Przeczytaj
Co to jest reżim?
Reżim politycznyReżim polityczny we współczesnym świecie tworzą wartości, zasady ustrojowe, struktura autorytetów, formalne i nieformalne reguły gry politycznej oraz wynikające z nich zależności między podmiotami polityki.
W obrębie działania reżimu politycznego każdy aktor sceny politycznej ma ściśle określone ramy działania w procesie podejmowania decyzji. Normy regulujące zachowania uczestników wpływają na redystrybucję władzy.
W ujęciu wąskim reżimem politycznym nazywamy wzajemne, rzeczywiste relacje między władzą ustawodawczą oraz wykonawczą i wpływające na nie czynniki. W szerszej perspektywie bierze się również pod uwagę prawa obywatelskie, mechanizmy kontroli władzy oraz obowiązujące normy społeczne.
Współcześnie reżimy polityczne dzielimy na demokracje i autokracje. W obu przypadkach istnieją różne modele ich funkcjonowania. Można mówić również o reżimach niepełnych lub hybrydowych, w których np. są zapisane demokratyczne reguły wyłaniania władzy, ale w rzeczywistości jej uprawnienia są bliższe autokracjom. Przykłady takich rozwiązań można znaleźć we współczesnej Europie Środkowej i Wschodniej.
Tak określony reżim polityczny pełni funkcję wyznacznika granic swobody działań politycznych, które można podjąć, nie narażając się na zarzut działań antysystemowych. Wprowadza również pewną hierarchię podmiotów polityki. Charakteryzując reżimy polityczne, powinno się zwrócić uwagę na treść norm politycznych, sposób ich powstawania i regulacje pozwalające egzekwować ich przestrzeganie. Normy polityczne dotyczą zachowań podejmowanych w obszarze władzy publicznej.
Reżim polityczny[Reżimy] regulują przede wszystkim relacje makrostrukturalne, tj. stosunki międzynarodowe, mają charakter asymetryczny, tj. uprzywilejowują jedną stronę stosunku politycznego kosztem drugiej, oraz charakteryzują się ograniczonym zasięgiem regulacji, tj. regulują zachowania związane z osiąganiem, sprawowania i utratą władzy politycznej.
Reguły gry
Reżim polityczny określa reguły gry politycznej obowiązujące w danym systemie.
Reguły gry politycznej
Poza normami formalnymi, reżim polityczny tworzą również nieformalne reguły gry, tworzące respektowany zwyczaj polityczny. Nie są one zawarte w konstytucjach czy ustawach, ale uznają je wszyscy aktorzy sceny politycznej. Przykładem może być brak współpracy innych ugrupowań politycznych z Komunistyczną Partią Włoch, mimo jej wysokich wyników wyborczych. Była ona traktowana jako partia antysystemowa. Jeśli normy i wartości reżimu politycznego są akceptowane przez większość społeczeństwa, wtedy pełni on funkcję stabilizującą system polityczny. Jeśli się je odrzuca, może dojść do destabilizacji i zmiany systemu. Poparcie to ma dwojaki charakter – ideologiczny i strukturalny. Z jednej strony to uznanie norm i wartości, na których oparty jest reżim (ideologiczne), z drugiej zaś – internalizacja norm prawnych, które go regulują (strukturalnych).
Wskaż różnice między reżimem a systemem politycznym.
Reżim demokratyczny i autokratyczny
Jednym z głównych wyznaczników demokratyzmu (autokratyzmu) reżimu politycznego są procedury. Zaliczymy do nich:
Reżim polityczny(…) tajność głosowania, regularność odbywających się elekcji, uznanie swobody działania i faktyczny dostęp do stowarzyszeń oraz odpowiedzialność egzekutywy przed innymi podmiotami władzy wykonawczej.
Zdaniem politologów, poza powyższymi kryteriami podstawowymi występują również kryteria poboczne, do których zaliczają m.in. odpowiedzialność administracji publicznej, instancyjne i wolne postępowanie sądowe, publiczne i jawne finansowanie partii politycznych oraz dostęp do informacji. Co ważne, znaczenie dla oceny poziomu demokratyzacji systemu mają nie tylko rozwiązania normatywne, ale również realne ich wykorzystanie.
Przeciwieństwem reżimu demokratycznego jest autokracja. W pojęciu tym można zawrzeć elementy zawłaszczenia władzy jako przeciwstawne powołaniu jej w wolnych wyborach, a także odrzucenie zasady podziału władz, odpowiedzialności rządzących i ochrony praw obywatelskich.
Różnice między demokracją a autokracją
Aspekty | demokracja | autokracja |
---|---|---|
uzyskanie władzy | rywalizacyjne wybory | zawłaszczenie |
organizacja władzy | wybieralny parlament odpowiedzialna egzekutywa | władza jednostki brak parlamentu lub parlament fikcyjny brak odpowiedzialności |
zasady rywalizacji | pluralizm polityczny wolne, cykliczne, rywalizacyjne wybory swoboda zrzeszania się | brak lub ograniczony pluralizm polityczny brak lub ograniczona rywalizacja wyborcza |
sposób podziału władzy | trójpodział i równowaga lub kontrola władz | jednolitość władzy państwowej |
decydowanie | podejmowanie decyzji w wyniku sformalizowanych procedur | arbitralne podejmowanie decyzji przez jednostkę lub grupę rządzącą |
odpowiedzialność rządzących | istnieją procedury parlamentarne lub odpowiedzialność przed wyborcami | przez zamach stanu, rewolucję, rozgrywki wewnątrz elity władzy, kooperację |
We współczesnym świecie istnieją państwa, w których występuje demokracja pełna (liberalna) lub niepełna – niektórzy badacze określają ją mianem nieskonsolidowanej. Możemy spotkać również reżimy hybrydowe. Występują one w państwach postautokratycznych, gdzie rozpoczął się proces transformacji demokratycznej, ale w wyniku rywalizacyjnych wyborów wygrały siły, które zaczęły wracać do rozwiązań autorytarnych. W państwach tych pozostały pewne procedury demokratyczne, np. cykliczne wybory, ale brak w nich rywalizacyjności. Naruszane są również przez władze prawa obywatelskie, w tym przede wszystkim prawo do zrzeszania się i wolność słowa.
Wskaż przykłady państw z reżimami hybrydowymi. Uzasadnij swój wybór.
Różne typy reżimów demokratycznych
W ramach reżimów demokratycznych możemy rozróżnić, w zależności od przyjętych kryteriów, reżimy konsensualne i westminsterskie lub parlamentarne i prezydenckie. Przy podziale na reżimy konsensualne i westminsterskie kryterium jest podejście do rządów większości. Arend Lijphart wyszedł w swoich rozważaniach od stwierdzenia, że:
Reżim polityczny(…) demokracje mogą różnić się między sobą stosunkiem do zasady większości. Można ją bowiem absolutyzować, dowodząc, że w każdych warunkach wola większości przesądza o podjęciu decyzji wyrażającej wolę narodu.
Istnieją jednak społeczeństwa głęboko sfragmentaryzowane, w których takie rozwiązania mogą doprowadzić do wykluczenia dużych grup społecznych z udziału w rządzeniu. W tym przypadku należy wprowadzić odstępstwo od zasady większości i przyjąć, że demokracja to władza tak wielu, jak tylko to możliwe. Oba rozwiązania są demokratyczne, odwołują się jednak do odmiennych wartości. Wybór jednego z modeli niesie ze sobą zróżnicowanie norm charakteryzujących reżim polityczny. Główną różnicą jest poziom koncentracji władzy w reżimie westminsterskimreżimie westminsterskim i dekoncentracji władzy w reżimie konsensualnymreżimie konsensualnym.
Podstawowe różnice między reżimem konsensualnym a reżimem westminsterskim
Aspekty | reżim konsensualny | reżim westminsterski |
---|---|---|
uzyskanie władzy | proporcjonalny system wyborczy | większościowy system wyborczy |
zasady rywalizacji | system wielopartyjny konieczność tworzenia rządów koalicyjnych | system dwupartyjny w rządzie przedstawiciele jednej partii |
podział władzy | rozproszenie władzy podział między rządem a parlamentem równowaga między izbami odpowiedzialność parlamentarna rządu federalizm lub decentralizacja | koncentracja władzy przewaga rządu nad parlamentem przewaga izby niższej w parlamencie unitarna forma państwa |
proces decyzyjny | współpraca, negocjacje, kompromis | współzawodnictwo, narzucenie woli większości |
Inną typologią reżimów demokratycznych jest podział na parlamentaryzmparlamentaryzm i prezydencjalizmprezydencjalizm. Przy tym podziale rozumienie pojęcia reżim polityczny jest węższe i charakteryzują je relacje między władzą wykonawczą i ustawodawczą. Główne różnice między parlamentaryzmem a prezydencjalizmem dotyczą pozycji rządu. W parlamentaryzmie gabinet czerpie swoje poparcie z większości parlamentarnej, a na czele rządu stoi premier. Występuje dualizm władzy wykonawczej. W prezydencjalizmie na czele egzekutywy stoi prezydent wybierany w powszechnych lub dwustopniowych wyborach. Występuje w nim monizm władzy wykonawczej.
Różnice między parlamentaryzmem a prezydencjalizmem
Aspekty | parlamentaryzm | prezydencjalizm |
---|---|---|
sposób uzyskania władzy przez premiera | poparcie parlamentu, wybór przez większość parlamentarną | na czele rządu prezydent wybrany w wyborach powszechnych |
uzyskanie władzy przez ministrów | proponowani przez premiera, zatwierdzani przez parlament | wybiera ich prezydent i są oni przed nim odpowiedzialni |
organizacja władzy | dualistyczna egzekutywa z przewagą premiera | monistyczna egzekutywa, brak premiera, prezydent na czele rządu |
podział władzy | wzajemna równowaga i kontrola egzekutywy i legislatywy | rozdzielenie i równowaga władzy, brak wzajemnych zależności |
Przyporządkuj do poszczególnych typów demokracji przykłady państw współczesnych.
Różnice między autorytaryzmem a totalitaryzmem
Do analizy reżimów niedemokratycznych (autokracji) nie można zastosować kryteriów typowych dla demokracji. Charakteryzują się one niskim stopniem sformalizowania. W ich opisie przeważa analiza faktów, zjawisk i procesów politycznych.
Różnice między nimi wynikają z działania, normy są w obu przypadkach bardzo podobne.
Co zatem różni te dwa reżimy polityczne? Zdaniem większości badaczy, najważniejsze różnice to rola ideologii w życiu społecznym, zakres masowej rywalizacji i partycypacji oraz zasięg i siła terroru.
W totalitaryzmietotalitaryzmie ideologia jest wszechobecna i determinuje życie społeczne. Wyjaśnia rzeczywistość, co upodabnia ją do religii. Ideologia w totalitaryzmie legitymizuje rządzących i uzasadnia stosowanie masowego terroru. Jest również głównym czynnikiem stałej, masowej mobilizacji społeczeństwa.
W autorytaryzmieautorytaryzmie ideologia zastąpiona jest mentalnością lub osobowością. Ceną, którą płacą reżimy autorytarne za brak ideologii, jest ich ograniczona zdolność do mobilizacji społeczeństwa i budowania emocjonalnego związku z reżimem. Legitymizacja władzyLegitymizacja władzy opiera się tu na sile, od społeczeństwa wymaga się tylko braku działań zmierzających do obalenia rządzących. W przypadku reżimu autorytarnego partycypacja polityczna jest minimalna. W przeciwieństwie do totalitaryzmu niepotrzebna jest identyfikacja ideologiczna. Obywatele w państwie autorytarnym mają nie przeszkadzać władzy, a najlepiej, gdyby nie włączali się w działania polityczne.
Zastanów się nad skutkami mentalności autorytarnej we współczesnych państwach demokratycznych. Podaj ich przykłady. Jaki typ kultury politycznej w nich występuje?
Słownik
ustrój polityczny, w którym władza oparta jest na autorytecie przywódcy i skupiona w jego rękach; decyzje podejmowane przez autorytarnego przywódcę zatwierdzane są przez podporządkowany mu parlament
uprawomocnienie władzy oparte na społecznej akceptacji
system polityczny, w którym występuje rozdzielenie władzy oraz konstytucyjna kontrola władzy ustawodawczej nad wykonawczą
system polityczny charakteryzujący się jednoosobową egzekutywą, czyli prezydentem wybieranym w wyborach powszechnych na określony czas oraz brakiem możliwości rozwiązania parlamentu
reżim charakteryzujący się rozdzieleniem władzy między różne instytucje i poziomy systemu politycznego; brak koncentracji władzy w rękach jednego ośrodka decyzyjnego zapobiega podejmowaniu przez większość decyzji niezgodnych z interesem mniejszości (np. narodowej, religijnej)
faktyczny sposób rządzenia państwem; ogół metod, środków formalnych wynikających z przepisów prawa, oraz nieformalnych, np. tradycji czy kultury; gdy poruszamy problem reżimu politycznego, chodzi nam o zagadnienia wzajemnych stosunków organów państwa i obywateli oraz organizacji politycznych i społecznych
rodzaj reżimu demokratycznego, w którym władza oparta jest na woli większości; występuje w społeczeństwach jednorodnych
system rządów (reżim polityczny) oparty na obowiązującej wszystkich ideologii, w którym państwo w pełni kontroluje społeczeństwo i stara się nadzorować wszystkie aspekty życia publicznego i prywatnego w takim stopniu, w jakim jest to możliwe