Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Retoryka czy erystyka?

RM02TJLVApQL91
Demostenes, żyjący w latach 384–322 p.n.e., jest uważany za jednego z najsłynniejszych retorów starożytności. Wsławił się tym, że wygłaszał płomienne mowy, a to zagrzewające Ateńczyków do walki, a to nawołujące współobywateli do zwiększenia wydatków na zbrojenia. W czasie wojen z Macedonią wygłaszał ostre mowy oskarżycielskie przeciwko władcy tego kraju – Filipowi II. W nawiązaniu do tego faktu wystąpienia te nazywane są filipikami.
Źródło: Polyeuktos fotograf: Eric Gaba (User:Sting), Popiersie greckiego mówcy-Demostenesa, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 1.0.

Dyscypliną, która uczyła „pięknego mówienia”, była retoryka. Od starożytności aż po czasy nowożytne była ona nieodłącznym elementem edukacji. W starożytnych Atenach uważano, że obowiązkiem każdego obywatela jest uczestniczenie w życiu publicznym. To zaś wymagało umiejętności precyzyjnego wyrażania swoich myśli w taki sposób, by przekonać do swojego zdania innych. Wybitni politycy i przywódcy, tacy jak Demostenes, byli doskonałymi mówcami.

Retoryka to nie tylko sprawność językowa, ale i wiedza teoretyczna – jak byśmy dzisiaj powiedzieli – o komunikacji. Retorzy badali strukturę wypowiedzi, tworzyli zasady prawidłowej mowy, a także analizowali różne rodzaje środków wyrazu. Warto też wspomnieć, że do zasad klasycznej retoryki – jak argumentował chociażby Platon – należała służba prawdzie. Oznaczało to, że retor nie mógł dowolnie manipulować słuchaczami, nie powinien był też wypowiadać się o kwestiach, które były mu obce.

Istnieje dziedzina pokrewna retoryce, która również ma na celu skuteczność, ale rozumianą w zupełnie inny sposób. Mowa o erystyceerystykaerystyce, czyli sztuce prowadzenia sporów. Pozornie erystyka i retoryka mają podobne cele i metody. Różnica jest między nimi dość istotna. Erystyka traktuje każdą dyskusję jako pojedynek, który należy wygrać. Wygrana ta nie zależy jednak od wartości merytorycznych: prawdziwości lub doboru argumentów.

Celem erystyki jest takie zastosowanie różnego rodzaju nieczystych sztuczek, by sprawić wrażenie wśród publiczności, że się daną debatę wygrało. Współcześnie, zwłaszcza w kontekście występów medialnych, mówi się, że ten lub inny polityk „zaorał” przeciwnika. W tej sytuacji rozmówca nie jest partnerem, ale przeciwnikiem, z którym należy wygrać, upokarzając go. Wygrana ta nie oznacza przekonania, ale bardziej „przegadanie”, czyli sprawienie, że drugiej osobie „odbierze głos”. Zastanówmy się - na przekór temu - jaki rodzaj umiejętności jest pomocny do przeprowadzenia dobrej rozmowy.

Rzetelna dyskusja

Jednym ze sposobów prowadzenia rozmowy jest dyskusja, czyli wymiana poglądów na określony temat. Dyskusja może przybierać różne formy: może być ustna, ale też pisemna, może być prowadzona przez tylko dwie osoby, ale też istnieją dyskusje z większą liczbą osób. Celem dyskusji jest wypracowanie wspólnego stanowiska i zapobieżenie konfliktowi. Przypuśćmy, że tematem spornym jest kwestia tego, czy zakazać sprzedaży plastikowych butelek. Możliwe są tu różne stanowiska: jedni będą twierdzić, że takie ograniczenie będzie zbyt dużym obciążeniem dla producentów napojów, inni zaś, że nadmierna produkcja plastiku jest niebezpieczna dla środowiska.

R1CrMD2MctYBs
Szczególnym rodzajem debaty jest debata oksfordzka, która ma ustalony przebieg. Uczestnikami debaty są dwie strony, których celem jest udzielenie odmiennych odpowiedzi na zadane pytanie. Strony mają za zadanie przekonanie publiczności, która na zakończenie spotkania głosuje za jednym lub drugim rozwiązaniem. Nad prawidłowym przebiegiem debaty czuwa bezstronny marszałek. Istotą tego rodzaju rozmowy jest koncentracja na argumentach merytorycznych. Stosowanie chwytów erystycznych jest zabronione.
Źródło: Marek Mazurkiewicz, Jeden z prelegentów podczas debaty: Fora ze dwora. Co robić z hejtem w internecie? Debata oksfordzka która odbyła się 27 stycznia 2015 roku w Warszawie, licencja: CC BY 3.0.

Dyskusja może zakończyć się na trzy sposoby:

  • konsensusemkonsensuskonsensusem, czyli uzgodnieniem wspólnego stanowiska, na które zgodzą się wszystkie strony;

  • kompromisemkompromiskompromisem, czyli uzgodnieniem takiego stanowiska, na które zgodzą się wszystkie strony, ale kosztem tego, że każda z nich będzie musiała ustąpić z części swoich postulatów;

  • brakiem porozumienia, czyli sytuacją, gdy każda ze stron pozostanie na swoim stanowisku.

Jakie warunki musi spełniać dyskusja, byśmy uznali ją za rzetelną i wartościową? Niektóre debaty muszą odbywać się zgodnie z kryteriami formalnymi. Najczęściej ma to miejsce w debatach politycznych (np. podczas obrad rady miejskiej). Kryterium to oznacza przyjęty wcześniej porządek dyskusji i sposób zgłaszania uwag. Przykładowo: plan sesji rady miejskiej musi zostać przekazany radnym odpowiednio wcześniej, a chęć zabrania stanowiska należy zgłosić do przewodniczącego rady. Są też kryteria logiczne, które mówią o tym, że wypowiedzi podczas debaty powinny dotyczyć przedmiotu rozmowy i powinny być wyrażone w sposób zrozumiały. Ważnym kryterium może być również życzliwość przejawiająca się tym, że dyskutanci wysłuchują się bez przerywania i nie obrażają siebie nawzajem.

R1D1Yv9vgLv8G1
Według Jürgena Habermasa idealna sytuacja komunikacyjna, istotna dla badanej przez niego sfery publicznej, powinna charakteryzować się następującymi cechami: nikogo nie można wykluczyć z rozmowy, wszyscy uczestnicy powinni mieć równą szanse na wypowiedzenie się, wszyscy uczestnicy powinni być szczerzy wobec siebie, dyskusja powinna być wolna od przymusu – każdemu przysługuje prawo do krytyki oraz przedstawienia własnego stanowiska.
Źródło: Wolfram Huke, http://wolframhuke.de, Jürgen Habermas podczas dyskusji w Munich School of Philosophy., Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Komunikacja bez przemocy

RZ7cTSuVhjHSv1
Autorem koncepcji Komunikacji Bez Przemocy jest Marshall Rosenberg – amerykański psycholog. Źródłem jego teorii było zaciekawienie, jak to się dzieje, że niektórzy ludzie wybierają przemoc, inni zaś dążą do porozumienia.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Tym, co może sprawić, by nasza rozmowa była pożyteczna, czyli prowadziła do rzeczywistego rozwiązania danego problemu, jest metoda nazywana Porozumieniem Bez Przemocy. U podstaw tej metody leży przekonanie, że dobra komunikacja ma być wolna od przemocy, czyli próby wpływu na rozmówcę bez jego wiedzy i zgody. Każda rozmowa polega bowiem na tym, że przedstawiamy swoje potrzeby – to, w jaki sposób zostaną one potraktowane, wpłynie na rezultat danej rozmowy. Jeżeli nasze potrzeby zostaną zignorowane, będziemy czuli frustrację i możemy nie zaakceptować poczynionych ustaleń. Jeżeli zaś nasze potrzeby zostaną dostrzeżone, ułatwi to osiągnięcie porozumienia. Ten model komunikacji składa się z dwóch elementów: empatii oraz szczerości, a Model Porozumienia Bez PrzemocyModel Porozumienia Bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication – NVC)Model Porozumienia Bez Przemocy jest opisany w czterech krokach.

RrCoaSSxyGETo1
Symbolami porozumienia bez przemocy jest żyrafa i szakal. Szakal jest symbolem drapieżnika, którego celem jest posiadanie „racji” za wszelką cenę. Jest to osoba, która w rozmowie ocenia, krytykuje, często też posługuje się stereotypami. Jego przeciwieństwem jest żyrafa – zwierzę, które potrafi spojrzeć na świat z szerszej perspektywy. Taka osoba przede wszystkim słucha i odnosi się do innych z szacunkiem. Dzięki temu jest w stanie rozpoznać potrzeby rozmówcy i wejść z nim w szczery dialog.
Źródło: Etan J. Tal, Amerykański psycholog Marshall Rosenberg (1934-2015) wykłada Warsztaty komunikacji bez przemocy, Neve Shalom-Wahat al-Salam. Izrael (1990), licencja: CC BY-SA 3.0.

Empatia w komunikacji to umiejętność odczuwania tego, co rozmawiająca z nami osoba. W praktyce oznacza ona umiejętność słuchania. Warunkiem dobrej rozmowy jest zatem to, że będziemy potrafili siebie nawzajem słuchać. Słuchanie musi wiązać się z brakiem oceniania – dzięki temu będziemy w stanie dostrzec punkt widzenia naszego rozmówcy. Ważne jest również dostrzeżenie uczuć i potrzeb drugiej strony. Jeżeli, dla przykładu, rozmawiamy z producentem plastikowych butelek, to powinniśmy na początku wysłuchać jego racji, nie oceniając ich. Zakaz produkowania opakowań plastikowych z pewnością musi u takiej osoby wywoływać jakieś obawy – chociażby przed utratą zysku.

Szczerość zaś jest cechą, która powinna charakteryzować nasze własne wypowiedzi. Po pierwsze powinniśmy zacząć od opisu tego, co dostrzegamy. Po drugie należy mówić o konkretnych uczuciach, które wiążą się z tym, co dostrzegamy. Prowadzić to powinno do wyrażenia konkretnych potrzeb i próśb. Przykładowo: zwolennik zakazu produkcji opakowań plastikowych mógłby powiedzieć, że obawia się szkodliwości dla środowiska naturalnego z powodu nadmiaru tego rodzaju opakowań, w związku z czym oczekuje, że opakowania te będą stopniowo zastępowane opakowaniami szklanymi. Tylko jawne przedstawienie naszych obaw i oczekiwań może doprowadzić do porozumienia satysfakcjonującego wszystkich.

Model Porozumienia Bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication – NVC)

Słownik

erystyka
erystyka

(gr. éris – kłótnia) sztuka prowadzenia sporów polegająca na używaniu pozamerytorycznych argumentów, mająca na celu wygranie dyskusji, bez względu na prawdę

konsensus
konsensus

(łac. consensus – zgoda) powszechna zgoda pomiędzy członkami danej społeczności lub pomiędzy uczestnikami dyskusji

kompromis
kompromis

(łac. compromissum – zgoda, ugoda) metoda rozwiązywania konfliktów polegająca na przyjęciu wspólnego stanowiska, które polega na tym, że każda ze stron częściowo rezygnuje ze swoich potrzeb