Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Melancholia romantyków

Anna Nasiłowska Melancholia

Czym jest melancholia? Czarnym słońcem. Lodowatą nieskończonością. OksymoronemoksymoronOksymoronem. Samo hasło prowokuje bardziej do szukania pięknych metafor niż do formułowania precyzyjnej definicji, ma bowiem pewną moc poetycką, syrenią moc uwodzenia. Obiecuje ciemny spokój i zapatrzenie w siebie. Można by powiedzieć, że „ja” melancholika zostaje wyposażone w system wewnętrznych luster, przy czym zajmują one całą przestrzeń wewnętrzną, odbijając się wzajemnie pod różnym kątem. Te, które znajdują się naprzeciw siebie, odbijają pustą nieskończoność. To taki wewnętrzny labirynt, pełen rozstajnych dróg. Kto weń wkroczy – nieprędko się wydostanie, trzyma go w mocy wrażenie, że w ten sposób dociera głębiej, nie poddaje się iluzji, gdyż wszystko jest czarne.

wstep Źródło: Anna Nasiłowska, Melancholia, „Teksty Drugie” 1999, nr 3.

Próby zdefiniowania melancholii i wskazania źródła tego stanu emocjonalnego pojawiały się w wielu epokach. W średniowieczu melancholia, obok pychy, chciwości, nieczystości, zazdrości, obżarstwa i gniewu, traktowana była jako grzech główny. Szczególny wyraz pojęcie to zyskało dopiero w epoce romantyzmu.

RMyOqqJQCuVbV
Edward Coley Burne‑Jones, Miłość wśród ruin, ok. 1873
Źródło: domena publiczna.
Dominika Skiba Melancholijno-frenetyczne skrzydła prowincji, czyli romantycy na wyspach fantazmatów

Na początku XIX wieku melancholia przeżywała swój renesans albo mówiąc inaczej – swoje kolejne wcielenie. Dusze romantyczne, niczym puste kościoły, opuszczone cmentarze, przeznaczone do rozbiórki pomieszczenia, poczęła znowu wypełniać cisza, milczenie, «głuchy szum jesieni», «szelest suchych liści», «nabożne szepty»Indeks górny 111 Indeks górny koniec. Los nakazał melancholikom pogrzebać własne smętne historie w ciszy, opuścić grono swoich rozwrzeszczanych przyjaciół, by usiąść samotnie i oglądać uciekające chmury, i słuchać spadających kropli deszczu.

2 Źródło: Dominika Skiba, Melancholijno-frenetyczne skrzydła prowincji, czyli romantycy na wyspach fantazmatów, „Prace Literackie” 2012, nr 52, s. 23–24.
1

W refleksji romantyków dotyczącej ludzkiego doświadczenia dominował smutek. Skupiano uwagę na tym, co bezpowrotnie minęło lub co zagraża życiu. Rzeczywistość postrzegano w jej migotliwej niejednoznaczności. Przykładem wiersza, w którym pojawia się typowo romantyczne odczuwanie świata, jest Oda o melancholii Johna Keatsa. Utwór ten znany jest również pod tytułem Oda do melancholii (wynika to z różnych wersji tłumaczeń tytułu wiersza).

John Keats Oda o melancholii

Nie, nie idź na brzeg LetyLeteLety; z węźlastych korzeni
TojadutojadTojadu nie wyciskaj trującego wina;
Niech twojej bladej twarzy złudnie nie rumieni
Sokiem z wilczej jagodywilcza jagodawilczej jagody czuła ProzerpinaProzerpinaProzerpina;
Nizać na kształt różańca jagody cisowecisowecisowe
skarabeuszuskarabeuszskarabeuszu albo we ćmie‑trupiej główcegłówcegłówce
Widzieć żałobną PsychePsychePsyche, w smutków swych kanony
Wtajemniczać stroszącą się puszyście sowęsowasowę
Nie, nie tak: nazbyt tłumnie wtargną senne hufce
Cieni w twą duszę, tłumiąc w niej ból nieuśpiony.

Lecz gdy wezbrana w niebie melancholii fala
Runie na ciebie nagle, jak niespodziewany
Szloch ciemnych chmur, co kwiatom głowy wznieść pozwala
I na wzgórzach rozkłada kwietniowe dywany –
Syć smutek ranną różą, tęczą, co się wzbiła
Znad słonych wód, chłoszczących brzeg pianą i piaskiem,
Albo kulistą pełnią rozkwitłej piwonii;
A jeśli furią gniewu dyszy twoja miła,
Niech szaleje – ty wzrok swój karm najdroższym blaskiem
Jej oczu, chłoń go do dna, dłoń więżąc w swej dłoni.

Melancholia jest tam, gdzie Piękno – które ginie;
Gdzie Radość – która wiecznie znak od ust przesyła
Pożegnalny; gdzie Rozkosz – tak bliska Ruinie –
Trucizną czyni nektar, nim pszczoła go spiła.
O, tak: nawet i w samej Wesela świątyni
Melancholia ma własny ołtarz za zasłoną:
Ujrzy go ten, kto umie rozgnieść Szczęścia wiśnię
O podniebienie mocą języka sprężoną –
Ten pozna smak potęgi posępnej bogini
I duszą wśród jej chmurnych trofeów zawiśnie.

oda Źródło: John Keats, Oda o melancholii, tłum. Stanisław Barańczak.
Lete
tojad
wilcza jagoda
Prozerpina
cisowe
skarabeusz
główce
Psyche
sowa
RUdx93hdDxQYl
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Oda do melancholii Johna Keatsa, część 1.
R13RklteneCER
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Oda do melancholii Johna Keatsa, część 2.

O autorze

R15KGY8J9QnyP1
William Hilton, Portret Johna Keatsa, ok. 1822
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

John Keats (1795–1821) – angielski poeta epoki romantyzmu. Jego życie obrosło wieloma legendami. Zmarł w wieku zaledwie 25 lat. Sam stworzył inskrypcję, która została wyryta na jego grobie: Tu spoczywa ten, którego imię było pisane na wodzieIndeks górny 222 Indeks górny koniec. Pisał hymny i sonety, jednak największą sławę przyniosły mu ody. Twórczość poetycką Keatsa cechował sensualizmsensualizmsensualizm oraz duża plastyczność, dzięki której stała się ona inspiracją dla malarstwa prerafaelitówprerafaleiciprerafaelitów. Poetę fascynowała natura, którą była dla niego przejawem romantycznego panteizmupanteizmpanteizmu.

2
John Keats [„O, Samotności!...”]

O, Samotności! jeśli nadal jak wspólnicy
Mamy trwać razem, ty i ja – wyjdźmy choć z cienia
Spiętrzonych gmachów: niech nas porwą uniesienia
Wspinaczki na szczyt wzgórza, gdzie chłodnej źrenicy
Odsłania się Natura w swojej tajemnicy;
Skąd widać kwiecie dolin i kryształ strumienia,
Falujące namioty drzew i skok jelenia
Płoszący dziką pszczołę z dzwonka naparstnicy.
Lecz choć rad będę z tobą szedł przez te pejzaże –
Słodycz rozmowy z jakąś niewinną istotą,
W której słowach rozbłyska myśli szczere złoto;
Syciłaby mi duszę szczęściem; o tym marzę,
O błogości dwu duchów, olśnionych wspólnotą,
Którą łączą ich twoje odludne ołtarze.

3 Źródło: John Keats, [„O, Samotności!...”], [w:] John Keats, 33 wiersze, tłum. S. Barańczak, Kraków 1997, s. 19.

Stanisław Barańczak wyraził opinię na temat twórczości Johna Keatsa. Przywołał sądy Keatsa na temat relacji między poetą i otaczającą go rzeczywistością.

Stanisław Barańczak Wstęp

Keatsowi chodzi o zdolność do doświadczania realności bez narzucania jej cech osobowości artysty. Jego zdaniem, w poezji należy dążyć do […] przebicia się przez wszystkie półprzejrzyste zasłony, jakie między nami a realnością zawiesza nasz doraźny stan emocjonalny, chwilowe złudzenie lub bardziej zakorzeniony przesąd czy stereotyp. Poeta powinien nie tyle narzucać przedmiotowi opisu swoją osobowość, ile samemu stać się opisywanym przedmiotem, roztopić swoje subiektywne ja w jego obiektywnym istnieniu. Paradoksalnie, esteta jest – musi być – wierniejszy rzeczywistości niż jej poetycki reformator albo rewolucjonista. Tylko piękno jest prawdą – tylko prawda pięknem.

baran Źródło: Stanisław Barańczak, Wstęp, [w:] John Keats, 33 wiersze, tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 1997, s. 12.

W latach 1880–1886 szwajcarski malarz, grafik i rzeźbiarz – Arnold Böcklin (1827–1901) stworzył sześć wersji obrazu Wyspa umarłych.

Justyna Bajda Przekład intersemiotyczny. „Wyspa umarłychArnolda Böcklina w różnych stanach skupienia

Spójrzmy najpierw na samo dzieło: niemal w całości wypełnia je sylwetka skalistej wyspy, której centrum wyznacza grupa smukłych ciemnozielonych cyprysów. Otaczają je nagie skały, w których wykuto regularne otwory grobowe – jedyny ślad pozostawiony przez cywilizację. Kształt wyspy tworzy ramiona, otwierając się na przybyszów. Właśnie wpływa w nie niewielka łódź, w której dostrzegamy przewoźnika, trumnę oraz stojącą sylwetkę owiniętą białym całunem. Wyspa jest oddalona od wszelkich społeczeństw, po jej obu stronach zarysowuje się niska linia horyzontu. Rozpościerający się bezkres, zachowanie symetrii kompozycji, otwarta forma wyspy, a  równocześnie odległy horyzont, brak znamion ruchu i  dźwięku jednoznacznie definiują jej totalną izolację i  kres ludzkiej wędrówki. Całość tej przestrzeni skrywana jest w kobaltowym mroku nieba i wody, na tle których pną się ku górze przyczernione głębokimi brązami sylwetki cyprysów. Odcinają się od nich świecące ostrym nierealnym blaskiem skalne bloki oraz porażająco białe kształty trumny i stojącej nad nią postaci. To przestrzeń pozbawiona pór roku i mijającego czasu; przestrzeń, która trwa.

4 Źródło: Justyna Bajda, Przekład intersemiotyczny. „Wyspa umarłychArnolda Böcklina w różnych stanach skupienia, „Academic Journal of Modern Philology” 2019, nr 8, s. 10–11.

W każdym z przedstawień można odnaleźć atmosferę melancholii i liryzmu charakterystyczną dla tajemniczych pejzaży Böcklina. Źródłem tej atmosfery jest kontrast między daremnością działań człowieka a potęgą niewzruszonej natury.

1
Lete
tojad
wilcza jagoda
Prozerpina
cisowe
skarabeusz
główce
Psyche
sowa

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoréo – mówię w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne

atrybut
atrybut

(łac. attributus) – istotna cecha lub właściwość; także symboliczny przedmiot traktowany jako znak rozpoznawczy

drzeworyt
drzeworyt

(kalka z niem. Holzstich) – najstarsza graficzna technika wypukła, polegająca na wyryciu rysunku w drewnianym klocku, pokryciu go farbą i odbiciu na papierze

miedzioryt
miedzioryt

(łac. cuprum – miedź; kalka z niem. Kupferstich) – graficzna technika wklęsła, polegająca na rytowaniu metalowego podłoża ostrymi narzędziami

oda
oda

utwór wierszowany, najczęściej stroficzny, o charakterze pochwalnym lub dziękczynnym, opiewający wybitną postać, ważne wydarzenie albo wzniosłą ideę. Poeci romantyczni wykorzystywali ten gatunek do formułowania patetycznych manifestów światopoglądowych

oksymoron
oksymoron

inaczej antylogia (łac. anty- + logos = słowo) – określenie pozornie sprzeczne z właściwościami przedmiotu, którego dotyczy; epitet sprzeczny, np. zimny ogień, słodka gorycz

panteizm
panteizm

(gr. pán – wszystko + theós – Bóg) – doktryna filozoficzna, zgodnie z którą Bóg jest tożsamy ze światem, istnieje wewnątrz niego, a nie ponad nim lub obok niego; popularna w epoce romantyzmu

prerafaleici
prerafaleici

malarze angielscy tworzący w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX stulecia w konwencji realizmu historycznego, chętnie sięgali po tematy literackie, czerpiąc je z  dawnych legend, ale także z twórczości Dantego, Boccaccia czy Szekspira; do głównych przedstawicieli prerafaelitów należeli: Dante Gabriel Rossetti, John Millais, William Hunt czy William Waterhouse

sensualizm
sensualizm

(łac. sensus – zmysł) – pogląd, zgodnie z którym źródłem poznania są zmysły i wrażenia zmysłowe

symbol
symbol

(gr. sýmbolon) – pojęcie, przedmiot, znak itp., mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych; w literaturze i sztuce motyw lub zespół motywów, który jest znakiem głębiej ukrytej treści

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas – marność) – związany z tematyką przemijania, ludzkiej marności; vanitas to myśl przewodnia biblijnej Księgi Koheleta (Koh 1, 2): Vanitas vanitatum et omnia vanitas (Marność nad marnościami i wszystko marność)