Przeczytaj
Wpływ i recepcja
Św. Tomasza uznaje się za jednego z największych teologów Kościoła, mimo że do jego filozofii zgłaszano wiele poważnych zastrzeżeń. Zarzuty, formułowane głównie przez zwolenników augustynizmu, dotyczyły przede wszystkim nadmiernego uzależnienia od pogańskiej filozofii Arystotelesa, która w wielu miejscach była niezgodna z dogmatami chrześcijaństwa. Doszło nawet do potępienia niektórych tez autora Summy teologicznej w 1277 r. OrtodoksyjnośćOrtodoksyjność św. Tomasza została przesądzona z momentem kanonizacji w 1323 r., od tego czasu datuje się też wielowiekowy rozwój tomizmu, czyli różnych nurtów filozoficznych nawiązujących do doktryny filozoficznej Akwinaty. W tym okresie powstawały liczne komentarze do jego dzieł. Za sprawą dominikanów, którzy działali na największych uniwersytetach europejskich (Paryż, Salamanka, Bolonia, Lowanium), tomizm stał się podstawą nauczania filozofii i teologii na poziomie akademickim.
Na przełomie XV i XVI w. najgłośniejszym kontynuatorem tomizmu był dominikanin Tomasz z Vio, nazywany Kardynałem Kajetanem. W XVI w. doktrynę św. Tomasza przejęli, znacznie ją jednak upraszczając, jezuici, wśród których na wyróżnienie zasługuje Francisco Suárez. W roku 1567 papież Pius V ogłosił św. Tomasza doktorem Kościoła i zalecił wykładanie jego filozofii na wszystkich katolickich uczelniach. Kolejny ważny nawrót do tomizmu nastąpił w XIX w. za sprawą encykliki papieża Leona XIII Aeterni Patris, w której to św. Tomasz został ukazany jako najważniejszy myśliciel katolicki.
W Rzymie powstała Akademia św. Tomasza, zaczęto wydawać na nowo jego dzieła. W ten sposób narodził się neotomizmneotomizm, w ramach którego w wieku XX wyodrębniły się dwie podstawowe orientacje, jedna tradycyjna, starająca się zachować wiernie myśl św. Tomasza, i tę reprezentuje kardynał Désiré Mercier, a druga poszukująca zbliżenia z filozofiami nowożytnymi, tej reprezentantami są dwaj inspirowani egzystencjalizmemegzystencjalizmem francuscy filozofowie Jacques Maritain (1882‑1973) oraz Étienne Gilson (1884‑1978). O „nieprzemijającej nowości myśli św. Tomasza z Akwinu” pisał w encyklice Fides et ratio (1998) papież Jan Paweł II, zwracając uwagę na to, że Akwinata był tym myślicielem, który wykazywał istnienie harmonii między rozumem a wiarą.
Św. Tomasz w kulturze
Św. Tomasz w Polsce
Myśl św. Tomasza zaczęła oddziaływać na życie intelektualne w Polsce tuż po reaktywowaniu w 1400 r. Akademii Krakowskiej.
Głównym ośrodkiem tomizmu w tamtym czasie była Kolonia, i wpływ tomizmu, podobnie zresztą jak albertyzmu, docierał stamtąd do Krakowa. Polscy uczeni włączali się w spór, który rozgorzał między zwolennikami św. Tomasza i św. Alberta. ScholastykaScholastyka tomistyczna na dobre zagościła w szkolnych programach nauczania w XVII w., kiedy papież ogłosił św. Tomasza doktorem Kościoła, i utrzymywała się w nich aż do połowy XVIII w. W wieku XX w Polsce pojawił się neotomizm najpierw w wydaniu tradycyjnym za sprawą dominikanina Jacka Woronieckiego, a potem Mieczysława Gogacza, oraz w ujęciu bardziej uwspółcześnionym u takich filozofów jak: Kazimierz Kłósak, Mieczysław Krąpiec, Stefan Swieżawski.
Św. Tomasz w literaturze
Jako przykład oddziaływania tomizmu na sztukę współczesną można wskazać poezję Czesława Miłosza, dochodzi w niej bowiem bardzo często do afirmacjiafirmacji świata, z tego jedynie powodu, że po prostu istnieje. Świat widzialny i zmysłowo poznawalny staje się źródłem metafizycznegometafizycznego zachwytu i przeczucia świata nadzmysłowego. Przykładem może być cykl wierszy Świat. Poema naiwne. Ostatni utwór tego cyklu nosi tytuł Słońce.
W wielu swoich wierszach Miłosz wciela się w rolę poety‑filozofa, badającego z wnikliwością konkretne przedmioty i zjawiska i usiłującego dociec tego, co w języku filozoficznym nazywa się istotąistotą czy też esencją jakiejś rzeczy. Przykładem utwór zatytułowany Sroczość (fragment):
Słownik
(gr. ὀrhothetaός orthós– słuszny, deltaόxialfa dóxa– wiara, chwała/sława) ścisła wierność doktrynie, dogmatowi religijnemu; rygorystyczne przestrzeganie jakiegoś zbioru zasad
kierunek filozofii katolickiej powstały pod koniec XIX w., rozwijający myśl św. Tomasza z Akwinu; jeden z głównych nurtów neoscholastyki
(fr. existentialisme, łac. existentia – istnienie) nurt filozoficzny, literacki i kulturowy dotyczący życia i ludzkiej egzystencji w świecie wyborów moralnych oraz ról życiowych
(łac. schola – szkoła, scholasticus – uczony’ nauczycie, student, uczeń) termin oznaczający naukę uprawianą na średniowiecznych uniwersytetach; nurty teologiczne i filozoficzne, których cechą było podejmowanie problemu zgodności prawd wiary chrześcijańskiej z rozumem naturalnym oraz przyjęcie określonej metody badań i wykładu
(łac. affirmare – potwierdzać, zapewniać) w filozofii stwierdzenie lub uznanie czegoś, np. prawdy lub istnienia
(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe
((gr. epsilonίdeltaomicronς, łac. essentia) termin oznaczający sedno rzeczy, jej prawdziwą naturę, wiedzę, która jest osiągalna przy poznaniu świata; istota jest tym, co sprawia, że byt jest taki jaki jest, albo że w ogóle jest