Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat oświecenia, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

R12Gcp0NU53gE
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Francuskie oświecenie. Immanuel Kant. Co to jest oświecenie .

Trzy postaci oświecenia

Gdybyśmy tylko jednej epoce w dziejach mieli przyznać tytuł „wieku rozumu”, to najbardziej na ten tytuł zasługiwałoby oświecenie i to w tej formie, jaką przyjęło we Francji w wieku XVIII. Gdybyśmy też zapytali się współczesnych filozofów i historyków filozofii, która z epok w historii najsilniej wpłynęła na kształt współczesnej kultury zachodniej, liderem bezsprzecznie znów musiałoby się okazać oświecenie i to zwłaszcza we francuskim wydaniu.

RVLdjxKhFQ9oP1
Anicet Charles Gabriel Lemonnier, W salonie Madame Geoffrin w 1755, 1812.
Oświecenie to bardzo niejednorodny ruch umysłowy, który skupiał się wokół trzech głównych ośrodków: francuskiego, brytyjskiego i niemieckiego. Odmiany te różniły się od siebie rozłożeniem akcentów: oświecenie francuskie kładło nacisk na wiarę w rozum ludzki (bazujący nie na wnioskowaniu, lecz na świadectwie zmysłów), zdolny ustanowić powszechnie ważne normy poznania, działania i polityki. Oświecenie brytyjskie koncentrowało się na empirycznej teorii poznania. Z kolei oświecenie niemieckie rozwijało krytyczną analizę rzeczywistości.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Próbując więc odpowiedzieć na pytanie o istotę oświecenia, jednocześnie poszukujemy odpowiedzi na pytanie o naszą współczesną tożsamość − to, jak myślimy i co uznajemy za prawdziwe oraz wartościowe, zakorzenione jest we francuskiej myśli oświeceniowej bardziej niż w jakiejkolwiek innej. W tym materiale zajmiemy się więc wyłącznie oświeceniem francuskim jako wyraźną i odrębną formacją duchową i intelektualną.

Oświecenie francuskie

R1LCB2l0OmBtX1
Portret Ludwika XIV, 1702.
Charakterystyczne dla oświecenia problemy i stanowiska można już wprawdzie zaobserwować w literaturze francuskiej przełomu XVII i XVIII w., jednak to właśnie śmierć Ludwika XIV stanowi punkt przełomowy, w którym proces popularyzacji idei oświeceniowych nabrał gwałtownego przyspieszenia, doprowadzając do rozpadu monarchii absolutnej oraz związanych z nią instytucji społecznych, obyczajów i norm.
Źródło: Hyacinthe Rigaud, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Oświecenie francuskie zwyczajowo utożsamiane jest z XVIII stuleciem, ale datacja ta wymaga uściślenia. Przy oczywistym zastrzeżeniu, że trudno precyzyjnie wskazać ramy czasowe jakiejkolwiek epoki, można podać daty wydarzeń historycznych, które dobrze symbolizują początek i koniec danego okresu. W wypadku oświecenia francuskiego takie graniczne daty nasuwają się dość łatwo: za jego początek uznaje się zazwyczaj śmierć Ludwika XIV w 1715 r., a za koniec – wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej w roku 1789.

Podobnie ideały oświeceniowe nie umierają wraz z Rewolucją Francuską, jednak Rewolucja pewien proces ostatecznie zamyka: stanowi z jednej strony próbę realizacji myśli oświeceniowej, z drugiej zaś konfrontuje ją z rzeczywistością niekontrolowanych zjawisk społecznych. Konfrontacja ta daje początek refleksjom, których konsekwencje przynależą już duchowo do innej epoki.

Z wytyczonych tu granic czasowych wynika, że oświecenie we Francji to niespełna 75 lat. Dodatkowym, wewnętrznym niejako punktem zwrotnym w rozwoju epoki jest środek stulecia – ukazał się wtedy pierwszy tom Encyklopedii (1751) oraz wiele innych najważniejszych dla oświecenia dzieł. Wtedy też mniej więcej ukształtował się specyficzny oświeceniowy obraz filozofa. Być filozofem nie oznaczało wówczas po prostu uprawiać jakąś filozofię czy podzielać określone poglądy − raczej wiązało się z pewną postawą i typem działalności społecznej, byciem kimś pomiędzy dzisiejszym dziennikarzem, działaczem politycznym i intelektualistą‑literatem. Oświeceniowi filozofowie stanowią w pewnym sensie pierwszą w historii partię polityczną: na szeroką skalę realizują swój program polityczno‑społeczny (nawołują do liberalnych reform, domagają się sprawiedliwości społecznej, wolności słowa, tolerancji religijnej), uciekając się do siły słowa pisanego – publikują łatwe i przystępne krótkie formy (rozprawki, powiastki, pamflety, dramaty, eseje), pracują nad encyklopediąencyklopedyściencyklopedią. Powołują przy tym do życia nową potęgę: opinię publiczną. Rewolucja Francuska jest do pewnego stopnia miarą ich skuteczności − nie wybuchłaby, gdyby nie udało się im zmienić świadomości społecznej. Myśl oświeceniowa stanowi rodowód głównych rewolucyjnych haseł: wolności, równości, braterstwa, sprawiedliwości. Warto też podkreślić, że praktycznie żaden z oświeceniowych filozofów nie udzielał się w instytucjach edukacyjnych (oficjalnie byli przedmiotem ataków, potępień, prześladowań), spotykali się w kawiarniach i salonach literackich, a ich dzieła, często publikowane pod pseudonimami, były zazwyczaj zakazane. Niektórzy z nich cieszyli się ogromną popularnością, a Woltera i Rousseau w pewnym okresie otaczano wręcz kultem. Kiedy zimą 1778 roku – roku swojej śmierci – Wolter wraca do Paryża, jest oklaskiwany na ulicach przez witających go ludzi. W tym samym roku umiera Rousseau i przez następne dziesięciolecia, nazywany „nowym Sokratesem”, jest we Francji czczony niemal religijnie, a jego grób staje się celem pielgrzymek.

Najważniejsi przedstawiciele francuskiego oświecenia

R1FBUqa46ww591
18.1.1689 - 10.2.1755 Obraz przedstawia lewy profil dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna ma krótkie, falujące włosy. Jego czoło jest wysokie, a nos wydatny. Na twarzy widoczne są zmarszczki. Monteskiusz (właśc. Charles-Louis de Secondat, baron de Montesquieu). Dzieła: Listy perskie (1721); Uwagi nad przyczynami wielkości i upadku Rzymian (1734); O duchu praw (1748). 21.11.1694 - 30.5.1778 Obraz przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Mężczyzna ma pociągłą twarz, ciemne oczy i wydatny nos. Na głowie ma perukę z długimi lokami. Mężczyzna ubrany jest w surdut, kamizelkę i koszulę. Wolter (w oryg. Voltaire, właśc. François-Marie Arouet). Dzieła: Wiek Ludwika XIV (1751); Kandyd, czyli optymizm (1763); Traktat o tolerancji (1763); Słownik filozoficzny (1764). 25.12.1709 - 11.11.1751 Obraz przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Ma owalną twarz z drugim podbródkiem, jest łysy, ma na głowie turban. Mężczyzna jest lekko uśmiechnięty. Julien Offray de La Mettrie Dzieła: Traktat o duszy (1744), Człowiek-maszyna (1748). 28.6.1712 - 2.7.1778 Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Ma on owalną twarz. Jego oczy są wyraziste. Mężczyzna ubrany jest w płaszcz z futrzanym kołnierzem. Na głowie ma dużą, futrzaną czapkę. Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Ma on owalną twarz. Jego oczy są ciemne, wyraziste. Nos proporcjonalny. Mężczyzna ma na głowie ufryzowaną perukę z lokami. Ubrany jest w arystokratyczny strój. Jean Jacques Rousseau Dzieła: Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi (1755); Nowa Heloiza (1761); Umowa społeczna (1762); Emil, czyli o wychowaniu (1762); Uwagi nad rządem Polski (1772); Wyznania (1782). 5.10.1713 - 31.7.1784 Obraz przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Jego twarz jest owalna, nos wydatny, oczy wyłupiaste. Mężczyzna ma krótkie, falujące włosy. Jest ubrany w surdut i koszulę z falbanami przy mankietach. Siedzi przy biurku, pisze coś na kartce gęsim piórem. Denis Diderot Dzieła: Encyklopedia (35 tomów w latach 1751–1780 − Diderot jest jej inicjatorem, naczelnym redaktorem i jednym z głównych twórców); Myśli filozoficzne (1746); List o ślepcach na użytek widzących (1749); Kuzynek mistrza Rameau (1761); Kubuś Fatalista i jego pan (1796). 30.9.1715 - 3.8.1780 Obraz przedstawia portret mężczyzny. Ma jasne włosy z małymi lokami po bokach. Ma owalną twarz z lekko zarysowanym zarostem. Ubrany jest w ciemny strój z jaśniejszym kołnierzem. Étienne Bonnot de Condillac Dzieła: O pochodzeniu poznania ludzkiego (1746); Traktat o systemach (1749); Logika (1780). 17.9.1743 - 29.3.1794 Obraz przedstawia portret dojrzałego mężczyzny. Ma jasne włosy z lokami po bokach i kwadratową twarz. Ubrany jest w niebieski surdut z brązową koszulą i białą apaszką. Jean Antoine Nicolas de Caritat, marquis de Condorcet Dzieła: Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje (1795)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiria – doświadczenie) kierunek filozoficzny głoszący, że źródłem wszelkiej wiedzy jest doświadczenie; przedstawiciele francuskiego oświecenia (m.in. Diderot, Wolter) postulowali koncepcję uporządkowanej i powszechnie dostępnej wiedzy opartej na obserwacji oraz akcentowali znaczenie nauk empirycznych w życiu społecznym

encyklopedyści
encyklopedyści

(gr. enkyklopaideia, od enkỷklios – tworzący krąg, całkowity + paideía – wykształcenie) grupa myślicieli francuskich okresu oświecenia; nazywali siebie Stowarzyszeniem Ludzi Nauki; do najwybitniejszych przedstawicieli należeli: Jean Le Rond d’Alembert, Denis Diderot, Monteskiusz, Jean‑Jacques Rousseau, Wolter; w latach 1751‑1780 wydali Encyklopedię albo Słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł; praca składała się z 27 tomów z tekstem, 11 tomów z tablicami i diagramami, 5 tomów uzupełnień oraz 2 tomów indeksów

krytycyzm
krytycyzm

(gr. kritikós – osądzający) nurt filozoficzny ograniczający naukowe roszczenia maksymalistyczne do stwierdzeń raczej minimalistycznych, lecz pewnych; zgodnie z doktryną Immanuela Kanta teoria poznawcza musi poprzedzać wszelkie inne dociekania

naturalizm
naturalizm

(łac. naturalis – naturalny) kierunek filozoficzny uznający za jedyną rzeczywistość świat materialny (przyrodę), odrzucający istnienie rzeczywistości pozanaturalnej (nadprzyrodzonej)

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) kierunek filozoficzny, który zapoczątkował Kartezjusz; niezależny i samowystarczalny rozum ludzki odgrywa główną rolę w procesie poznania; jest wyłącznym źródłem wiedzy o świecie

sekularyzacja
sekularyzacja

(łac. saecularis – świecki) proces społeczno‑kulturowy, polegający na uwolnieniu różnych dziedzin życia społecznego (nauka, filozofia, kultura, oświata, polityka) spod wpływów religii i Kościoła

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilitas – korzyść, wygoda) doktryna etyczna głosząca, że pożytek jednostki lub społeczeństwa stanowi najwyższy cel moralny ludzkiego postępowania; zakłada również, że dążenie do dobra osobistego sprzyja pomnożeniu dobra społecznego; dążenie do osiągania celów praktycznych, korzyści, wygód