Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Absolutyzm

Armia i administracja

RvhFqSXM0ciKW1
Dyscyplina pruska – ćwiczenia żołnierzy, rycina z epoki. „Król kapral” większość rocznego dochodu państwa wydawał na wojsko. Zmuszonych do służby żołnierzy utrzymywano w ryzach wskutek stosowania żelaznej dyscypliny, zwanej pruskim drylem. Do korpusu oficerskiego mogli wstępować wyłącznie szlachetnie urodzeni. Otrzymywali oni status urzędników państwowych i pensję. Wyjaśnij, czemu służyło wprowadzenie surowej dyscypliny w pruskiej armii.
Źródło: Stentor, tylko do użytku edukacyjnego.

Duża liczebność i koszty związane z utrzymaniem wojska powodowały, że w XVII w. nawet najwięksi możnowładcy nie byli już w stanie poważnie zagrozić monarchii, co zdarzało się jeszcze w poprzednim stuleciu. Skrajnym przykładem militaryzacji są losy państwa brandenbursko‑pruskiego. Panujący w latach 1640–1688 Fryderyk Wilhelm, który jeszcze za życia zyskał miano Wielkiego Elektora, utworzył stałą armię oraz administrację centralną. Dzięki nim znaczenie reprezentacji stanowych w krajach rządzonych przez Hohenzollernów, rozrzuconych od Renu po Niemen, zredukowano niemal do zera. Następca Wielkiego Elektora Fryderyk I w 1701 r. koronował się jako król w Prusach, a za panowania kolejnego władcy z tej linii, Fryderyka Wilhelma I – „króla kaprala”, jak pogardliwie nazywano go za granicą, gdyż na co dzień chodził w mundurze wojskowym i wiele godzin spędzał, musztrując żołnierzy – znakomicie wyszkolone wojsko stało się jednym z najliczniejszych w Europie.

Dwór

Rqj65GNgN4fAr1
Ludwik XIV Wielki, Król Słońce (1638‑1717). Ludwik XIV dążył do objęcia nadzorem całego państwa. Za jego panowania powstał fachowy zhierarchizowany aparat urzędniczy, na którego czele stali ministrowie, obok nich ważną rolę pełniła także Rada Królewska. Decydujący głos we wszystkich sprawach należał jednak do władcy. Twórczość artystyczna, publicystyczna i naukowa zostały objęte cenzurą i obarczone obowiązkiem umacniania władzy królewskiej. Za podważanie autorytetu Króla Słońce groziło więzienie, a za bunt nawet kara śmierci. Pałac w Wersalu jest jednym z przykładów sztuki w służbie absolutyzmu. Wzniesiona ogromnym nakładem kosztów budowla miała oddawać wielkość francuskiego władcy. Pałac był otwarty dla zwiedzających, więc każdy miał okazję podziwiać potęgę Ludwika XIV i jego dworu.
To Ludwikowi XIV przypisuje się zdanie: „Państwo to ja”. Wyjaśnij jego znaczenie.
Źródło: Hyacinthe Rigaud, 1701, Wikipedia.org, domena publiczna.

Ważnym narzędziem kontroli nad arystokracją i szlachtą – oprócz wojska i administracji – okazał się dwór monarszy. W 1682 r. Ludwik XIV przeniósł swą rezydencję z paryskiego Luwru do oddalonego o 24 km Wersalu, który stał się „złotą klatką” arystokracji francuskiej. Pozbawiona przez królewskich urzędników wpływów politycznych na prowincji, chcąc coś uzyskać, musiała przebywać u boku króla. Stała obecność rzeszy książąt krwi dodawała monarchii splendoru. Wzór francuski naśladowano w wielu krajach europejskich, a powstanie dworów królewskich na wzór Wersalu (m.in. wiedeński pałac Schönbrunn, Pałac Zimowy w Petersburgu czy polski pałac w Wilanowie) miało doniosłe konsekwencje kulturalne i obyczajowe w postaci pojawienia się pełnego ogłady, umiejącego dyskutować na modne tematy człowieka światowego.

Prawa fundamentalne monarchii

Władcy absolutni tylko w teorii nie byli związani prawem. Wszędzie uznawano bowiem istnienie praw fundamentalnych monarchii, których żaden monarcha nie powinien łamać. Władcom nie było wolno:

RiSTaYWUaQ21D
zmieniać wyznania rzecz szczególnie ważna w państwach luterańskich, gdzie byli jednocześnie zwierzchnikami Kościoła, dzielić państwa gdyż byli tylko jego użytkownikami, a nie właścicielami, zmieniać porządku następstwa tronu nikt natomiast nie kwestionował monarszego prawa do prowadzenia polityki zagranicznej oraz nakładania podatków

W miarę umacniania absolutyzmuabsolutyzmabsolutyzmu monarchowie starali się stopniowo znosić odrębności prawne poszczególnych prowincji i krain historycznych. Służyła temu centralizacja administracji oraz kodyfikacje prawa, zwykle na wzór prawa rzymskiego. Był to jednak długotrwały proces, bo monarchie absolutne nie były zdolne w pełni kontrolować poddanych. Zniesienie partykularyzmówpartykularyzmpartykularyzmów i pełna unifikacja państwa nastąpiły dopiero w drugiej połowie XVIII w. – w Europie Środkowej w następstwie reform absolutyzmu oświeconego, we Francji zaś w wyniku rewolucji.

Absolutyzm oświecony

By podkreślić różnice między stylem panowania Fryderyka II a absolutyzmem militarnym jego poprzedników, historycy pruscy wprowadzili w połowie XIX w. termin absolutyzm oświeconyabsolutyzm oświeconyabsolutyzm oświecony. Wkrótce za monarchów oświeconych uznano również Marię Teresę oraz jej syna i następcę na tronie cesarskim Józefa II, a także króla Szwecji Gustawa III. Niekiedy do tego grona zaliczano nawet Katarzynę II, nie ma zaś w nim królów Francji Ludwików XV i XVI ani władców Danii i Hiszpanii. Wśród kryteriów decydujących o uznaniu konkretnego władcy za monarchę oświeconego badacze najczęściej wymieniają następujące:

  • przeprowadzenie reformy administracji, prawa, stosunków gospodarczo‑społecznych i oświaty;

  • wprowadzenie tolerancji religijnej;

  • w krajach katolickich – podporządkowanie Kościoła państwu oraz sekularyzacjasekularyzacjasekularyzacja dóbr kościelnych;

  • rezygnacja z wyłączności tradycyjnego, religijnego uzasadnienia władzy.

Nowością było uzasadnianie prawomocności władzy poprzez odwołanie nie do woli Bożej, jak zwykł to czynić XVII‑wieczny absolutyzm, lecz do umowy społecznejumowa społecznaumowy społecznej, czemu towarzyszyło wprowadzanie zasad tolerancji religijnej oraz postulat podporządkowania Kościoła państwu. W przypadku Prus przestrzeganie tolerancji było tym łatwiejsze, że Hohenzollernowie, przeszedłszy na początku XVII w. na kalwinizm, nie egzekwowali wobec swych luterańskich poddanych zasady cuius regio, eius religiocuius regio, eius religiocuius regio, eius religio. Do katolicyzmu Fryderyk II odnosił się niechętnie, w ogóle jego stosunek do religii był chłodny.

RYPDyKrGL8FlJ1
Maria Teresa (1717 – 1780), władczyni Austrii, królowa Czech i Węgier, cesarzowa rzymsko‑niemiecka. Dzięki Marii Teresie i jej reformom, m.in. administracji, finansów, sądownictwa, armii i oświaty, Austria stała się mocarstwem, a jej stolica jednym z najważniejszych europejskich ośrodków kultury, sztuki i mody. Cesarzowa urodziła aż szesnaścioro dzieci, m.in. Marię Antoninę wydaną za Ludwika XVI. Jednym z życzeń austriackiej władczyni było, by wszystkim jej pierworodnym wnuczkom nadawać imię na jej cześć, co spowodował, że pod koniec XVIII wieku na europejskich dworach było aż sześć księżniczek o imieniu Maria Teresa.
Co wskazuje na to, że na obrazie przedstawiona została cesarzowa?
Źródło: Martin van Meytens (1695–1770), Deutsches Historisches Museum , Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nawet jednak gorliwa katoliczka Maria Teresa nie zawahała się opodatkować duchowieństwa, i to mimo protestów papieża, któremu odpowiedziała listem, podyktowanym po długich modłach w kaplicy pałacowej, stanowczo podkreślając, że w świecie doczesnym to ona sprawuje władzę. Ponadto jednak pobożna cesarzowa organizowała na Morawach dragonady, podczas których wojsko odbierało dzieci protestantom, aby wychowane zostały w wierze katolickiej i dzięki temu dostąpiły zbawienia. Wskutek tego Maria Teresa nie cieszyła się uznaniem „filozofów”, a za przedstawicielkę absolutyzmu oświeconegoabsolutyzm oświeconyabsolutyzmu oświeconego uznali ją dopiero późniejsi badacze. Jeszcze bardziej stanowczy względem Kościoła był jej syn, którego politykę wyznaniową nazwano józefinizmem. W 1781 r. wydał on edykt o tolerancji religijnej, nakazujący m.in. przedstawianie cesarzowi do akceptacji papieskich bulli przed ich odczytaniem wiernym i podporządkowujący państwu seminaria duchowne. Rok później Józef II zlikwidował zakony kontemplacyjnezakon kontemplacyjnyzakony kontemplacyjne w swoich krajach i przejął w ten sposób ok. 700 klasztorów. Siedziby wielu parafii przeniesiono w inne miejsca, tak by każdy poddany mógł dotrzeć do kościoła w kilka godzin, proboszczowie zaś zostali zobowiązani do prowadzenia ewidencji ludności w celach podatkowych.

Reformy społeczne

R1KF41xX0MmOp1
Józef II Habsburg, cesarz Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego - I Rzeszy w latach 1765–1790, przedstawiciel absolutyzmu oświeconego. W czasie urzędowania wdrożył wiele reform dotyczących systemu podatkowego i szkolnictwa. Porównaj jego portret z wcześniejszymi portretami władców europejskich.
Źródło: Joseph Hickel, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dbałość o interesy poddanych, a właściwie armii i skarbu, nakazywała otoczenie opieką chłopów, których Maria Teresa porównywała do owiec dających dobrą wełnę tylko wówczas, gdy karmi się je regularnie. W 1756 r. cesarzowa zakazała podwyższania powinności i usuwania chłopów z gospodarstw. Ćwierć wieku później Józef II zniósł poddaństwo osobiste i nakazał sporządzić katasterkatasterkataster, zależnie od majętności chłopa ustalający jego powinności względem państwa i pana gruntowego, którym miało się odtąd należeć – odpowiednio – 12 proc. i 18 proc. chłopskich dochodów. Ta rewolucyjna reforma społeczna wzbudziła niechęć szlachty i ostatecznie nie weszła w życie. Znacznie mniej w tej sferze uczynił Fryderyk II, który jedynie ograniczył poddaństwo i pańszczyznę w pruskich dobrach królewskich oraz apelował do szlachty o przestrzeganie warunków umów dzierżawnych z chłopami. Natomiast zarówno cesarz, jak i król Prus wprowadzili obowiązek szkolny. W państwie Hohenzollernów obok szkół ludowych istniały także szkoły zawodowe, rolnicze i rzemieślnicze. Początkowo poziom nauczania był niski, a w kadrze nauczycielskiej dominowali emerytowani wojskowi, niemniej już u schyłku XVIII w. społeczeństwo pruskie należało do najlepiej wykształconych na kontynencie.

Rosja Katarzyny II

R15mcOyNn1yY11
Katarzyna II (1729–1796), portret nieznanego malarza wzorowany na obrazie Stefana Torellego. Cesarzowa rosyjska, nazywana przez swych piewców „Semiramidą Północy”, pisała w liście do Diderota, że władcy tym różnią się od filozofów, iż pracują nie na papierze, lecz „na ludzkiej skórze”. W jej przypadku czasem była to skóra rosyjskich chłopów, kiedy indziej zaś Polaków. Zwróć uwagę na nakrycie głowy cesarzowej. Jak myślisz, dlaczego pochodząca z dynastii niemieckiej władczyni kazała się sportretować w kokoszniku – elemencie rosyjskiego stroju ludowego?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Odrębną i sporną kwestię stanowi absolutyzm rosyjski. Piotr III chciał zwolnić szlachtę od podatków i przymusowej służby w armii oraz skonfiskować dobra ziemskie Cerkwi prawosławnej, lecz reformy te zrealizowano dopiero po jego śmierci. Gdyby nie padł tak szybko ofiarą spisku, zapewne poszedłby śladem Fryderyka II, tymczasem jego żona, Katarzyna II, oświecone poglądy głosiła głównie na pokaz. Pełna frazesów o równości i humanitaryzmie instrukcja dla komisji kodyfikacyjnej jej autorstwa zdobyła poklask Woltera i innych oświeceniowych myślicieli, ale komisję rozwiązano, nim rozpoczęła prace. Na niczym spełzła też próba stworzenia sieci szkół według projektu Denisa Diderota. Za rządów Katarzyny umocniła się za to pozycja szlachty: wydany w 1785 r. patent o szlachectwie potwierdził jej zwolnienie ze służby wojskowej i oddał jej pełnię władzy nad chłopami. Cesarzowa niewątpliwie była osobą światłą i sympatyzowała z poglądami „filozofów”, lecz jej ostrożność wynikała z niepewnej pozycji, nie została bowiem wskazana jako następczyni tronu przez męża, pamiętała też o tym, jaki los spotkał niedoszłego reformatora, do czego się zresztą sama przyczyniła.

Słownik

absolutyzm
absolutyzm

(z łac. absolutus – zupełny, bezwzględny) system władzy we wczesnonowożytnej Europie, w ramach którego władca sprawował niemal nieograniczoną władzę

absolutyzm oświecony
absolutyzm oświecony

ustrój państwa, w którym władca pozostaje monarchą absolutnym dla dobra ogółu (przeprowadza reformy, np. militarne i gospodarcze w celu wzmocnienia państwa

cuius regio, eius religio
cuius regio, eius religio

(z łac. „czyj rząd, władza, tego religia”) zasada przyznająca władcy danego państwa prawo do określenia obowiązującego ustroju kościelnego oraz wyznania; wprowadzona w 1555 r. w ustaleniach augsburskiego pokoju religijnego

kataster
kataster

(niem. Kataster, franc. cadastre; od łac. catastrum – przekształconej formy capitum registrum oznaczającego spis pogłówny, czyli spis osób) oficjalny spis nieruchomości, sporządzany w celu ich ewidencji w księgach wieczystych albo opodatkowania

partykularyzm
partykularyzm

(z łac. particularis – oddzielny, szczególny; od particula – mała część, cząstka, zdrobn. od pars – część) dbałość o interesy własne, swojego miasta, środowiska itp. z pominięciem interesów ogółu

sekularyzacja
sekularyzacja

(franc. sécularisation od łac. saecularis – świecki) przejęcie przez władze świecką majątków należących do władzy kościelnej

umowa społeczna
umowa społeczna

teoria filozoficzna; zbiór zasad i umów, które pozwalają na tworzenie narodów i utrzymanie porządku społecznego; zgodnie z nią społeczeństwo oraz państwo powstały w wyniku porozumienia się

zakon kontemplacyjny
zakon kontemplacyjny

zakon, którego członkowie odcinają się od świata zewnętrznego i poświęcają swoje życie na modlitwę oraz kontemplację

Słowa kluczowe

Wersal, rewolucja, armia, administracja, dwór, Fryderyk II, Maria Teresa, Józef II, Katarzyna II, Józefina, Terezjana, polityka religijna, józefinizm, reformy społeczne, Europa w dobie oświecenia, oświecenie w Europie

Bibliografia

Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu, red. J. Staszewski, Warszawa 1991.

S. Grodziski, Habsburgowie. Dzieje dynastii, Wrocław 1998.

H. Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1986.