Przeczytaj
Bonitacją gleb nazywamy ich podział uwzględniający wartość produkcyjną gleby. Przy ustalaniu klasy bonitacyjnejklasy bonitacyjnej gleby bierze się pod uwagę wiele jej właściwości, w tym:
wielkość ziaren,
grubość poziomu próchnicznego i typ próchnicy,
rodzaj skały macierzystej,
odczyn gleby,
warunki powietrzno‑wodne (poziom wody gruntowej),
strukturę.
Uwzględnia się również warunki środowiskowe np. wysokość nad poziomem morza, rzeźbę terenu – nachylenie, ekspozycje stoków. Do klasy dodaje się ocenę przydatności do uprawy poszczególnych roślin i trudności w uprawie (np. przesuszenie gleby lub nadmierne uwilgocenie).
W Polsce wyróżnia się 6 klas bonitacyjnych w przypadku gruntów ornych (od I do VI i VIz, w tym IIIa i IIIb oraz IVa i IVb). Gleby najwyższej jakości są zaliczane do klasy I, najsłabsze do VI. VIz sugeruje stopień ich zalesienia.
Klasa I – gleby najlepsze na terenach równinnych, niewymagające melioracji, przewiewne, przepuszczalne, dobrze nawilgocone, posiadają dobrze wykształcony poziom próchniczy, odpowiedni poziom pH. Należą do nich czarnoziemy stepowe, czarne ziemie i najlepsze gleby brunatne na lessach.
Klasa II – gleby bardzo dobre, o dobrych właściwościach chemicznych i biologicznych - cechy podobne jak w klasie I, mające trochę gorsze warunki wodne i wymagające staranniejszej uprawy. Należą do nich czarnoziemy, czarne ziemie, gleby brunatne na lessach, mady i głębokie rędziny.
Klasa IIIa – gleby dobre, słabiej nawilgocone. Należą do nich m.in. gleby brunatne i płowe na glinach i iłach.
Klasa IIIb – gleby dobre, o gorszych warunkach przyrodniczych, okresowo zbyt suche lub zbyt mokre. Należą do tej klasy zmeliorowane gleby torfowe, mady, średnio głębokie rędziny.
Klasa IVa – gleby średniej jakości, mało przewiewne, wymagające melioracji i głębokiej orki. Należą do nich: rędziny, słabsze gleby brunatne, gorsze czarne ziemie.
Klasa IVb – gleby średniej jakości, słabsze stosunki wodno‑powietrzne – nazbyt podmokłe i oglejone, płytkie, położone na stokach i narażone na erozję. Należą do nich brunatne i płowe górskie, gleby bagienne, średnie bielice na piaskach gliniastych.
Klasa V – gleby słabe, płytkie, kamieniste i zbyt suche lub mokre. Występują często w terenach ze słabym odpływem wód powierzchniowych lub na obszarach bezodpływowych. Do tej klasy należą np. gleby mułowo‑torfowe i bielice na piaskach.
Klasa VI – gleby najsłabsze (złe), za suche, zbyt płytkie, żwirowe, kamieniste – inicjalne gleby górskie, najbardziej zakwaszone bielice, bardzo płytkie rędziny.
Klasa VIRz – najgorsze, bardzo płytkie, szkieletowe, zbyt suche, sugerowane zalesienie.
Aby rozpoznać glebę po jej profilu i umieścić ją we właściwej klasie bonitacyjnej, należy uważnie przeanalizować profil, a także zwrócić uwagę na grubość poziomu próchnicznego: powyżej 1 metra występuje w czarnoziemach, średni do 30 centymetrów jest charakterystyczny dla najlepszych gleb brunatnych, kasztanowych, madów, rędzin. Płytszy występuje np. w glebach bielicowych (np. 5 centymetrów) lub w czerwonych glebach ferralitowych (do 10 centymetrów). Im grubszy poziom próchniczny, tym wyższa klasa bonitacyjna gleb. Ważny jest kolor gleby – odzwierciedla się to nawet w nazwach gleb (np. czerwone ferralitowe, czarnoziemy, brunatne). Należy zwrócić też uwagę na charakterystyczne barwy poziomów: wymywania (jaśniejszy) i głębszy wmywania (ciemniejszy). Poziom glejowy ma barwę sinoniebieską. Od rodzaju skały macierzystej zależy skład mineralny, odczyn, przepuszczalność (m.in. stosunki wodno‑powietrzne np. przy luźniejszej skale lub o różnym uziarnieniu). Na profilu glebowymprofilu glebowym często nie rozpoznamy warunków wodno‑powietrznych lub innych warunków środowiskowych – dlatego możemy mieć problem z przypisaniem klasy bonitacyjnej tam, gdzie gleby różnią się warunkami wodno‑powietrznymi.
Jakie czynniki decydują o:
dużej zawartości próchnicy w czarnoziemach,
małej urodzajnościurodzajności gleb bielicowych,
zasadowym odczynie rędzin,
wyraźnej warstwowości nanosów w madach rzecznych?
Słownik
wartość gleby określająca jej potencjalną zdolność produkcyjną przy danym sposobie użytkowania
część profilu pionowego gleby, powstały w wyniku procesów glebotwórczych; poziomy różnią się między sobą np. składem chemicznym, barwą, odczynem
zdolność do zaspokajania odżywczych potrzeb żyjących na niej roślin przez dostarczanie im składników pokarmowych i wody (naturalna cecha gleby)
cecha nabyta w wyniku zabiegów agrotechnicznych (np. nawożenia, nawadniania), określa wartość produkcyjną gleby