Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Chuda, blada, żółte lice”

Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Polikarpus, tak wezwanywezwanywezwany,
Mędrzec wieliki, mistrz wybranywybranywybrany,
Prosił Boga o to prawieprawieprawie,
By uźrzał śmierć w jej postawiew jej postawiew jej postawie.
Gdy się moglił Bogu wiele,
Ostał wszech ludzi w kościeleOstał wszech ludzi w kościeleOstał wszech ludzi w kościele,
Uźrzał człowieka nagiego,
PrzyrodzeniaPrzyrodzeniaPrzyrodzenia niewieściego,
Obraza wielmi skaradegoObraza wielmi skaradegoObraza wielmi skaradego,
ŁoktusząŁoktusząŁoktuszą przepasanego.
Chuda, blada, żołte lice
Łszczy się jako miednicaŁszczy się jako miednicaŁszczy się jako miednica;
Upadł ci jej koniec nosa,
Z oczu płynie krwawa rosa;
Przewiązała głowę chustą
Jako samojedźsamojedźsamojedź krzywousta;
Nie było warg u jej gęby,
Poziewając skrżyta zęby;
Miece oczy zawracającMiece oczy zawracającMiece oczy zawracając,
Groźną kosę w ręku mając;
Goła głowa, przykra mowa,
Ze wszech stron skarada postawa –
Wypięła żebra i kości,
Groźno siecze przez lutościprzez lutościprzez lutości.

2 Źródło: Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią, [w:] W. R. Rzepka, W. Wydra, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1995, s. 268–269.
wezwany
wybrany
prawie
w jej postawie
Ostał wszech ludzi w kościele
Przyrodzenia
Obraza wielmi skaradego
Łoktuszą
Łszczy się jako miednica
samojedź
Miece oczy zawracając
przez lutości

To wyobrażenie śmierci pochodzi z najdłuższego zachowanego polskiego wiersza średniowiecznego z połowy XV wieku – Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią. PersonifikowanapersonifikacjaPersonifikowana śmierć, z którą rozmawia Polikarp, przedstawiona jest jako rozkładające się zwłoki kobietykobietakobiety. Anonimowy autor podkreśla powszechność i nieuchronność śmierci dosięgającej każdego – bez względu na stan społeczny czy status majątkowy. Pojawiają się również bezpośrednie nawiązania do motywu danse macabredanse macabredanse macabre – tańca śmierci, ponieważ rozmówczyni Polikarpa w dalszym toku wiersza mówi o pląsaniu z kosą. Jej wygląd przypomina o tym, jak znikome i krótkie jest życie, a także ukazuje bardzo realistyczny wygląd ludzkiego ciała po śmierci. Nie było to jednak jedyne wyobrażenie śmierci w epoce średniowiecza. Często przedstawiano ją również jako szkielet człowieka.

kobieta

Utrwaliły się więc dwa alegorycznealegoriaalegoryczne wyobrażenia śmierci: szkieletu z kosą lub strzałą albo rozkładającego się trupa, który porywa do tańca. Średniowieczne alegorie często przedstawiano w formie personifikacji wyposażonej w określone atrybutyatrybutatrybuty.

Jarosław Barański Motyw tańca śmierci. O kulturowej erozji figury wyobraźni

Taniec śmierci pojawił się jako plastyczny wizerunek śmierci na przełomie XIV i XV wieku dzięki upowszechnianiu sztuki drzeworytniczej. Jako figura wyobraźni kulturowej motyw ten krył w sobie fundamentalne tematy średniowiecznego doznania śmierci: nieubłaganego przemijania życia i rozkładu ciała ludzkiego. Przez kolejne stulecia określał wyobrażenie śmierci w makabrycznym obrazie zwłok ludzkich, siłę swą czerpiąc z niezwykle sugestywnej zmysłowości przedstawienia rozkładu ciała. Stanowił jedno z największych zmysłowych obsesji naszej kultury. Elementy jego symboliki i estetycznej konwencji odnajdujemy współcześnie nie tylko w twórczości artystycznej, lecz również w potocznym wyobrażeniu śmierci. Nie ulega jednak wątpliwości, że wyobraźnia zaklęta w motywie tańca śmierci zamiera dziś z wielu przyczyn, których jedną z najistotniejszych jest rozwój medycyny i kształtowany przez nią medyczny obraz śmierci.

baranski Źródło: Jarosław Barański, Motyw tańca śmierci. O kulturowej erozji figury wyobraźni, „Medycyna Nowożytna” 1999, nr 6, s. 43–44.

Ona w smołowej sukni

Motyw upersonifikowanej śmierci, znany ze średniowiecznej Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią, pojawia się w wierszu Grochowiaka Rozbieranie do snu. Utwór określany jest jako erotykerotykerotyk. Poeta niejednoznacznie przedstawia w nim śmierć jako kobietę w smołowej suknipoezjesmołowej sukni, z zaledwie / Zieloną łysinąpoezjezaledwie / Zieloną łysiną. Jest to wiersz, [...] który nikogo nie przestraszy obrazem rozkładu ludzkiego ciała, bo to, co realnie obrzydliwe, zasłonięte zostało w nim woalem poetyckiego, niezwykle wzniosłego języka (111).

erotyk
poezje
1
1

Stanisław Grochowiak (1934‒1976) – poeta, prozaik, dramatopisarz i publicysta. Debiutował w 1956 roku powieścią Plebania z magnoliami oraz zbiorem wierszy Ballada rycerska. Jego twórczość wyróżniała się oryginalną poetyką, często kojarzoną z turpizmemturpizmturpizmem (łac. turpis – brzydki). Sam Grochowiak wolał jednak określać swoją postawę estetyczną jako mizerabilizmmizerabilizmmizerabilizm (łac. miser – ubogi, udręczony, nieszczęśliwy). Wynikał on z niezgody na panującą hierarchię wartości i tworzenie opozycji między niezasłużonym pięknem i niezawinioną brzydotą. Poetę fascynowały pozornie niepoetyckie zjawiska – „kalekie”, „ubogie” i „brzydkie”. Były to między innymi przedmioty codziennego użytku i krajobrazy, ale również ogólne motywy przemijania, szczególnie proces starzenia się, śmierci i biologicznego rozkładu (tomy poetyckie Menuet z pogrzebaczem, 1958; Rozbieranie do snu, 1959; Agresty, 1963). Typowy dla twórczości Stanisława Grochowiaka były więc: antyestetyzm, groteska, parodystyczno‑ironiczne łamanie konwencji poetyckich, często podejmowanie problematyki eschatologicznejeschatologiaeschatologicznej, odwołania do literatury baroku oraz twórczości Bolesława Leśmianabolesław leśmianBolesława Leśmiana, Françoisa VillonaFrançois VillonFrançoisa Villona, Cypriana NorwidaCyprian NorwidCypriana NorwidaCharles’a Baudelaire’aCharles BaudelaireCharles’a Baudelaire’a.

Marek Karwala Słowo i obraz w poezji Stanisława Grochowiaka

Poeta wykazuje typową raczej dla malarza wrażliwość na kolory; niekiedy przenikają się one, ale znacznie częściej występują względem siebie kontrastowo: biele, czernie, czerwienie, żółcie, brązy, zielenie − kolory zdecydowane i wyraziste. Tak jest chociażby w jednym z najbardziej znanych utworów, Rozbieraniu do snu, gdzie obecne są: czerń, błękit, zieleń, srebro i biel. Wydaje się, że jednym z głównych zadań metafor kolorystycznych Grochowiaka jest wizualizacja świata przedstawionego, próba pobudzenia wyobraźni wzrokowej czytelnika tak, aby wiersz dało się »zobaczyć«.

poeta Źródło: Marek Karwala, Słowo i obraz w poezji Stanisława Grochowiaka, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2003, s. 198–199.
Bolesław Leśmian
François Villon
Cyprian Norwid
Charles Baudelaire

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoréo – mówię w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem ma również stałe i umowne znaczenie przenośne; w przeciwieństwie do symbolu alegoria jest zazwyczaj odczytywana jedoznacznie

atrybut
atrybut

(łac. attributum) – istotna cecha lub właściwość; także symboliczny przedmiot traktowany jako znak rozpoznawczy

danse macabre
danse macabre

(fr.) – taniec śmierci, często wykorzystywany zwłaszcza w kulturze średniowiecza motyw przedstawiający korowód prowadzony przez Śmierć, a złożony z reprezentantów różnych stanów, kategorii wiekowych, zawodów itp.

egalitaryzm
egalitaryzm

(fr. égalitaire – dążący do równości) – zasada równości wszystkich ludzi

eschatologia
eschatologia

(gr. eschatos – ostatni; logos – słowo) – nauka o rzeczach ostatecznych, na przykład śmierci, przemijaniu, piekle i niebie; także wyobrażenia o losie człowieka po jego śmierci

mizerabilizm
mizerabilizm

(łac. miser – ubogi, udręczony, nieszczęśliwy) – w literaturze i sztukach plastycznych fascynacja ubóstwem i nieszczęściem

personifikacja
personifikacja

(łac. persona – osoba; facere – robić) – uosobienie, czyli środek stylistyczny polegający na przenośnym przedstawieniu zwierząt, roślin, rzeczy, zjawisk lub idei jako osób ludzkich

turpizm
turpizm

(łac. turpis – brzydki) – celowe wprowadzanie do utworu literackiego elementów brzydoty; turpizm wiąże się z antyestetyzmem i kultem brzydoty; w poezji polskiej po 1956 roku chwytem tym chętnie posługiwali się Stanisław Grochowiak, Ernest Bryll i Andrzej Bursa

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas – marność) – związany z tematyką przemijania, ludzkiej marności; vanitas to myśl przewodnia biblijnej Księgi Koheleta (Koh 1, 2): Vanitas vanitatum et omnia vanitas (Marność nad marnościami i wszystko marność)