„Równi” albo „jednakowi”

Homoioi (l.poj. homoios) – tak ponoć z dumą nazywali samych siebie pełnoprawni obywatele Sparty. Równość ta nie miała charakteru majątkowego (aczkolwiek historycy antyczni i współcześni przez długi czas wierzyli, że wszyscy homoioi posiadali działki o podobnej albo wręcz takiej samej wielkości), lecz prawny i obyczajowy. Każdy obywatel miał obowiązek wieść specyficzny styl życia: w okresie młodzieńczym przejść słynne w Grecji spartańskie wychowanie, którego istotą było przygotowanie wojenne, a w okresie dorosłym utrzymywać sprawność fizyczną poprzez obowiązkowe codzienne ćwiczenia w gimnazjonachgimnazjongimnazjonachpalestrachpalestrapalestrach. Poza tym, dorośli spartiaci (to jeszcze jedno określenie pełnoprawnych obywateli; Spartanie to wszyscy mieszkańcy Sparty) nie musieli, a nawet nie mogli pracować na roli i w rzemiośle. Wiedli tryb życia godny arystokratów. Były jednak pewne reguły: wszyscy musieli żyć surowo i skromnie, wszelkie przejawy ostentacji majątkowej były zakazane. Najsłynniejszym tego przykładem miały być syssitiasyssitionsyssitia, podczas których, w przeciwieństwie do sympozjonówsympozjonsympozjonów urządzanych wszędzie w Grecji, jedzono i pito z umiarem, rozmawiano wyłącznie na tematy państwowe i nie oddawano się niskich lotów rozrywkom.

RmQ2ElZwQXQlW
Spartanie uważali Likurga za twórcę całego ustroju politycznego, społecznego i ekonomicznego. Przypisywali mu ustanowienie niemal wszystkich praw i zwyczajów. Paradoksalnie wiemy jednak o nim niewiele. Uznaje się go za postać na poły legendarną. Historycy przypuszczają, że żył w IX, VIII lub VII w. p.n.e. Spartanie wierzyli, że przed Likurgiem Sparta miała najgorszy z możliwych ustrojów, po nim zaś – najlepszy. Likurg ustanowił spartański porządek po konsultacjach z wyrocznią w Delfach, w wyniku których spisano tzw. Wielką Retrę, czyli „spartańską konstytucję”. Mowa w niej była o królach, zgromadzeniu ludowym i geruzji (patrz akapit „Oligarchia”). Obraz francuskiego malarza Merry’ego‑Josepha Blondela z XIX w. przedstawia go jako dostojnego, zadumanego starca. Purpura, w którą odziany jest Likurg, była kolorem noszonym przez spartiatów do walki i przy ważnych, oficjalnych okazjach.
Źródło: Merry-Joseph Blondel, Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Jeńcy z Helos”

Spartiaci mogli prowadzić takie życie dzięki pracy helotówhelocihelotów, którzy uprawiali należące do obywateli kleroikleroskleroi i dostarczali im wszelkich niezbędnych do życia środków. Helotów nie można było sprzedać, więc ich status różnił się od statusu niewolników (nie jest jasne, czy właścicielem helotów byli poszczególni spartiaci, czy państwo). Kritiasz z Aten, pisarz i wielki wielbiciel Sparty, pisał w drugiej połowie V w. p.n.e.: „W Lacedemonie [czyli Sparcie] wolni byli najbardziej wolni, a niewolnicy [do których zaliczał helotów] najbardziej niewolni”. Inni opisywali ich żałosny los. Każdego roku wypowiadano ponoć helotom wojnę, aby można ich było bezkarnie zabijać. Podczas syssitiów upijano ich i kazano im tańczyć poniżające tańce i śpiewać nieprzyzwoite pieśni. Co roku każdy helota otrzymywał określoną liczbę razów – nawet jeśli w niczym nie zawinił – po to by pamiętał o swoim poddaństwie. Urządzano swoiste polowania na helotów (kryptejekryptejakrypteje), podczas których zabijano najsilniejszych i najbardziej znaczących, a czasem – jak pewnego dnia w 425 r. p.n.e. – eksterminowano (zamordowano wówczas w podstępny sposób dwa tysiące ludzi).

R19ibUtJDShaR
Lakońska (pochodzenia spartańskiego) waza czarnofigurowa z VII w. p.n.e. przedstawia mężczyzn niosących towarzysza poległego na wojnie albo podczas polowania. Zwróć uwagę na charakterystyczne uczesanie. Chłopcy spartańscy nosili krótkie fryzury, a po ukończeniu 20. roku życia Spartanie zaczynali zapuszczać włosy na pamiątkę zwycięstwa nad Argos w VI w. p.n.e. Sądzili, że będą wydawać się dzięki temu więksi i silniejsi. Miłośnicy Sparty w Atenach i innych poleis zapuszczali włosy na modłę spartańską, co wyśmiewali komediopisarze.
Źródło: Marcus Cyron (zdjęcie), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Koniec końców Spartiatami nieustannie władał strach: obywateli było niewielu – na dodatek z czasem ich liczba się zmniejszała – helotów zaś mnóstwo. Tukidydes pisał, że spartiaci niemal wszystko podporządkowali sprawie zapewnienia bezpieczeństwa przed helotami. Rzeczywiście mieli się czego obawiać. Grecki historyk Ksenofont twierdził, że heloci najchętniej jedliby wszystkich obywateli na surowo.

RcBwP1baGu4IM
Mapa przedstawiająca położenie Sparty. Usytuowana była ona na Półwyspie Peloponeskim w dolinie rzeki Eurotas. Wyjaśnij, na czym polegały wady i zalety jej położenia.
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie Marsyas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R83CJCuzCXZVT
Mapa przedstawiająca sojusz zbrojny miast Peloponezu pod przewodnictwem Sparty (Związek Peloponeski Symmachia Spartańska). W jego skład wchodziły wszystkie krainy Peloponezu z wyjątkiem Achai i północnej Arkadii oraz Argos. Utworzony został w II połowie VI wieku p.n.e. Do czasów wojen grecko‑perskich Związek Peloponeski był najsilniejszy ze wszystkich związków helleńskich. Teoretycznie wszyscy członkowie mieli równe prawa, faktycznie jednak najsilniejsza była Sparta. W drugiej połowie V wieku p.n.e. Związek Peloponeski współzawodniczył z Ateńskim Związkiem Morskim. Przestał istnieć w 366 r. p.n.e., po klęskach zadanych Sparcie przez Teby. Jak myślisz, dlaczego to Sparta miała dominującą pozycję w Związku Peloponeskim?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie images.slideplayer.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Mieszkający wokół”

Periojkowie (z gr. perioikoi - ci, którzy mieszkają wokół) znajdowali się w hierarchii pomiędzy spartiatami a helotami. Byli to wolni mieszkańcy terytorium Sparty, ale pozbawieni praw politycznych. Mieszkali w osobnych osadach i cieszyli się autonomią, w zamian za którą zobowiązani byli do służby wojskowej w armii. Być może także musieli dostarczać wyroby rzemieślnicze, których nie byli w stanie wyprodukować heloci. Stosunki między periojkami a spartiatami były na ogół poprawne. Podczas helockich buntów większość pozostawała wierna Sparcie.

Ciekawostka

Kobiety spartańskie miały więcej swobody niż kobiety mieszkające w innych greckich polis. Mogły posiadać i dziedziczyć majątek, były lepiej wykształcone. Część kobiet z elity potrafiła czytać i pisać. Jednak w przeciwieństwie do chłopców, dziewczęta spartańskie wychowywały się w domu z matkami i tam się uczyły, przede wszystkim prowadzenia gospodarstwa domowego, ale także tańca, muzyki i poezji. Niezamężne dziewczęta regularnie uprawiały sport. Ćwiczyły bieganie i zapasy; niektóre teksty źródłowe wspominają także o rzucaniu oszczepem i dyskiem, a także o boksie.

RfybjYUn8vP5O
Spartanki przed zamążpójściem – w przeciwieństwie do innych dziewcząt greckich – musiały regularnie ćwiczyć: biegać i uprawiać zapasy. Większość komentatorów uważała, że robiły to ze względów eugenicznych: w Sparcie miano wierzyć, że z dwojga wysportowanych rodziców dzieci będą się rodzić zdrowsze i silniejsze. Odnaleziona w Serbii figurka z końca VI w. p.n.e. przedstawia Spartankę w charakterystycznym krótkim stroju sportowym, który budził zgorszenie niektórych Greków. Z powodu tego stroju przezywano młode Spartanki fainomerides, czyli „pokazujące uda”.
Źródło: Caeciliusinhorto (zdjęcie), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Oligarchia

Mimo że Spartanie nazywali się „równymi”, równość nie dotyczyła polityki. Władzę w Sparcie zmonopolizowała wąska elita złożona z przedstawicieli najzamożniejszych rodów. Spośród ich grona rekrutowali się najważniejsi urzędnicy (eforowie) i dowódcy wojskowi. Najwyższą władzę w Sparcie sprawowały następujące ciała:

R1CYKTZVUe7Fl1
Rysunek przedstawia pięciu mężczyzn siedzących na ławie, ubranych w białe, starożytne szaty założone na jedno ramię. Nogi mają obute w sandały. W rękach trzymają długie laski zakończone na szczycie ozdobnym elementem. Wszyscy mają brody i wąsy, na włosach mają przepaski. Dalej przedstawiono treści: 1. Królowie Było ich dwóch, jeden wywodził się z dynastii Agiadów, drugi – Eurypontydów. W czasie pokoju sprawowali najważniejsze godności kapłańskie (każdemu królowi przysługiwało jedno prosiątko z miotu, aby nigdy nie zabrakło zwierząt na ofiary), a w trakcie wojny jeden z nich obejmował funkcję wodza naczelnego. Do nich należało wysyłanie poselstw do Delf, aby zasięgnąć opinii Apollina u słynnej wyroczni delfickiej przed podjęciem ważnych decyzji o charakterze państwowym., 2. Geruzja Kolegialne ciało składające się z 28 gerontów („starców” po 60. roku życia) i dwóch królów. Geruzja sprawowała tzw. straż praw (nadzór nad całością praw państwa), przygotowywała program obrad zgromadzenia ludowego i jako najwyższa instancja sądownicza mogła skazać obywatela na śmierć., 3. Eforat Zwany był potocznie „rządem Sparty”. Tworzyło go pięciu urzędników wybieranych corocznie przez zgromadzenie ludowe. Eforowie zwoływali zgromadzenie, przewodniczyli mu i wykonywali jego uchwały. Mieli kompetencje nadzorcze względem wszystkich obywateli, również królów (np. mimo że podczas wojny król miał najwyższą władzę nad wojskiem, dwóch eforów zawsze mu towarzyszyło; mogli go także w wyjątkowych okolicznościach zdjąć z urzędu). Czuwali nad bezpieczeństwem kraju i tropili wszelkie spiski., 4. Apella Zgromadzenie ludowe zwoływane raz w miesiącu. Do najważniejszych kompetencji apelli należał wybór urzędników, przegłosowywanie projektów przygotowanych przez geruzję oraz decydowanie o wojnie i pokoju. Uczestniczyli w niej wyłącznie spartiaci.
Ludwig Löffler, Pięciu eforów w Sparcie, 1862 r.
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.

Słownik

efor
efor

(z gr. eforos – nadzorca) w starożytnej Sparcie jeden z pięciu najwyższych urzędników polis

gimnazjon
gimnazjon

(z gr. gymnasion) publiczny lub prywatny kompleks budowli przeznaczonych do ćwiczeń fizycznych i rożnego rodzaju form socjalizacji, ćwiczenia wykonywano w nim zwykle nago; w okresie klasycznym w Sparcie znajdował się jeden publiczny gimnazjon

hegemonia
hegemonia

(gr. etagammaepsilonmuomicronnuίalfa) w starożytnej Grecji przywództwo jednego polis nad innymi, poddającymi się jego kierownictwu; dotyczyła rywalizacji dwóch najsilniejszych państw‑miast: Aten (Związek Morski) i Sparty (Związek Peloponeski) oraz okresowo Teb (Związek Beocki); współcześnie oznacza zwierzchnictwo, przewodnictwo

heloci
heloci

(z gr. heilotes - jeniec) w starożytnej Sparcie przedstawiciele ludności o statusie pośrednim między ludnością wolną a niewolną, przypisani do ziemi i pracujący na rzecz spartiatów; przenośnie – niewolnicy

kleros
kleros

(gr., l.mn. kleroi) dział ziemi, który stanowił podstawę utrzymania spartiaty i jego rodziny; wedle tradycji Likurg miał podzielić Lakonię, krainę, w której leżało miasto Sparta, na 9 tys. kleroi

krypteja
krypteja

(gr. krypteia - tajna służba) w starożytnej Sparcie etap systemu wychowania chłopców (agoge); rodzaj testu na spryt i wytrzymałość - chłopcy ukrywali się w górach i lasach, musieli sami zdobywać pożywienie, a ich zadaniem było napadanie na helotów, którzy w opinii spartiatów stanowili zagrożenie dla stabilności władzy w Sparcie

lesche
lesche

w starożytnej Grecji miejsce spotkań towarzyskich, rodzaj gospody; budowana w miastach i okręgach świętych

palestra
palestra

(z gr. palaistra) miejsce uprawiania zapasów i boksu, zwykle część gimnazjonu; Sparta miała być miejscem narodzin boksu, a także jego bardziej brutalnej wersji dopuszczającej zakazane na ogół gryzienie i atakowanie oczu przeciwnika

paideia
paideia

(gr. pialfaiotasigma, pais dziecko, wychowanie, wykształcenie dziecka) w starożytnej Grecji oznaczało całościowe kształtowanie człowieka zgodnie z ideałem wypracowanym w kręgach greckiej arystokracji epoki archaicznej

polis
polis

(gr., l.mn. poleis) rodzaj państwa w starożytnej Grecji; tworzyła go niezależna wspólnota obywateli, która zamieszkiwała dany teren i stanowiła o sobie; obywateli łączył wspólny język (dialekt), kult religijny i tradycje

syssition
syssition

(gr. syssition, l. mn. syssitia – wspólne posiłki, a także miejsce ich spożywania) Spartanie byli zobowiązani do opłacania składek na syssitia (w innym wypadku tracili obywatelstwo), czyli wieczorne uczty w niewielkich, 10–15‑osobowych grupach przyjaciół; najsłynniejszym spartańskim daniem była tzw. czarna polewka (haimatia lub bafa), czyli zupa gotowana na wieprzowinie i krwi, która raczej nie zyskała wielu wielbicieli poza Spartą. Wedle historyków antycznych syssitia służyły umacnianiu porządku społecznego. Miano na nich rozmawiać o zaletach życia w polis, wychwalano wojownicze dokonania poszczególnych Spartan i śpiewano pieśni spartańskiego „wieszcza narodowego” Tyrtajosa.

sympozjon
sympozjon

(z gr. symposion – wspólne picie) w starożytnej Grecji biesiada arystokratów; z uwagi na wysokie koszty (gospodarz finansował przyjęcie dla kilku–kilkunastu osób) i konieczność odespania spotkania raczej nie mogli sobie na nią pozwolić biedniejsi obywatele

symmachia
symmachia

(stgr. sigmaupsilonmumualfachiίalfa – pomoc, przymierze dla wspólnej walki) sojusz militarny, związek obronny lub zaczepno‑obronny greckich polis, zwykle tworzony w obliczu wspólnych wyzwań lub wspólnego przeciwnika; członkowie przymierza zobowiązywali się do uznawania tych samych wrogów i przyjaciół; w symmachii dominującą rolę odgrywało jedno polis, np. w Związku Peloponeskim Sparta

Słowa kluczowe

Sparta, homoioi, heloci, oligarchia, periojkowie, geruzja, eforat, apella, społeczeństwo starożytnej Grecji, starożytność, starożytna Grecja, antyk

Bibliografia

Cartledge P., Spartanie – świat wojowników, tłum. S. Kędzierski, Warszawa 2005.

Kulesza R., Sparta w V‑IV w. p.n.e., Warszawa 2003.

Kulesza R., Starożytna Sparta, Poznań 2003.