Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PwVgDc4Ysbe
Prezentacja multimedialna.

Religia i kultura

Leszek Kołakowski poszukiwał zasad moralności minimalnej. Był zdania, że aby stworzyć małą etykę, należy pozbyć się na początku wielopoziomowego zła. Kołakowski twierdził, że można to uczynić poprzez przyjęcie trzech podstawowych zasad.

RDcFUaItmqkqO1
Prezentacja.

W punkcie 2. Kołakowski odsyła do swej koncepcji mitu. W pracy Obecność mitu wyróżnił dwa porządki poznawcze: naukowy i metafizycznometafizykametafizyczno-religijny. Ten pierwszy daje wiedzę empirycznąempiryzmempiryczną, drugi – sens. Człowiek posiada nieredukowalną potrzebę sensu i dlatego stale zadaje sobie fundamentalne pytania, na które nauka odpowiedzieć nie potrafi, a kiedy próbuje, to jedynie je niszczy i spłyca. Poszukiwanie sensu przyjmuje postać trzech podstawowych potrzeb:

  • pragnienia odnalezienia w świecie trwałego, ponadempirycznego ładu;

  • zaspokojenia potrzeby wiary w trwałość ludzkich wartości;

  • pragnienia całościowego oglądu świata.

Religia zaspokaja te trzy potrzeby i dlatego jest w ludzkim życiu niezbędna. Próby jej dekonstrukcji i analizy przez naukę niszczą kulturę.

Co do minimalistycznej etykietykaetyki Kołakowski zauważył, że żyjemy w świecie wielości doktryn moralnych i nie sposób stworzyć zbioru podstawowych nakazów czy zakazów, który bez żadnych zastrzeżeń zaakceptowaliby wszyscy. Zamiast tego postulował więc coś w rodzaju nakazu poszukiwania takiego wspólnego mianownika, wzmacniając go dodatkowo trzema zasadami:

RZBKqCsjWh9gJ1
Leszek Kołakowski Mała etyka

− że żadna szczególna ideologia polityczna nie da się wydedukować z zasad moralnych;
− że reguły moralne z definicji mają charakter uniwersalny i że te, które uważamy za prawomocne w życiu prywatnym, są również prawomocne w życiu publicznym, m.in. dlatego, że jasnej granicy między obiema dziedzinami przeprowadzić się nie da; stąd też wymóg najskromniejszy polega na tym, byśmy byli świadomi, że gwałcimy normy moralne, wtedy, kiedy je gwałcimy; […]
− że z wiedzy historycznej albo z filozofii historii nie wynikają żadne przepisy moralne; w szczególności z faktu, że liczne podziwu godne osiągnięcia ludzkie powstały w wyniku czynów, w których dekalog odgrywał raczej rolę marginesową, nie wynika, że dekalog został unieważniony.

malaetyka Źródło: Leszek Kołakowski, Mała etyka.

Wydaje się zatem, że model życia według Kołakowskiego dałby się zawrzeć w następujących podstawowych wskazaniach:

  • Zaakceptuj niedogodności ludzkiego życia, takie jak: przygodność, śmiertelność, choroby, niepewność.

  • Zaufaj tradycji mitologicznej twojej kultury (w tym przypadku chrześcijańskiej z naciskiem na katolicyzm) − nie analizuj jej zanadto.

  • Nie oczekuj, że inni będą podzielali twoją wiarę.

  • Miej skromne oczekiwanie, zdaj się na własny osąd, ciesz się życiem.

  • Jeśli ktoś przekonuje cię do swych jedynie słusznych racji, jeśli głosi, że zna receptę na dobre życie, na rozwiązanie ludzkich problemów i sporów, wiedz, że cię oszukuje.

Słownik

empiryzm
empiryzm

(gr. émpeiros — doświadczony) fil. kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego

etyka
etyka

(gr. ethikos (logos) — moralność, etyka) nauka o moralności, która jest ogółem ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

idealizm
idealizm

(łac. idealis, od gr. idea — kształt, wyobrażenie) w ontologii: stanowisko głoszące, że jedynym istniejącym samoistnie bytem jest idea, duch itd. (byt niematerialny), który istnieje niezależnie od rzeczywistości materialnej; rzeczywistość idealna może być przyczyną lub – jak u Platona – wzorem rzeczywistości materialnej

metafizyka
metafizyka

(gr. tá metá tá physiká — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe