Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kościelny monopol na wiedzę

Umiejętność czytania i pisania przed długi czas była domeną przede wszystkim duchowieństwa. To jego przedstawiciele przechowywali, ale także przekazywali dalej wiedzę i pamięć o kulturze europejskiej. Oczywiście równolegle rozwijał się nurt świecki, on jednak bazował – do momentu wykształcenia się świeckich elit – przede wszystkim na przekazie ustnym.

Duchowni skupiali się na przekazywaniu wiernym prawd wiary, ale również na ustalaniu wspólnego dla całego chrześcijańskiego świata zbioru tych prawd oraz poszukiwaniu argumentów skutecznych w dyskusjach nie tylko teologicznych. Ucząc się w szkołach katedralnych i przebywając w klasztorach, słudzy Kościoła stykali się z tymi samymi tekstami: Biblią, dziełami Ojców Kościoła, akceptowanymi przez Kościół wybranymi utworami pisarzy antycznych. Reguła obowiązująca benedyktyńskich mnichów nakazywała im codziennie słuchać czytania ksiąg albo czytać je samodzielnie. Aby więc móc wypełniać swoje duchowe powołanie, zakonnicy potrzebowali ksiąg.

R14TrfP3BHPMt
Mnich pracujący w skryptorium.
Opisz warunki, w jakich zakonnicy tworzyli i ozdabiali księgi.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Miejscem, gdzie powstawały manuskryptymanuskryptmanuskrypty, były klasztorne skryptoriaskryptoriumskryptoria. W pomieszczeniu, w którym przepisywano księgi, ustawionych było zwykle od kilku do kilkunastu ukośnych pulpitów, a przy każdym z nich pracowali mnisi: skrybowieskrybaskrybowie zajmujący się przepisywaniem ksiąg oraz iluminatorzyiluminatoriluminatorzy ozdabiający karty wzorami i liniami. Materiałem pisarskim był pergamin wyprawiany ze skór zwierzęcych (papier zdobędzie uznanie dopiero w połowie XV w., wcześniej uważano go za materiał nietrwały). Wyparł on wyparł papirus, ponieważ ten ostatni umożliwiał jedynie tworzenie zwojów, a wraz z pergaminem zaczęły powstawać pierwsze księgi nazywane wówczas kodeksami.

Pergamin wytwarzali garbarze ze skór owiec, cieląt i kóz. Skórę taką moczono przez kilka dni w wodzie wapiennej, a potem usuwano z niej włosy i resztki tkanek. Po garbarzach do pracy zabierali się farbiarze barwiący skóry w roztworze wapiennym. Następnie skóry blechowano, tzn. wcierano sproszkowaną kredę tak, aby na powierzchni wytworzyć warstwę wchłaniającą i utrwalającą atrament. Powstały w ten sposób pergamin suszono, rozciągano i kawałkowano na zamówione formaty nazywane charta. Nie przypominały kart, były białą płachtą nieregularnych kształtów przypiętą do pulpitu.

RblBIuw369J9j
Dormitorium klasztoru Eberbach. Dormitoria, czyli wspólne sypialnie, zwykle położone były nad kapitularzem – miejscem zebrań mnichów. Z czasem dormitoria zostały zastąpione celami.
Zwróć uwagę na sklepienie. Jak styl reprezentuje?
Źródło: Heidas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Nad chartami pochylali się mnisi z liniałami, czyli drewnianymi przyrządami przypominającymi współczesne linijki, którymi delikatnie zaznaczano linię tekstu i marginesów, na których można było robić notatki, czyli glossyglossaglossy. Atrament początkowo wyrabiano z mieszaniny soków kapuścianego i z galasów dębowych oraz siarczanu miedzi, który był produktem ubocznym przy wytopie miedzi.

Zakonne zgromadzenia pracowały praktycznie przez cały rok, z wyjątkiem niedziel i świąt, zgodnie z regułą ora et laboraora et laboraora et labora – módl się i pracuj! Biblioteki klasztorne stale więc powiększały zasoby, także dzięki darom wyższego duchowieństwa, a potem i feudałów.

Przeciętna średniowieczna biblioteka znajdowała się zazwyczaj w zakrystii kościelnej, w klasztorze lub specjalnej przybudówce przy kościele. Izba taka wyposażona była w pulpity, na których układano księgi. Stanowiła jednocześnie czytelnię oraz miejsce przechowywania książek; większe dzieła przymocowywano do pulpitów za pomocą łańcuchów, a mniejsze chowano na noc w szafach.

Z bibliotek korzystali przede wszystkim sami duchowni. Ciekawostką jest, że niemal każda książka, wewnątrz, na jednej z pierwszych kart, miała wówczas graficzny znak własności nazywany ex librisem z tekstem klątwy, która padłaby na złodzieja lub tego, kto by uporczywie spóźniał się ze zwrotem dzieła.

Mniejsze księgi, tańszy dostęp

Do XII‑XIII w. czytać i pisać potrafili przede wszystkim duchowni. Sytuacja zmieniła się wraz z intensywnym rozwojem miast, ale również powiększającą się sferą życia codziennego, w którym coraz częściej potrzebne były zapisywane informacje czy opowieści. Z biegiem czasu przybywało dokumentów, ksiąg czy utworów należących do świeckiego kręgu kultury. Nie mogły się bez nich obejść takie dziedziny jak choćby administracja, prawo czy gospodarka – rosło zapotrzebowanie na wykształconych królewskich urzędników, jak również lekarzy, kupców i notariuszy sporządzających umowy handlowe. Kształcić zaczęły ich szkoły parafialne, a także uniwersytety, w których wykładowcami, coraz częściej, były nie tylko osoby duchowne.

RzRzWSSgxA4aQ
Nauczyciel w Esslingen – jedna z miniatur Kodeksu Manesse (Codex Manesse) z pierwszej poł. XIV w. Jest to bogato ilustrowany zbiór średniowiecznej poezji niemieckiej.
Zwróć uwagę na postać nauczyciela – w jaki sposób ilustrator podkreślił wagę i znaczenie jego zajęcia?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ale także władcy dostrzegali wagę słowa pisanego. Zapisane w księgach dzieje rodów albo historia państwa wzmacniały ich pozycję (zwłaszcza jeżeli można było wskazać ich boskie pochodzenie lub szczególną opiekę Stwórcy), stanowiły argumenty uzasadniające poczynania monarchy i jego plany. Oprócz tego królewskie i książęce dwory potrzebowały ludzi umiejących czytać i pisać, aby sprawnie zarządzać daną wspólnotą, księstwem czy rozrastającym się państwem.

Stopniowo zrezygnowano też z czasochłonnego, kolorowego zdobienia rękopisów, pergamin zastąpiono papierem, a ogromne księgi – mniejszymi formatami. Dzięki temu w XIV i XV w. czytelnictwo upowszechniło się również wśród elit świeckich. Jednak prawdziwą rewolucję w czytelnictwie przyniosło w 1450 r. wynalezienie druku i stworzenie przez  Jana GutenbergaJan GutenbergJana Gutenberga maszyny drukarskiej. Odtąd liczba książek zaczęła gwałtownie wzrastać, spadły też koszty ich wytwarzania, co sprawiło, że stały się one powszechnie dostępne. Na początku były to głównie modlitewniki i żywoty świętych, ale z czasem przybywało również utworów świeckich.

Średniowieczne piśmiennictwo

ROHb4EVoG7fdl1
Fresk Fra Angelico (1395‑1455) przedstawiający św. Benedykta z Nursji (470‑547). Pustelnik, mnich, założyciel najstarszego zakonu mniszego na Zachodzie. Autor wizerunku św Benedykta, Fra Angelico był jednym z najwybitniejszych malarzy wczesnego renesansu włoskiego.
Co trzyma w dłoni św. Benedykt? Dlaczego malarz przedstawił go z tym przedmiotem?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Co ówczesny czytelnik mógł znaleźć na przykład w bibliotece benedyktyńskiego opactwa? Z chwilą przekładu Biblii na język łaciński, czyli powstaniem Wulgaty, były to manuskrypty z tekstem Pisma Świętego, w całości bądź we fragmentach, często z komentarzami, ewangeliarzeewangeliarzewangeliarze, psałterzepsałterzpsałterze, lekcjonarzelekcjonarzlekcjonarze, mszałymszałmszały, pieśni liturgicznepieśni liturgicznepieśni liturgiczne i religijne, modlitwy oraz cały katalog dzieł Ojców Kościoła, żywoty apostołów i innych świętych. Wraz z rozwojem szkolnictwa przyklasztornego zaczęto też przepisywać dzieła starożytnych uczonych z zakresu gramatyki, retoryki i dialektyki oraz arytmetyki, geometrii, astrologii oraz muzyki.

Z czasem w bibliotekach klasztornych oraz na dworach zaczęła pojawiać się literatura tworzona i zapisywana również przez autorów świeckich: eposy rycerskie i pieśni o bohaterskich czynach rycerskich (najbardziej znaną do dziś jest Pieśń o Rolandzie„Pieśń o Rolandzie”Pieśń o Rolandzie), poezja waganckawaganciwagancka (m.in. słynny wciąż zbiór pieśni Carmina BuranaPieśni Carmina BuranaCarmina Burana), kroniki (np. w Polsce – Principum Polonorum, czyli kronika Galla Anonima), apokryfyapokryfapokryfy, utwory hagiograficznehagiografiahagiograficzne, traktaty, listy, np. słynna korespondencja Heloizy i Abelardakorespondencja Heloizy i Abelardakorespondencja Heloizy i Abelarda.

Piśmiennictwo w średniowiecznej Polsce

Także w średniowiecznej Polsce (XI‑XII wiek) osoby umiejące czytać mogły korzystać z bogatych zasobów bibliotek: oprócz przyklasztornych, istniały także biblioteki katedralne, czyli biskupie, oraz kolegiackie. Dużymi katalogami manuskryptów mogły się pochwalić klasztory benedyktynów i cystersów w Tyńcu, św. Krzyżu, Trzemesznie, Koprzywnicy, Mogile, Lubiążu i Lubiniu. Własnymi bibliotekami dysponowały też choćby kolegiaty w Kaliszu, Łęczycy, Sandomierzu oraz katedry biskupów w Poznaniu, Płocku (własnością tamtejszej katedry był słynny Złoty Kodeks PułtuskiZłoty Kodeks PułtuskiZłoty Kodeks Pułtuski) i Gnieźnie.

RrQDoRLYp1Ymi
Jedna z kart Złotego Kodeksu Pułtuskiego z biblioteki biskupów płockich. Zwróć uwagę na zdobienia oraz litery i miniatury. To przykład czeskiej (praskiej lub sezawskiej) szkoły iluminatorsko‑pismienniczej, wzorowanej na ratyzbońskim malarstwie miniaturowym. Kodeks podarowała katedrze płockiej Judyta czeska, pierwsza żona księcia Władysława Hermana.
Jaką scenę biblijną przedstawia ilustracja?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Z XII w. pochodzą dwa spisy inwentarzowe katedry krakowskiej. Spis przedmiotów skarbca kościelnego (1101 r.) wymienia trzy księgi liturgiczne, a drugi spis z 1110 r. wymienia aż 52 kodeksy, m.in. książki liturgiczne, prawnicze, filozoficzne, ale także autorów klasycznych (Owidiusza i Terencjusza), prace dotyczące gramatyki i  encyklopedię św. Izydora z SewilliEncyklopedia św. Izydora z Sewilliencyklopedię św. Izydora z Sewilli.

Z całą pewnością zbiory ksiąg znajdowały się na dworach książęcych oraz królewskich siedzibach. Jan DługoszJan DługoszJan Długosz podaje informacje na temat biblioteki królowej JadwigiKrólowa Jadwigakrólowej Jadwigi. Znalazła się tam Biblia Starego i Nowego Testamentu, żywoty świętych, kazania, rozmyślania i inne księgi przełożone jednak z łaciny na język polski, ponieważ królowa nie znała języka łacińskiego.

Z językiem łacińskim, który dominował w ówczesnej Europie (aż do XVI w.), problem miały nie tylko koronowane głowy. W protokole zeznań świadków w słynnym procesie polsko‑krzyżackimProces polsko‑krzyżacki z 1339 rokuprocesie polsko‑krzyżackim z 1339 r. w Warszawie przesłuchano 85 osób świeckich: 30 mieszczan, 52 rycerzy oraz książąt Leszka i Kazimierza. Tylko 11 z nich posługiwało się w mowie i piśmie łaciną, a więc według ówczesnych kryteriów można było ich uznać za ludzi wykształconych i potencjalnych użytkowników bibliotek.

Jan Gutenberg
„Pieśń o Rolandzie”
Pieśni Carmina Burana
korespondencja Heloizy i Abelarda
Złoty Kodeks Pułtuski
Encyklopedia św. Izydora z Sewilli
Jan Długosz
Królowa Jadwiga
Proces polsko‑krzyżacki z 1339 roku

Słownik

apokryf
apokryf

(gr. apokryphos – tajemny, ukryty) księga o tematyce biblijnej, która nie wchodzi w skład kanonu Biblii, bowiem nie uznaje się jej za natchnioną

ewangeliarz
ewangeliarz

ozdobna księga z Nowym Testamentem, czyli zbiorem dwudziestu siedmiu ksiąg, napisanych przez kilkunastu autorów między rokiem 50 a 120 po Chrystusie, odczytywanych we fragmentach w czasie uroczystości religijnych

glossa
glossa

(łac. od gr. glō̃ssa - język) odręczny komentarz umieszczony obok tekstu, może zawierać dodatkowe informacje, interpretacje

hagiografia
hagiografia

(z gr. hagios – święty + graphein – pisać) dział piśmiennictwa chrześcijańskiego obejmujący żywoty świętych, historię oraz badania tego piśmiennictwa

manuskrypt
manuskrypt

(łac. liber manu scriptum) księga napisana ręcznie, rękopis

iluminator
iluminator

zawód w średniowieczu; osoba go wykonująca przyozdabiała rękopisy w barwne inicjały, ilustracje i obramowania stron

lekcjonarz
lekcjonarz

zbiór fragmentów Starego i Nowego Testamentu, przeznaczonych do odczytywania w trakcie uroczystości religijnych; fragmenty te są stałe dla określonych okazji i dat w kalendarzu

mszał
mszał

księga zawierająca teksty, które kapłan odczytuje w trakcie religijnej celebracji w zależności od okazji i kalendarza

ora et labora
ora et labora

w języku łacińskim oznacza dosłownie: módl się i pracuj; jest to przesłanie zakonu benedyktynów założonego przez św. Benedykta z Nursji. W klasztorze Monte Cassino benedyktyni zgromadzili bibliotekę z ok. 100 tys. ksiąg i manuskryptów, dużą część z nich przepisali sami.

pieśni liturgiczne
pieśni liturgiczne

w większości przypadków są przewidziane w mszale, intonuje je kapłan lub upoważniona przez niego osoba

psałterz
psałterz

(łac. psalterium, gr. psaltḗrion – harfa, lutnia) księga psalmów (pieśni biblijnych) wchodzących w skład Starego Testamentu; osobne wydanie zawierające zbiór psalmów; w judaizmie i chrześcijaństwie przeznaczony również do celów liturgicznych lub używany jako modlitewnik

skryba
skryba

(od łac. scribere – pisać) osoba zajmująca się ręcznym przepisywaniem ksiąg

skryptorium
skryptorium

(łac. scriptorium od scribere - pisać) w klasztorach tak nazywano pomieszczenia, w których ręcznie przepisywano księgi, czasem także całość warsztatu pisarskiego z pulpitem

waganci
waganci

(łac. vagantes) w średniowieczu wędrowni poeci

Słowa kluczowe

manuskrypt, piśmiennictwo, kultura średniowieczna, hagiografia, pergamin, skryba

Bibliografia

T. Michałowska, Średniowiecze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

R. Michałowski, Historia powszechna: Średniowiecze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.