Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zaświaty jako przestrzeń dla dusz

Większość religii zakłada, że istnienie człowieka nie kończy się wraz ze śmiercią fizyczną – dusza czy też duch istnieją nadal. Pośmiertny byt nie musi łączyć się z ponoszeniem kary lub otrzymaniem nagrody. Na przykład we wczesnym judaizmie istniało przekonanie, że po zgonie wszyscy ludzie trafiają do Szeolu (Otchłani) i są tam traktowani jednakowo, niezależnie od tego, jacy byli za życia. O takim samym losie pośmiertnym mówiły mity germańskie – według nich dusze także trafiały do podziemnej krainy zwanej Hel, gdzie trwały w letargu.

RDCCGGR0ka18h
William-Adolphe Bouguereau, Dante i Wirgiliusz w piekle
Źródło: domena publiczna.

Jednak brak koncepcji nagród i kar nie dotyczy wszystkich religii. Można dostrzec np. ewoluowanie pod tym względem mitologii greckiej. Z czasem Grecy zaczęli wyobrażać sobie, że szlachetni ludzie trafiają na Wyspy Szczęśliwe, by tam zaznawać wiecznego spokoju. Ci natomiast, którzy działali przeciwko bogom, trafiali do Tartaru – najniższej krainy w podziemiach, przeznaczonej dla zbuntowanych bogów i tych dusz, które muszą cierpieć niekończące się męki.

Chrześcijańskie zaświaty

R13sVCRvXTCmM1
Master of the Bonn Diptych, Chór anielski
Źródło: domena publiczna.

Chrześcijańskie wyobrażenia na temat krain pośmiertnych mają źródła w Biblii. Jednak zawarte w Piśmie Świętym opisy są nieliczne i bardzo nieprecyzyjne. Już na początku chrześcijaństwa wizje zaświatów zaczęto budować, wykorzystując wyobrażenia wywodzące się z innych religii, a nawet niechrześcijańskich utworów literackich, oraz o treść apokryfówapokryf apokryfów, które odzwierciedlały wierzenia ludowe.

Stamtąd przejęto ideę dotyczącą piekła – krainy dla grzeszników i diabłów, oraz nieba (raju niebiańskiego), w którym mają przebywać dusze zbawione w towarzystwie aniołów i samego Boga. DychotomicznydychotomicznyDychotomiczny podział zaświatów utrzymywał się do XII wieku. Wówczas ukształtowała się koncepcja czyśćca (łac. purgatorium). Zakłada ona, że poza wiecznym niebem i piekłem istnieje też kraina, do której udają się dusze na pewien okres po to, by po odbyciu kary trafić ostatecznie do raju. Ideę czyśćca popierali przede wszystkim teologowie związani z paryską Sorboną, wskazując na jej biblijne korzenie. W czasach Dantego była już ona powszechnie przyjęta przez zachodnie chrześcijaństwo, choć później zanegowali ją przedstawiciele kościołów protestanckich. Istnienie czyśćca stało się dogmatem jedynie w katolicyzmie.

Zaświaty u Dantego

Tworząc swój alegoryczny poemat o wędrówce przez piekło, czyściec i raj niebiański, Dante odwoływał się do różnych źródeł. Poza Biblią i teologicznymi traktatami inspiracją dla włoskiego pisarza były liczne, zazwyczaj anonimowe utwory o charakterze wizji. Zawierały one historie ludzi, którzy za życia trafili w zaświaty i stamtąd wrócili, by przekazać relację z pobytu w piekle czy niebie, rzadziej – w czyśćcu. Dante korzystał z tych wizji, jednak jego wyobrażenie zaświatów jest bardzo indywidualne. Boska komedia przedstawia przemyślaną koncepcję trzech krain, do których udają się dusze po śmierci. Propozycja włoskiego twórcy przewyższa wcześniejsze nie tylko jakością literacką i rozmachem, ale też rygorem logicznym. Struktura zaświatów w Boskiej komedii jest przedstawiona bardzo konsekwentnie. Zostały w niej opisane trzy krainy wyraźnie oddzielone od siebie, a przy tym zbudowane w sposób paralelnyparalelnyparalelny.

Piekło w Boskiej komedii

Piekło (wł. inferno) ma kształt leja zwężającego się ku dołowi. Dante i Wergiliusz, który jest przewodnikiem poety, schodzą coraz niżej, przechodząc przez 9 kolejnych kręgów. W ostatnim z nich znajduje się Lucyfer, trzymający w trzech paszczach największych zdrajców w dziejach ludzkości: Kasjusza i Brutusa, którzy wzięli udział w spisku przeciw ich władcy i przyjacielowi (Juliuszowi Cezarowi), oraz Judasza, który wydał Jezusa. Każdy z kolejnych kręgów jest wypełniony przez tłumy dusz. Dante wprowadził klasyfikację grzechów i kar dopasowanych do charakteru sprzeniewierzenia się Bożym przykazaniom. Precyzyjnemu podziałowi grzechów towarzyszy ich hierarchizacja: zaczyna się od stosunkowo lekkich przewin, np. w pierwszym kręgu znajdują się dzieci, które zmarły przed chrztem, ale później pojawiają się m.in. chciwcy, mordercy, samobójcy, lichwiarze, świętokradcy, wreszcie – zdrajcy.

Czyściec w Boskiej komedii

Po wyjściu z piekła Dante i Wergiliusz docierają do czyśćca (wł. purgatorio). Miało ono kształt góry złożonej z siedmiu tarasów, które odpowiadały liczbie grzechów głównych. Odpowiednikiem przedpiekla miał być przedczyściec, zapełniony ludźmi, którzy z powodu szlachetności nie zasłużyli na wieczne potępienie, ale nigdy nie doznają łaski wstępu do nieba, bo np. nie poznali nauk Chrystusa. Przez kolejnych siedem pięter czyśćca Dante i Wergiliusz zbliżają się do ostatniej części tej krainy, czyli do raju ziemskiego. Wstąpienie na następny taras oznacza zetknięcie się z duszami, które mają coraz lżejsze winy, co jest zgodne z ideą stopniowego oczyszczania się: na samym dole znajdują się ci, którzy zgrzeszyli pychą, potem pojawiają się m.in. leniwi, skąpi, rozrzutni, żarłoczni. Przed bramą raju ziemskiego Wergiliusz pozostawia Dantego, bo jako poganin nie ma wstępu do krainy przeznaczonej dla wierzących w Jezusa.

Raj w Boskiej komedii

Ostatnią krainą zaświatów jest umieszczony w przestworzach raj niebiański (wł. paradiso). Niebo składa się z dziewięciu sfer. Dante w towarzystwie swej ukochanej Beatrycze przemieszcza się z jednej sfery do drugiej: od Księżyca, przez Merkurego, Wenus, Słońce, Marsa, Jowisza i Saturna, aż do sfery tzw. gwiazd stałych. W raju styka się z duszami szlachetnymi, np. ludźmi czyniącymi dobro, sprawiedliwymi czy duchami kontemplującymi tajemnice wiary. W kolejnych sferach poznaje też najważniejszych świętych Kościoła katolickiego, którzy wyjaśniają mu zawiłości teologiczne. Ostatnia sfera to Primum Mobile (łac. „pierwszy ruch”), gdzie przebywają m.in. chóry anielskie. Na końcu Dante dociera przed oblicze Trójcy Świętej.

Logika konstrukcji zaświatów w Boskiej komedii

Dante przedstawił wizję, która ukauzje bardzo logicznie skonstruowane zaświaty. Każda z krain składa się dziewięciu części. W ich obrębie zachowana zostaje zasada hierarchizacji – kolejną część zapełniają coraz bardziej grzeszne albo coraz bardziej cnotliwe dusze. Trójcy Świętej odpowiada jej odwrotność: Lucyfer z trzema paszczami, przy czym Bóg i Szatan umiejscowieni są na dwóch biegunach: demon zajmuje najniższą z możliwych pozycji, Stwórca góruje nad wszystkim i wszystkimi.

R1UwB9PvsLBmm
Trójca Święta: Bóg Ojciec, Jezus Chrystus, Duch Święty
Źródło: domena publiczna.

Słownik

apokryf
apokryf

(gr. ápókryphos – ukryty, tajemny) – utwór o tematyce religijnej, ale nieuznawany przez Kościół za dzieło natchnione, a tym samym niewchodzący w skład kanonu biblijnego. W znaczeniu ogólniejszym – każde dzieło, wobec którego istnieją podejrzenia, że podane w nim autorstwo jest niezgodne z rzeczywistością

poemat
poemat

obszerny utwór wierszowany obejmujący ciąg wydarzeń tworzących fabułę lub dokładny opis

dychotomiczny
dychotomiczny

(gr. dichotomos – przecięty na dwie części) – dwudzielność, podział na dwie części

paralelny
paralelny

(łac. parallela – linia równoległa) – podobny, analogiczny