Przeczytaj
W tym e‑materiale zapoznamy się z przykładowym projektem gry, dowiemy się, czym są assety i skąd je wziąć, oraz zapoznamy się z podstawami pracy z silnikiem Unreal Engine.
Pobierz przykładowy projekt i otwórz go. Zapoznaj się z jego zawartością.
Jeśli udało ci się już sprawdzić zawartość spakowanego archiwum, wiesz, że znajduje się w nim folder Assety.
Czy potrafisz je zdefiniować?
AssetamiAssetami nazywamy gotowe elementy, które mogą zostać wykorzystane i umieszczone w projekcie gry. Assetem mogą być proste tekstury, modele 3D, a także całe systemy sztucznej inteligencji czy silniki fizyki. To również dźwięki lub muzyka.
Wykorzystanie assetów może oszczędzić czas i środki. Dla początkujących twórców to również spora pomoc, zanim sami nauczą się, jak tworzyć dane elementy od podstaw.
Skąd wziąć assety?
Z pomocą przyjdzie ci internet. Twórcy silnika Unreal EngineUnreal Engine udostępniają obszerną bibliotekę tak darmowych, jak i płatnych plików.
Zwróć uwagę, że wielu deweloperów udostępnia przygotowane przez siebie projekty na własnych stronach internetowych, często również chwaląc się tym, w jakich komercyjnych projektach zostały wykorzystane ich pliki.
W r. twórcy silnika Unreal Engine, firma Epic Games, kupiła inne przedsiębiorstwo – Quixel.
Quixel powstał w 2011 r. i specjalizował się w przygotowywaniu na podstawie zdjęć realistycznych tekstur.
Z przygotowanych przez nich zasobów korzystali twórcy nie tylko wielu tytułów AAAAAA, ale i animacji – Księgi Dżungli czy nowej wersji Króla Lwa.
Zapoznaj się z przykładowymi assetami, które stworzyła firma Quixel, a które obecnie są dostępne za darmo, za pośrednictwem strony Unreal Engine.
Recykling assetów
Jeśli śledzisz recenzje gier, być może czasem trafiasz na zarzut, że jakaś produkcja (najczęściej sequel) jest wtórna wobec serii lub nie wnosi do niej nic nowego. Często wiąże się to również z tym, że w procesie produkcji doszło do nadmiernego wykorzystania assetów, które zostały użyte już wcześniej. Zarzut ten najczęściej odnosi się do gier, które w swoich kolejnych odsłonach zmieniają niewiele w sercu rozgrywki (ma to miejsce np. w przypadku gier sportowych).
Powtórne wykorzystanie assetów niekoniecznie musi świadczyć o błędzie ze strony twórców. Warto pamiętać, że gry mają ustalone budżety. Zatem przesunięcie środków i czasu na tworzenie, np. unikalnych postaci dla całego świata gry musiałoby odbyć się kosztem innego elementu rozgrywki. Niemniej swoisty recykling elementów miewa czasem niespodziewane konsekwencje.
Zapoznaj się z grafiką z gry Wiedźmin 3. Zastanów się, jaki element silnika gry mógłby zapobiec podobnym problemom.

Słownik
zawartość, którą można umieścić w projekcie; mogą to być zarówno elementy graficzne, jak i elementy interfejsu, efekty dźwiękowe bądź fragmenty kodu odpowiadające np. za AI lub fizykę
gry o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję
silnik gier komputerowych


