Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wpływ i recepcja

RaImyfebTwU3b1
Bezpośrednim mistrzem był dla św. Tomasza inny dominikanin, Albert Wielki, który w znacznej mierze przyczynił się do rozwoju badań nad filozofią Arystotelesa. Stało się to możliwe dzięki zwróceniu uwagi myślicieli chrześcijańskich na inspirowaną arystotelizmem myśl arabską, której przedstawicielem był pochodzący z Kordoby, filozof teolog i matematyk Awerroes.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Św. Tomasza uznaje się za jednego z największych teologów Kościoła, mimo że do jego filozofii zgłaszano  wiele poważnych zastrzeżeń. Zarzuty, formułowane głównie przez zwolenników augustynizmu, dotyczyły przede wszystkim nadmiernego uzależnienia od pogańskiej filozofii Arystotelesa, która w wielu miejscach była niezgodna z dogmatami chrześcijaństwa. Doszło nawet do potępienia niektórych tez autora Summy teologicznej w 1277 r. OrtodoksyjnośćortodoksjaOrtodoksyjność św. Tomasza została przesądzona z momentem kanonizacji w 1323 r., od tego czasu datuje się też wielowiekowy rozwój tomizmu, czyli różnych nurtów filozoficznych nawiązujących do doktryny filozoficznej Akwinaty. W tym okresie powstawały liczne komentarze do jego dzieł. Za sprawą dominikanów, którzy działali na największych uniwersytetach europejskich (Paryż, Salamanka, Bolonia, Lowanium), tomizm stał się podstawą nauczania filozofii i teologii na poziomie akademickim.

Na przełomie XV i XVI w. najgłośniejszym kontynuatorem tomizmu był dominikanin Tomasz z Vio, nazywany Kardynałem Kajetanem. W XVI w. doktrynę św. Tomasza przejęli, znacznie ją jednak upraszczając, jezuici, wśród których na wyróżnienie zasługuje Francisco Suárez. W roku 1567 papież Pius V ogłosił św. Tomasza doktorem Kościoła i zalecił wykładanie jego filozofii na wszystkich katolickich uczelniach. Kolejny ważny nawrót do tomizmu nastąpił w XIX w. za sprawą encykliki papieża Leona XIII Aeterni Patris, w której to św. Tomasz został ukazany jako najważniejszy myśliciel katolicki.

RHMn3Ab0lFEeJ
Tomasz z Akwinu, Summa Theologica, 1486
Źródło: Concord, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W Rzymie powstała Akademia św. Tomasza, zaczęto wydawać na nowo jego dzieła. W ten sposób narodził się neotomizmneotomizmneotomizm, w ramach którego w wieku XX wyodrębniły się dwie podstawowe orientacje, jedna tradycyjna, starająca się zachować wiernie myśl św. Tomasza, i tę reprezentuje kardynał Désiré Mercier, a druga poszukująca zbliżenia z filozofiami nowożytnymi, tej reprezentantami są dwaj inspirowani egzystencjalizmemegzystencjalizmegzystencjalizmem francuscy filozofowie Jacques Maritain (1882‑1973) oraz Étienne Gilson (1884‑1978). O „nieprzemijającej nowości myśli św. Tomasza z Akwinu” pisał w encyklice Fides et ratio (1998) papież Jan Paweł II, zwracając uwagę na to, że Akwinata był tym myślicielem, który wykazywał istnienie harmonii między rozumem a wiarą.

Św. Tomasz w kulturze

RzcljmLpQH4861
Prezentacja multimedialna.

Św. Tomasz w Polsce

Myśl św. Tomasza zaczęła oddziaływać na życie intelektualne w Polsce tuż po reaktywowaniu w 1400 r. Akademii Krakowskiej.

RNQ9KdhQCPmR11
Adam Elsheimer, Św. Tomasz z Akwinu
Źródło: domena publiczna.

Głównym ośrodkiem tomizmu w tamtym czasie była Kolonia, i wpływ tomizmu, podobnie zresztą jak albertyzmu, docierał stamtąd do Krakowa. Polscy uczeni włączali się w spór, który rozgorzał między zwolennikami św. Tomasza i św. Alberta. ScholastykascholastykaScholastyka tomistyczna na dobre zagościła w szkolnych programach nauczania w XVII w., kiedy papież ogłosił św. Tomasza doktorem Kościoła, i utrzymywała się w nich aż do połowy XVIII w. W wieku XX w Polsce pojawił się neotomizm najpierw w wydaniu tradycyjnym za sprawą dominikanina Jacka Woronieckiego, a potem Mieczysława Gogacza, oraz w ujęciu bardziej uwspółcześnionym u takich filozofów jak: Kazimierz Kłósak, Mieczysław Krąpiec, Stefan Swieżawski.

Św. Tomasz w literaturze

Jako przykład oddziaływania tomizmu na sztukę współczesną można wskazać poezję Czesława Miłosza, dochodzi w niej bowiem bardzo często do afirmacjiafirmacjaafirmacji świata, z tego jedynie powodu, że po prostu istnieje. Świat widzialny i zmysłowo poznawalny staje się źródłem metafizycznegometafizykametafizycznego zachwytu i przeczucia świata nadzmysłowego. Przykładem może być cykl wierszy Świat. Poema naiwne. Ostatni utwór tego cyklu nosi tytuł Słońce.

RWSshqJod36cN1
Prezentacja.

W wielu swoich wierszach Miłosz wciela się w rolę poety‑filozofa, badającego z wnikliwością konkretne przedmioty i zjawiska i usiłującego dociec tego, co w języku filozoficznym nazywa się istotąistota, esencja, eidosistotą czy też esencją jakiejś rzeczy. Przykładem utwór zatytułowany Sroczość (fragment):

RvlrSYkgOCXU21
Nagranie dźwiękowe Czesław Miłosz, Sroczość.
Czesław Miłosz, Sroczość.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

ortodoksja
ortodoksja

(gr. rhothetaός orthós– słuszny, deltaόxialfa dóxa– wiara, chwała/sława) ścisła wierność doktrynie, dogmatowi religijnemu; rygorystyczne przestrzeganie jakiegoś zbioru zasad

neotomizm
neotomizm

kierunek filozofii katolickiej powstały pod koniec XIX w., rozwijający myśl św. Tomasza z Akwinu; jeden z głównych nurtów neoscholastyki

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme, łac. existentia – istnienie) nurt filozoficzny, literacki i kulturowy dotyczący życia i ludzkiej egzystencji w świecie wyborów moralnych oraz ról życiowych

scholastyka
scholastyka

(łac. schola – szkoła, scholasticus – uczony’ nauczycie, student, uczeń) termin oznaczający naukę uprawianą na średniowiecznych uniwersytetach; nurty teologiczne i filozoficzne, których cechą było podejmowanie problemu zgodności prawd wiary chrześcijańskiej z rozumem naturalnym oraz przyjęcie określonej metody badań i wykładu

afirmacja
afirmacja

(łac. affirmare – potwierdzać, zapewniać) w filozofii stwierdzenie lub uznanie czegoś, np. prawdy lub istnienia

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

istota, esencja, eidos
istota, esencja, eidos

((gr. epsilonίdeltaomicronς, łac. essentia)  termin oznaczający sedno rzeczy, jej prawdziwą naturę, wiedzę, która jest osiągalna przy poznaniu świata; istota jest tym, co sprawia, że byt jest taki jaki jest, albo że w ogóle jest