Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W drodze do… Thompson Square Park. O twórczości Janusza Głowackiego

RT2Xf7MbXkk2z1
Janusz Głowacki w Polsce (2011)
Źródło: Kontrola, 14.05.2011 r., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Janusz Głowacki (1938–2017) – polski dramatopisarz, prozaik i scenarzysta. Był autorem sztuk teatralnych, opowiadań, felietonów i powieści. Na przełomie lat 60. i 70. rozpoczął swoją przygodę z filmem (współpracował z Kazimierzem Karabaszem, Markiem Piwowskim, Januszem Morgensternem, Andrzejem Wajdą, Pawłem Pawlikowskim), pisząc scenariusze (np. do filmów Rejs, Wałęsa. Człowiek z nadzieiZimna wojna).
W 1981 roku Głowacki przebywał w Londynie w związku z premierą swojej sztuki Kopciuch. Po ogłoszeniu stanu wojennego został na emigracji, a ta decyzja sprawiła, że przez pewien czas utwory Głowackiego nie były wystawiane na polskich scenach. Od 1983 roku mieszkał w Nowym Jorku. Był wykładowcą na Uniwersytecie Columbia i pisał sztuki teatralne, które przyniosły mu światowy rozgłos: Polowanie na karaluchy, Czwarta siostra, Fortynbras się upił, Antygona w Nowym Jorku. Świat, który Głowacki przedstawia w swoich utworach, jest groteskowy, absurdalny, autor pisze o nim z sarkazmemsarkazmsarkazmem, ironiąironiaironią i dowcipem.
Inspiracją do napisania Antygony… był fakt, że Janusz Głowacki zamieszkał w okolicach Tompkins Square Park. Osiedliło się tam wielu emigrantów z Europy Wschodniej oraz bezdomnych. W celu wypędzenia nielegalnych mieszkańców przeprowadzono na tym terenie gentryfikację, a park ogrodzono wysoką siatką. Właśnie tam, w Tompkins Square Park, Głowacki umieścił swoich bohaterów, tam rozgrywają się ich osobiste tragedie.
Antygona w Nowym Jorku to utwór świadczący o zainteresowaniu pisarza sprawami społecznymi, losem ludzi wykluczonych. Dramat ten znalazł się na liście 10 najlepszych sztuk 1983 roku magazynu „Time”, a autor otrzymał wiele nagród.

Kazimierz Kutz – reżyser sztuki Antygona w Nowym Jorku

R1WQPrG82KOzH1
Mural upamiętniający Kazimierza Kutza w Katowicach (2021)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kazimierz Kutz (1929–2018) – reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny; autor scenariuszy i felietonów. Był wykładowcą w PWST w Krakowie na Wydziale Reżyserii, współzałożycielem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Wyróżniał się aktywnością społeczna i polityczną, a jego zaangażowanie przejawia się m.in. uczestnictwem w protestach (zrezygnował ze stanowiska reżysera w OTV Katowice, opowiadając się przeciwko wydarzeniom w kopalni „Wujek”). Twórczość Kutza odwoływała się do tematów dyskutowanych w Polsce i na świecie. W 1959 roku zadebiutował Krzyżem Walecznych, a w 1960 zrealizował film Nikt nie woła – oba poruszają tematykę wojenną i powstały na podstawie utworów Józefa Hena. Od 1970 roku reżyser rozpoczął realizację tzw. filmów śląskich (Sól ziemi czarnej, Perła w koronie, Paciorki jednego różańca). Te dzieła podkreślają silną więź Kazimierza Kutza ze Śląskiem. W latach 90. zrealizował m.in. Zawróconego (czasy stanu wojennego; 1994), Pułkownika Kwiatkowskiego (czasy stalinizmu w Polsce; 1995), serial Sława i chwała (na podstawie powieści Iwaszkiewicza; 1997).

Teatr Telewizji Kazimierza Kutza

W 1965 roku Kazimierz Kutz zadebiutował w Teatrze Telewizji adaptacją prozy Ernesta Brylla Żołnierze, lecz stała współpraca rozpoczęła się od 1986, kiedy zrealizował Opowieści Hollywood. Warto wspomnieć o takich spektaklach, jak Węzeł (1987), Wygnańcy (1988), Samobójca (1988), Do piachu… (1989), Kolacja na cztery ręce (1990), Stalin (1992). Na podstawie dzieł Głowackiego, z którym się przyjaźnił, reżyser przygotował spektakle Kopciuch (1980) oraz Antygona w Nowym Jorku (1994).

Kutz o pracy nad sztuką Głowackiego

Rz5UCrj7N03bc1
Tompkins Square Park, miejsce akcji Antygony w Nowym Jorku. East Village, Manhattan, Nowy Jork
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Piekiełko Polonii amerykańskiej? „Antygona w Nowym Jorku”

Przeniosłem na ekran tekst swojego przyjaciela, który wyjechał z kraju. W Stanach Zjednoczonych zobaczył wielu imigrantów politycznych. Janusz Głowacki stworzył to dzieło po latach strasznej udręki. Losy ludzi są różne, ale losy migrantów, którzy zostali wyrzuceni z kraju, są najcięższe. Głowacki wszystkiego tego dotknął swoim piórem. [...]
Mamy tu do czynienia z dziełem sztuki, w którym wszystko doprowadzone jest do absurdu, w końcu autor wyrasta z tradycji Gombrowiczowskiej. [...] Szukałem najlepszej formy, żeby zaprezentować idee Głowackiego. Reżyser jest tylko opowiadaczem, który potrafi zainscenizować tekst dramatyczny. Oglądałem to dzisiaj z podziwem, bo teraz nie mielibyśmy takiej energii, żeby opowiedzieć o świństwach tego świata.

pie Źródło: Piekiełko Polonii amerykańskiej? „Antygona w Nowym Jorku”, „Kultura Liberalna”, nr 2015/48.

Słownik

decorum
decorum

(łac. odpowiedni, właściwy) – starożytna zasada właściwego zharmonizowania poszczególnych elementów dzieła literackiego

hamartia
hamartia

(gr. wina, grzech, przewinienie) – wina tragiczna, w tragedii antycznej jest to błędne rozpoznanie swojej sytuacji przez bohatera, który nieświadomy okoliczności, w jakich się znalazł, popełnia kolejne czyny prowadzące do wypełnienia się losu i ostatecznej katastrofy

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

mimesis
mimesis

(gr. mimeisthai – imitować) – kategoria estetyczna oznaczająca naśladowanie rzeczywistości przez sztukę

sarkazm
sarkazm

(gr. sarkasmós) – złośliwa ironia, zjadliwa drwina, gorzkie szyderstwo; wyrażanie negatywnego nastawienia do kogoś lub czegoś poprzez komunikowanie czegoś odwrotnego na temat tej osoby lub rzeczy, niezgodnego z sytuacją, odbiorca na podstawie doboru słów lub barwy głosu ma wywnioskować, co w rzeczywistości myśli nadawca

tragikomedia
tragikomedia

(łac. tragikós + komoedia – komedia) – utwór teatralny lub filmowy łączący w sobie cechy tragedii i komedii