Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej o filozofii Davida Hume'a, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Wymóg Hume’a

Na podstawie rozróżnienia wiedzy i zdań pewnych Hume formułuje swój słynny wymóg, nazywany także gilotyną Hume’a. Zgodnie z tym wymogiem na wiedzę pewną składać się mogą jedynie zdania o faktach i zdania mówiące o relacjach między ideami. Wszystkie inne zdania nie mogą być rozpatrywane jako wiedza, gdyż znajdują się poza zasięgiem poznawczym człowieka. Wymóg ten Hume stosuje konsekwentnie do naszych przekonań o świecie. Neguje prawdziwość zdań o Bogu, substancji, istnieniu ciał czy nieśmiertelnej duszy. Zdania mówiące o tych rzeczach ani nie dotyczą impresjiimpresjaimpresji, ani nie mówią niczego o relacjach między ideami. Nie mogą więc wchodzić w skład wiedzy, a jedynie przypuszczeń i domniemań. Weźmy np. przekonanie o istnieniu nieśmiertelnej duszy. Tym, czego, zdaniem Hume’a, doświadczamy, są jedynie nasze stany psychiczne (ból, smutek, radość), nigdy jednak nie jest nam dane bezpośrednie odczucie stałego podmiotu tych wrażeń, jakiejś duchowej, nieśmiertelnej substancji.

RbroFeqCWcF2G1
Impresje tworzą wiedzę o faktach. Fakt stanowi to, czego doświadczamy, poprzez nasze doznania zmysłowe. Wiemy, że je widzimy i możemy to stwierdzić zdaniem. Zdanie to jest pewne, gdyż ma swe źródło w doświadczeniu. Natomiast wiedza o relacjach między ideami nie odwołuje się bezpośrednio do doświadczenia, bada bowiem stałe związki zachodzące między ideami istniejącymi już w naszej głowie.
Źródło: Frits Ahlefeldt, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Gilotyna Hume’a

Poza sferę ludzkiego doświadczenia wykraczają także pytania o Boże atrybuty i działania czy o ostateczne przyczyny rzeczywistości. Ich istnienia nie można udowodnić, gdyż nie obcujemy z nimi bezpośrednio, jedyne, co jest nam dane w doświadczeniu, to nasze własne doznania. Takie stanowisko pojawia wynika  z ustępu Traktatu o naturze ludzkiej i zostało nazwane gilotyną Hume’agilotyna Hume’agilotyną Hume’a.

David Hume Traktat o naturze ludzkiej

W każdym systemie moralności, z którym dotychczas się zetknąłem, zawsze zauważałem, że dany autor kroczy przez pewien czas prostą drogą rozumowania i ustala istnienie Boga lub czyni spostrzeżenia dotyczące spraw ludzkich; i nagle ze zdziwieniem stwierdzam, iż zamiast zwykłych orzeczeń, jakie znajduje się w zdaniach, jest i nie jest, nie spotykam żadnego zdania, które by nie było powiązane z powinien albo nie powinien. (…) Ponieważ to powinien albo nie powinien jest wyrazem pewnej nowej relacji lub twierdzenia, trzeba zwrócić na to uwagę i to wyjaśnić; jednocześnie trzeba, żeby została wskazana racja tego, co wydaje się całkiem niezrozumiałe, mianowicie – jak ta nowa relacja może być wydedukowana z innych relacji, które są całkiem od niej różne.

hum Źródło: David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Cz. Znamierowski, Warszawa 1963.
R7qb5twzI7mVL1
Wilhelm Ockham był XIV‑wiecznym filozofem, który sformułował równie ważną zasadę, nazywaną brzytwą Ockhama i mówiącą, że nie należy mnożyć bytów ponad potrzebę. Zasada ta głosi, iż jeśli mamy dla jakiegoś zjawiska dwa wyjaśnienia, które tłumaczą je równie skutecznie, należy przyjąć prostsze z nich.
Źródło: William Ockham, witraż, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Hume wskazuje więc na istotę relacji relacji między twierdzeniami opisowymi a twierdzeniami, które zawierają słowo powinien. Szczególne znaczenie ma ta relacja w tekstach z zakresu etyki, w których znajdujemy takie przechodzenie z jednych twierdzeń do drugich. Hume twierdzi,  że dedukowanie „coś powinno być” z „jest” jest nieuzasadnione. Gilotyna Hume’a odcina więc możliwość wyprowadzania powinności z opisu, uznając tego typu interpretacje za błąd logiczny.

Koncepcja związku przyczynowo‑skutkowego

Według Hume’a koncepcja związku przyczynowo‑skutkowego to wytwór wyobraźni człowieka. Jest ona wynikiem przyzwyczajania się umysłu do wielokrotnie obserwowanych następstw w czasie tych samych zjawisk. Ludzki umysł uznaje pierwsze zjawisko za przyczynę kolejnego zjawiska. Dzięki przyzwyczajeniu nie prowadzi więc obserwacji do końca, ponieważ zaczyna przewidywać skutek na postawie obserwacji przyczyny. Według Hume’a nie jest to jednak rzeczywisty związkiem między zjawiskami, lecz wyłącznie sposób, w jaki działa ludzki umysł.

RH8nGQGc973KS
Nasze rozumowanie przebiega w następujący sposób: obserwujemy stukrotnie zachód słońca, następnie dochodzimy do wniosku, że słońce zachodzi codziennie, czyli uogólniamy te obserwacje. Pozwala nam to sformułować twierdzenie o pewnej ogólnej prawidłowości, na podstawie zaobserwowania poszczególnych przypadków, w których faktycznie zachodzi. Według Hume’a jednak powtarzalność zachodzenia obserwowanego związku niczego nie zmienia, ponieważ każda pojedyncza obserwacja ma takie samo znaczenie jak sto innych.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Hume twierdzi, że tak przeprowadzone wnioskowanie to indukcja enumeracyjnaindukcja enumeracyjnaindukcja enumeracyjna, która pozwala formułować twierdzenia przyczynowe i uznaje je za konieczne prawa. Tymczasem według filozofa indukcja nie pozwala na sformułowanie tego rodzaju twierdzeń. Indukcja nie pozwala na sformułowanie związku koniecznego, lecz jedynie na przyjęcie pewnego uogólnienia, które może zostać obalone przez jeden kontrprzykład. Hume zatem dowodzi, że idea przyczyny nie odnosi się do faktów. Nie może być zatem rzeczywistym związkiem między zjawiskami. Związek przyczynowo‑skutkowy jest wyłącznie mechanizmem psychicznym będącym konsekwencją przyzwyczajenia.

Empiryzm a sensualizm

RtLqFcZwJVJ7g1
Sensualistą był Étienne Bonnot Condillac twierdzący, że wrażenia zmysłowe w pełni kształtują nie tylko treści, lecz także funkcje ludzkiego umysłu (np. zdolność myślenia, odczuwania).
Źródło: Guiseppe Baldrighi (peintre) et Pierre Michel Alix (graveur), Wikimedia Commons, domena publiczna.

Za skrajną postać empiryzmuempiryzmempiryzmu uważa się sensualizmsensualizmsensualizm. Sensualistą był George BerkeleyGeorge BerkeleyGeorge Berkeley, który wrażenia zmysłowe – idee – uznawał za jedyny przedmiot ludzkiego poznania. Za sensualistę uważa się też do pewnego stopnia Hume’a, mimo że status wiedzy przyznawał on nauce o relacjach między ideami, nieodnoszącej się do doświadczenia zmysłowego. Sensualistą nie był za to John LockeJohn LockeJohn Locke: choć zakładał, że zmysły są podstawą wiedzy, za ważne źródło poznania uznawał także introspekcjęintrospekcjaintrospekcję, będącą rodzajem samoświadomości człowieka.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiros – doświadczony) stanowisko w sporze o źródła poznania, zgodnie z którym nie istnieją idee wrodzone, cała wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego

gilotyna Hume’a
gilotyna Hume’a

(ang. is‑ought problem) problem etyczny sformułowany przez Davida Hume’a dotyczącego niemożności wnioskowania co powinno być, na podstawie tego co jest; wynika z tego, że błędem jest wnioskowanie o wartościach na podstawie twierdzeń o faktach

impresja
impresja

(łac. impressio – wrażenie, odbicie) subiektywne przeżycie, ulotne wrażenie

indukcja enumeracyjna
indukcja enumeracyjna

(łac. inductio – wprowadzenie) typ rozumowania, w którym wyprowadza się pewną ogólną prawidłowość z poszczególnych przypadków jej występowania. Jeśli zostaje ona sformułowana na podstawie niektórych przypadków, mamy do czynienia z indukcją niezupełną, a jeśli na podstawie wszystkich przypadków – z indukcją zupełną.

introspekcja
introspekcja

(łac. introspectio – wgląd do wnętrza) jedna z najstarszych metod badawczych w psychologii, polegająca na obserwacji i analizie zjawisk oraz procesów psychicznych przez jednostkę w świadomości, której one zachodzą

sensualizm
sensualizm

(łac. sensus – zmysł) pogląd, według którego jedynym źródłem poznania są wrażenia zmysłowe

John Locke
George Berkeley
Étienne Bonnot Condillac