. «utwór o tematyce biblijnej»

  3. «utwór wątpliwego autorstwa, rzekomo powstały w dawnych czasach, a odkryty później»

(definicja na podstawie słownika PWN)

reformacja
reformacja

ruch religijno‑polityczno‑społeczny zapoczątkowany przez Marcina Lutra w XVI wieku, mający na celu odnowę chrześcijaństwa; reformacja była reakcją na negatywne zjawiska, które miały miejsce w katolickiej hierarchii kościelnej, a także stanowiła opozycję do katolickiej doktryny dogmatycznej

jansenizm
jansenizm

ruch religijno‑społeczny powstały w Kościele katolickiego we Francji w XVII w.; nazwa pochodzi od nazwiska teologa Jansena (Janseniusz), który zinterpretował teorię łaski świętego Augustyna, twierdząc, że przez grzech pierworodny natura ludzka uległa całkowitemu zepsuciu

fenomenologia
fenomenologia

(gr. phainómenon – zjawisko, lógos słowo, nauka) kierunek filozoficzny, polegający na opisie i oglądzie tego, co bezpośrednio jest dane

łaska
łaska

nadnaturalny dar udzielany bezinteresownie przez Boga człowiekowi, niezbędny do jego zbawienia, które jest niemożliwe do osiągnięcia o własnych siłach ze względu na grzech pierworodny