Przeczytaj
Absolutyzm
Armia i administracja
Duża liczebność i koszty związane z utrzymaniem wojska powodowały, że w XVII w. nawet najwięksi możnowładcy nie byli już w stanie poważnie zagrozić monarchii, co zdarzało się jeszcze w poprzednim stuleciu. Skrajnym przykładem militaryzacji są losy państwa brandenbursko‑pruskiego. Panujący w latach 1640–1688 Fryderyk Wilhelm, który jeszcze za życia zyskał miano Wielkiego Elektora, utworzył stałą armię oraz administrację centralną. Dzięki nim znaczenie reprezentacji stanowych w krajach rządzonych przez Hohenzollernów, rozrzuconych od Renu po Niemen, zredukowano niemal do zera. Następca Wielkiego Elektora Fryderyk I w 1701 r. koronował się jako król w Prusach, a za panowania kolejnego władcy z tej linii, Fryderyka Wilhelma I – „króla kaprala”, jak pogardliwie nazywano go za granicą, gdyż na co dzień chodził w mundurze wojskowym i wiele godzin spędzał, musztrując żołnierzy – znakomicie wyszkolone wojsko stało się jednym z najliczniejszych w Europie.
Dwór
Ważnym narzędziem kontroli nad arystokracją i szlachtą – oprócz wojska i administracji – okazał się dwór monarszy. W 1682 r. Ludwik XIV przeniósł swą rezydencję z paryskiego Luwru do oddalonego o 24 km Wersalu, który stał się „złotą klatką” arystokracji francuskiej. Pozbawiona przez królewskich urzędników wpływów politycznych na prowincji, chcąc coś uzyskać, musiała przebywać u boku króla. Stała obecność rzeszy książąt krwi dodawała monarchii splendoru. Wzór francuski naśladowano w wielu krajach europejskich, a powstanie dworów królewskich na wzór Wersalu (m.in. wiedeński pałac Schönbrunn, Pałac Zimowy w Petersburgu czy polski pałac w Wilanowie) miało doniosłe konsekwencje kulturalne i obyczajowe w postaci pojawienia się pełnego ogłady, umiejącego dyskutować na modne tematy człowieka światowego.
Prawa fundamentalne monarchii
Władcy absolutni tylko w teorii nie byli związani prawem. Wszędzie uznawano bowiem istnienie praw fundamentalnych monarchii, których żaden monarcha nie powinien łamać. Władcom nie było wolno:
W miarę umacniania absolutyzmuabsolutyzmu monarchowie starali się stopniowo znosić odrębności prawne poszczególnych prowincji i krain historycznych. Służyła temu centralizacja administracji oraz kodyfikacje prawa, zwykle na wzór prawa rzymskiego. Był to jednak długotrwały proces, bo monarchie absolutne nie były zdolne w pełni kontrolować poddanych. Zniesienie partykularyzmówpartykularyzmów i pełna unifikacja państwa nastąpiły dopiero w drugiej połowie XVIII w. – w Europie Środkowej w następstwie reform absolutyzmu oświeconego, we Francji zaś w wyniku rewolucji.
Absolutyzm oświecony
By podkreślić różnice między stylem panowania Fryderyka II a absolutyzmem militarnym jego poprzedników, historycy pruscy wprowadzili w połowie XIX w. termin absolutyzm oświeconyabsolutyzm oświecony. Wkrótce za monarchów oświeconych uznano również Marię Teresę oraz jej syna i następcę na tronie cesarskim Józefa II, a także króla Szwecji Gustawa III. Niekiedy do tego grona zaliczano nawet Katarzynę II, nie ma zaś w nim królów Francji Ludwików XV i XVI ani władców Danii i Hiszpanii. Wśród kryteriów decydujących o uznaniu konkretnego władcy za monarchę oświeconego badacze najczęściej wymieniają następujące:
przeprowadzenie reformy administracji, prawa, stosunków gospodarczo‑społecznych i oświaty;
wprowadzenie tolerancji religijnej;
w krajach katolickich – podporządkowanie Kościoła państwu oraz sekularyzacjasekularyzacja dóbr kościelnych;
rezygnacja z wyłączności tradycyjnego, religijnego uzasadnienia władzy.
Nowością było uzasadnianie prawomocności władzy poprzez odwołanie nie do woli Bożej, jak zwykł to czynić XVII‑wieczny absolutyzm, lecz do umowy społecznejumowy społecznej, czemu towarzyszyło wprowadzanie zasad tolerancji religijnej oraz postulat podporządkowania Kościoła państwu. W przypadku Prus przestrzeganie tolerancji było tym łatwiejsze, że Hohenzollernowie, przeszedłszy na początku XVII w. na kalwinizm, nie egzekwowali wobec swych luterańskich poddanych zasady cuius regio, eius religiocuius regio, eius religio. Do katolicyzmu Fryderyk II odnosił się niechętnie, w ogóle jego stosunek do religii był chłodny.
Nawet jednak gorliwa katoliczka Maria Teresa nie zawahała się opodatkować duchowieństwa, i to mimo protestów papieża, któremu odpowiedziała listem, podyktowanym po długich modłach w kaplicy pałacowej, stanowczo podkreślając, że w świecie doczesnym to ona sprawuje władzę. Ponadto jednak pobożna cesarzowa organizowała na Morawach dragonady, podczas których wojsko odbierało dzieci protestantom, aby wychowane zostały w wierze katolickiej i dzięki temu dostąpiły zbawienia. Wskutek tego Maria Teresa nie cieszyła się uznaniem „filozofów”, a za przedstawicielkę absolutyzmu oświeconegoabsolutyzmu oświeconego uznali ją dopiero późniejsi badacze. Jeszcze bardziej stanowczy względem Kościoła był jej syn, którego politykę wyznaniową nazwano józefinizmem. W 1781 r. wydał on edykt o tolerancji religijnej, nakazujący m.in. przedstawianie cesarzowi do akceptacji papieskich bulli przed ich odczytaniem wiernym i podporządkowujący państwu seminaria duchowne. Rok później Józef II zlikwidował zakony kontemplacyjnezakony kontemplacyjne w swoich krajach i przejął w ten sposób ok. 700 klasztorów. Siedziby wielu parafii przeniesiono w inne miejsca, tak by każdy poddany mógł dotrzeć do kościoła w kilka godzin, proboszczowie zaś zostali zobowiązani do prowadzenia ewidencji ludności w celach podatkowych.
Reformy społeczne
Dbałość o interesy poddanych, a właściwie armii i skarbu, nakazywała otoczenie opieką chłopów, których Maria Teresa porównywała do owiec dających dobrą wełnę tylko wówczas, gdy karmi się je regularnie. W 1756 r. cesarzowa zakazała podwyższania powinności i usuwania chłopów z gospodarstw. Ćwierć wieku później Józef II zniósł poddaństwo osobiste i nakazał sporządzić katasterkataster, zależnie od majętności chłopa ustalający jego powinności względem państwa i pana gruntowego, którym miało się odtąd należeć – odpowiednio – 12 proc. i 18 proc. chłopskich dochodów. Ta rewolucyjna reforma społeczna wzbudziła niechęć szlachty i ostatecznie nie weszła w życie. Znacznie mniej w tej sferze uczynił Fryderyk II, który jedynie ograniczył poddaństwo i pańszczyznę w pruskich dobrach królewskich oraz apelował do szlachty o przestrzeganie warunków umów dzierżawnych z chłopami. Natomiast zarówno cesarz, jak i król Prus wprowadzili obowiązek szkolny. W państwie Hohenzollernów obok szkół ludowych istniały także szkoły zawodowe, rolnicze i rzemieślnicze. Początkowo poziom nauczania był niski, a w kadrze nauczycielskiej dominowali emerytowani wojskowi, niemniej już u schyłku XVIII w. społeczeństwo pruskie należało do najlepiej wykształconych na kontynencie.
Rosja Katarzyny II
Odrębną i sporną kwestię stanowi absolutyzm rosyjski. Piotr III chciał zwolnić szlachtę od podatków i przymusowej służby w armii oraz skonfiskować dobra ziemskie Cerkwi prawosławnej, lecz reformy te zrealizowano dopiero po jego śmierci. Gdyby nie padł tak szybko ofiarą spisku, zapewne poszedłby śladem Fryderyka II, tymczasem jego żona, Katarzyna II, oświecone poglądy głosiła głównie na pokaz. Pełna frazesów o równości i humanitaryzmie instrukcja dla komisji kodyfikacyjnej jej autorstwa zdobyła poklask Woltera i innych oświeceniowych myślicieli, ale komisję rozwiązano, nim rozpoczęła prace. Na niczym spełzła też próba stworzenia sieci szkół według projektu Denisa Diderota. Za rządów Katarzyny umocniła się za to pozycja szlachty: wydany w 1785 r. patent o szlachectwie potwierdził jej zwolnienie ze służby wojskowej i oddał jej pełnię władzy nad chłopami. Cesarzowa niewątpliwie była osobą światłą i sympatyzowała z poglądami „filozofów”, lecz jej ostrożność wynikała z niepewnej pozycji, nie została bowiem wskazana jako następczyni tronu przez męża, pamiętała też o tym, jaki los spotkał niedoszłego reformatora, do czego się zresztą sama przyczyniła.
Słownik
(z łac. absolutus – zupełny, bezwzględny) system władzy we wczesnonowożytnej Europie, w ramach którego władca sprawował niemal nieograniczoną władzę
ustrój państwa, w którym władca pozostaje monarchą absolutnym dla dobra ogółu (przeprowadza reformy, np. militarne i gospodarcze w celu wzmocnienia państwa
(z łac. „czyj rząd, władza, tego religia”) zasada przyznająca władcy danego państwa prawo do określenia obowiązującego ustroju kościelnego oraz wyznania; wprowadzona w 1555 r. w ustaleniach augsburskiego pokoju religijnego
(niem. Kataster, franc. cadastre; od łac. catastrum – przekształconej formy capitum registrum oznaczającego spis pogłówny, czyli spis osób) oficjalny spis nieruchomości, sporządzany w celu ich ewidencji w księgach wieczystych albo opodatkowania
(z łac. particularis – oddzielny, szczególny; od particula – mała część, cząstka, zdrobn. od pars – część) dbałość o interesy własne, swojego miasta, środowiska itp. z pominięciem interesów ogółu
(franc. sécularisation od łac. saecularis – świecki) przejęcie przez władze świecką majątków należących do władzy kościelnej
teoria filozoficzna; zbiór zasad i umów, które pozwalają na tworzenie narodów i utrzymanie porządku społecznego; zgodnie z nią społeczeństwo oraz państwo powstały w wyniku porozumienia się
zakon, którego członkowie odcinają się od świata zewnętrznego i poświęcają swoje życie na modlitwę oraz kontemplację
Słowa kluczowe
Wersal, rewolucja, armia, administracja, dwór, Fryderyk II, Maria Teresa, Józef II, Katarzyna II, Józefina, Terezjana, polityka religijna, józefinizm, reformy społeczne, Europa w dobie oświecenia, oświecenie w Europie
Bibliografia
Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu, red. J. Staszewski, Warszawa 1991.
S. Grodziski, Habsburgowie. Dzieje dynastii, Wrocław 1998.
H. Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1986.