Przeczytaj
-
Życiorys i biografia Leszka Kołakowskiego Leszek Kołakowski był profesorem filozofii, specjalistą w dziedzinie filozofii religii, historii idei i filozofii. Był także członkiem PAN, eseistą i publicystą oraz kawalerem Orderu Orła Białego.
-
Dzieciństwo i edukacja Urodził się 23 października 1927 r. w Radomiu w rodzinie inteligenckiej – jego ojciec był publicystą, a matka nauczycielką. Dzieciństwo Leszka nie było łatwe – osierocony przez matkę w wieku 3 lat, wychowywany był przez ojca. Początkowe lata życia przeżył w rodzinnym mieście, następnie wraz z ojcem przeniósł się do Łodzi. W trakcie wojny przebywał również przez pewien czas w Warszawie. Studiował filozofię na Uniwersytecie Łódzkim, w tym czasie był też gorącym zwolennikiem nowego ustroju, jakim był komunizm. W 1949 r. wraz z żoną przeprowadził się do stolicy, gdzie kontynuował studia.
-
Praca w Polsce Po skończeniu studiów kontynuował karierę naukową na Uniwersytecie Warszawskim, równocześnie jako członek PZPR pracował w Instytucie Kształcenia Kadr Naukowych. Ponadto zajmował stanowiska naukowe w katedrze historii filozofii nowożytnej UW, a także w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Obronił doktorat w 1953 r., w 1964 r. został profesorem. Do działalności zawodowej Leszka Kołakowskiego należała także praca w redakcjach czasopism publicystycznych. Sam również pisał liczne eseje i rozprawy, które nierzadko odbijały się w środowisku szerokim echem. Przełomowym momentem w życiu profesora okazał się wykład wygłoszony 21 października 1966 r. Skrytykował wówczas mocno władzę, a także podkreślił wagę obecności religii i chrześcijaństwa w kulturze europejskiej. Za taką postawę, jeszcze w październiku 1966 r., został wyrzucony z partii. Dwa lata później pozbawiono go katedry na Uniwersytecie Warszawskim, co sprawiło, że Kołakowski wyjechał z kraju.
-
Emigracja W trakcie emigracji wykładał filozofię na uniwersytetach we Francji, Kanadzie i USA. W 1970 r. przyjechał do Anglii, gdzie związał się zawodowo z Uniwersytetem Oksfordzkim. Jego powstające w tym czasie publikacje z racji cenzury panującej w kraju miały status opozycyjnych manifestów. Esej Tezy o nadziei i beznadziejności (1971 r.) stał się intelektualną podstawą do powstania Komitetu Obrony Robotników i Uniwersytetu Latającego. Sam Kołakowski pełnił w KOR funkcję przedstawiciela zagranicznego. Dzięki zmianie systemu politycznego w Polsce w 1989 r. już 2 lata później profesor został członkiem rzeczywistym PAN, a 6 lat później Prezydent odznaczył go Orderem Orła Białego. W latach 90. Kołakowski przyczynił się również do popularyzacji filozofii w przestrzeni publicznej. W 1996 r. nagrał dla Telewizji Polskiej 30 krótkich wykładów, poruszających najważniejsze tematy i zagadnienia filozofii kultury. Zostały one później wydane w postaci książkowej: Mini-wykłady o maxi-sprawach... Z kolei od 2004 r. prowadził w telewizji inny cykl wykładów: O co nas pytają wielcy filozofowie.
-
Życie prywatne i śmierć Ożenił się z Tamarą Dynenson, lekarką psychiatrką, pochodzącą z rodziny żydowskiej. Mieli córkę Agnieszkę – również filozofkę i filolożkę klasyczną. Leszek Kołakowski zmarł w Oksfordzie 17 VII 2009 r., mając 82 lata. Jego ciało zostało sprowadzone do kraju i pochowane na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.
-
Ewolucja poglądów W latach 50. Kołakowski prezentował dwa nurty poglądów filozoficznych. Pierwszy z nich był dyskusją ze światopoglądem religijnym i katolicyzmem (deklarował się jako ateista). Druga strona jego światopoglądu to ocena marksizmu i skłanianie się do jego pierwotnej i wyidealizowanej wersji. W związku z tym Leszek Kołakowski krytykował „realny socjalizm”, który panował wówczas w Polsce. Jego eseje publikowane w różnych czasopismach były szeroko komentowane przez środowiska intelektualne. Władze komunistyczne, zwłaszcza po 1968 r., cenzurowały zarówno jego publikacje, jak i nazwisko. Mając otwarte i rzetelne podejście zarówno do religii, jak i do filozofii socjalistycznej, profesor z czasem rewidował swoje poglądy. Odważnie krytykował słabość marksizmu i brak powiązania z rzeczywistością, z kolei coraz przychylniej patrzył na chrześcijaństwo. Starał się udowodnić w sposób racjonalny istnienie Boga. Doszedł do wniosku, że do obecności ładu na świecie konieczna jest nieomylna siła wyższa. Ludzie od zawsze potrzebują „punktu odniesienia” w swoim życiu, a jest nim wiara i religijność.
-
Najważniejsze dzieła Do najgłośniejszych i najbardziej znanych publikacji Kołakowskiego należą:
- Czym jest socjalizm? (1956)
- Kapłan i błazen (1959)
- Świadomość religijna i więź kościelna. Studia nad chrześcijaństwem bezwyznaniowym XVII wieku (1965)
- Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii (1982 – wydanie polskie poza cenzurą)
- Główne nurty marksizmu. Powstanie — rozwój — rozkład (t. 1–3, Paryż 1976–1978, wydanie 2 poprawione – Londyn 1988, wydanie 2 krajowe pełne – 1989)
- Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań (1982)
- Moje słuszne poglądy na wszystko (1999)
Religia i kultura
Leszek Kołakowski poszukiwał zasad moralności minimalnej. Był zdania, że aby stworzyć małą etykę, należy pozbyć się na początku wielopoziomowego zła. Kołakowski twierdził, że można to uczynić poprzez przyjęcie trzech podstawowych zasad.
-
Po pierwsze: należy zaakceptować, jak Pascal i egzystencjaliści, istnienie pierwszego zła. Jest ono nieuchronne i trzeba je z pokorą przyjąć.
-
Po drugie: zindywidualizować wiarę. W miejsce mocno zinstytucjonalizowanej religii Kołakowski w drugiej fazie swojej twórczości z coraz większą sympatią wypowiadał się o religii jako poddającej coś indywidualnej wierze.
-
Po trzecie: nie krzywdzić i nie narzucać swych przekonań innym, ale jednocześnie żyć w ramach jakiegoś minimalnego ładu moralnego. Kołakowski proponuje przyjęcie minimalistycznej etyki.
W punkcie 2. Kołakowski odsyła do swej koncepcji mitu. W pracy Obecność mitu wyróżnił dwa porządki poznawcze: naukowy i metafizycznometafizyczno-religijny. Ten pierwszy daje wiedzę empirycznąempiryczną, drugi – sens. Człowiek posiada nieredukowalną potrzebę sensu i dlatego stale zadaje sobie fundamentalne pytania, na które nauka odpowiedzieć nie potrafi, a kiedy próbuje, to jedynie je niszczy i spłyca. Poszukiwanie sensu przyjmuje postać trzech podstawowych potrzeb:
pragnienia odnalezienia w świecie trwałego, ponadempirycznego ładu;
zaspokojenia potrzeby wiary w trwałość ludzkich wartości;
pragnienia całościowego oglądu świata.
Religia zaspokaja te trzy potrzeby i dlatego jest w ludzkim życiu niezbędna. Próby jej dekonstrukcji i analizy przez naukę niszczą kulturę.
Co do minimalistycznej etykietyki Kołakowski zauważył, że żyjemy w świecie wielości doktryn moralnych i nie sposób stworzyć zbioru podstawowych nakazów czy zakazów, który bez żadnych zastrzeżeń zaakceptowaliby wszyscy. Zamiast tego postulował więc coś w rodzaju nakazu poszukiwania takiego wspólnego mianownika, wzmacniając go dodatkowo trzema zasadami:

Mała etyka− że żadna szczególna ideologia polityczna nie da się wydedukować z zasad moralnych;
− że reguły moralne z definicji mają charakter uniwersalny i że te, które uważamy za prawomocne w życiu prywatnym, są również prawomocne w życiu publicznym, m.in. dlatego, że jasnej granicy między obiema dziedzinami przeprowadzić się nie da; stąd też wymóg najskromniejszy polega na tym, byśmy byli świadomi, że gwałcimy normy moralne, wtedy, kiedy je gwałcimy; […]
− że z wiedzy historycznej albo z filozofii historii nie wynikają żadne przepisy moralne; w szczególności z faktu, że liczne podziwu godne osiągnięcia ludzkie powstały w wyniku czynów, w których dekalog odgrywał raczej rolę marginesową, nie wynika, że dekalog został unieważniony.Źródło: Leszek Kołakowski, Mała etyka.
Wydaje się zatem, że model życia według Kołakowskiego dałby się zawrzeć w następujących podstawowych wskazaniach:
Zaakceptuj niedogodności ludzkiego życia, takie jak: przygodność, śmiertelność, choroby, niepewność.
Zaufaj tradycji mitologicznej twojej kultury (w tym przypadku chrześcijańskiej z naciskiem na katolicyzm) − nie analizuj jej zanadto.
Nie oczekuj, że inni będą podzielali twoją wiarę.
Miej skromne oczekiwanie, zdaj się na własny osąd, ciesz się życiem.
Jeśli ktoś przekonuje cię do swych jedynie słusznych racji, jeśli głosi, że zna receptę na dobre życie, na rozwiązanie ludzkich problemów i sporów, wiedz, że cię oszukuje.
Słownik
(gr. émpeiros — doświadczony) fil. kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego
(gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) nauka o moralności, która jest ogółem ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce
(łac. idealis, od gr. idea — kształt, wyobrażenie) w ontologii: stanowisko głoszące, że jedynym istniejącym samoistnie bytem jest idea, duch itd. (byt niematerialny), który istnieje niezależnie od rzeczywistości materialnej; rzeczywistość idealna może być przyczyną lub – jak u Platona – wzorem rzeczywistości materialnej
(gr. tá metá tá physiká — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe