Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Frankowie

RzRLeie78eKJj1
Ilustracja pochodząca z dzieła Alberta Kretschmera (1825–1891) Kostiumy wszystkich narodów od czasów najdawniejszych do XIX w. przedstawia stroje Franków w okresie wczesnośredniowiecznym. Kretschmer, niemiecki profesor urodzony w Schweidnitz (współcześnie Świdnica na Dolnym Śląsku), zajmował się naukowo dziejami mody. Swoją wiedzę wykorzystał w praktyce, projektując stroje historyczne dla Teatru Państwowego w Berlinie. Jak sądzisz, dlaczego rysunek Kretschmera nie może służyć jako wiarygodne źródło historyczne?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Frankowie pojawili się na ziemiach cesarstwa zachodniorzymskiego w IV w. n.e. Wcześniej zamieszkiwali obszary położone nad dolnym Renem. Stopniowo zaczęli tworzyć w Galii liczne państewka poddane władzy wodzów i królów wybieranych przez wiece wojowników. Wiec pełnił wobec monarchów również funkcje doradcze, a każdorazowe jego zwołanie służyło przeglądowi wojsk i ogłaszaniu przez władców nowych praw. Rzymianie uważali Franków za swoich sojuszników w walkach z innymi plemionami germańskimi, np. z Wizygotami. Pomimo sukcesów militarnych i ulegania romanizacji budowanie silnych ośrodków państwowych przez Franków nie było łatwe. Powód to trudności integracyjne z GalorzymianamiGalorzymianieGalorzymianami. Galorzymianie stanowili około 80 proc. społeczeństwa północnej Galii, którą zamieszkiwali Frankowie. Galorzymianie wyznawali chrześcijaństwo, a Frankowie konsekwentnie trzymali się swoich pogańskich wierzeń. Dopiero w 496 r. chrzest przyjął energiczny król Chlodwig (ok.466‑511), syn Childeryka I (ok. 437 - 481), władcy najważniejszego plemienia frankijskiego - Franków salickich.

RxiRy4qTOsCf8
Nazwa dynastii Merowingów pochodzi od imienia półlegendarnego króla Meroweusza (ok. 411–457), ojca Childeryka I i dziada Chlodwiga. Według legendy z czasów pogańskich ojcem Meroweusza było bóstwo morskie, pół byk i pół człowiek. Nadprzyrodzony status Merowingów podkreślały ich długie, niestrzyżone włosy, które miały im dawać wielką moc. Pozbawieni swojego atutu monarchowie nie byliby zdolni do właściwego sprawowania rządów. Na fotografii fragment metalowego zdobienia, wykonanego w 1867 r. przez francuskiego rzeźbiarza Emmanuela Frémieta, przedstawiający Meroweusza jako zwycięskiego wodza.
Źródło: Fordmadoxfraud, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFFOsQ4kHZC5u1
Mapa przedstawia Europę po upadku Cesarstwa Rzymskiego od 476 roku do końca szóstego wieku. Na mapie oznaczono następujące królestwa. Królestwo Franków obejmujące obszary obecnych Niemiec i Francji, z miastami Kolonia, Paryż, Trewir, Tuluza, Bordeaux. Królestwo Wizygotów obejmujące obszary Hiszpanii i Portugalii z miastami Toledo, Walencja, Kordoba, Lizbona, Kartagena. Królestwo Swewów obejmujące obszar południowo‑zachodniej Hiszpanii Z miastem Braga. Królestwo Wizygotów powstało w 467 roku. Królestwo Wandalów powstałe w latach 430 - 534, z miastem Kartagina. Królestwo zajmowało obszary północnego wybrzeża Afryki. Królestwo Burgundów z miastem Lyon. Zajmowało tereny obecnej centralnej i południowej Francji. Królestwo Ostrogotów z miastami Rzym, Mediolan, Neapol, Tarent, Syrakuzy, Marsylia, Salzburg, z Dalmacją. Zajmowało tereny obecnych Włoszech, Austrii, Słowacji, Szwajcarii. Królestwo Gepidów powstałe w 456 roku, zajmujące obszary aktualnych Węgier.  Na mapie wymienione zostały ludy i plemiona zamieszkujące oznaczone tereny. Na terenie aktualnej Danii zamieszkiwali Jutowie, Goci oraz Duńczycy. Na terenie aktualnych Niemiec byli to z Sasi, Turyngowie, Longobardowie. Na terenie Polski, Litwy Łotwy oraz Ukrainy i Białorusi byli to Bałtowie oraz Słowianie.  Na terenach północnej Afryki byli to Maurowie, Berberowie, Libijczycy. Na terenie północno‑wschodniej Hiszpanii byli to Baskowie. Na terenie wschodniej części Wielkiej Brytanii byli to Anglosasi. Na terenie Irlandii byli to Irowie.Na terenie Rosji były to Plemiona ugrofińskie. Na terenie bliskiego wschodu byli to Arabowie. Na terenach Rosji, nad Morzem czarnym byli to Awarowie, Bułgarzy, Alanowie.  Cesarstwo Wschodniorzymskie, Bizancjum około 500 roku, obejmowało Egipt, Turcję, Macedonię, Trację.  Królestwo Franków za panowania Chlodwiga w latach 482 – 511 i obszary od niego uzależnione to Północna Francja, zachodnie obszary Francji, Wschodnie obszary Francji.  Królestwo Burgundów i obszary od niego uzależnione w latach 443 – 534 to wschodnie rejony Francji z miastem Lyon oraz tereny Szwajcarii. Królestwo Ostrogotów I obszary od niego uzależnione za panowania Teodoryka Wielkiego w latach 493 – 526 to  obecne obszary Włoch, Słowenii, Chorwacji, Austrii, Węgier, Słowacji.   Obszary przyłączony do Bizancjum przez Justyniana do 565 roku to obszar Królestwa Wandalów (północne wybrzeże Afryki z miastem Kartagina), południowe rejony Hiszpanii z miastem Kordoba i Kartagena, obszar dzisiejszych Włoszech, Słowenii i Chorwacji.  Na mapie zaznaczono kierunki najazdów Awarów. W 568 roku kierunek ich najazdów to Państwo Gepidów, które istniało od 456 roku.    Na mapie zaznaczono kierunki najazdów bizantyńskich wojsk na królestwa germańskie. Rozpoczęły się one z miasta Konstantynopol, która była stolicą Bizancjum od 330 roku, w kierunku Królestwa Wandalów miasta Kartaginy. Stamtąd Wojska kierowały się w trzech kierunkach. Po pierwsze w kierunku Królestwa Wizygotów i miasta Kartageny. Po drugie w kierunku królestwa Ostrogotów i miasta Rzym, a następnie Rawenny, a następnie w 552 roku Mediolanu. Po trzecie na Sycylię w 534 roku.  Na mapie zaznaczono ekspansję Słowian. Obejmowała ona kierunek terenów niemieckich zamieszkiwanych przez Turyngów i Longobardów. Natomiast kierunek ekspansji Longobardów padł na Salzburg oraz Panonię, czyli tereny Królestwa Ostrogotów.
Europa w V i VI wieku. Wymień państwa lub plemiona, które zamieszkiwały obszary wczesnośredniowiecznej Galii?
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Apostoł Franków

Chlodwig odziedziczył po ojcu sprawnie zorganizowane państwo. Nowy król konsekwentnie jednoczył plemiona frankijskie w Galii oraz toczył ciężkie boje z sąsiadami: Wizygotami i Alamanami. To właśnie podczas bitwy z Alamanami pod Tolbiac (496 r.) Chlodwig miał podjąć spontaniczną decyzję o przyjęciu chrztu. Kiedy Frankowie zaczęli przegrywać, władca, aby odwrócić losy starcia, obiecał chrześcijańskiemu Bogu odrzucenie wierzeń pogańskich w zamian za pomoc.

RboHuXgRp7Vwz
Bitwa pod Tolbiac (496 r.), obraz Paula-Josepha Blanca z 1881 r. Wskaż postać króla Chlodwiga. Dlaczego władca zwraca wzrok ku niebu? Dlaczego postaci ukazane w górnej części obrazu kierują się w stronę przeciwników Chlodwiga?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ostatecznie Alamanowie ulegli Frankom, a Chlodwig dotrzymał słowa. Zgodnie z tradycją ogromny wpływ na jego decyzję miały także namowy małżonki, chrześcijanki i późniejszej świętej, księżniczki burgundzkiej Klotyldy. Uroczystość chrztu Chlodwiga odbyła się najprawdopodobniej podczas świąt Bożego Narodzenia w 496 r. w mieście Reims. W przeciwieństwie do innych ludów germańskich przyjmujących chrześcijaństwo w wersji ariańskiej, Chlodwig przyjął katolicyzmkatolicyzmkatolicyzm będący wyznaniem ludności galorzymskiej. Sakramentu królowi udzielił późniejszy święty biskup Remigiusz. Grzegorz z Tours, kronikarz z epoki, tak opisał przygotowania do uroczystości:

Grzegorz z Tours Historia Franków

Barwnymi makatami przysłaniają ulice, śnieżnymi oponami [tj. zasłonami, kotarami] przyozdabiają kościoły, ustawiają chrzcielnicę, wylewają olejki; płonące świece blask i woń rozlewają i cała świątynia, przeznaczona do chrztu, napełnia się boskim zapachem; a taką łaską napełnił Bóg obecnych, że sądzili, iż znajdują się wśród czarów raju.

Wiek Źródło: Grzegorz z Tours, Historia Franków, [w:] Wiek V–XV w źródłach, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.
RiSMK5gHFpcSt1
XIX‑wieczna figurka przedstawiająca św. Klotyldę, żonę Chlodwiga. Zinterpretuj znaczenie atrybutów św. Klotyldy: berła i korony oraz modelu budynku kościoła.
Źródło: Sukkoria, Conservation of Religious and Civil Works of Art, licencja: CC BY-SA 4.0.

Przyjęcie chrztu przez Chlodwiga miało doniosłe znaczenie zarówno dla państwa Franków, jak i całej Europy. Kraj znalazł się w kręgu cywilizacji łacińskiej. Przejście na katolicyzm gwarantowało królowi poparcie ze strony wpływowego kleru. Chlodwig dobrze to rozumiał i chętnie wspierał dostojników kościelnych, w zamian korzystając z ich rozległej wiedzy i doświadczenia. Skutkiem chrztu było także nawiązanie przyjaznych relacji z cesarstwem bizantyjskim. Cesarz wschodni Anastazjusz uroczyście uznał władzę Chlodwiga, co znacząco podniosło autorytet króla Franków w świecie chrześcijańskim. Różnice religijne pomiędzy Germanami a ich poddanymi były jedną z głównych przyczyn upadku innych monarchii barbarzyńskich. Likwidując kulty pogańskie, Chlodwig umożliwił tym samym silną integrację pomiędzy Frankami a ich galo‑rzymskimi poddanymi. Miało to korzystny wpływ na liczebność i morale jego armii; pozostali władcy germańscy stronili od przekazywania broni swoim chrześcijańskim poddanym, którym – zwykle z wzajemnością – nie ufali. Chrześcijańscy Frankowie natomiast nie bali się zbroić Galorzymian, zabiegali też o ich szacunek i zrozumienie, co szybko przełożyło się na kolejne podboje. Stopniowo w północnej Galii galorzymianie uznali się za Franków i za takich zaczęli ich uważać Merowingowie. Obie grupy podlegały jednolitemu prawu salickiemu (Lex Salica)prawo salickie (Lex Salica)prawu salickiemu (Lex Salica). Z kolei Frankowie przejmowali obyczaje galorzymian i ich język. W rezultacie następowała asymilacja Franków z galorzymianami. Wraz z nowymi zdobyczami terytorialnymi upowszechniał się w Europie model chrześcijaństwa funkcjonujący w państwie Franków.

Bratobójcze spory

R1TFjE269g4kj1
Obraz francuskiego malarza Évariste’a Vitala Luminaisa (1821–1896) przedstawia ostatniego Merowinga – Childeryka III. Obcięcie włosów Childerykowi oznaczało detronizację władcy oraz związane było z jego wstąpieniem do zakonu. Można je też interpretować symbolicznie, korzystając ze wspomnianej wcześniej legendy o rodzie Merowingów. Wyjaśnij to znaczenie postrzyżyn.
Źródło: Évariste Vital Luminais, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Chlodwig wprowadził w państwie Franków model monarchii patrymonialnejmonarchia patrymonialnamonarchii patrymonialnej (łac. patrimonium – ojcowizna, majątek dziedziczny). Zgodnie z tą koncepcją państwo stanowiło własność króla, co dawało mu niezwykle silną władzę nad poddanymi. Wokół dworu królewskiego gromadzili się liczni dostojnicy, zarówno świeccy jak i duchowni. Najwyżsi rangą urzędnicy nie mieli precyzyjnie wyznaczonych stałych kompetencji. Powinności dostojników, w zależności od potrzeb, wyznaczał władca. Koszty funkcjonowania licznego dworu ponosili poddani, gdyż w państwie Franków nie istniało wyraźne rozgraniczenie majątku publicznego od majątku monarchy. Król wyznaczał także naczelników okręgów administracyjnych, czyli hrabstw. Hrabiowie pełnili funkcję dowódców wojska, dbali o lokalne sprawy gospodarcze, w zastępstwie króla sprawowali sądy oraz ściągali podatki. Słabością monarchii patrymonialnej było prawo władcy do dowolnego rozporządzania państwem, np. poprzez dzielenie go pomiędzy spadkobierców. Taki system działał sprawnie pod rządami Chlodwiga, ale przestał się sprawdzać za czasów jego następców. Kolejne podziały kraju powodowały częste i gwałtowne spory między przedstawicielami dynastii Merowingów, z których każdy miał prawo do udziału we władzy. Nieustannym walkom o tron towarzyszyły rozmaite okrucieństwa, skrytobójstwa i egzekucje. W VII w. w efekcie wojen domowych państwo Franków rozpadło się na cztery części: Austrazję i Neustrię na północy oraz Burgundię i Akwitanię na południu.

RH5CeBtbVZTpp1
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pogrążeni w walkach wewnętrznych Merowingowie tracili stopniowo autorytet i wpływy na korzyść lokalnego możnowładztwa. Szczególnie wysoką pozycję zdobyli u ich boku najwyżsi urzędnicy dworscy zwani majordomusami. To właśnie oni sprawowali realne rządy. Do pozbawionych wpływu na władzę ostatnich potomków Chlodwiga w historiografii przylgnęło określenie „gnuśnych królów”. Ostatniego z nich, Childeryka III, w 751 r. zdetronizował Pepin Krótki (714–768), syn majordomusa Karola Młota. W rezultacie władzę nad państwem Franków objęła nowa dynastia – KarolingówKarolingowieKarolingów. Następca Pepina Krótkiego Karol Wielki (ur. 742 lub 747–814) w 800 r. został koronowany na cesarza i doprowadził kraj do szczytu potęgi.

Słownik

arianizm
arianizm

doktryna teologiczna Ariusza, prezbitera Kościoła w Aleksandrii w Egipcie, odrzucająca chrześcijański dogmat Trójcy Świętej; korzenie arianizmu sięgają przełomu III i IV w. n.e.

feudalizacja
feudalizacja

(z łac. feodum lub feudum – lenno) wprowadzanie w jakieś dziedziny życia stosunków zależności feudalnej – opartej na hierarchii związanej z posiadaniem i użytkowaniem ziemi

Galorzymianie
Galorzymianie

określnie ludności Galii, która po podboju rzymskim w I w.p.n.e. uległa romanizacji, czyli przyjęła obyczaje rzymskie.

hagiografia
hagiografia

(z gr. hagios – święty, graphein – pisać) dział piśmiennictwa religijnego zapoczątkowany w starożytności, obejmujący żywoty świętych, legendy z nimi związane oraz opisy cudów

Karolingowie
Karolingowie

dynastia frankijska wywodząca się od Karola Młota, panująca w latach 753–987; pierwszym jej przedstawicielem miał być Arnulf z Metzu; początkowo pełnili funkcję majordomusów dynastii Merowingów, Karolingowie odsunęli ich od władzy w 751 r. i sami objęli tron za zgodą możnowładztwa i papiestwa

katolicyzm
katolicyzm

(od gr. przymiotnika kappaalfathetaomicronlambdaiotakappaή (katholiké), ale też: kappaalfatauά – ὅlambdaomicronς [kata – holos], czyli: w – całość (cały, powszechnie) 'katolicki' znaczyłoby więc: 'w całości, w powszechności') najliczniejszy nurt chrześcijański, uznający prymat biskupa Rzymu (papieża) nad całym Kościołem oraz dogmat o nieomylności papieża. Termin oznacza również ogół zasad wiary i życia religijnego, do których odwołuje się Kościół katolicki.

limes
limes

(łac., droga, droga graniczna, później także granica) systemy rzymskich umocnień granicznych wznoszonych na krańcach imperium

monarchia patrymonialna
monarchia patrymonialna

(od łac. patrimonium 'ojcowizna, dziedziczny majątek') najstarsza forma monarchii feudalnej, zapoczątkowana w państwie frankijskim za panowania dynastii Merowingów, charakterystyczna dla wczesnego średniowiecza. Ustrój ten charakteryzował się tym, że państwo stanowiło prywatną własność władcy, który był uważany za właściciela wszystkich ziem, zasobów naturalnych, pana swych poddanych oraz najwyższego sędziego.

partykularyzm
partykularyzm

(z łac. particularis – oddzielny, szczególny, od particula – cząstka, pars – część) dbałość o interesy swojego miasta, regionu lub określonej grupy społecznej kosztem interesów ogółu

prawo salickie (Lex Salica)
prawo salickie (Lex Salica)

wczesnośredniowieczne prawo zwyczajowe dotyczące głównie prawa karnego i procesowego oraz rodzinnego i spadkowego. Nazwa pochodzi od jednego z plemion frankijskich - Franków salickich, zamieszkujących tereny w pobliżu Morza Północnego, z którego wywodziła się dynastia Merowingów.

Słowa kluczowe

Belgia, chrzest, chrześcijaństwo, Galia, Germanie, Francja, Karolingowie, Merowingowie, papiestwo, monarchia patrymonialna

Bibliografia

T. Manteuffel. Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2005.

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2012.