Przeczytaj
Geneza mickiewiczowskich ballad
Pisząc swoje pierwsze balladyballady, umieszczone później w zbiorze Ballady i romanse (1822), musiał Mickiewicz twórczo skonfrontować się z popularnym ówcześnie gatunkiem śpiewów „romansowych“, nazywanych powszechnie „dumami”.
O pierwszych balladach MickiewiczaRGy8GyINnf8p31 W ówczesnej hierarchii gatunków literackich dumy nie posiadają pozycji wysokiej. Obciążone „gminnym” — rzekomo — pochodzeniem, przeznaczone do użytku szerszego koła odbiorców i reprezentujące poezję, obliczoną raczej na śpiew i nastrojowe walory wiersza, a nie na jego deklamacyjno‑retoryczne właściwości — zajmują w klasycystycznej geografii poetyckiej tereny dość dalekie od głównej domeny panujących wówczas gatunków. Duma staje się reprezentantką poezji „lżejszego” stylu i niższej rangi w zestawieniu z wysokim tonem ody, epopei lub tragedii. Ale jednocześnie niektóre jej odmiany, te zwłaszcza, które szły w kierunku historyczno‑bohaterskich rapsodów, urabiały dumie w areopagu klasyków warszawskich opinię gatunku tolerowanego, a nierzadko nawet zalecanego ze względu na patriotyczne akcenty.
Mickiewicz w swoich balladach zmienił przede wszystkim sentymentalnesentymentalne spojrzenie na „ludowość”, które było tak typowe dla dum, pisanych np. przez Karpińskiego i Niemcewicza.
O pierwszych balladach MickiewiczaAle i historyczne, i miłosne dumy pojmują tę swoją „ludowość” na sposób sentymentalny. Postulat prostoty i naiwności „gminnej” ograniczają do tkliwości uczuć serdecznych i rezygnacji z retorycznego patosu liryki klasycystycznej. W rezultacie doprowadza to do stosunkowego ograniczenia „ozdób” wysokiej poezji na wzór bardziej naturalnego i „prostszego” stylu ówczesnych sielanek. One to zatem oraz „heroidy” i niektóre odmiany elegijnej liryki sytuacyjnej zajmują najbliższe tereny sąsiadujące z dziedziną wyznaczoną dumie przez ówczesnych teoretyków poezji.
Miłość romantyczna w balladach Adama Mickiewicza
Na tle sentymentalnych dum nowatorskie w mickiewiczowskich balladach było również spojrzenie na uczuciowość. Motywy miłosne, obok wydarzeń sensacyjnych takich jak np. tragiczna śmierć, były tymi przewodnimi, wokoło których poeta budował fabułę swoich utworów.
Warto pamiętać, że w dumach kochankowie prezentowani byli jako jednostki empatyczne i obdarzone bogatą wyobraźnią, które posiadały skłonności do analizowania własnych stanów uczuciowych. Z tego powodu ich relacja była naznaczona przesadną tęsknotą oraz zazdrością, jednak ostatecznie sercowa historia kończyła się szczęśliwie, bez poważnych konsekwencji egzystencjalnych. Z takim wyidealizowanym i sielankowym obrazem miłości zerwał radykalnie Mickiewicz. W balladach naświetlił niepokój i tragizm, towarzyszące uczuciom międzyludzkim oraz podkreślił potencjał twórczy, drzemiący w cierpieniu wynikającym z sercowych dramatów. Miłość stała się więc wartością samą w sobie, żywiołem i szaleństwem, który przeczył zdrowemu rozsądkowi. Jej dzikość, irracjonalność oraz ekstatyczność szokowała ówczesnego czytelnika.
Słownik
(wł. ballare – tańczyć) – wierszowany utwór synkretyczny o charakterze liryczno‑epickim; najczęściej jej tematem jest niezwykłe lub legendarne wydarzenie; cechami charakterystycznymi są nawiązania do folkloru, tajemniczy nastrój oraz specyficzna kreacja świata przyrody. Fabuła ballady charakteryzuje się szkicowością, zawiera zwykle momenty tajemnicze i zagadkowe, jej dominantę stanowi jakieś jedno wyraziście zarysowane zdarzenie. Przedstawione postacie są silnie stypizowane, a ich charakterystyka zmierza do uwydatnienia jakiejś cechy podstawowej; narracja ballady jest w wysokim stopniu zsubiektywizowana, w jej obrębie pojawiają się często partie dialogowe
prąd kulturowy i literacki okresu oświecenia, opozycyjny wobec klasycyzmu. Przekonaniu o porządku i harmonii świata przeciwstawiał wizję kryzysu współczesnej cywilizacji, pełnej napięć i konfliktów. Przyczyną takiej sytuacji miało być odejście człowieka od natury. Przedstawiciele sentymentalizmu wierzyli jednak w możliwość powrotu do pierwotnej czystości i szczęścia, bo byli przekonani, że jednostka ludzka jest z natury dobra, a tylko społeczeństwo na skutek nieodpowiedniego oddziaływania wypacza jej charakter. Źródłem twórczości jest według nich przeżycie wewnętrzne, a najwyższymi wartościami godnymi uwiecznienia w sztuce są uczucia rodzinne, przyjaźń i miłość. Sentymentalizm stworzył nowy typ bohatera – pochodzącego z warstw niższych, czułego i wrażliwego, wprowadził obserwację psychologiczną i opisy przyrody współgrające lub kontrastujące z przeżyciami bohatera, stawiał na prostotę języka, śpiewność i melodyjność poezji. W Polsce najwybitniejszym przedstawicielem nurtu był F. Karpiński