Przeczytaj
Wpływ i recepcja

Św. Tomasza uznaje się za jednego z największych teologów Kościoła, mimo że do jego filozofii zgłaszano wiele poważnych zastrzeżeń. Zarzuty, formułowane głównie przez zwolenników augustynizmu, dotyczyły przede wszystkim nadmiernego uzależnienia od pogańskiej filozofii Arystotelesa, która w wielu miejscach była niezgodna z dogmatami chrześcijaństwa. Doszło nawet do potępienia niektórych tez autora Summy teologicznej w 1277 r. OrtodoksyjnośćOrtodoksyjność św. Tomasza została przesądzona z momentem kanonizacji w 1323 r., od tego czasu datuje się też wielowiekowy rozwój tomizmu, czyli różnych nurtów filozoficznych nawiązujących do doktryny filozoficznej Akwinaty. W tym okresie powstawały liczne komentarze do jego dzieł. Za sprawą dominikanów, którzy działali na największych uniwersytetach europejskich (Paryż, Salamanka, Bolonia, Lowanium), tomizm stał się podstawą nauczania filozofii i teologii na poziomie akademickim.
Na przełomie XV i XVI w. najgłośniejszym kontynuatorem tomizmu był dominikanin Tomasz z Vio, nazywany Kardynałem Kajetanem. W XVI w. doktrynę św. Tomasza przejęli, znacznie ją jednak upraszczając, jezuici, wśród których na wyróżnienie zasługuje Francisco Suárez. W roku 1567 papież Pius V ogłosił św. Tomasza doktorem Kościoła i zalecił wykładanie jego filozofii na wszystkich katolickich uczelniach. Kolejny ważny nawrót do tomizmu nastąpił w XIX w. za sprawą encykliki papieża Leona XIII Aeterni Patris, w której to św. Tomasz został ukazany jako najważniejszy myśliciel katolicki.

W Rzymie powstała Akademia św. Tomasza, zaczęto wydawać na nowo jego dzieła. W ten sposób narodził się neotomizmneotomizm, w ramach którego w wieku XX wyodrębniły się dwie podstawowe orientacje, jedna tradycyjna, starająca się zachować wiernie myśl św. Tomasza, i tę reprezentuje kardynał Désiré Mercier, a druga poszukująca zbliżenia z filozofiami nowożytnymi, tej reprezentantami są dwaj inspirowani egzystencjalizmemegzystencjalizmem francuscy filozofowie Jacques Maritain (1882‑1973) oraz Étienne Gilson (1884‑1978). O „nieprzemijającej nowości myśli św. Tomasza z Akwinu” pisał w encyklice Fides et ratio (1998) papież Jan Paweł II, zwracając uwagę na to, że Akwinata był tym myślicielem, który wykazywał istnienie harmonii między rozumem a wiarą.
Św. Tomasz w kulturze
-
Giovanni di Paolo, Albert Wielki i jego uczeń święty Tomasz z Akwinu pozdrawiają Dantego i Beatrycze, XV wiek Pierwszym wielkim artystą, na którego doktryna filozoficzna tomizmu oddziaływała inspirująco, był Dante Alighieri. Summa teologiczna św. Tomasza stanowi podstawowe źródło poglądów filozoficznych i teologicznych sumy poetyckiej Dantego, czyli Boskiej Komedii.
-
Philipp Veit, Fresk przedrzeźniający Dantego i Beatrycze spotykających średniowiecznych myślicieli m.in. Alberta Wielkiego i św. Tomasza z Akwinu, 1817-1827 Dante umieszcza św. Tomasza w czwartym kręgu nieba, gdzie panuje Słońce. Kiedy Tomasz z Akwinu został ogłoszony świętym, doniosłość jego myśli filozoficznej starano się ukazać także w malarstwie.
-
Francesco Traini, Triumf świętego Tomasza, ok. 1340
-
Na obrazie Akwinata zasiada w centrum, trzymając otwarte księgi swych dzieł, a wokół niego zgromadzili się: na samej górze Chrystus, poniżej czterej ewangeliści, Mojżesz i św. Paweł, po obu stronach Platon i Arystoteles, a na samym dole przedstawiciele Kościoła oraz pokonany arabski filozof.
-
Fra Angelico, Ukrzyżowanie ze świętymi Dominikiem i św. Tomaszem z Akwinu, 1441–1444
W najdoskonalszy sposób myśl Tomaszowa znalazła swoją transpozycję na sztukę ikonograficzną w malarstwie dominikańskiego zakonnika Fra Angelico (1387-1455). W swoich dziełach artysta ten starał się wskazać człowiekowi duchowy wymiar jego istnienia, który jest możliwy w życiu nastawionym na kontemplację. -
Fra Angelico, Madonna z Dzieciątkiem ze św. Dominikiem i św. Tomaszem z Akwinu, 1424-1430
Fra Angelico bardzo często umieszczał postać św. Tomasza, podobnie zresztą jak św. Dominika, w scenach adoracji czy to Madonny z Dzieciątkiem (retabulum w klasztorze św. Dominika w Fiesole, klasztor św. Marka we Florencji) czy to krzyża, czy to scenie Koronacji Matki Boskiej (muzeum Luwr w Paryżu). W przedstawieniach tych Akwinata najczęściej trzyma w jednej ręce otwartą księgę swojego dzieła, a w drugiej lilię, symbol niewinności, czystości, na jego piersi zaś rozbłyskuje miniaturowe słońce, symbolizujące światło Boże rozpraszające mroki ludzkiego rozumu. -
Rafael Santi, Dysputa o Najświętszym Sakramencie, 1508-1509
Rafael Santi ukazał św. Tomasza na znajdującym się w Watykanie fresku Dysputa o Najświętszym Sakramencie (1509). Akwinata stoi w licznym gronie papieży, doktorów Kościoła (m.in. św. Bonawentury), uczonych i artystów (m.in. Dante) adorujących monstrancję z Najświętszym Sakramentem. W górnej części przedstawiającej Niebo unosi się na obłoku Trójca Święta, Maryja i Jan Chrzciciel, a wokół nich postaci biblijne i święci. -
Francisco de Zurbarán, Apoteoza św. Tomasza, 1631>
Hiszpański XVII-wieczny artysta Francisco de Zurbarán jest autorem słynnego dzieła zatytułowanego Apoteoza św. Tomasza (1631). Postać świętego widnieje w części obrazu ukazującej rzeczywistość niebiańską, w otoczeniu największych doktorów Kościoła: św. Ambrożego, św. Grzegorza Wielkiego, św. Hieronima i św. Augustyna, powyżej zasiadają postaci Chrystusa, Maryi, Boga Ojca, św. Dominika, a nad głową św. Tomasza unosi się gołębica symbolizująca Ducha Świętego. -
Ołtarz w bazylice Świętej Trójcy oo. dominikanów w Krakowie
W sztuce polskiej postać św. Tomasza pojawia się m.in. w tryptyku w kościele dominikanów w Krakowie.
Św. Tomasz w Polsce
Myśl św. Tomasza zaczęła oddziaływać na życie intelektualne w Polsce tuż po reaktywowaniu w 1400 r. Akademii Krakowskiej.

Głównym ośrodkiem tomizmu w tamtym czasie była Kolonia, i wpływ tomizmu, podobnie zresztą jak albertyzmu, docierał stamtąd do Krakowa. Polscy uczeni włączali się w spór, który rozgorzał między zwolennikami św. Tomasza i św. Alberta. ScholastykaScholastyka tomistyczna na dobre zagościła w szkolnych programach nauczania w XVII w., kiedy papież ogłosił św. Tomasza doktorem Kościoła, i utrzymywała się w nich aż do połowy XVIII w. W wieku XX w Polsce pojawił się neotomizm najpierw w wydaniu tradycyjnym za sprawą dominikanina Jacka Woronieckiego, a potem Mieczysława Gogacza, oraz w ujęciu bardziej uwspółcześnionym u takich filozofów jak: Kazimierz Kłósak, Mieczysław Krąpiec, Stefan Swieżawski.
Św. Tomasz w literaturze
Jako przykład oddziaływania tomizmu na sztukę współczesną można wskazać poezję Czesława Miłosza, dochodzi w niej bowiem bardzo często do afirmacjiafirmacji świata, z tego jedynie powodu, że po prostu istnieje. Świat widzialny i zmysłowo poznawalny staje się źródłem metafizycznegometafizycznego zachwytu i przeczucia świata nadzmysłowego. Przykładem może być cykl wierszy Świat. Poema naiwne. Ostatni utwór tego cyklu nosi tytuł Słońce.
-
Czesław Miłosz
Słońce (...) Niechaj przyklęknie, twarz ku trawie schyli
I patrzy w promień od ziemi odbity.
Tam znajdzie wszystko, cośmy porzucili:
Gwiazdy i róże, i zmierzchy i świty. Źródło: Czesław Miłosz, Słońce, [w:] tegoż, Świat. Poema naiwne. -
Przytoczony wiersz, jak cały cykl Świat, powstał podczas II wojny światowej w okupowanej Warszawie w 1943 r. Wiersz ten można odczytywać dosłownie, ale narzuca się także ujęcie przenośne. Miłosza często określa się mianem poety metafizycznego, ale jego metafizyczność wywodzi się z ducha tomizmu.
W wielu swoich wierszach Miłosz wciela się w rolę poety‑filozofa, badającego z wnikliwością konkretne przedmioty i zjawiska i usiłującego dociec tego, co w języku filozoficznym nazywa się istotąistotą czy też esencją jakiejś rzeczy. Przykładem utwór zatytułowany Sroczość (fragment):
Czesław Miłosz
Sroczość
(...)
Czymże jest sroczość? Do sroczego serca,
Do włochatego nozdrza nad dziobem i lotu
Który odnawia się kiedy obniża
Nigdy nie sięgnę a więc jej nie poznam.
(...)
Słownik
(gr. ὀrhothetaός orthós– słuszny, deltaόxialfa dóxa– wiara, chwała/sława) ścisła wierność doktrynie, dogmatowi religijnemu; rygorystyczne przestrzeganie jakiegoś zbioru zasad
kierunek filozofii katolickiej powstały pod koniec XIX w., rozwijający myśl św. Tomasza z Akwinu; jeden z głównych nurtów neoscholastyki
(fr. existentialisme, łac. existentia – istnienie) nurt filozoficzny, literacki i kulturowy dotyczący życia i ludzkiej egzystencji w świecie wyborów moralnych oraz ról życiowych
(łac. schola – szkoła, scholasticus – uczony’ nauczycie, student, uczeń) termin oznaczający naukę uprawianą na średniowiecznych uniwersytetach; nurty teologiczne i filozoficzne, których cechą było podejmowanie problemu zgodności prawd wiary chrześcijańskiej z rozumem naturalnym oraz przyjęcie określonej metody badań i wykładu
(łac. affirmare – potwierdzać, zapewniać) w filozofii stwierdzenie lub uznanie czegoś, np. prawdy lub istnienia
(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe
((gr. epsilonίdeltaomicronς, łac. essentia) termin oznaczający sedno rzeczy, jej prawdziwą naturę, wiedzę, która jest osiągalna przy poznaniu świata; istota jest tym, co sprawia, że byt jest taki jaki jest, albo że w ogóle jest