Przeczytaj
Definicja i charakterystyczne cechy prawa rzymskiego
Używając terminu „prawo rzymskie” należy dodać, iż chodzi głównie o prawo cywilne, nie karne. Mówi się też: rzymskie prawo prywatne, w celu podkreślenia, iż mamy na myśli sferę stosunków cywilistycznych w rozumieniu dzisiejszego prawa. Ta właśnie sfera była w prawie starożytnego Rzymu rozwijana przez jurysprudencjęjurysprudencję i została wzniesiona na wyżyny świetności. Niechętni do abstrakcyjnego rozumowania, a kazuistyczni i praktyczni Rzymianie nie roztrząsali w swoich pismach znaczenia terminu „prawo”. Jeden z prawników rzymskich, Javolenus podał na to wytłumaczenie takie, iż w prawie cywilnym wszelka definicja jest szkodliwa, ponieważ łatwo ją obalić. W tym stwierdzeniu widać, że dla Rzymian ważna była pewność prawa. Z kolei inny prawnik, Celsus, stwierdził elegancko: ius est ars boni et aequi (prawo jest sztuką tego, co dobre i słuszne). Widać tutaj etyczne sprecyzowanie założeń prawa rzymskiego.

Prawo i obyczaje w starożytnym RzymieW sumie widać, że cały rzymski porządek prawny składał się nie tylko z norm ustawowych (prawa stanowionego), lecz również z całej wiązki instytucji prawnych, z prawnej tradycji oraz z zasad zakorzenionych w obyczajach. Nie były też obyczaje ściśle oddzielane od ustaw czy od prawa, lecz stanowiły trwałe urządzenie prawne i społeczne w państwie rzymskim. W rezultacie obyczaje (mores) są wymieniane nawet wśród źródeł tworzenia prawa (ius) na równi z prawem stanowionym (leges) i nie ma przesady w (...) stwierdzeniu Gaiusa, że wszystkie narody rządzą się ustawami i obyczajami: legibus te moribus.
Źródło: Marek Kuryłowicz, Prawo i obyczaje w starożytnym Rzymie, Lublin 1994.
Nawiązania
Tradycja prawa rzymskiego była kontynuowana przez średniowieczną Europę. We wczesnym średniowieczu jej depozytariuszem był Kościół, który w szkołach klasztornych i katedralnych nauczał i rozwijał studia prawne. Renesans prawa rzymskiego rozpoczął się w XI w. w Bolonii, gdzie tzw. szkoła glosatorówglosatorów (m.in. Irnerius, Accursius) działająca w okresie XI‑XII w. zajęła się studiami nad prawem rzymskim.
Historia i współczesność prawa rzymskiegoGłównym skutkiem działalności glosatorów było wydobycie z zapomnienia oraz przywrócenie europejskiej nauce prawa źródeł rzymskich, zwłaszcza. Źródła te stały się przedmiotem szczegółowych badań z ich strony, przy czym teksty objaśniano kolejno w krótkich uwagach, odnoszących się do poszczególnych fragmentów, a umieszczonych na marginesie (glosy marginalne) lub między wierszami (glosy interlinearne).
Źródło: Marek Kuryłowicz, Historia i współczesność prawa rzymskiego, Lublin 1984.
W XIV w. próbę dostosowania prawa rzymskiego do nowych potrzeb społecznych i gospodarczych podjęli następcy glosatorów, zwani postglosatorami lub komentatorami (m.in. Bartolus de Saxoferrato, Baldus de Ubaldis). Zastosowali oni inną metodę pracy niż glosatorzy – udzielali wyjaśnień w formie komentarzy do tekstów prawa justyniańskiego, a także do glos stworzonych przez poprzedników. Taka metoda pozwoliła uwspółcześnić przepisy prawa rzymskiego i stosować je w praktyce.
Kilka wieków później twórcy oświeceniowych kodyfikacji próbowali programowo oderwać się od konstrukcji prawa rzymskiego. Jednak w konkretnych rozwiązaniach nie potrafili zastąpić czym innym pojęć prawa rzymskiego oraz instytucji prawnych przez nie stworzonych. Wiek XIX bywa nazywany „wiekiem drugiej recepcji prawa rzymskiego”, między innymi dlatego, że kodeksy cywilne wtedy powstałe (austriacki ABGB, niemiecki BGB, nawet francuski Code Civil des FrançaisCode Civil des Français) oparte były bądź na pandektowej systematycepandektowej systematyce wywiedzionej z prawa rzymskiego, bądź używały pojęć i instytucji prawnych zaczerpniętych z nauki prawa rzymskiego. Było to spowodowane tym, iż prawo rzymskie wytworzyło pojęcia i instytucje ponadczasowe, nadające się do zastosowania nie tylko w realiach starożytnego Rzymu. Również etyczne wartości wywiedzione z prawa rzymskiego są nieprzemijające.
Historia i współczesność prawa rzymskiegoCoraz częściej przedmiotem badań staje się rzymska humanitas, aequitas, benignitas, fides i inne pojęcia leżące na styku prawa i moralności. Co więcej, uważa się niekiedy, że najbardziej trwałe i uniwersalne wartości prawa rzymskiego tkwią właśnie w jego ponadczasowych zasadach etycznych. Do cech charakterystycznych romanistycznego systemu prawa zalicza się między innymi oparcie prawa na zasadach boni et aequi, chociaż współczesne porządki prawne o tendencjach pozytywistycznych są od nich bardzo odległe. Dla Rzymian pojęcia i zasady etyczne: uczciwie żyć (honeste vivere), drugiemu nie szkodzić (alterum non laedere), każdemu oddawać, co mu się należy (suum cuique tribuere), były jednocześnie zasadami prawa (praecepta iuris). Do celów jurysprudencji rzymskiej należało odróżnienie tego, co słuszne, od niesłusznego i kultywowanie w ten sposób prawdziwej filozofii życia.
Źródło: Marek Kuryłowicz, Historia i współczesność prawa rzymskiego, Lublin 1984.
Słownik
(łac. Digesta Iustiniani, pełna nazwa: Iustiniani Augusti Digesta seu Pandectae) wybór fragmentów pism 39 jurystów dokonany urzędowo i podniesionych do rangi ustawy; najobszerniejsza z trzech części wielkiej kompilacji prawa rzymskiego podjętej w latach 528–534 przez cesarza Justyniana I Wielkiego
(łac. glossa, gr. glṓssa – język, mowa, dialekt) w średniowieczu: krótka uwaga lub komentarz do fragmentu tekstu umieszczona na marginesie, bądź między wierszami
(łac. iurisdictio – dosł. „orzekam o prawie”) władza sądownicza, wymiar sprawiedliwości
(łac. iuris prudentia – biegła znajomość prawa) w starożytnym Rzymie: nauka prawa
(łac. casus– przypadek) w prawie: metoda badawcza lub metoda pracy polegająca na analizowaniu konkretnych przypadków i znajdowania dla nich rozwiązań prawnych
(łac. praetor) w starożytnym Rzymie: wyższy urzędnik posiadający uprawnienia prawotwórcze i władzę sądowniczą
systematyka norm prawa cywilnego opracowana na przełomie XVIII i XIX wieku przez niemieckich teoretyków prawa (pandektystów), zastosowana w licznych kodeksach cywilnych wydanych w XIX i XX wieku